PDA

View Full Version : HNGD: exotisch blondje



mountainman
8 mei 2012, 18:06
Tot nu toe gebruikte ik voor het tokkelwerk vooral mijn klassieke Alhambra gitaar, maar sommige nummers vragen toch eigenlijk om een wat feller geluid met sprankelend hoog. Daarom was ik op zoek naar de tegenpool van al dat warme nylon, ceder en mahonie. Dat heb ik nu dus gevonden in een Tanglewood TSF CE XFM!

Deze Tanglewood heeft een esdoorn/maple body, achterblad en hals. Alleen het bovenblad is spruce. Dat maple zorgt voor een felle aanslag met veel midden en hoog.
Trouwens, waarom Tanglewood deze gitaar in hun Evolution Exotic serie indeelt is me niet duidelijk. In mijn achtertuin heb ik de grootste moeite om de jonge esdoorn scheuten weg te krijgen maar om nu te zeggen dat het daar zo exotisch is...

Maar goed, nog even een kanttekening: Dit is zeker geen allround gitaartje. Ze kan soms zelfs behoorlijk schel en koud uit de hoek komen. Liefhebbers van een warm vol geluid moeten dus vooral snel verder gaan naar een ander topic. Voor de overblijvers zijn hier dan de foto's.

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/TSF_CE_XFM_1.jpg

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/TSF_CE_XFM_3.jpg

En ja, maple is mooi... :mmmm:

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/TSF_CE_XFM_2.jpg

--=HANS=--
8 mei 2012, 18:26
Mooie gitaar man, gefeliciteerd! Ik heb ook al wel eens overwogen om er een maple gitaar bij te kopen, je ziet zo nu en dan nog wel eens iets interessants voorbij komen op de 2e hands markt. Aan de andere kant denk ik dat ik hem dan toch nauwelijks zou gebruiken dus ik houd me maar in. Vind maple trouwens ook een mooie houtsoort qua looks.

LaurentB
9 mei 2012, 08:48
Mooi man! Ja, dat is bekend van maple, vrij fel geluid. Ik heb een Crafter die dat ook wel heeft.

MichaelSS
12 mei 2012, 16:36
Zo zo wat een mooi ding.

Als hij net zo goed klink als ze eruit ziet dan is dit zeker het overwegen waard.
Zit er een Fishman Isys in?

mountainman
12 mei 2012, 18:27
Dank voor de reacties. :)

Ik vind haar goed klinken maar zoals ik al zei, het is een heel specifiek geluid waar je van moet houden.
En ja, dat is inderdaad een Fishman Isys. Ik heb die trouwens alleen nog maar gebruikt om te stemmen.

De intonatie van deze gitaar is perfect en ze blijft ook prima op stemming.

Maar zoals bij veel gitaren in de goedkope prijsklasse (en soms ook de duurdere) laat de afstelling wel wat te wensen over. Er was fretbuzz die ik grotendeels heb weggekregen door de hals in kleine stapjes holler te zetten. Alleen de hoge E snaar klettert nu nog rond de middenpositie maar verder durf ik niet te gaan. Ik voel de weerstand toenemen en op een gegeven moment kwam er zelfs even een licht gekraak uit de hals... Dan maar wat fineer of zo onder het brugzadel leggen aan de hoge E kant.
Waar zijn trouwens de verstelbare brugzadels op akoestische gitaren gebleven zoals mijn Kiso Suzuki gitaar die wel heeft?

Braindead
12 mei 2012, 18:57
Mooie gitaar. Zelf ben ik ook een fan van maple op een akoestische gitaar. Vooral als je hem versterkt klinkt dat veel sprankelender en levendiger dan mahonie. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je voor flamed/birdseye/spalted maple kan gaan wat optisch smullen is. :)

MichaelSS
12 mei 2012, 22:09
Voor zo'n gitaar mag je zeker wel al verwachten dat er een afstelbeurtje bij zit hoor. Dat had ik op z'n minst bij de prijs ingepraat. Krakende halzen zal mij al te ver gaan.

Eko
14 mei 2012, 09:31
Het esdoorn zit ook in m`n SJ 200 ( Gibson ) waar deze de inspiratie vandaan gehaald heeft. Zo`n jumbo geeft een bult geluid en is inderdaad zeer geschikt om met een band door de mix te blijven komen. Beetje zoeken naar de soort snaren waar je instrument het mooist mee klinkt. Bij mij zijn het de Elixirs .012 bronze.

mountainman
14 mei 2012, 20:59
Prachtig zo'n Gibson SJ 200. Dan heb je het wel meteen over een heel andere klasse. Mijn gitaar kostte ongeveer 1/10 daarvan. :sssh: Dit is trouwens niet de jumbo maar het folk model. Die hebben in deze Tanglewood serie wel ongeveer dezelfde vorm.

Eko
15 mei 2012, 13:33
Wordt ie niet minder mooi van! De tekening in het hout is heel mooi. Vind ik trouwens zowieso bij maple gitaren. Mijn SJ 200 heeft een sunburst en laat de vlammen van het esdoorn heel mooi uitkomen , zeker op het achterblad. Net als bij jou.

mountainman
18 mei 2012, 02:15
Ik heb een paar testopnamen gemaakt met de Fishman Isys. Dit is het directe geluid zoals het binnenkomt via mijn Line 6 Pod GX.

picking (http://dl.dropbox.com/u/8951343/mp3/Mulhac%C3%A9n%20%28picking%29.mp3)

strumming (http://dl.dropbox.com/u/8951343/mp3/Mulhac%C3%A9n%20%28strumming%29.mp3)

Inmiddels hebben de snaren iets van hun helderheid verloren (die D'Addario EXP's helpen bij mij nooit ene moer). Ik heb nu vooral heel veel midden, wat de Fishman nog eens extra lijkt te accentueren. Puur akoestisch klinkt ze beter dan deze opname.
Al met al toch een redelijk bruikbaar geluid dat in een mix in ieder geval niet snel ruzie zal krijgen met de bas. Voor solo fingerpicking klinkt het wat mager maar daar valt in de nabewerking denk ik nog wel e.e.a. aan te doen. Een goede microfoon heeft dan natuurlijk de voorkeur maar die staat nog op de verlanglijst.

Eko
18 mei 2012, 09:33
Als je geld ter beschikking hebt is het wellicht een optie om eens te kijken naar de AER pedalen. Ik gebruik een colourizer waarmee ik het geluid van de SJ 200 kan beinvloeden. Daarmee kun je het mid iets afzwakken en bv iets bass oppeppen. Ook kun je er een een gedeelte upperharmonics aan toe voegen. Het pedaal heeft ook een DI functie.
Ik gebruik deze omdat ik de SJ naast een Coleclark gebruik en tussen deze 2 wil kunnen switchen zonder de eq op de AER aan te passen. Ze schelen in volume en toon behoorlijk veel.