PDA

View Full Version : Plotseling last van brom (storing)



spijkie
9 mei 2012, 09:19
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen heb ik het volgende probleem.

Sinds een maand of 3 heb ik een andere versterker (blackstar ht-60) die ik gebruikte met een boss gt-8.
Twee weken geleden heb ik losse pedalen gekocht en de gt-8 verkocht, met de pedalen heb ik 1 optreden en 2 repetities gedaan zonder problemen.
Afgelopen zondag heb ik nog thuis gespeeld en dit ook zonder problemen maar sinds maandag heb ik last van een brom in mijn versterker en vooral overdrive 2 kanaal van de versterker ruist (sisst) nogal.
De brom onstaat volgens mij onder andere door mijn gitaar, wordt erger of minder als ik anders ga staan voor de versteker, dit was voorheen niet aanwezig...

Ik heb het volgende gedaan om dit op te lossen.

Pedalen er tussen uit, wordt wel iets beter maar nog niet goed.
Ander stopcontact geprobeert, maakt niet uit.
Gitaar plug los gehaald om op los contact te checken, dit was goed.

Ik heb ook de preamp buisjes bekeken en 1 buisje is volgens mij niet goed want als je daar tegen aan tikt dan rammelt hij van binnen.
Nu heb ik 3 preamp buizen maar zijn die 3 elk voor 1 kanaal, dus clean, od1 en od2, en is het ook zo dat als 1 buisje niet goed is je alleen een probleem op 1 kanaal krijgt of kan een buisje wat stuk is ook problemen geven op meerdere kanalen?

Graag wat tips waar ik nog naar kan kijken.

iWishmaster
9 mei 2012, 10:19
Ik kan geen schema of uitgebreide (technische) handleiding van de versterker vinden, dus even op basis van aanname:
Kijk naar het buisje dat het dichtste bij de input zit, dit is in de meeste versterkers 'V1' en gedeeld voor alle kanalen. De tweede zal voor OD1 en OD2 zijn, de derde is de fasedraaier en dus ook gedeeld voor alle kanalen. Welk van de buisjes rammelt? Vaak het makkelijkst te testen door met de versterker aan (en redelijk volume open) zachtjes met een potlood tegen het buisje te tikken. Als je het getik (duidelijk) door de speaker hoort, is het buisje microfonisch. Hiervoor zul je een nieuwe moeten kopen.

spijkie
9 mei 2012, 10:55
Als je voor de versterker staat zitten de preamp buisjes aan de linker kant, waar ook de input zit.
Ik weet dat het preamp buisje die rechts zit van de drie, dus het verst van de input vandaan een ecc82 buisje is en dus voor het cleane kanaal geloof ik. de andere twee zijn ecc83 buisjes. Ik begrijp in ieder geval al wel dat het niet zo is dat 1 buisje ook voor 1 kanaal is, dus als er 1 stuk is je niet alleen een probleem op 1 kanaal hebt maar problemen kan krijgen op de overige kanalen?

iWishmaster
9 mei 2012, 11:07
Volgens de website van Blackstar heeft de HT-60 (zowel Soloist als Stage) maar 2 preamp buisjes, beide ECC83. Verder hebben ze beide 2 EL34's. Welke versterker heb jij dan?

spijkie
9 mei 2012, 11:29
Dat klopt niet dan, zitten echt drie in, heb ze zelf zien zitten...:)
Als je zoekt op het net kom je dat ook tegen in de meeste advertenties, domme fout van blackstar.
Features
60-watt tube combo
2xECC83, 1xECC82, 2xEL34

iWishmaster
9 mei 2012, 11:57
Vreemd inderdaad, maargoed. Ik zou voor de zekerheid even een mailtje de deur uit doen naar Blackstar met de vraag waar welke buis voor dient. Elke buis bestaat uit twee triodes (versterkers). Dit geldt voor vrijwel alle preamp buizen, sowieso voor de ECC83, 82 en 81. Ik doe even (flink) wat aannames bij gebrek aan technische gegevens van de versterker, maar om je een beeld te geven:

V1: eerste triode zit direct na de input en dient als buffer. Is gedeeld voor alle kanalen (bij versterkers met meerdere inputs is dit meestal niet het geval, maar in geval van jouw Blackstar wel)
V1: tweede triode zal vermoedelijk ook voor de versterking van het clean kanaal zijn (en buffer voor de EQ-knoppen)
V2: eerste triode gain trap voor vermoedelijk OD1 en buffer voor de EQ-knoppen
V2: tweede triode extra gain trap voor vermoedelijk OD2
V3: Beide triodes vormen samen de fasedraaier, laatste preamp buis en eigenlijk een onderdeel van de power amp: tevens gedeeld voor alle kanalen.
V4 en V5 zijn de EL34's en dus de power amp.

