PDA

View Full Version : banez en ibanez



stoeferd
9 mei 2012, 22:44
Goede dag mensen
Ik heb een klassieke guitaar, en volgens het ingeplakte papiertje is het een banez en ibanez.
Wat ik wel weet is dat deze guitaar zeker 20 jaar oud is, omdat ik hem al zolang in mijn bezit heb.
Nu wil ik eigenlijk graag meer weten over deze klassieker, omdat ik hem eigenlijk wel wil verkopen ,simpel omdat ik er helaas nooit op speel.
Op internet gezocht, maar kan niets vinden over banez en ibanez .
Groeten
René

muziekschuur
9 mei 2012, 22:50
Da's een heel onbekend merk...

stoeferd
9 mei 2012, 22:55
Daarom wil ik er meer over weten.
Ik heb ooit horen vertellen dat de oprichters van Ibanez de heren Banus en Ibanez waren, maar eerlijk gezegd heb ik er totaal geen verstand en vertrouwen in dat mijn gitaar een originele is

BamBuFan1
10 mei 2012, 00:05
Zowel Ibanez als Banez zijn zover ik weet doodnormale Spaanse achternamen. Er hebben tig Spaanse gitaarbouwers bestaan die Ibanez heetten, dus de naam Banez zal onder gitaarbouwers ook vrij veel voorkomend zijn.

Pepe
10 mei 2012, 01:13
Het merk Ibanez heeft niks maar dan ook helemaal niks met welke Spanjaard dan ook te maken.

muziekschuur
10 mei 2012, 01:31
Het was I banez. Maar Banez is eigenlijk de vader.... Maar van beide zijn er veel gemaakt en verkocht door de Aldi. Dus niks waard... Jammer genoeg...

BamBuFan1
10 mei 2012, 18:00
Het merk Ibanez heeft niks maar dan ook helemaal niks met welke Spanjaard dan ook te maken.

Dat hangt er maar net vanaf over WELK merk Ibanez je het hebt.

Pepe
10 mei 2012, 18:53
nou, die ene die niks met Spanje te maken heeft

BamBuFan1
10 mei 2012, 19:15
nou, die ene die niks met Spanje te maken heeft

Het Hoshino-stickertje dus. Ibanez is een Spaanse achternaam die dus door veel gitaarbouwers aldaar als 'merk'naam gebruikt is. Hoshino zocht destijds een naam met een gitaar-connectie: voila Ibanez.

Pepe
10 mei 2012, 20:29
Ik heb in een boek van ene meneer Tom Wheeler gelezen dat Hoshino Ibanez gitaren importeerde en uiteindelijk die naam overnam. Maar goed, een boek, 35 jaar geleden.. internet zal het beter weten.

BamBuFan1
10 mei 2012, 21:35
Ik heb in een boek van ene meneer Tom Wheeler gelezen dat Hoshino Ibanez gitaren importeerde en uiteindelijk die naam overnam. Maar goed, een boek, 35 jaar geleden.. internet zal het beter weten.

Dat is het verhaal dat ik ook ken. En inderdaad, of het helemaal waar is zullen we sowieso nooit weten omdat Jappen en documenteren geen geweldige combo bleken.

Pepe
10 mei 2012, 21:48
Nou, ik heb sterk het idee dat die Japanners alles vastleggen en bewaren... ik ken bijvoorbeeld een Japanse dealer, die verkoopt nu al zijn folders en brochures.. het gaat maar door en door.. de meest exotisch merken tot het jaar kruk terug. En hij is niet de enige.
Totaal onbruikbaar voor ons westerlingen natuurlijk wegens Japans schrift. En Japanners zijn niet sterk in hun talen. En eigenlijk interesseert ze het buitenland totaal geen ruk of het moet iets met Hollywood American glitter te maken hebben.

stoeferd
11 mei 2012, 23:38
dus eigenlijk is deze guitaar gewoontjes goedkoop en nep als ik jullie verhalen mag geloven???
Maar hij speeld wel lekker is relatief stemvast hoewel ik hem bijna altijd in mijn koffer houd.
Maar goed het is dus maar wat de gek ervoor geeft dan?
alvast bedankt voor jullie reacties

BamBuFan1
12 mei 2012, 02:00
dus eigenlijk is deze guitaar gewoontjes goedkoop en nep als ik jullie verhalen mag geloven???
Maar hij speeld wel lekker is relatief stemvast hoewel ik hem bijna altijd in mijn koffer houd.
Maar goed het is dus maar wat de gek ervoor geeft dan?
alvast bedankt voor jullie reacties

Deze gitaar is absoluut niet nep. Het is een spaanse gitaar gemaakt door de Spaanse(?) firma/bouwer Banes i Ibanez. Dat dat merk bij niemand hier een belletje doet rinkelen betekent niet automatisch dat het om een waardeloze gitaar gaat. We zijn er alleen met zijn allen uit dat het in ieder geval niet om een gitaar van het Japanse merk Ibanez gaat.

Naast de (merk)naam spelen ook zaken als bouwkwaliteit en gebruikte materialen een rol bij het bepalen van de waarde van een gitaar. Een vraagprijs van €450 is bv heel moedig, maar ZOU indien het om een meestergitaar gaat goed verdedigbaar kunnen zijn. Ik vrees alleen dat de kans op een koper dan zo groot is als de kans op een tweede kabinet VVD/CDA met gedoogsteun van de PVV.

stoeferd
13 mei 2012, 09:21
ok maar nogmaals bedankt voor jullie zeker duidelijke uitleg, ik hoop dat ik op deze manier ook anderen kan helpen, dus ik denk dat ik wat afwacht en daarna misschien de prijs verlaag of gewwon deze gitaar in mijn collectie houd.
Ik heb hem toch al meer dan 20 jaar dus ja blijft toch een beetje nostalgie.
Maar speel toch wel lekker vaker op mijn gretch