PDA

View Full Version : Fender Bandmaster, RCA Footswitch



Koenios
10 mei 2012, 14:50
Hallo allemaal,

Een poosje geleden heb ik een Fender Blackface Bandmaster gekocht, maar toen ik hem binnen kreeg kwam ik erachter dat de Tremolo functie stuk was, althans dat dacht ik. Zeer onlangs ben ik erachter gekomen dat hij echter niet kapot is, maar dat ik enkel de footswitch mis, en dat de tremolo niet zonder de footswitch werkt, omdat hij "standaard" uit staat.

Natuurlijk vind ik dat erg zonde, want het is gewoon een te gekke functie en jammer om te missen. Dus was ik gaan zoeken naar een footswitch hiervoor. Nou kwam ik wel bij originele Fender Blackface footswitches uit, die hiervoor dus geschikt zouden zijn, maar die zijn zo'n 40€, en dat vind ik nogal duur.

Ik vroeg mij dus af of er niet een goedkoper alternatief bestaat hiervoor. Om even toe te liggen, het moet dus een footswitch zijn met maar 1 knop en met een RCA (tulp) aansluiting.

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen!
Ciao :)

Edit: Misschien kan ik er zelf eentje in elkaar knutselen?

thierry1982
10 mei 2012, 14:54
Die dingen pluk je voor een prikje van eBay af.

Koenios
10 mei 2012, 15:16
Ik zie ze alleen vanaf 15€ met ook 15€ aan verzendkosten, veel goedkoper worden ze niet helaas.

flo123
10 mei 2012, 16:05
Simpel om zelf te maken met een aluminium kastje, tulp plug, voetschakelaar, 2 aderig snoer.
De schakelaar maakt/verbreekt de verbinding tussen de twee aansluitingen op de tulp plug.
Kost je minder dan 10 euro of zo.

Of je koopt zoiets voor 10 euro en vervangt de jack plug met een tulp plug:
http://www.thomann.de/nl/lead_foot_fs_1.htm
http://www.thomann.de/nl/vht_footswitch_1_button.htm

Hendriks
10 mei 2012, 17:36
Tonefactory heeft ze ook.

Koenios
11 mei 2012, 09:05
Tonefactory heeft ze ook.

Dit zag ik gisteren inderdaad ook ;)


Of je koopt zoiets voor 10 euro en vervangt de jack plug met een tulp plug:

Dat kan dus ook gewoon, een standaard switch met jack vervangen door tulp? Want dat is wel heel erg simpel en ook niet duur.
Dus dat ga ik dan denk ik gewoon doen.

Erikt
30 mei 2012, 20:25
Ik heb die versterker ook. In de tijden dat ik nog geen footswitch had heb de tremolo altijd aan laten staan door een RCA plugje aan elkaar te solderen. Gewoon een kabel met een RCA plug pakken (audio of video kabel), bijna de hele kabel eraf knippen en de draadjes aan elkaar solderen.

cluseau
30 mei 2012, 22:59
Dat kan dus ook gewoon, een standaard switch met jack vervangen door tulp? Want dat is wel heel erg simpel en ook niet duur.
Dus dat ga ik dan denk ik gewoon doen.


Is niet verstandig, de optocoupler blijft continue werken en als je de de regelaar minimaal zet hoor je soms nog steeds het choppen van de vibrato op de achtergrond.

flo123
31 mei 2012, 01:32
@cluseau: Als je de tulp aansluiting open laat met zo'n voetschakelaar, werkt de oscillaor toch niet meer?

cluseau
31 mei 2012, 07:23
@cluseau: Als je de tulp aansluiting open laat met zo'n voetschakelaar, werkt de oscillaor toch niet meer?
Tuurlijk, ik heb alleen het verkeerde citaat aangehaald. De bedoeling was te reageren op.....


Ik heb die versterker ook. In de tijden dat ik nog geen footswitch had heb de tremolo altijd aan laten staan door een RCA plugje aan elkaar te solderen. Gewoon een kabel met een RCA plug pakken (audio of video kabel), bijna de hele kabel eraf knippen en de draadjes aan elkaar solderen.

Dat is laatste niet verstandig. Jouw oplossing is gelijk aan de originele footswitch, mijn excuus.

Babelouba
5 september 2012, 22:37
Ik heb er bij de mijne zoeentje tussen gestopt:
http://static.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Procab_RCA_male_-_jack_female_adapter_01.jpg
Werkt perfect! Steekt wel wat uit aan de achterkant, maar daar komt toch niemand!

Koenios
5 september 2012, 23:30
Ook een coole oplossing. Ik heb echter toch een originele gekocht, voor het gemak en omdat het gewoon zeker goed werkt.