De fasedraaier (V3) zit meestal het dichtste bij de power amp. De input buffer (V1) zit meestal het dichtste bij de gitaar input, de andere (V2) zit dan in het midden van die twee.

Spoort dit een beetje met jouw Blackstar? En zo ja, welke rammelt er?

Buzzel
9 mei 2012, 12:34
Misschien is die 3de een buizengelijkrichter?

spijkie
9 mei 2012, 13:15
Het buisje wat het dichtste bij de power amp zit is de ecc82, die is in iedergeval voor mijn cleane kanaal denk ik want ik heb daar ook een ecc83 in gedaan maar toen had ik veel en veel minder volume op mijn cleane kanaal, ook op het forum van blackstar lees ik dat de ecc82 voor het cleane kanaal is.
Kort samengevat:

Het buisje dicht bij de poweramp ecc82, de tweede (middelste) ecc83 en de laatste (dichtst bij de input) is ook ecc83. volgesn mij is dit dan net andersom dan hoe jij het aangeeft.

iWishmaster
9 mei 2012, 13:21
Wanneer je een ECC82 door een 83 vervangt moet je in alle gevallen MEER volume en/of MEER oversturing krijgen, deze heeft namelijk een hogere versterkingsfactor. In geval van het cleane kanaal verlies je waarschijnlijk headroom (sneller een randje aan je geluid). Daarbij wordt de fasedraaier ook voor het clean kanaal gebruikt, dus je conclusie hoeft niet perse juist te zijn.

Maargoed, los daarvan: welk van de buisjes rammelt, dus bij het testen met een potlood? Heb je de ruis op alle kanalen (evenveel)?

spijkie
9 mei 2012, 13:46
Toen ik de ecc82 vervangen had door een ecc83 kon ik mijn master volume vol open draaien en dan was het nog niet hard, normaal als ik hem op een kwart draai staat hij al harder, nadat ik de ecc82 weer terug gezet had was het weer goed...ik heb wel een ecc83 gebruikt die er al in zat, misschien was die wel niet goed alleen heb ik op mijn beide od kanalen geen verlies in volume.
Welke nu precies rammelt weet ik niet, nou ja ik weet wel welke het is want dat hoor je zo al duidelijk maar ik weet niet meer waar hij in zat omdat ik dacht dat ze allemaal gelijk waren toen ik ze er uit haalde, maar dat was niet zo...(beetje dom). Ik heb inmiddels dat rammel buisje maar vervangen door ecc83 uit mijn blackstar ht dist pedaal maar dit maakt geen verschil, kan zijn dat het buisje wat rammelt misschien nog wel goed is en die andere niet meer natuurlijk.

iWishmaster
9 mei 2012, 13:54
Als ik het goed begrijp heb je dus twee buisjes verwisseld? Dat verklaart het verlies in volume waarschijnlijk.

Kijk op welk kanaal je ruis/brom hebt (of op beide natuurlijk). Verwissel dan de twee ECC83s (en laat de overige buizen zitten). Kijk of je nog steeds ruis/brom hebt en op wel kanaal (of nog steeds op beide). Wanneer de ruis/brom onveranderd blijft zou ik hem even langs de winkel brengen. Als je hem tweedehands hebt gekocht een reperateur opzoeken.

spijkie
9 mei 2012, 14:04
Klopt, ik heb een ecc83 geplaats waar een ecc82 hoort te zitten. ik zal het nog eens proberen met dat buisje wat rammelt en het buisje uit mijn pedaal, misschien is dat originele buisje die niet rammelt wel de boosdoener.
De ruis/brom die ik heb zit hem voornamelijk in mijn od2 kanaal, op het cleane kanaal en od1 kanaal valt het wel mee, niet echt storend.

cluseau
9 mei 2012, 15:23
De brom onstaat volgens mij onder andere door mijn gitaar, wordt erger of minder als ik anders ga staan voor de versteker, dit was voorheen niet aanwezig...


