PDA

View Full Version : Wat is de beste keuze / combi voor mijn type muziek ??



Ibanetbezig
10 mei 2012, 15:04
Ik ben van plan een electrisch gitaar aan te schaffen.
Budget max 600-700 euro voor gitaar en versterker samen.
Ik wil een zo veelzijdig mogelijk gitaar.
Eigenlijk wil ik rond de 100 euro uitgeven voor een versterker en een gitaar kopen waar ik de komende 10 jaar mee kan doen. Na een aantal jaar kan ik dan altijd de versterker upgraden.

Welk gitaar + versterker raden jullie me aan + waarom die keuze?
Mijn voorkeursmuziek is Pearl Jam, Guns N Roses, Nirvana, U2.

Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar ik kom er niet uit.

waar ik nu naar kijk is:
- Uiteraard Fender Stratocaster (MIM of 2e hands USA)
- Hagstrom super swede

net boven budget maar wel erg mooi (uiterlijk, geluid heb ik nog niet live gehoord):
- charvel san dimas style 1 HH (689 euro)

evt alternatieven hoor ik graag.

versterker:
- Fender Mustang 1?
- gebruikt voor 100 euro?

nav jullie reacties kan ik gerichter gaan luisteren/spelen.
alvast bedankt

orangerocker
10 mei 2012, 15:12
Een versterker heeft een veel grotere invloed op je geluid dan een gitaar, daarom zou ik als ik jou was kijken naar een betere versterker en wat minder goede gitaar. Tweedehands is er veel te vinden voor die prijs.
Als gitaar zou ik je een HSS gitaar aanraden omdat je een veelzijdige gitaar wilt hebben.
HSS staat voor humbucker, single coil, single coil en het ziet er zo (http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&sa=N&biw=1920&bih=989&tbm=isch&tbnid=AJ8p0sox0OEynM:&imgrefurl=http://www.dv247.de/invt/48102/&docid=93Ib5ViZOJGNnM&imgurl=http://www.dv247.de/assets/products/48102_l.jpg&w=1020&h=1020&ei=G76rT-b1LIXS0QXUpZ25Aw&zoom=1&iact=hc&vpx=184&vpy=143&dur=43&hovh=225&hovw=225&tx=80&ty=152&sig=113808295609825577870&page=1&tbnh=152&tbnw=152&start=0&ndsp=51&ved=1t:429,r:0,s:0,i:71) uit. De humbucker geeft je een vol en krachtig geluid terwijl de single coils je een helder sprankelend geluid geven. In jouw prijsklasse is Squier misschien een goede optie.

humbucker
10 mei 2012, 15:12
Ik zou gaan voor een mooie Tele! 2dehands US of de mexicaanse classics/classic players

Riky
10 mei 2012, 15:20
Londen City gitaar 2ehands of nieuw scoren (tele of strat) en een nieuwe peavey buizen bak er bij. Lekker veelzijdig, goed geluid en goed te betalen.

Terminus
10 mei 2012, 15:50
Als je Guns 'n Roses en Nirvana (en waarschijnlijk ook AC/DC en Metallica, het standaardlijstje) wilt spelen moet je bijna wel een gitaar met een brughumbucker hebben. Let daarop als je een Strat wilt kopen, met een gewone Strat ga je teleurgesteld zijn dat je dat geluid maar niet krijgt.

Riky
10 mei 2012, 15:55
Exact benaderen gaat je toch niet lukken. Ga dus voor een toffe setup en leer spelen. Je kunt ook prima Gun's n Roses en Nirvana spelen met een single coil hoor.

Bijl
10 mei 2012, 16:02
Welk gitaar + versterker raden jullie me aan + waarom die keuze?
Mijn voorkeursmuziek is Pearl Jam, Guns N Roses, Nirvana, U2.


Een Les Paul kopie (Epiphone ofzo) en een van deze versterkers:

Peavey Valveking
Peavey classic 30
Kleine Fender met buizen
Ibanez Tubescreamer versterkertje
Tweedehands Marshall Valvestate 8080

Waarom?

Omdat je dan behoorlijk goed het geluid kan benaderen van de heren Mc Cready, Gossard, Slash, en Edge.

Pepe
10 mei 2012, 16:27
Exact benaderen gaat je toch niet lukken. Ga dus voor een toffe setup en leer spelen. Je kunt ook prima Gun's n Roses en Nirvana spelen met een single coil hoor.

Sure, maar dat werkt alleen maar als je je eigen geluid gevonden hebt.
Eerst moet je die fase door van pickupje zus en gitaartje zo.

zoon van Piet
10 mei 2012, 16:34
Plus een, wat Pepe zegt..

en je kunt wel zeggen:

Ik wil een zo veelzijdig mogelijk gitaar.
Maar in de praktijk wil niemand dat. iedereen speelt op gewone gitaren met zeer beperkte mogelijkheden en drie- of vijfstandenschakelaar.gitaren met toeters en bellen (uitgebreide elektronica, phase- of coilswitches, actieve toonregelaars, booster en/of effecten) zijn uitermate impopulair.

Met reden: je kan beter één goed geluid hebben dan twintig kutsounds..

Napoje
10 mei 2012, 16:49
Een PRS SE (http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/paul_reed_smith/se_custom/index.html) (Custom) aan je lijstje toevoegen. Heel geschikt voor jouw stijlen, speelt echt geweldig en tweedehands vaak voor rond de 400 € te krijgen. Keuze uit singlecut, double cut, met en zonder tremelo. Nieuw ook nog ruimschoots binnen je budget. En een Blackstar HT1 (http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=1338&subrubriek=1) erbij. (geloof me, een 1 watt buitenbak is voor thuis meer dan hard genoeg)

Riky
10 mei 2012, 16:52
Sure, maar dat werkt alleen maar als je je eigen geluid gevonden hebt.
Eerst moet je die fase door van pickupje zus en gitaartje zo.

