PDA

View Full Version : eenmalig binding aanbrengen hoe het beste?



jan jansen
8 mei 2012, 22:41
Ik ga eenmalige binding aanbrengen op een tele. Omdat het eenmalig is koop ik geen frees ervoor...zijn er andere manieren om een bindingkanaal te frezen (dik 1,5 mm(?


JJ

stijnkenens
8 mei 2012, 22:50
Onder de freesvoet een steun bevestigen die je op de juiste afstand kan instellen, zodat je net 1,5 mm diep kan frezen?

Maar het werk dat je daar insteekt kan je evengoed besteden aan een degelijke frees. Je weet nooit of je nog eens een binding wil leggen rond een gitaar!


s.

loose-fur
8 mei 2012, 23:08
De tijd die je daar in steekt is 15 minuten, heb er ooit een draadje over gemaakt:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144414-Binding-frezen



Tee.

aaronstonebeat
8 mei 2012, 23:17
Ik heb het al een aantal keren gedaan door van een freesbitje met onderlager het lager te vervangen door een kleiner exemplaar uit hetzelfde setje dat bij de frees zelf zat; dat leverde een bruikbare diepte op van ergens in de buurt van 1,5 mm.

Ik moet wel zeggen dat ik ooit een goedkoop freestafeltje heb gekocht waarin ik een oude (ooit kapot gewaande maar gerepareerde) bovenfrees heb gehangen; met een stelpoot voor een aanrecht kan ik de hoogte instellen. Een en ander maakt de klus bij vlakke body's tot een peulenschil (off topic: wat heb ik toch eigenlijk een hekel aan die nieuwe tussen-n, het is voor mij nog steeds 'peuleschil'; soms maken die nieuwe spellingsregels me moedenloos :D).

snaarplukker
9 mei 2012, 08:51
Omdat het eenmalig is koop ik geen frees ervoor...zijn er andere manieren om een bindingkanaal te frezen?
JJBO-RENT een optie?;)

oigun
9 mei 2012, 09:06
peulenschil (off topic: wat heb ik toch eigenlijk een hekel aan die nieuwe tussen-n, het is voor mij nog steeds 'peuleschil'; soms maken die nieuwe spellingsregels me moedenloos :D).

Me too, daarom weiger ik het "correct" te schrijven en laat die n doorgaans achterwegen.:D

jan jansen
9 mei 2012, 17:27
BO-RENT een optie?;)

een goeie bovenfrees heb ik wel (topmodel van metabo) maar geen freesje specifiek voor binding te frezen. Ik heb nog wel wat nieuwe freesjes en ga eens kijker waar een lagertje te bestellen is.... Bedankt allen weer voor de tips en suggesties.

El_Mano
9 mei 2012, 18:42
Hoi Jan( jansen) ?, Ik kreeg de zelfde tip en kan je vertellen dat het prima werkt hoor! Die kleinere lagertjes zitten op bvb zo'n kantfreesje. Dat lagertje zit met een klein inbusboutje op zijn plaats. Als je dan een frees neemt die dikker is dan de diameter van dat bewuste lagertje is het dikte verschil ook de diepte van je binding sponning. Er moet ergens een plaatje staan van deze manier. Een setje goedkope freesjes hebben me de oplossing geleverd voor die enkele keer dat ik ze daar voor gebruik

jan jansen
9 mei 2012, 18:59
Hoi Jan( jansen) ?, Ik kreeg de zelfde tip en kan je vertellen dat het prima werkt hoor! Die kleinere lagertjes zitten op bvb zo'n kantfreesje. Dat lagertje zit met een klein inbusboutje op zijn plaats. Als je dan een frees neemt die dikker is dan de diameter van dat bewuste lagertje is het dikte verschil ook de diepte van je binding sponning. Er moet ergens een plaatje staan van deze manier. Een setje goedkope freesjes hebben me de oplossing geleverd voor die enkele keer dat ik ze daar voor gebruik

Ja dat inbusboutje is een geniale constructie,simpeler kan bijna niet.

ik heb net een nieuw freesje hier opgedoken.(diameter van 12,5 mm) Nu heb ik een lagertje nodig met een buitendiameter van 11 mm en een binnen/as diameter van 4,60 mm.iemand een tip omtrent een webwinkel die zoiets verkoopt?

JJ

aaronstonebeat
9 mei 2012, 20:22
Bij mij lukte het met een recht bitje van 12,5 mm doorsnee en daarop het lagertje van een profielbitje dat een doorsnee heeft van 9,5 mm; verschil is 3 mm, 1,5 mm per kant. Beide bitjes uit hetzelfde cheapo setje.

EDIT:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KSX4I4YB.jpg

DvU
9 mei 2012, 21:03
Me too, daarom weiger ik het "correct" te schrijven en laat die n doorgaans achterwegen.:D

idd schijt aan de spelling en ik houd meer tijd over om aan m'n gitaar te werken:seriousf:

DvU
9 mei 2012, 21:06
ik heb net een nieuw freesje hier opgedoken.(diameter van 12,5 mm) Nu heb ik een lagertje nodig met een buitendiameter van 11 mm en een binnen/as diameter van 4,60 mm.
JJ

Nee,nee, zo krijg je een diepte van 0,75 mm. Niet de gewenste 1,5mm. Je hebt een lagertje nodig van 9,5mm

jan jansen
9 mei 2012, 21:14
als de freesbreedte 12,5 mm is moet ik er volgens mij 1,5 mm afhalen en das 11 mmom een diepte van van 1,5 mm te krijgen...of mis ik iets>

JJ

aaronstonebeat
9 mei 2012, 21:26
Je moet die 1,5 mm er twee keer van afhalen, als je het hebt over de doorsnede; de straal wordt 1,5 mm kleiner en doorsnede = 2 x straal.

espike
9 mei 2012, 21:32
Ja, de andere helft van de circel. Omdat het bitje rond draait reken je met de radius, oftewel afstand van t midden naar buiten toe, diedoe je x2 =diameter.

aaronstonebeat
9 mei 2012, 21:49
<---.--->
<----.---->

jan jansen
9 mei 2012, 22:00
:ok:
Je moet die 1,5 mm er twee keer van afhalen, als je het hebt over de doorsnede; de straal wordt 1,5 mm kleiner en doorsnede = 2 x straal.

goed dat jullie meedenken. laat nu een van die andere freesjes een lager hebben van 9,42 mm doorsnee.Daarnet al overgezet,morgen eens proeffrezen op een stuk hout.

Bedankt allen,:ok:

jan jansen
13 mei 2012, 21:01
[/QUOTE]Inmiddels de kanalen gefreesd. Wat zou het beste zijn; eerst stainen en daarna de binding aanbrengen of eerst de binding aanbrengen en dan stainen en lakken?

JJ

barno
13 mei 2012, 22:42
zeker eerst binding aanbrengen. en heel voorzichting zijn met de lijm en bij scrapen van de binding eventuele resten op het hout weghalen, anders zit je met stainloze plekken langs de binding.