Je kan buisjes wisselen tot je een ons weegt want de brom welke door je gitaar opgewekt wordt is normaal. Is die brom toch erger dan je gewent ben moet je dat in je gitaar zoeken. Mogelijk aarding van een slagplaat of een andere aardverbinding. De brom die je gitaar oppikt is iig verklaarbaar, het magneetveld van je voedingstrafo veroorzaakt dat en daar is weining tegen te doen behalve voldoende afstand nemen.

iWishmaster
9 mei 2012, 15:28
Goeie Frans, ik was meteen uit gegaan van hiss, niet zo zeer brom. Dus, welk geluid maakt je versterker eigenlijk? 50 / 100 hz brom? Of is het een sissend / ruisend geluid zoals een radio die op standje 'geen zender' staat? Of wellicht nog anders, zoals extreme feedback / pieptonen?

cluseau
9 mei 2012, 15:35
.... welk geluid maakt je versterker eigenlijk? 50 / 100 hz brom?

Volgens spijkie is het pickup noise van de voedingstrafo en dat is zondermeer 50Hz uit het net. Of er een relatie is met de andere klachten kan ik zo niet beoordelen, lijkt me niet eigenlijk. Tis natuurlijk wel zo als je denkt dat er iets loos is dat je ineens vanalles gaat horen.

spijkie
9 mei 2012, 16:16
Ik geloof dat er wat onduidelijkheid heerst...:)
Ik heb last van beide, zowel brom als ruis/sissend geluid zoals iwishmaster al aangeeft, radio, geen zender.
Zoals ik in mijn begin post al aangaf komt de brom inderdaad van de gitaar, en de ruis van mijn versterker op kanaal od2.
Dit alle beide samen is maandag begonnen, voorheen had ik hier nooit geen last van, was altijd stil.
Het enige wat veranderd is sinds maandag is dat ik mijn chorus en delay in de fx loop had staan en mijn tuner, overdrive en booster voor de preamp, ik heb dat maandag veranderd in alles voor de preamp om te kijken hoe dat klonk en toen had ik die brom, ruis en eerst ook een piepend geluid. ik heb toen uiteraard eerst geprobeert via de gitaar rechtstreeks in de amp maar had toen nog die brom en harde ruis op mijn od2 kanaal, geen piepend geluid.
Mijn versterker zit niet in een geaard stopcontact maar dat heeft ie nooit gezeten, heb natuurlijk wel geprobeert wat ie doet in een geaard stopcontact maar dat maakt weinig verschil.
Het brommen via de gitaar hoor je nu op alle kanalen maar op het cleane en od1 kanaal hoor je het bijna niet. het geruis dus echt op het od2 kanaal, als ik het volume van het kanaal zachter draai en of de gain wordt het wel minder maar nog zeer goed hoorbaar en zoals ik al zei, hier had ik voorheen nooit geen last van.

iWishmaster
9 mei 2012, 16:22
In dat geval denk ik toch dat er een buisje microfonisch is ... Zoals gezegd: met een potlood er tegen tikken als de versterker aan staat. Degene die meetikt door de speaker vervangen door een nieuwe.

spijkie
9 mei 2012, 16:42
In dat geval denk ik toch dat er een buisje microfonisch is ... Zoals gezegd: met een potlood er tegen tikken als de versterker aan staat. Degene die meetikt door de speaker vervangen door een nieuwe.

O..Dat bedoel je aldoor met een potlood er tegen aan tikken, als ik dat buisje heen en weer schud hoor ik al duidelijk gerammel maar dat zegt dus niet dat ie ook microfonisch is? telt dit ook voor de power amps of alleen voor de preamp buizen?

iWishmaster
9 mei 2012, 17:13
Fysiek gerammel (in zeer beperkte mate) is normaal bij veel buisjes. Er zit namelijk een gloeidraad (net als een gloeilamp) in en die kan iets los zitten.

