PDA

View Full Version : amp voorverwarmen



mullhollanddrive
9 mei 2012, 17:51
Ik heb net mijn eerste buizenversterker maar ik had even wat vragen.


1. welke knop moet ik eerst hebben om mijn amp voor te verwarmen de on of standby knop? en hoe zit dat met uitzetten?

2. Met de effecten moeten eerst de effecten aan en dan de versterker of andersom?


Alvast bedankt!

bass blom
9 mei 2012, 17:59
versterker op standby aanzetten en minstens 30 seconden wachten, liever iets langer, dan van standby af.
uitzetten, gewoon zo, niet eerst standby.
effecten zou ik van te voren aanzetten ja, om knallen te voorkomen.

mullhollanddrive
9 mei 2012, 18:43
versterker op standby aanzetten en minstens 30 seconden wachten, liever iets langer, dan van standby af.
uitzetten, gewoon zo, niet eerst standby.
effecten zou ik van te voren aanzetten ja, om knallen te voorkomen.


dus na 30 seconden stanby af en dan de knop ''on'' aanzetten?

Ik deed dus eerst altijd de knop standy 30 seconden aanzetten en daarna de knop on aan en allebei aanlaten.

Met uitzetten de knop on eerst uit en daarna standby uit. Heb ik nu schade opgelopen met mijn versterker?

iWishmaster
9 mei 2012, 18:48
Waarschijnlijk ziet het er zo ongeveer uit:
http://www.guitarkitbuilder.com/img/standby_switch.jpg

Eerst power aanzetten (linker knop naar beneden op dit plaatje), dan 30 seconde wachten, dan standby 'aan'zetten (rechter knop ook naar beneden op dit plaatje). Staat vaak wat verwarrend aangegeven. Kan niet zo gek veel kwaad voor versterker als je dit anders doet / deed overigens, het is meer een 'best practise' dan absolute must.

Robin...
9 mei 2012, 18:50
dus na 30 seconden stanby af en dan de knop ''on'' aanzetten?

Ik deed dus eerst altijd de knop standy 30 seconden aanzetten en daarna de knop on aan en allebei aanlaten.

Met uitzetten de knop on eerst uit en daarna standby uit. Heb ik nu schade opgelopen met mijn versterker?

Bij mijn fender is het eerst uit dus allebei naar beneden. Dan power on stand-by naar beneden. En daarna stand-by ook naar boven wat dus aan is. Maar om het logisch uit te leggen. Eerst de knop aan waar je de buizen ziet gloeien en waar je nog niks hoort. En daarna de knop aan waar het geluid ook aan gaat.

bass blom
9 mei 2012, 18:50
ja verwarrend, standby on.
maar als ik het goed begrijp zette je hem standby terwijl hij uit stond en dan ging je 30 seconden wachten? :D

standby is voor als je hem even uitzet, tijdens een bierpauze ofzo.

ja, standby na uitzetten, of voor aanzetten de volgende keer.

nee, je zal wel niet snel schade opgelopen hebben.

Robin...
9 mei 2012, 18:58
Als je je buizen wat langer wil laten meegaan is het handig om bij optredens in de pauze gewoon op stand-by te zetten in plaats van hem uit te doen en dan weer op nieuw op te warmen. Maar best vaag ja dat je eerst je de stand-by aan moet doen om geluid te krijgen nu ik er zo over nadenk.

mullhollanddrive
9 mei 2012, 19:09
Zo ziet het er bij mij uit:

http://img513.imageshack.us/img513/3716/fotout.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/513/fotout.jpg/)


Aanzetten:

- Eerst ''On'' knop
- Dan ''Stand by knop"
- Tijdens het spelen aan laten staan beide knoppen

Pauze
- ''Stand-by'' knop uit
- '' On'' knop aanlaten staan

Helemaal uitzetten
- Eerst ''On'' knop uit en dan standby knop

Zo dus?

pietrka
9 mei 2012, 19:11
eerst speakers aansluiten, dan netsnoer erin en dan de powerschakelaar aanzetten, vervolgens effectpedaaltjes aansluiten, gitaar stemmen, biertje drinken;-). ondertussen gloeien de buisjes al lekker en zijn ze mooi voorverwarmd. En dan gitaar aansluiten (als die er al niet innzat'). NU de standby schakelaar aanzetten. en gaan met die banaan..:punk:. Zo doe ik het tenminste....

