PDA

View Full Version : Toonladders leren



Psychomantis
9 mei 2012, 21:58
Hey allemaal!
Ik speel piano en orgel, maar mijn vraag geldt denk ik ook wel voor gitaristen. En ik heb heel goeie ervaringen met het gitaarnetforum, dus stel ik mijn vraag hier maar.

Ik kan zelf nauwelijks noten lezen, maar het is ook niet mijn bedoeling om dat goed te kunnen. Ik wil vooral leren improviseren. Daarvoor moet ik weten wanneer welke toonladders gebruikt worden, en hoe deze in elkaar zitten.
Een majeur en een mineurtoonladder kan ik al wel spelen, een bluestoonladder is ook niet moeilijk.
Maar voor andere stijlen worden andere toonladders gebruikt, en ik zoek een goeie site of een goed boek om deze te leren. Heeft iemand een idee?

Mijn einddoel is om al improviserend jazz te kunnen spelen, maar dat is echt te hoog gegrepen op dit moment. Daarom maak ik een omwegje langs simpelere stijlen, bijvoorbeeld Boogie Woogie.
Hier heb je een goed filmpje van wat ik wil kunnen:

http://www.youtube.com/watch?v=VMlJPTtYsTc

Maar heeft iemand een idee welke toonladders hij nu juist (met zijn rechterhand) speelt? boogie woogie is een type blues, maar hij beperkt zich zeker NIET tot de bluestoonladder.
Op het internet zijn wat basisfilmpjes te vinden, maar niets echt bruikbaars. Ik zoek een goede, begrijpbare uitleg, of het nu op het internet of in een boek is. Kan er iemand mij iets bruikbaar aanraden?

PS: sorry als ik domme vragen stel, ik ben een amateur op theoretisch muzikaal gebied.

aaronstonebeat
10 mei 2012, 11:27
Over dat filmpje zou ik zeggen: per akkoord (C, F en G in dit geval) majeur èn mineur pentatonische ladder plus de blue note.
Voor C krijg je dan c-d-es-e-f-ges-g-a-bes-c; voor het hele stuk gebruik je dus alle twaalf halve tonen in het octaaf.

Combined blues scale (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2011/Jun/Beyond_Blues_The_Composite_Blues_Scale.aspx).

terrasbeest
10 mei 2012, 12:04
Het lijkt mij onbegonnen werk om dit op gitaar te spelen/ uit te zoeken. Zuiver op het gehoor dan maar.
1- Het is een gewone bluesprogressie.
2- ' Play the changes' : volg de akkoorden, speel een C motief over een C akkoord, een F motief over een F akkoord, enz.
3- IMO worden er motiefjes gespeeld gebaseerd op arpeggio's.

aaronstonebeat
14 mei 2012, 23:58
Ach, kweenie; je kunt natuurlijk geen piano spelen op een gitaar maar het soort melodieën absoluut wel.

Ik blijf bij mijn analyse van de gecombineerde bluesladder, alle akkoorden gedacht vanuit majeur. Als je dan over C een es speelt voor een een e, een ges/fis voor een g en een a voor een bes, over F de e vermijdt ten faveure van de es (de lokale kleine septime) en over G bes voor b, des/cis voor d et cetera, dan zit je een eind in de richting. 'Double stops als e-g, es-ges, d-f, c-e of g-bes, ges-a, f-as, e-g en zo verder; da's toch allemaal heel boogie-woogie/blues/rock 'n roll? Waar je maar kunt die chromatische tussenstapjes toepassen die de gecombineerde bluesladder je bieden. Ze werken ook uitstekend in de basloopjes.
Op één toon na (de zevende) zou je het ook kunnen zien als de combinatie van dorisch en mixolydisch.

Psychomantis
18 mei 2012, 19:43
Bedankt voor de reacties iedereen! Kijk, hier kan ik wat mee ;)