PDA

View Full Version : Welke Fender zal ik kopen?



fideelski
9 mei 2012, 11:07
Ik ben reeds jaren verzot op Fender... Ik was er vroeger vast van overtuigd dat de Jazzmaster iets voor mij was...

Nu ik echt van plan ben om een fender te kopen, ben ik aan het twijfelen geslagen. De Jazzmaster sprak me aan omdat enerzijds J Mascis op zo'n type gitaar speelt en omdat ik die wel cool vind ogen (in het verleden hebben looks me jammergenoeg al verleid).

Met mijn budget kan ik een gitaartje uit het modern player en het blacktop gamma aanschaffen. Misschien moet ik voor de telecaster gaan, of misschien toch de jazzmaster of wie weet wel de jaguar?

Mijn stijl varieert zowat tussen shoegaze en experimentele rock...
Ik heb fan van het gitaargeluid van My bloody valentine, blur, pinback,...

Dank jullie wel voor jullie tips!

Nielsje
9 mei 2012, 11:12
Als 'ie niet minstens 5000 euro kost, dan stelt het niets voor.

Nielsje
9 mei 2012, 11:16
En dan nu de reactie die iets meer hout snijdt:

Als ik het zo lees, krijg ik de indruk dat je niet weet wat je met je geld moet. Een Jazzmaster en telecaster verschillen nogal van elkaar. Staar je niet blind op een bepaalde serie, maar gewoon lekker gitaren testen. Ook de gitaren die je nu nog niet kan betalen. Laat je leiden door wat je fijn vindt spelen. Of dat nu een tele, jazz of jaguar is, dat moet je eerst weten voordat je gericht kan gaan zoeken.

Als je weet wat voor gitaar je zoekt, ga dan pas kijken naar wat er mogelijk is: kom je er achter dat de door jou gewenste gitaar net te duur is, dan kan je door sparen, of 2e hands gaan zoeken.

Overigens is het heel goed dat je vermeldt wat voor sound je wil bereiken, maar als we de rest van je apparatuur niet weten, kunnen we daar natuurlijk vrij weinig mee.

fideelski
9 mei 2012, 11:31
Allright... Ik heb een big muff, een delaypedaal (ibanez), een fuzz (ibanez) en tubescreamer (ibanez) en ik werk voornamelijk in mijn homestudio, dus meestal gebruik ik mijn line6 pod2.0 en stuur ik die rechtstreeks naar mijn audio interface, meestal bewerk ik die digitaal tot ik het goed vind... Ik speel nu op een danelectro U2 en een ibanez hollowbody gitaar, alsook op een akoestische aria en een klassiek gitaartje... Los daarvan speel ik op een washburn bas met randall versterker, speel ik op een oude orgel en gebruik ik vintage keys,...

Eric van Esch
9 mei 2012, 11:40
Waarom specifiek Fender? Voor de naam? Er zijn genoeg alternatieven te vinden die je ook zouden kunnen passen en goed spelen. Ik zou me niet blind staren op een merk.

muziekschuur
9 mei 2012, 12:13
Probeer die Fender van je dromen en een ESP stratocaster. Ik denk dat met die twee je genoeg informatie hebt om een idee te vormen of je echt een Fender wil of juist een gitaar in die richting. Overigens met de huidige productietechnieken kun je je bijna geen bult vallen aan een Fender. Misschien dat de elementen of de afstelling je minder aanspreken. Maar dat is zo gefixt. De hals en de afwerking zijn over het algemeen gewoon goed. Maar ga er eens op spelen. Belangrijker nog dan de looks zijn de breedte van de hals en allerlei afmetingen die een andere feel geven. Een Telecaster Stratocaster Les Paul en een Jazzmaster zijn vooral verschillend omdat ze een andere feel geven. Onder al deze gitaren zijn juwelen te vinden...

petpas
9 mei 2012, 12:17
tsja ik kan je maar 1 tip geven. Ga naar de gitaarboer en ga de diverse fender bakkies testen.

Useless
9 mei 2012, 12:46
Als je voor een tele gaat, misschien ook G&L eens checken.
IK heb een ASAT III en die speelt toch menig Fenders naar huis.
Ook 2dehands een stuk goedkoper.

