PDA

View Full Version : Een perfecte main guitar



Gevoelige Snaar
7 mei 2012, 23:29
Hey iedereen

Ik zal eerst mezelf even voorstellen: ik ben een een jonge heer van 18 die zich reeds verdiept heeft in een aantal instrumenten. Zo is mijn absoluut favoriet instrument de mondharmonica. Verder heb ik ook nog een notie van piano.

Zeer belangrijk is het feit dat ik ook al een tijdje gitaar speel. Het is echter niet het instrument dat ik het vaakst gebruik. Juist omdat ik dit instrument niet het meest gebruik is het ook niet echt de bedoeling om voor elk genre van muziek een nieuwe gitaar te kopen. Momenteel speel ik op een Epiphone DOT die ik goedkoop heb kunnen afkopen van een vriend die het impulsief gekocht had.

Ik ben echter op zoek naar een nieuwe gitaar, of beter een nieuw 'model' gitaar. Ik zou graag een semi-professioneel instrument kopen waar ik in zoveel mogelijk genres mee terecht kan. Ik denk niet dat ik er ver afzit met een es-335 model zoals ik nu heb, maar ik wou toch even de mening hebben van de experts.

Wat wil ik nu precies spelen? Voornamelijk (blues)rock, jazz, evt. jazz fusion later, pop, funk. Eigenlijk ben ik wel in de meeste genres te vinden. Wat me nu eigenlijk al een tijdje lastig valt is wanneer je een dure elektrische gitaar zou kopen, is dat je bijna 'verplicht' bent om ook een 'dure' akoestische gitaar te kopen. (Deze zou ik willen gebruiken voor gewoon op straat te gebruiken, makkelijk mee te nemen zonder versterker of kabels, singer-songwriterstuff..) Dit wil ik dus vermijden, en ik zou graag een soort van all-in-one gitaar kopen. Ik WEET dat dit niet 100% mogelijk is, maar ik wil graag mijn opties bekijken om zo dicht mogelijk te komen bij deze wens.

Ik heb zelf al gedacht aan verschillende semi-hollow of hollow-bodies (denk wel dat de hollows ook feedback problemen hebben..?). Ik heb zelf al een gedacht een akoestische gitaar door wat overdrive pedalen te rammen, maar ik vrees dat de feedback me daar zou nekken. Dikke proficiat aan ieder die tot hier geraakt is. Ik wacht vol hoop op de opties die jullie me kunnen voorschotelen.

Alvast bedankt.

P.s. waarom nu niet een gitaar kopen en later een andere? Daar liggen mijn prioriteiten niet, en dat geld heb ik er ook niet steeds voor over. Liever nu meteen een liefde voor het leven kopen om daar van te genieten in de mate dat ik de gitaar zal gebruiken.

loveu2man
8 mei 2012, 00:21
Wat is je budget?
En wat voor een versterker heb je?
Ben je van plan om ook een nieuwe versterker aan te schaffen?

Hoe ik het nu zie, zijn er voor jou twee opties;

1. Koop een elektrische gitaar dat in een hogere klassement valt dan de epiphone DOT (hoewel daar op zich niets mis mee is) en nog een iets minder dure akoestische gitaar er bij. Voor 300 euro heb je al hele mooie akoestische gitaren op marktplaats. Denk aan eastman, seagull, blueridge etc. Wat betreft elektrische gitaar lijkt mij een es-335-achtige goed bij jouw passen. Volgens mij voel jij je daar ook gewoon goed bij. Maar er is niets mis mee met het testen van een paar andere modellen. Test ze trouwens allemaal maar een keertje.
2. Koop een elektrische gitaar dat in een hogere klassement valt dan de epiphone DOT en daarbij een makkelijke meeneem-versterker. Dus een klein ampje wat je makkelijk kan sjouwen op straat en op batterijen werkt. Daarnaast kun je ook nog een versterker aanschaffen dat het podium aankan. Opnieuw: welke versterker heb je momenteel?

Succes met je zoektocht!

Venlonaer
8 mei 2012, 00:24
Mijn Epiphone Sheraton die ik onlangs verkocht heb klonk zowel plugged als unplugged erg goed. Was een jaren 80 Koreaan.

Outrage
8 mei 2012, 00:29
Iets zoals de Godin Kingpin? Of varianten (http://www.godinguitars.com/godin5thaveseriesp.htm).