Power amp buizen kunnen ook microfonisch zijn, maar komt minder vaak voor. Als ik jou klachten lees vermoed ik één van de preamp buisjes (de middelste om precies te zijn).

spijkie
9 mei 2012, 17:34
Oke, bedankt. Ik ga het straks even proberen en laat het wel even weten.

cluseau
9 mei 2012, 17:43
Ik geloof dat er wat onduidelijkheid heerst..

Dat valt wel mee, ik denk nog steeds dat de brom door je gitaar opgepikt een blijvertje is, hoeveel buisjes je ook vervangt.

Als je de amp verdenkt zet dan alle regelaars op max zonder iets aan te sluiten. Dus geen enkele kabel er in behalve de speaker natuurlijk. Hoor je dan nog onregelmatigheden weet je dat het uit je amp komt.

spijkie
9 mei 2012, 18:38
Ik heb even met een porlood er tegen aangetikt en 1 buis is goed, de tweede hoor ik lichtjes door de speakers en de derde hoor je duidelijk door de speakers. betreft 1 ecc82 buis en een ecc83 buis, de ecc82 hoor je heel duidelijk.
Wat betreft de brom veroorzaakt door mijn gitaar, ik ga zo even die van mijn buurman halen en die proberen. Blijf het toch vreemd vinden dat ik met mijn gitaar nooit eerder last gehad heb en dat dit begonnen is samen met het geruis van mijn amp, wat waarschijnlijk dan toch aan die buisjes ligt.

spijkie
9 mei 2012, 18:42
Dat valt wel mee, ik denk nog steeds dat de brom door je gitaar opgepikt een blijvertje is, hoeveel buisjes je ook vervangt.

Als je de amp verdenkt zet dan alle regelaars op max zonder iets aan te sluiten. Dus geen enkele kabel er in behalve de speaker natuurlijk. Hoor je dan nog onregelmatigheden weet je dat het uit je amp komt.

Met alles op max zoals jij aangeeft hoor ik helemaal niks.

iWishmaster
9 mei 2012, 18:43
Kan zomaar zijn dat omdat het buisje microfonisch is geworden hij ook wat meer brom oppakt. Maargoed, kans is vrij aardig dat het met een nieuwe buisje verholpen is :ok:.

cluseau
9 mei 2012, 19:28
Met alles op max zoals jij aangeeft hoor ik helemaal niks.

Dan zou ik zeggen dat er geen probleem met je amp is. Maar zeg nooit "nooit". Even gitaartje van je buurman afwachten maar ik denk dat die ook brom oppikt, dit is namelijk een bekend verschijnsel. Wel kan er in jouw gitaar iets met de aarding zijn of met de coils. Met name het laatste is ivm de ruis goed mogelijk.

spijkie
9 mei 2012, 20:19
Met de gitaar van de buurman hetzelfde probleem qua brom, ligt gelukkig niet aan mijn gitaar. zal nieuwe buisje kopen en dan hoop ik dat het probleem verholpen is, ik denk ook dat het microfonisch buisje de brom veel duidelijker hoorbaar maakt, dit ook omdat beide problemen op het zelfde moment zijn onstaan. hebben jullie nog suggesties wat voor buisjes lekker klinken en een adresje waar ze voor redelijke prijzen te koop zijn.

iWishmaster
9 mei 2012, 20:45
Met alles op max zoals jij aangeeft hoor ik helemaal niks.

Dat is wel apart inderdaad ... Een nieuw buisje kost geen fortuin, dus ik zou het gewoon proberen.

spijkie
10 mei 2012, 21:20
Heb nieuwe besteld, zullen morgen wel komen en dan maar eens weer proberen.

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie!!

hadiebert
7 december 2012, 11:55
Ik liep toevallig tegen deze discussie aan. Heb dezelfde versterker en bij mij gebeurde het af en toe. Bij mij had het te maken met het te snel aanzetten van de versterker waardoor ie niet opgewarmd was. De reverb klinkt dan niet zoals het hoort. Het geluid glijdt heel ondefenieerbaar weg . En OD 2 lijkt dan op een kapotte radio met slecht antennesignaal. Inmiddels laat ik hem rustig opwarmen en zet pas na een minuut of 2 de standby schakelaar om. Geen last meer van gehad....