Rock Bottom
9 mei 2012, 13:29
Als je echt verliefd bent op een Jazzmaster blijf je hem willen. Ik zou div. testen in een muziekzaak en kijken of ze je liggen en dan 2de hands zoeken. Vergeet niet ook wat andere gitaren te testen:sssh:

smullie
9 mei 2012, 13:49
Pawn Shop Jaguarillo
http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0143300309_frt_wmd_001.jpg
http://www.fender.com/en-NL/products/pawnshop/models.php?prodNo=0143300

Napoje
9 mei 2012, 13:51
Dit vind ik nou echt een geweldige jazzmaster (met wide range humbuckerts). Ideetje?

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0115100727_frt_wmd_001.jpg

http://www.fender.com/en-NL/products/search.php/?partno=0115100727

Robin...
9 mei 2012, 14:04
Ik denk dat wij allemaal niet kunnen zeggen welke je moet nemen. Ik zou zeggen ga de winkel in en probeer alles uit en niet aan een vast merk. Ga op je gehoor af en dan merk je vanzelf welke gitaar je aanspreekt. En dat moment is heel bijzonder. Heel veel mensen luisteren met hun ogen doe dat vooral niet.

Dreverhaven
9 mei 2012, 14:05
Als je lekker wil shoegazen is een Jazzmaster/Jaguar natuurlijk wel top, tremolopookje lekker in de hand houden tijdens het akkoorden rammen en je klinkt gegarandeerd shoegaze.

smullie
9 mei 2012, 14:25
Ik denk dat wij allemaal niet kunnen zeggen welke je moet nemen. Ik zou zeggen ga de winkel in en probeer alles uit en niet aan een vast merk. Ga op je gehoor af en dan merk je vanzelf welke gitaar je aanspreekt. En dat moment is heel bijzonder. Heel veel mensen luisteren met hun ogen doe dat vooral niet.

Tuurlijk heb je gelijk! Maar toch, als de man zegt dat hij heel zijn leven gedroomd heeft van een Jazzmaster, dan moet hij dat toch kopen zeker... Uiteindelijk komt die er toch ooit. Dan kan dat even goed nu zijn...

EDIT: daarom dat ik een andere voorstelde... :soinnocent::soinnocent::lol:

DemolitionColorScheme
9 mei 2012, 15:00
Als je lekker wil shoegazen is een Jazzmaster/Jaguar natuurlijk wel top, tremolopookje lekker in de hand houden tijdens het akkoorden rammen en je klinkt gegarandeerd shoegaze.
Precies, leuk dat iedereen allemaal dingen loopt te roepen, maar als je ècht de shoegaze kant op wilt van MBV, dan is dat gliden met de trem iets wat gewoon hoort bij de sound. Dus, als dat iets is wat je ècht wilt, dan valt alles al weg zonder dat specifieke trem systeem. Het wordt dan een offset met een floating trem; Jazzmaster / Jaguar. Die lange trempook zal je goed van pas komen. Als je het met een kortere ook kan, dan kun je eigenlijk alles wel met een trem pakken. Ik heb pasgeleden een Fender Bronco uit 1971 gescoord en ben nu ook bezig om te kijken of het lekker is om daar een Jag/JM trempook op de zetten.

Shoegaze gaat voornamelijk toch om de effecten en recording techniques.

Nielsje
9 mei 2012, 15:02
Klopt, qua interactie met het publiek zou het wel nooit populair worden :D

JohnMar
10 mei 2012, 11:43
Mocht je besluiten een Fender te kopen, Fender heeft momenteel een cashback-korting lopen op gitaren en versterkers.

Fender cashback actie (http://www.bax-shop.nl/nieuws-items/koop-een-fender-krijg-geld-terug.html)

Dhr. Freek
14 juni 2012, 23:40
Dit vind ik nou echt een geweldige jazzmaster (met wide range humbuckerts). Ideetje?

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/guitars/0115100727_frt_wmd_001.jpg

http://www.fender.com/en-NL/products/search.php/?partno=0115100727


Die Jazzmaster van Ranaldo is enorm aantrekkelijk, die van Moore eveneens. Ze zijn echter niet te krijgen in Nederland, helaas.

Fideelski, een Telecaster kan ik je zeker aanraden. Jouw stijl komt overeen met de mijne (al gebruik ik niet veel effecten, wat vaak wel het geval is bij shoegaze). Tevens speel ik veel indie pop. Het mooie aan de Telecaster is het typerende sprankelende geluid, de "twang". Ik begrijp dat je je keuze al vernauwd hebt tot Fender, al heb ik zelf weinig ervaring met andere merken. Persoonlijk heb ik een afkeer tegen "na-aapmodellen" (van Fender).

Heb je al een keuze kunnen maken?