Pepe
8 mei 2012, 00:45
Met goed fatsoen kan je niet en jazz/pop/fusion en straat akoestiek uit 1 gitaar halen. Maar ik zie niet in waarom je niet een dure elektriek met een goedkope akoestiek kan combineren. Als je bij de akoestische afdeling hier een vraag neerlegt voor een cheap ass goeie akoestische gitaar komen daar ongetwijfeld hele bruikbare adviezen uit.

Een Es135 zou mijn keus zijn voor een onedoesitall.

B-stone
8 mei 2012, 07:45
Of nieuwe pickups in die dot. Een cube 20x kopen. En dan een dure akoestische gitaar.

Ijselrobo 07
8 mei 2012, 08:43
of gewoon een strat op les paul met zo'n batterij versterkertje voor buiten? heb zelf al eens in Maastricht als "straat artiest" staan spelen met een cheap S-S-S stratje en een Marshall MG2FX (2 watt transistor). die Marshall klinkt natuurlijk klote maar mocht niet eens vol open om de (onversterkte) zang nog te horen.
Daarna toch wel reacties gekregen hoe goed het klonk :D

Dus misschien kun je gewoon een goede elektrische gitaar kopen met een goed batterij ampje in plaats van iets akoestisch en iets elektrisch

Kingfisher
8 mei 2012, 08:50
Of een Epiphone Les Paul Ultra. Zeer veelzijdig, én er zit een piezo-element in de brug om acoustisch te spelen, mits aankoop van een versterker (en ja er zijn er met batterijen). Maar let wel: in Vlaanderen mag je in vele steden alleen onversterkt op straat spelen.

Een gitaar die zowel onversterkt luid genoeg is om op straat te kunnen spelen én deftig elektrisch speelt, kan gewoon niet. Om onversterkt luid genoeg te zijn , moet ze een grote klankkast hebben. Wat elektrisch dan weer tot feedback leidt.

Orpheo
8 mei 2012, 09:38
een goeie akoest hoeft echt niet duur te zijn! kwam een week of wat geleden een superleuke washburn tegen. massief spruce topblad, esdoorn achterkant en zijblad (ook massief), mooie mahonie hals en pallisander toets uit een stuk (effe gibson natrappen, mag toch best? :) ;) ), voor het luttele bedrag van 120 euro. tja. dat kost gewoon geen zak, maar klinkt grandioos hoor. Liever zo'n gitaar dan zo'n martin met een hals van multiplex...

tidalwave_sideburns
8 mei 2012, 09:45
Ik ben een ouwe Duitse thinline bak, een Musima Record, die onversterkt zeker vol en luid genoeg klinkt voor akoestische toestanden, en natuurlijk via de pickups ook als electrische gitaar gebruikt kan worden.
Je ziet ze niet vaak, maar als je er een tegenkomt, zeker uitproberen!

iWishmaster
8 mei 2012, 09:57
Even vooraan beginnen: wat is er mis met je Epiphone? Wat zou je in een andere gitaar graag anders willen? Een gitaar waarmee je zowel akoustisch onversterkt als elektrisch versterkt (met overdrive) mee kunt spelen bestaat niet: dit is fysiek/technisch gewoon vrijwel onmogelijk. Je kunt een elektrische gitaar met een piezo element kopen, wanneer je die op een cleane (akoustische gitaar) versterker (of rechtstreeks in een mengpaneel) aansluit krijg je een zeer overtuigend akoustisch geluid. Echter heb je dan nog steeds een versterker nodig. Anderszijds kun je een akoustische gitaar door een overdrive pedaal heen jagen, maar geloof me, tenzij je ranzige gypsy-punk speelt, klinkt dat voor geen meter.

Oplossing is simpel: een goeie gitaar hoeft geen handenvol geld te kosten. Genoeg (semi)-professionele muzikanten die op een gitaar van 'slechts' een paar honderd euro staan te spelen. Koop gewoon een leuke akoustische en elektrische gitaar.

Kingfisher
8 mei 2012, 09:58
.. dan zo'n martin met een hals van multiplex...

http://dl.dropbox.com/u/12682131/memes/euh.gif

Mr.Fingers
8 mei 2012, 10:23
Ik heb een ES135 gehad, en die is wel veelzijdig, maar niet heel ERG veelzijdig (en vooral erg zwaar).

Ik zou, gezien je voorkeur, echt gaan voor een Gibson ES335, of ES330, of dezelfde gitaren van het merk "The Heritage"

frekie
8 mei 2012, 10:31
Als je toevallig een goed exemplaar van die Dot hebt kan je hem ook pimpen met betere elementen, electronica, frets vlakken, grafiet topkam. Ik speel al jaren op een gepimpte Richwood, gets the job done. Op straat zou ik echt een cheapo flattop akoestische gitaar meenemen van 100 euro max. Sh*t op K'dag een Fender flattop laten lopen, ik dacht ik check hem op de terugweg wel, toen was ie dus weg.

