PDA

View Full Version : Marshall Vintage Modern 50 of 100 watt



Don Olivier
10 mei 2012, 13:18
Op zoek naar een nieuwe versterker.

Reeds getest: Marshall JCM Slash (Silver Jubilee), Marshall AFD100, EVH III en ik ben er nog niet uit.

Zit nu te denken aan de Marshall vintage Modern.

Deze clips vind ik persoonlijk erg goed klinken:

http://www.youtube.com/watch?v=vcDoSBzIEeU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=hSsUa6X829U&feature=relmfu

Nu nog de vraag 50 of 100 watt?

Wat zijn jullie ervaringen met deze versterker? Vind em bovendien erg veelzijdig kwa klank!

Alvast bedankt voor de input guys

big dooley
10 mei 2012, 16:59
van wat ik op het vintage modern forum lees, is de 100 watter meer favoriet, in tegenstelling tot veel andere marshall's, blijkt deze 100 watt vrijwel het piekvermogen te zijn, terwijl dit bij andere modellen het clean vermogen is...
een en ander is natuurlijk afhankelijk wat je ermee wilt doen... 50 watt is meestal in bandverband voldoende en mochten de eindbuizenaan vervanging toe zijn, raakt dit je niet zo diep in de portomonnee... KT66's zijn niet bepaald goedkoop

Sinner1980
10 mei 2012, 18:20
Ik heb een 50 watter gehad met bijbehorend cab.
Leuke versterker hoor maar ik ben erg blij met de switch naar mijn jcm800 combo. Als je die naast elkaar hoort dan is de vm maar een zompige amp.
Vooral testen hoor, de vm kent genoeg fans getuige het forum

Orpheo
10 mei 2012, 18:31
ik vind de vm helemaal niet tof, maar de 50w had meer 'sag' in het laag dan de 100w. ik kies in dit geval dus 100w. wat ik overigens altijd doe :)

aan de andere kant, ik heb liever de afd100, omdat met goed indraaien en vooral: goed inspelen, je die warmte van de VM krijgt maar ook die bite van de JCM800 door puur met die toggle te spelen. en goed te biassen (echt supersimpel, je hebt alleen 4 minuten geduld en een plectrum nodig. no kiddin).

the sure thing
10 mei 2012, 20:46
Als je wilt scheuren: de 50w. Als je clean met een randje wilt: de 100w. Ik vind de VintageModern echt een geweldige amp, mits goed intern afgesteld. Het is echt een 1 kanaals amp, die veelzijdig in te stellen is. Maar: alleen op bandvolume klinkt ie goed: op laag volume kan die wat krassen.

HaroldA
10 mei 2012, 21:23
Ik heb een 50 watter gehad met bijbehorend cab.
Leuke versterker hoor maar ik ben erg blij met de switch naar mijn jcm800 combo. Als je die naast elkaar hoort dan is de vm maar een zompige amp.

Ben ik het volledig mee eens.

the sure thing
10 mei 2012, 22:30
Ik geheel niet

Sinner1980
10 mei 2012, 22:31
Ben ik het volledig mee eens.

Gelukkig maar 😉

Ik wil benadrukken dat ik de vm niet zo zeer een slechte amp vind maar in verhouding tot oudere marshalls (jtm,jcm,jmp) klinkt ze gewoon als een natte scheet. Ik was dan ook echt compleet verbaasd toen mijn toenmalige vm compleet werd weggeblazen door mijn huidige jcm800 4104 combo.
Het verschil in volume, attack en helderheid was belachelijk!
Alsof er een dikke deken over de vm stack lag...
Ik ben toen ook snel tot een ruil overgegaan en heb gauw de benen genomen... Nou ja.. De corsa met de combo achterin natuurlijk!

Don Olivier
11 mei 2012, 07:08
Ok, de VM is dus niet overal populair :)

Ga ik toch maar weer eens verder zoeken.

Tot dusver mijn bevindingen:

- JTM45 top (te weinig gain???)
- JCM Slash: one trick pony, mij niet veelzijdig genoeg
- Marshall AFD: nee
- EVH III niet 3D genoeg

Dus dan kom uit op een....zeg het maar :)

Misschien wel een 50 watt jaren 70 JMP top?

Don Olivier
11 mei 2012, 07:16
Is dit een typische JTM45 sound? http://www.youtube.com/watch?v=6PVBO1ERlAY

En dit dan? -> http://www.youtube.com/watch?v=N_ZvxYrVMBg

De sound van Billy Gibbons vind ik ook erg fijn. Ook JTM45? If so, misschien moet ik daar achteraan?

bass blom
11 mei 2012, 08:44
ik krijg dit niet uit mijn TAD jtm45 zonder een pedaaltje..

http://www.youtube.com/watch?v=s1OYzH0Teo8

Brum
11 mei 2012, 09:44
Ik vind het nogal dun, dat vind ik vaak van die vintage geluidjes, maar dit geluid trek je echt wel uit een Vintage Modern 50 watter hoor. Je moet 'm alleen wel behoorlijk openschroeven. Een JTM45 en een Vintage Modern zijn ook beide KT66 bakken, hoewel dat ook niet alles zegt. Het enige wat ik wel heb laten doen bij mijn 2266 destijds is een extra choke inbouwen, daar schijnt Marshall tegenwoordig op te bezuinigen. Ik heb 'm destijds weggedaan uit geldgebrek en iets wat te weinig headroom, maar voor de geluiden uit de clipjes, dat ging echt prima hoor. Nieuw setje buizen, vooral de voorversterkerbuizen, doet al wonderen en iets wat warmer laten biassen wellicht.

