PDA

View Full Version : compound radius fretboard opschuren, hoe?



KoenB
10 mei 2012, 14:53
Voor mijn telecaster project heb ik een ebbenhouten fretboard met een compound radius laten invliegen uit de states. Prima spul, alleen is het ebben nog redelijk ruw. Ik heb mensen gezien die hun fretboards spiegelglad schuurden, dat wil ik ook gaan doen. Ik heb mensen een radiusblok zien gebruiken, maar dat gaat met een compound natuurlijk niet. Ik kan het wel met de hand doen, maar ik vraag me af of ik daarmee de radius niet naar de maan help. Iemand met ervaring?

warmong
11 mei 2012, 13:03
hangt er een beetje van af hoe ruw je fretboard nu is, maar met schuurpapier van korrel 320 of 400 ga je echt de radius niet uit je fretboard schuren, me dunkt. 80 grit zou ik er niet op loslaten.
gewoon schuursponsje met fijn schuurpapier rond gewikkeld zou ik gebruiken.

succes!

muziekschuur
11 mei 2012, 13:59
stukje hout (vuren). Uitsteken in de radius (spiegelbeeld). Glad schuren. Velcro in plakken. Schuurpapier in aanbrengen. Je fretboard schuren...

Tabula Rasa
11 mei 2012, 15:00
rechte smalle waterpas, dubbelzijdig tape en schuurlinnen. Dan schuren evenwijdig aan waar de snaren komen te lopen, NIET evenwijdig aan de middenas!!! Is goed te doen. Met een potloodje overal even krassen om te zien of je gelijkmatig bezig bent,

Woml
11 mei 2012, 15:03
stukje hout (vuren). Uitsteken in de radius (spiegelbeeld). Glad schuren. Velcro in plakken. Schuurpapier in aanbrengen. Je fretboard schuren...

Dat werkt niet, omdat de radius niet overal hetzelfde is. Ik denk in dezelfde richting als warmong: Met korrel (pak 'm beet) 220 of hoger haal je niet significant veel hout meer weg. Dan maak je het hout dus alleen maar glad, en verander je de radius niet.

KoenB
12 mei 2012, 21:05
Ik ga het voorzichtig proberen met het een sponsje oid, in de richting van de snaren, met fijn papier. Dit moet wel lukken zo. Bedankt voor de adviezen!