PDA

View Full Version : || Avril Lavigne - I Love You || Tab - hulp hulp hulp.



BEAUsername
10 mei 2012, 13:10
Hallo, topic lezers.
Ik heb hulp nodig met het schrijven van een complete TAB voor het liedje: Avril Lavigne - I Love You. (http://www.youtube.com/watch?v=Q0-omvd2u1s)
Nee, ik vraag niet dat jullie helpen met de hele TAB, maar een klein beetje zal wel leuk zijn. :")

Ik heb zelf nog niet echt veel tho, ik werk eraan nog...
Alleen dat ik die "La La La" begin wel gewoon met akkoorden doe.
"C
La La La La
Em
La La
Am
La La La
G
La La"

En ik zit nu al een tijdje te prutsen met:

""I like your smile..."
E: - - - - - - - - - - -
B: - - - - 6 - -4 - - 6
G: - - 4 - - - - - - - -
D: - - - - - - - - - - -
A: - - - - - - - - - - -
E: - - - - - - - - - - -

Dit is dus nog niet echt goed, maar zoals ik al zei.. ik zit er nog mee te prutsen.
Ook zit ik nog beetje ermee hoe ik die achtergrond 'beat' doe...
Als iemand me een beetje op weg kan helpen hiermee, Bedankt.

lollol
10 mei 2012, 16:54
Wil je nou de zanglijn uittabben?

BEAUsername
10 mei 2012, 17:05
Jup!
Voorbeeld van hoe/wat ik wil tab'n: hier. (http://www.songsterr.com/a/wsa/sungha-jung-she-will-be-loved-maroon-5-guitar-tab-s86920t0)

Om je een idee te geven. o;

aaronstonebeat
10 mei 2012, 22:47
Ik zou zoiets eerder in notenschrift doen. Eventueel zou je GuitarPro kunnen gebruiken: zoek uit hoe het melodietje gaat en voer het in, je hebt het meteen in tab en in noten.

Dat invoeren is wel wat werk en je moet leren omgaan met de ritmische notatie (nootwaarden) in notenschrift; maar het is wat dat betreft reuze leerzaam. En dingen met de hand opschrijven of een tab maken met een tekstverwerker is nog veel meer gedoe.

Waar zit het probleem? De melodie vinden op de gitaar?

M Kactus
11 mei 2012, 09:02
Ik zou zoiets eerder in notenschrift doen. Eventueel zou je GuitarPro kunnen gebruiken: zoek uit hoe het melodietje gaat en voer het in, je hebt het meteen in tab en in noten.

Dat invoeren is wel wat werk en je moet leren omgaan met de ritmische notatie (nootwaarden) in notenschrift; maar het is wat dat betreft reuze leerzaam. En dingen met de hand opschrijven of een tab maken met een tekstverwerker is nog veel meer gedoe.

Waar zit het probleem? De melodie vinden op de gitaar?

Notenschrift zou ik dan weer niet aanraden. Die leercurve is toch net iets te steil om "zomaar even erbij te nemen" omdat je één nummer wilt tabben. Niet alleen moet je dan het notenschrift leren, maar je moet ook nog eens op je gitaar leren waar welke noten liggen.

Guitar Pro is een mooi programmaatje, maar te betalen. TuxGuitar is de opensource (en dus gratis) versie ervan. Die werkt precies hetzelfde en even makkelijk. En je hoeft geen noten te kennen. Je vult alles in in de tabs, en daar geef je ook de duur van alle noten in. Dat is de enige moeilijkheid meteen, maar dat wijst zichzelf wel uit.

Maar zo'n tab maken van de zanglijn, of nog erger, van de zanglijn en de begeleiding samen, is zo'n beetje de moeilijkste tab om te maken. En al zeker om mee te beginnen. Als je de begeleiding (gitaar) gaat tabben, kun je luisteren naar wat er gespeeld wordt en het nadoen. Bij de stem kun je dat niet, en moet je proberen het zo veel mogelijk te benaderen door middel van verschillende technieken. Dat wordt een hele uitdaging ;).