Een JCM800 tegenover een Vintage Modern zetten, dat is ook geen vergelijking, dat zijn ook totaal verschillende versterkers. Ik verbaas me ook vaak over kritieken van de puristen. Niet perse hier hoor, zo bedoel ik het niet, maar je leest her en der op fora de kritieken. Een beetje snobistisch is het in mijn ogen. Grappige is ook dat je tegenwoordig nogal 's grotere artiesten met een VM op het podium ziet staan, dat zet bepaalde kritieken toch wel in een bepaald perspectief wat mij betreft.

the sure thing
11 mei 2012, 21:06
Een VM als n natte scheet? Dan was er echt iets mis met je VM...

Buzzel
11 mei 2012, 23:09
Gitarist in mijn band heeft ook een vintage modern 50 watt. Wat ik van zijn sound vind. Dik, lomp, los en zompig. Daarnaast komt die 50 watt niet over mijn 30 wattertje heen. Voor de leads en solo's een lekkere sound, maar als je akkoorden gaat spelen veranderd het in een brij van dood en verderf. Daarnaast is de versterker absoluut niet te boosten.

Ik moet toegeven dat hij denkt dat de gain en bas vol een goed idee is, dus die sound komt ook wel door hem. Maar je kan hem daar niet omheen praten. Maar ik denk dat het karakter van de versterker wel duidelijk is. Dik en zompig. Voor solo's lekker, maar de rest niet.

Brum
11 mei 2012, 23:40
Geloof mij nou, da's echt een kwestie van instellen, dat geef je eigenlijk ook zelf al aan. Het ding kan zompig ja, als je wilt en dan is ie best bass heavy en niet heel strak. Maar het hoeft niet hoor, absoluut niet. En te boosten is ie hoor, ik deed niet anders.

Ik blijf me verbazen om dit soort meningen op fora, sorry.

Buzzel
11 mei 2012, 23:41
We hebben geloof ik 3 verschillende boosters geprobeerd. Voor de amp in de FX-loop, maakt allemaal niks uit.

Orpheo
12 mei 2012, 01:11
ik ben benieuwd wat je tegenstond aan de AFD100. toegegeven, m'n '79 JMP walst over de AFD heen, maar de afd is makkelijker in te draaien, kan op lager volume ook goed klinken, en is minder 'nukkig'. de JMP is net een vrouw; de ene dag is alles op, de andere dag is het een lastig sekreet.

anders zeg ik, JCM800 2203. niet de zakk wylde versie, niet de KK versie, gewoon de normale versie. Eigenlijk zou ik zelfs gaan voor iets heel anders, de ceriatone yeti, maar goed, dat ben ik.

HaroldA
12 mei 2012, 01:18
Ik blijf me verbazen om dit soort meningen op fora, sorry.

Het is ook mijn mening. Voor hetzelfde geld kun je een veel betere Marshall krijgen. Alhoewel, ik heb de 100w vm al voor 400 2e hands gezien.

steph
12 mei 2012, 01:52
Persoonlijk vondt ik de VM met humbuckers minder klinken dan met single coils.
Voor opnames altijd goede geluiden kunnen krijgen, maar live was het absoluut een klote bak. Ging altijd schel klinken (de combo versie).
Het is wel te boosten hoor, maar dan mot d'n pre-amp niet helemaal openstaan, of zoals ik 'm gebruikte, altijd op lead en met een MXR EQ10bands de volume terug schroeven voor ehm, minder geluid (zowel in volume als in sound)...

Don Olivier
12 mei 2012, 08:23
Ok, ben gisteren even wezen 'shoppen' bij vrienden van me en paar
versterkers meegenomen en thuis over mijn eigen set kunnen horen

JTM45 (90 reiussue) over 4X12 prachtig, maar te weinig headroom
Soldano 100 watter: te heavy voor mij
Marshall 71 50 watter over dezelfde 4X12: SUPER
Marshall 100 watter plexi (jaren 60) evenmooi als de 50 watter MAAR meer headroom, voller geluid.

De 100 watter klinkt dus gewoon het volst en beste. Vergeleken bij die plexi vallen de EVH III, AFD100 en Silver Jubillee echt in het niet.
Maar ja, vind dan maar eens zo'n goede plexi :)

Sinner1980
12 mei 2012, 09:23
Een VM als n natte scheet? Dan was er echt iets mis met je VM...

In verhouding tot mijn huidige jcm800 wel. Ik ben best een tijdje blij geweest met de VM en de vergelijking die ik maak is misschien niet helemaal terrecht; puur mijn ervaring.

guitarguru
12 mei 2012, 11:29
Heb een paar maanden een 100 watt VM gehad, en wilde hem echt goed vinden klinken, maar kon er uiteindelijk niks mee. Ook dat zompige bass-heavy geluid, wat er niet uit te draaien was. Schel en krasserige vervorming op bandvolumes. Die Master moet ver open, dan wordt alles minder slecht, maar dan is ie veels te luid. Gek genoeg vond ik het cleane geluid nog het mooist. Kon er geen pedalen voor zetten, ging ruisen als een malloot. Ook in kroegjes ging ie enorm ruisen, dus slecht afgeschermd of zo, of slecht circuit. Ik moet eerlijk toegeven dat ie soms wel het Marshall gevoel gaf. Beetje te hard tijdens een gig met veel vervorming, gaf ie nu en dan wel dat kickuh gevoel. Maar zou nu zelf liever voor een jaren 70 JMP of zo gaan.

Mr. Dynamite
12 mei 2012, 12:09
Bandmaat heeft een 50w vintage modern. Deze staat eigenlijk meestal wel behoorlijk open, en heeft weinig headroom.
Hij is zelf een beetje aan het kijken naar een 100 watter, omdat hij de sound wel lekker vind... dus ik zou 100w nemen.