PDA

View Full Version : Echte Tokai?



GoOZ
10 mei 2012, 15:10
aangezien er de laatste tijd zelfs namaak tokai's circuleren (go figure) en Tokairegistry uit de lucht is, wilde ik toch eens even horen of hier geen experts op dit vlak rondzwerven. Ik heb op een advertentie geboden waarop de persoon in kwestie nogal erg spontaan inging. Het gaat om een tokai ST50 uit 1984 die tegen een vrij lage prijs weggaat, en ik weet niet waarom, maar mijn voorgevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt. Op de foto's ziet hij er net iets te goed uit voor een bijna 30jaar oude gitaar, en hoewel ik het serienummer niet perfect kan lezen lijkt het te beginnen met een L, ik heb hier thuis een tokai ST40 staan uit hetzelfde bouwjaar en die serienummer begint gewoon met de normale cijfertjes. Weet iemand waar ik specifiek op kan letten om te checken of het om een echte gaat? het is vooral de body waar ik me een beetje zorgen om maak, de neck ziet er wel correct uit (het stickertje van 50 zit er nog op).

Ik hoop dat ik me vergis, maar ik zou iedere goede raad op prijs stellen!

mvg,
Kristijn

Pepe
10 mei 2012, 15:16
Nee, dat is bijna onmogelijk. De zadeltjes zijn te traceren, de pickups en de neck. Maar dat geldt ook voor Fenders. Als je niet weet waar een '82 body verschilt van een '78 of een '86 kan je zo de boot ingaan.
Aan de andere kant, als je het toch niet kan zien en hij klinkt goed maakt het ook weinig uit natuurlijk.

Casual Ruud
10 mei 2012, 15:41
hier doet Tokairegistry het gewoon

Even een copy/paste ivm dat serienummer.


Important Points

In late 2002 early 2003 Tokai added serial numbers to the back of the headstock on Korean models. These serial numbers ALL start with a letter.
The number stamped on the back of the neck plate is not a serial number but a Fender model ID number. Using the table below this number can be translated into the year/model Fender being copied.
Tokai added the 'L' in front of serial numbers starting in 1981.
To determine when Tokai manufactured your Fender copy use the chart below (with pics).

Er lijkt L07879 te staan, beetje onduidelijke foto.

Qua body weet ik het niet, vind hem er wel wat nieuwtjes uitzien voor een gitaar van bij 30 jaar oud.

Pepe
10 mei 2012, 15:53
De originele pickups zijn aanwezig, het 50 stickertje op de neck.. ik zie verder ook geen rare dingen. Dat die body er nog goed uitziet... het is Japans he.. die lak ziet er over 60 nog goed uit.

Maar al die heisa omdat je de vraagprijs laag vindt? Als iedereen hier voor een goeie deal een topic zou aanmaken...

GoOZ
10 mei 2012, 16:00
Kan, maar als je op de foto kijkt lijkt het ook net of de nek past niet helemaal op de body, maar kan aan de hoek liggen van de foto ofzo..

en het is ook gewoon een k*teind rijden naar assen van Antwerpen, dus ik wilde toch enigszins zeker zijn voor ik me helemaal die kant op begeef om ze uit te testen.

en je hebt gelijk, mijn excuses tokairegistry doet het weer, de laatste 2 dagen raakte ik er niet op..

nou u bent beiden bedankt!

guitarkid
14 mei 2012, 12:41
Hallo Kristijn.

Ik heb ook een 30 jaar oude Tokai Tele en die ziet er nog erg goed uit. Zeker niet als een 30 jaar oude Tokai, maar het is er wel één.... ;)
Ik heb de ad even bekeken, maar lijkt me niet zo veel mis mee. Zit een setje 57/62 Fender pu's in en de originele pu's krijg je erbij. Er is 455,- geboden. Lijkt me een redelijke prijs voor deze gitaar. Ik weet niet of dat jouw bod is, maar ik kan me voorstellen dat hij dat wel wil doen. Ik heb laatst die Breezysound (met Fender-vintage brug, maar ook met de originele Tokai-brug) in vrijwel nieuwstaat gekocht voor minder.
Ik kan overigens uit die foto's niet echt opmaken dat de hals niet goed past, lijkt eerder wat schaduw, maar ik geef geen garantie.....
En tot slot, hij komt uit Assen, mijn geboortestad. Da's goed volk! :seriousf: