PDA

View Full Version : stroom kabel voor je versterker



dogtown
8 mei 2012, 23:31
Hallo medemuzikanten,

Ik zat op you tube te kijken naar een gitarist die zijn pedalboard en versterker liet zien, wat mij opviel was
dat zijn stroomkabel behoorlijk groot was, na verder onderzoek blijkt dat veel profs zulke kabels hebben.
Nu mijn vraag, heeft zo'n kabel ook invloed op je geluid ?
Had verhalen gehoord over eric johnson die daar behoorlijk ver in gaat.
Kan iemand mij hier meer over vertellen.

Alvast bedankt,

James.

harrie-beton
8 mei 2012, 23:58
Nu mijn vraag, heeft zo'n kabel ook invloed op je geluid ?

NEE.

Artiesten die veel optreden hebben wel dikkere kabels omdat ze week in en week uit te lijden hebben.

aaronstonebeat
9 mei 2012, 00:15
Zinnige taal :ok:

Rick trodat
9 mei 2012, 09:55
Eric Johnson is naast een goede gitarist, een ontzettende mierenneuker. Zo beweert hij verschil te kunnen horen tussen een goede powersupply en batterijen in pedalen, stroomkabels, zelfs welk type brug er wordt gebruikt op een stratocaster. Als je dan vervolgens luistert naar zijn tone, waar gewoon net even te veel reberb en delay op zit, moet ik altijd weer lachen.

Nielsje
9 mei 2012, 09:57
Eric Johnson is naast een goede gitarist, een ontzettende mierenneuker. Zo beweert hij verschil te kunnen horen tussen een goede powersupply en batterijen in pedalen, stroomkabels, zelfs welk type brug er wordt gebruikt op een stratocaster. Als je dan vervolgens luistert naar zijn tone, waar gewoon net even te veel reberb en delay op zit, moet ik altijd weer lachen.

Euh, een beetje stratspeler merkt dat ook wel hoor. Het gebruiksgemak van een goede brug is die paar tientjes extra wel waard hoor :)

bass blom
9 mei 2012, 10:02
ik heb mijn spullen lopen op 380 volt, werkt super.

schizo910
9 mei 2012, 10:04
Euh, een beetje stratspeler merkt dat ook wel hoor. Het gebruiksgemak van een goede brug is die paar tientjes extra wel waard hoor :)

Dat is gebruiksgemak, hij claimt het te kunnen horen...

peter_heijnen
9 mei 2012, 10:19
Eric Johnson is naast een goede gitarist, een ontzettende mierenneuker. Zo beweert hij verschil te kunnen horen tussen een goede powersupply en batterijen in pedalen, stroomkabels, zelfs welk type brug er wordt gebruikt op een stratocaster. Als je dan vervolgens luistert naar zijn tone, waar gewoon net even te veel reberb en delay op zit, moet ik altijd weer lachen.
Als ik naar hem luister krijgt hij van mij in ieder geval het voordeel van de twijfel, als ik die bij hem überhaupt al had.

http://www.youtube.com/watch?v=w25Vnb5Qnw8

Post anders eens een voorbeeld van je eigen sound, dan weten we ook wie er lacht. ;)

Nielsje
9 mei 2012, 10:32
Dat is gebruiksgemak, hij claimt het te kunnen horen...

Excuus, slordig van mij. Ook is het te horen: ik heb op twee strats de 2-tientjes trem (eentje met zinkblok en kartonnen zadeltjes) een upgrade uitgevoerd. In beide gevallen was het geluid wat helderder en klonk het iets mooier uit. Zo'n cheap-ass trem klinkt dan toch alsof er een dekentje over ligt. Live is het verschil volgens mij prima te verwaarlozen.

Rick trodat
9 mei 2012, 10:36
Ik wil best een soundclip post no probl, maar that's not the case. Nogmaals het is een zeer goede gitarist, volgens mij is het alleen vrijwel niet mogelijk om het verschil in geluid te horen tussen batterijen en een powersupply, waarbij hij er veel reverb en delay doorgaans tegenaan gooit.

Een brug is voor mij een kwestie van gebruiksgemak. Elke brug werkt anders. Een verschil in sound tussen een 6 point strat brug en een moderne hoor ik niet hoor. Wellicht als ik in mijn huiskamer, met mijn oor tegen de speaker zit wellicht. Maar dit is niet zinvol lijkt me

Rick trodat
9 mei 2012, 10:51
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SIW6TPKY77QU.mp3

Een soundclip voor Peter ;)

Let niet op de geluidskwaliteit ( is met een klein video camera opgenomen ) Ook een kleine 5 jaar geleden, dus mijn zangkwaliteiten zijn ook wel wat verbeterd.

peter_heijnen
9 mei 2012, 10:53
Ik wil best een soundclip post no probl, maar that's not the case. Nogmaals het is een zeer goede gitarist, volgens mij is het alleen vrijwel niet mogelijk om het verschil in geluid te horen tussen batterijen en een powersupply, waarbij hij er veel reverb en delay doorgaans tegenaan gooit.
Voor jou blijkbaar.

Maar wat ik dus bedoel te zeggen, is dat hij toch gewoon ontegenzeggelijk 'bewijst' hoe goed zijn oren zijn dmv zijn sound. Als jij minieme nuances niet hoort, betekent dat uiteraard niet dat een ander ze ook niet hoort. Je stelling dat reverb en delay die nuances zouden 'afdekken' maakt je betoog er ook niet bepaald sterker op. Ja, bij oneigenlijk gebruik van reverb en delay wordt het geluid idd al snel een ondefinieerbare brei, maar voorwaarde daarvoor is wel dat je droge geluid al goed suckt. Maar wat voor oren heb je dan al helemaal?

Edit: zit nu naar je clip te luisteren en laat ik het zo zeggen, als dit je geluid is, hoef je niet aan de slag met batterijen, voedingen en kabels. Het zit al helemaal dicht. ;)

Rick trodat
9 mei 2012, 11:03
Volgens mij is zijn zulke nuances alleen maar te horen op het moment dat je geen effecten gebruikt. En wellicht doet hij dat ook, maar live spelen zoveel factoren mee die invloed hebben op je geluid, dat het gebruik van batterijen tov een goede powersupply een beetje triest is. Wat ik probeer te zeggen met het gebruik van delay en reverb is, dat het niet je geluid verslechterd ( ik gebruik het zelf ook ) maar dat ze wel een dusdanige invloed hebben op je geluid dat verdere nuances ( en dan bedoel ik een vintage brug tov een moderne brug, of een andere stroomkabel )compleet overschaduwd.

peter_heijnen
9 mei 2012, 11:08
Je hoort toch hoe goed zijn sound live is, zelfs met die yt clip -opgenomen met een camera ;)-? Juist door zo te miereneuken heeft hij live die goede sound. Check meteen ook even hoe goed je het publiek kunt horen, maw hij hoeft niet oorverdovend hard om een fantastische sound neer te zetten.

Alle feiten spreken in zijn voordeel en dan betwijfel jij hem -een meester toch?- nog steeds.

Daar kan ik dan niet bij eerlijk gezegd.

iWishmaster
9 mei 2012, 11:12
Fijn dat jullie zo uitgebreid discussiëren, maar laten we het voor de topic starter even duidelijk houden: een stroomkabel doet NIETS, maar dan ook HELEMAAL NIETS met je geluid. Tenzij de kabel stuk is natuurlijk :D.

Rick trodat
9 mei 2012, 11:14
Nee, het is een geweldige gitarist en voorbeeld voor vele. Waarbij het feit dat hij picky is op zijn gitaarsound niks mis mee is. Maar de volgende opmerking ( quote uit een interview ) slaat alles vind ik:

''Energizers vs Duracells:
"I can tell the difference between what kind of batteries I put in fuzz boxes; it's really bizarre. I likes Eveready Energizers the best, over Duracells or Kodaks.''

Nu weet ik dat de sag draw invloed heeft op een fuzz. Maar het merk......Laat me even lachen.

peter_heijnen
9 mei 2012, 11:15
Hou je van rondjes draaien?

Bates15
9 mei 2012, 11:18
helemaal eens met iwishmaster. doet nada met je sound tenzij...

Rick trodat
9 mei 2012, 11:30
Hou je van rondjes draaien?

Ja;)

grz Rick

The Lo Lands
9 mei 2012, 11:51
Fijn dat jullie zo uitgebreid discussiëren, maar laten we het voor de topic starter even duidelijk houden: een stroomkabel doet NIETS, maar dan ook HELEMAAL NIETS met je geluid. Tenzij de kabel stuk is natuurlijk :D. Doet 'niets', maar een afgeschermde (hierdoor dikkere) stroomkabel biedt wel enkele voordelen tov een niet afgeschermde kabel. Denk aan je gitaar kabel. Zelf heb ik als voeding een PS Audio Duet (AC filter) met een afgeschermde (dikkere) stroomkabel. Verschil van de Duet is gewoon duidelijk waarneembaar. De stroomkabel op zichzelf doet inderdaad niets extra maar op podiums met lampen, apparatuur e.d is een afgeschermde stroomkabel geen overbodige luxe. Ik ben een toon freak dus voor mij begint dit bij de basis.

iWishmaster
9 mei 2012, 12:01
Daar heb je op zich gelijk in: afgeschermde kabel kan storing (vaak hoorbaar als brom) voorkomen.

Dirk_Hendrik
9 mei 2012, 17:24
Zonder een kabelneukdiscussie in te willen want het is hier tenslotte geen hifi forum.

Wat is het verschil tussen een dikke en een dunne kabel? De weerstand. Dat soort ongein blijft wss uiteindelijk op een gemiddeld pedalenplankje in een lengte van een meter of minder en als die weerstand een ohm is is het veel maar mogelijk. Dikkere kabels een lagere weerstand dan dunne kabels. Ga je daar een verschil tussen horen? m.i. niet. De spanningsval over die kabels is minimaal.

En toch niet helemaal. Er zijn momenten dat die spanningsval even iets meer wordt. Op het moment bijvoorbeeld dat je een pedaal inschakelt gaat de LED even een strookpiekje trekken. Maar ook de LFO van een modulatiepedaal doet de stroomconsumptie varieren. Die LFO bestaat vaak uit een 3-hoeksgolf en een blokgolf (ze werken samen) en die blok is dus weer zo'n circuit dat stroompiekjes veroorzaakt. Over de weerstand van die voedingskabel krijg je daardoor dus spanningsval van enkele millivolts die zich in het geval van zo'n modulatiepedaal dus herhaalt. als er op die kabel ook nog een gainend pedaal staat is er een goeie kans dat die die millivolts fluctuatie op z'n voedingslijnen keihard meeversterkt en dat hoor je dus als tikjes of een plop als die LED aan gaat. Toen ik m'n afterimage ontwikkelde heb ik me de tering gezocht naar het getik van het ding. Het bleek uiteindelijk de in lichtsterkte met de LFO meemodulerende LED en de daarmee bijbehorende wisselende stroomconsumptie te zijn. Dat gaf weer een spanningsval over de voedingslijnen die dus werd meeversterkt. Die leuke LED optie heb ik dus meteen laten vervallen.

En ja, daarmee kan een dikke kabel een voordeel zijn. Niet voor je toan maar voor het elimineren van bijgeluiden.

The Lo Lands
9 mei 2012, 18:08
Hoewel ik dacht dat het over stroomkabels (Power AC) ging en niet over de bekabeling op je pedalboard wil ik nog wel een stap verder gaan. Een hoop muzikanten hechten waarde aan een isolated voeding met een goede bescherming (filtering) voor het voeden van effecten. Waarom wordt er dan geen of weinig waarde gehecht aan het voeden van je versterker, voeding op je board en randapparatuur? Het één sluit het ander niet uit en door alles maar op één stekkerdoos aan te sluiten krijg je een soortgelijk probleem als je pedalen niet met geisoleerde voeding aan te sluiten toch!?

Wat ik bedoel te zeggen is dat de basis van je setup is de stroomvoorziening van je apparatuur. Hier mag je best wat extra aandacht aan besteden als je een stroringsvrij signaal wilt hebben. Het mooiste zou ook voor de voeding van je apparatuur een isolated voeding direct van het net (bijvoorbeeld een extra groep in je meterkast) en hoewel dit in de praktijk vaak lastig is zijn er middelen de stroom 'schoner' en minder vatbaar voor externe/interne storingen te maken. De stroomkabel die ik heb is goed afgeschermd en daardoor ook dikker en stugger en voed mijn AC filter stekkerblok waarmee ik mijn amp en pedalboard van stroom voorzie. De filtering zorgt voor minder storing van het net en de kabel beschermd extra tegen externe factoren.

Het is inderdaad een hifi verhaal en er zijn zowel voor- als tegenstanders maar zolang wij vertrouwen hebben in voedingen van Voodoo Lab, Burkley of Cioks met isolated (gefilterde) voedingen die toch echt wel vebetering geeft in je uiteindelijk toon is de kabel en stekkerdoos die deze voed toch ook een belangrijke schakel. Mijn twee extra cent ;)

Eric van Esch
9 mei 2012, 18:15
Ach zo lezende vraag ik ondertussen wel af waar is de Rock 'n Roll toch gebleven?

iWishmaster
9 mei 2012, 18:20
verhaal

Grappig: mijn Line 6 Echopark heeft een soortgelijk 'probleem'. Als ik bakken met gain, lange kabels etc. gebruik en het ding op dezelfde daisychain aansluit als mijn tubescreamer, hoor ik het knipperen van de delay LED terug als getik door de speaker (ook met het pedaal uit knippert het ledje en is er getik). Heb er thuis geen last van, maar in de band toch wel. Moet nog steeds een fatsoenlijke voeding aanschaffen ...

Dirk_Hendrik
9 mei 2012, 18:20
Ach zo lezende vraag ik ondertussen wel af waar is de Rock 'n Roll toch gebleven?

Die heeft zich gelukkig geprofessionaliseerd tot het punt waar bijgeluiden, brommen er ruischen worden gezien als iets dat je elimineert ;-). Soortgelijk aan de professionalisatie die daaroor plaats vond waarin gitaristen het niet langer accepteerden als bandvermaak te worden gezien als ze onder stroom stonden.

etc etc

Dirk_Hendrik
9 mei 2012, 20:20
Appendum over de eerder gemaakte opmerking mbt meneer Johnson en het kunne horen van een batterij.

Over het algemeen wordt een voeding, of dat nou een adapter of een batterij is, geacht een zeer lage uitgangsweerstand te hebben. Dat betekent dus dat als de belasting van die voeding toeneemt deze nog steeds netjes de spanning afgeeft die er uit zou moeten komen. In veel gevallen de bekende 9 volt dus.

Maar batterijen komen in vele soorten die allemaal hun eigen karakteristieke eigenschappen hebben. Een eenvoudige koolbatterij heeft een relatief hoge interne weerstand. Dat betekent dat bij pieken in de stroomopname (lees: hard aanslaan) de spanning even inzakt. Sag dus. En ik wil best geloven dat dat hoorbaar is en als ik dat zou kunnen kan meneer Johnson dat zeker. Die heeft er z'n vak van gemaakt. Ik volg alleen de fysica en de wet van ohm (handig ding!!). Ik vraag me af of meneer Johnson ook het verschil hoort (of ooit geclaimt heeft te horen) tussen een verse alkalinebatterij (interne weerstand veel lager) en een gewone adaptervoeding. Jammergenoeg komen dat soort details nooit naar voren. Dat wordt versimpelt tot "kan het verschil horen tussen""... en da's jammer.