Zoektocht naar je eigen geluid houdt volgens mij nooit op. Daar had ik het ook niet over. Ik probeerde meer te zeggen dat hij zich niet moet vastbijten op wat zijn idolen gebruiken, maar gewoon moet gaan voor enigszins degelijke spullen voor een leuke prijs dat goed klinkt:)

Ibanetbezig
10 mei 2012, 20:27
Alvast bedankt voor de reacties.
Een stratocaster HSS zou wat kunnen zijn.

Een combi met een VOX ad30vt-xl zou dat wat zijn?

Trouwens, Ik neem in mijn beslissing jullie reacties mee.
Evt koop ik alvast een versterker en ga daarmee wat gitaren testen.

Napoje
10 mei 2012, 21:14
Hou er wel rekening mee dat een matige gitaar in een goede versterker best goed kan klinken, maar een topgitaar in een matige versterker zal nooit bijzonder klinken. Test dus ook die versterkers met een behoorlijke gitaar in de winkel en neem op zijn minst eentje met buizen mee in je oordeel, er zijn tegenwoordig zat kleine betaalbare buizenamps die te gek klinken.

Watchmaker
10 mei 2012, 23:08
Die Vox Valvetronic-lijn is echt retegoed voor wat 't kost. Ziet er ook redelijk goed uit, en zit tjokvol met bruikbare effecten en sounds. Paar honderd euro nieuw. Stap af van "100 euro voor versterker" want da's echt te weinig. Een Epiphone Les Paul is inderdaad ook een prima suggestie. Die combi zit in je prijsplaatje, en klinkt vrijwel zeker erg goed voor 't geld.

teun de weirdo
10 mei 2012, 23:22
Ik heb zelf de combi van epi les paul en vox vt versterker en het bevalt mij echt met die vox kun je echt zeer bruikbare geluiden maken van clean tot behoorlijke rock distortion. En een epiphone les paul is ook een prima gitaar. de enige kanttekening die ik bij epi heb zijn de kwaliteitsverschillen tussen de gitaren, epi moet je echt testen naar mijn idee en niet bij een duitse online winkel bestellen.Maar als je een goed hebt heb je er echt een goede gitaar aan voor het geld.

Pepe
10 mei 2012, 23:36
Ik lees hier zo vaak, Epi zus en Epi zo. Alsof die gitaren uit 1 fabriek komen. Ik ken ze uit Korea, Japan, China, USA en het Oostblok. En waarschijnlijk zal ik nog wat over het hoofd zien.

teun de weirdo
10 mei 2012, 23:44
Ik lees hier zo vaak, Epi zus en Epi zo. Alsof die gitaren uit 1 fabriek komen. Ik ken ze uit Korea, Japan, China, USA en het Oostblok. En waarschijnlijk zal ik nog wat over het hoofd zien.
true true, daar heb je gelijk in maar de epi die ik heb is een 2010 epi uit de unsung fabriek in korea en dat vind ik zelf en ook wel behoorlijk wat mensen om mij heen een behoorlijke gitaar voor z'n geld
http://i1181.photobucket.com/albums/x430/Teun_de_Weerd/2011-10-04144106.jpg

Ibanetbezig
19 mei 2012, 08:01
bedankt voor de reacties.

Ik ga volgende week een (jaar oude) Blackstar HT-5c combi kopen,
dat is in ieder geval een goed begin.
Daarna op zoek naar een geschikt gitaar, wss Fender stratocaster mex of een squier stratoc.

wat zijn de kwalitatief beste Squier strats? China?

Jasper.
19 mei 2012, 08:17
+1 voor de blackstar! Volgens mij ga je daar als beginner een boel plezier aan beleven.

Squier strats heb ik niet zoveel verstand van. Ik heb zelf een London city en ben daar erg tevreden over. Komt niet met HSS dus je zou er dan zelf een humbucker in moeten/kunnen zetten (of een humbucker in single coil formaat).
Je kunt natuurlijk ook voor een Les Paul, SG of Ibanez RG ofzo gaan. Humbuckers en ook veelzijdig genoeg. Ben zelf op een Ibanez RG320 begonnen en heb hem pas net na 3 jaar weer weg gedaan.

Terminus
19 mei 2012, 10:22
bedankt voor de reacties.

Ik ga volgende week een (jaar oude) Blackstar HT-5c combi kopen,
dat is in ieder geval een goed begin.
Daarna op zoek naar een geschikt gitaar, wss Fender stratocaster mex of een squier stratoc.

wat zijn de kwalitatief beste Squier strats? China?
Volgens de fanatici moet je de Japanse modellen hebben, vooral de JV en E series. Die gaan nu voor bedragen waar je een Fender van kunt kopen op Marktplaats, dus het voordeel van een Squier kopen (goedkoper) is volledig weg.

De huidige Classic Vibe serie wordt gemaakt in China (naar verluidt in de zelfde fabriek als Fender Modern Player gitaren). Ik heb er zelf nog steeds geen geprobeerd, maar iedereen is het erover eens dat het geweldige gitaren voor het geld zijn.

Swaag
19 mei 2012, 11:06
In de openingspost wordt een Hagström genoemd. Lijkt mij in combi met die Blackstar wel een hele leuke set!