Robin...
9 mei 2012, 19:16
Zo ziet het er bij mij uit:

http://img513.imageshack.us/img513/3716/fotout.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/513/fotout.jpg/)


Aanzetten:

- Eerst ''On'' knop
- Dan ''Stand by knop"
- Tijdens het spelen aan laten staan beide knoppen

Pauze
- ''Stand-by'' knop uit
- '' On'' knop aanlaten staan

Helemaal uitzetten
- Eerst ''On'' knop uit en dan standby knop

Zo dus?

Precies zo ja!

mullhollanddrive
9 mei 2012, 19:20
oke bedankt man!

zeiler
9 mei 2012, 19:23
mullholland? als in Teletronix Mullholland?

mullhollanddrive
9 mei 2012, 19:25
Nee dat niet. Mullholland is een plaats in amerika.

Kingfisher
9 mei 2012, 23:55
Neen, bij het uitzetten eerst op standby en dan power off.

bass blom
10 mei 2012, 08:50
gewoon uitzetten schijnt toch beter te zijn dan eerst standby.

Dreverhaven
10 mei 2012, 09:09
Inderdaad. Gewoon in een keer uit.

peter_heijnen
10 mei 2012, 09:11
gewoon uitzetten schijnt toch beter te zijn dan eerst standby.
Weet iemand waarom, en wat het verschil is?

humbucker
10 mei 2012, 09:50
Ik heb zelfs geen standby knop. Gewoon aanzetten, alles aansluiten, en spelen. Naderhand in 1x uit. Wel speel ik dan meestal iets zodat het volume uitsterft. Weet niet of het iets uitmaakt en het überhaupt juist is, maar naar m'n gevoel ontlaad de amp dan volledig...

peter_heijnen
10 mei 2012, 09:54
naar m'n gevoel ontlaad de amp dan volledig...
Ik meende dat je zo de elco's ontlaadt.

iWishmaster
10 mei 2012, 10:07
gewoon uitzetten schijnt toch beter te zijn dan eerst standby.

Ik zou niet weten waarom ... De enige reden dat je een versterker laat opwarmen is dat de koude buizen niet meteen volledige hoogspanning op hun dak krijgen, dat voorkomt versnelde slijtage (aldus de algemene consensus op het internet). Wanneer je de amp direct uit zet, zet je beide de hoogspanning en de gloeispanning tegelijk uit. Als je hem eerst weer op standby zet, zet je eerst de hoogspanning uit, daarna de gloeispanning. Ik kan niet voorstellen waarom dat beter zou zijn.

@humbucker: waarschijnlijk heb jij een versterker met buizengelijkrichter. Deze hebben even tijd nodig voordat ze de volledige hoogspanning 'opbouwen'. Deze 'vertraging' is in feite een vorm van 'opwarmtijd'.

Overigens zet ik regelmatig mn zelfbouw versterker gewoon direct aan, uit en misbruik ik de knoppen ook wel eens. Gewoon om te kijken 'of het stuk kan'. Tot nu toe blijkt het ding toch al meer als een jaar compleet idiot proof :ok:.

humbucker
10 mei 2012, 11:05
Alright, weer wat geleerd. Ik heb een AC30 Heritage, waar inderdaad een buizengelijkrichter zit!

Buzzel
10 mei 2012, 16:06
Ik haal de standby switch altijd nog even over nadat de amp weer is uitgezet. Bij de Bassman hoor je dat zelfs. PLOP! dan is ie uit :seriousf: