PDA

View Full Version : levensduur buizen eindversterker?



A3
10 juni 2003, 14:59
Stel dat je hem iedere week 4 uur gebruikt bij de repetitie, en af en toe een optreden van een uur, hoe lang blijven de buizen van een eindversterker dan goed?

LordRiffenstein
10 juni 2003, 15:49
Hangt er vanaf hoe hard je de boel zet maar normaal moet je toch 2 jaar kunnen doen met een setje.

Marshallover
12 juni 2003, 17:20
En ook wel 4 jaar......Als je goeie buizen hebt en er NORMAAL mee omspringt !!!

Groeten,

Die van mij zijn bijna 3,5 jaar oud en werken nog PERFECT !!!

LordRiffenstein
12 juni 2003, 19:35
En ook wel 4 jaar......Als je goeie buizen hebt en er NORMAAL mee omspringt !!!

Groeten,

Die van mij zijn bijna 3,5 jaar oud en werken nog PERFECT !!!

Niet dat ik je niet geloof maar hoe weet je dat ze nog perfect zijn? Heb je de boel laten testen door een technieker en ook de lampen laten nameten?

Marshallover
13 juni 2003, 09:49
Jep, door een kerel die al 25 jaar in het vak zit, perfect staat zei hij, topbuizen in topconditie, alleen af en toe het stof ervan afnemen.

Nogmaals: bij goede buizen en bij normaal gebruik gaan ze zeker 4 jaar mee, dan wel 5 jaar.

Als ze 5 jaar zijn, meld ik wel wat de conditie is van die dinge.... :-D

Groeten,

Marshallover
13 juni 2003, 09:52
Wat trouwens ook wel verstandig is: Lekker een paar uurtjes die dingen laten warm stoken........laat ze maar brullen !!!!

En niet om het kwartier aan en uit zetten...

En als je zoiets hebt van; ff 5 minuten spelen, pak dan gewoon het 15 watt transistor bakkie....

A3
13 juni 2003, 13:09
okee, bedankt voor de antwoorden. Hoe hoor je het als ze versleten zijn eigenlijk? klinken ze dan minder goed, of geeft het een specifiek geluid dat je direct herkend?

morris
14 juni 2003, 02:23
Normaliter gaan eindtrapbuizen een jaartje of twee mee. Ik verwissel ze elk jaar. Ik sta dan elke keer weer versteld hoe fris het klinkt.
Dat buizen 5 jaar meegaan is gewoon onzin, tenzij je een keer per week in je slaapkamer oefent. Versleten eindbuizen 'sluipen' er gewoon in, je hoort het verschil pas als er een nieuwe set in zit. Op een gegeven moment gaat het gewoon 'dull' klinken......

Marshallover
14 juni 2003, 08:02
Normaliter gaan eindtrapbuizen een jaartje of twee mee. Ik verwissel ze elk jaar. Ik sta dan elke keer weer versteld hoe fris het klinkt.
Dat buizen 5 jaar meegaan is gewoon onzin, tenzij je een keer per week in je slaapkamer oefent. Versleten eindbuizen 'sluipen' er gewoon in, je hoort het verschil pas als er een nieuwe set in zit. Op een gegeven moment gaat het gewoon 'dull' klinken......

Ik vindt 'm nog altijd lekker klinken, maar het zou best kunnen dat het nog beter klinkt als er idd nieuwe in komen, ben er nu nog tevreden over... :wink:

Ik zei ook: Ligt eraan hoe je er mee omspringt; als je elke dag een half uurtje gitaar speelt gaan die dingen langer mee dan dat je grote optredens geeft en elke dag aan het slepen bent met die dingen....


Groeten,