Nobler
8 mei 2012, 11:33
Als eigenaar van een ES-335 ben ik misschien bevooroordeeld, maar als electrische gitaar is een ES zeer veelzijdig, dus zou je eigenlijk niets anders er bij hoeven hebben. Er zijn genoeg betaalbare versterkertjes te krijgen waarmee je er naar mijn mening ook heel goed mee op straat zou kunnen spelen. Van de andere kant zijn er naar mijn mening ook een hele hoop goedkope accoustische gitaren verkrijgbaar die prima voldoen voor op straat.

Een Epi Dot zou prima moeten voldoen. Als je er niet tevreden over bent kun je hem eens professioneel laten afstellen en naar de frets en de topkam kunnen laten kijken en eventueel elementen, potmeters en mechanieken verwisselen als je daar niet tevreden over bent. Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten, waardoor je op een prima bruikbaar instrument uitkomt.

Als je écht een semi-professioneel instrument wilt zou ik niet meer met een 'oplossing halverwege' genoegen nemen. Daar krijg je naar mijn verwachting op termijn toch spijt van. Nee, dan zou ik meteen een echte Gibson ES-335 kopen. Tweedehands moet je die als je goed uitkijkt vanaf ongeveer 1600 euro kunnen kopen. Voordeel van tweedehands kopen is dat ze vaak al goed afgesteld en ingespeeld zijn. Kies niet te snel, maar neem degene waarmee je een klik voelt en je kunt een gitaar hebben voor de rest van je leven. Als je 1600 euro te veel vind zou ik eerder je Dot optimaliseren dan 600-800 investeren in een wellicht wat betere gitaar, maar die het toch niet is.

Orpheo
8 mei 2012, 12:04
http://dl.dropbox.com/u/12682131/memes/euh.gif

kom maar, je wilt iets zeggen. Moet ik de documentatie erbij halen? zijn halzen die eruit zien als een potlood zeg maar. overduidelijk een multiplex. bestaat uit 20 stukken ofzo?

Johannes
8 mei 2012, 13:46
kom maar, je wilt iets zeggen. Moet ik de documentatie erbij halen? zijn halzen die eruit zien als een potlood zeg maar. overduidelijk een multiplex. bestaat uit 20 stukken ofzo?

Lijkt me lekker stabiel, net als de meeste gelamineerde halzen (Mayones, Alembic, etc.)

Mr.Fingers
8 mei 2012, 13:49
Hier moet ik Orph wel gelijk in geven... Vooralsnog alleen op de goedkoopste gitaren...

http://www.jacksinstrumentservices.com/shared/images/reviews/martin-laminate-neck.JPG

lindstrom
8 mei 2012, 13:56
mee eens,.. op de goedkope modellen dan..

Op de duurdere modellen zitten gewoon massieve nekken.. laatst nog een ge-wel-dige martin in mijn handen gehad. all mahony (behalve de toets)

Erg mooie klank!!!!

iWishmaster
8 mei 2012, 13:59
Het zal mij toch echt aan mijn reet roesten waar een gitaar van gemaakt is. Als het goed klinkt, fijn speelt en ik het prijskaartje dat eraan hangt in verhouding vind staan tot die twee, gaat de gitaar mee naar huis. Natuurlijk spelen er andere zaken mee (looks, duurzaamheid, afwerking, mojo etc.), maar het naamkaartje op het blokje hout?

lindstrom
8 mei 2012, 14:05
Het zal mij toch echt aan mijn reet roesten waar een gitaar van gemaakt is. Als het goed klinkt, fijn speelt en ik het prijskaartje dat eraan hangt in verhouding vind staan tot die twee, gaat de gitaar mee naar huis. Natuurlijk spelen er andere zaken mee (looks, duurzaamheid, afwerking, mojo etc.), maar het naamkaartje op het blokje hout?

Voor sommige mensen is dat heeeel belangrijk..

Ijselrobo 07
8 mei 2012, 14:07
Maar let wel: in Vlaanderen mag je in vele steden alleen onversterkt op straat spelen.

In Maastricht mocht dat ook niet. maar er zijn 2x mensen van de politie langsgelopen. 1e keer liepen ze gewoon door terwijl ze het zaakje bekeken. 2e keer vroegen de agenten om onze vergunning. toen lieten we die zien en was het goed.

En dit is waarschijnlijk niet tegen de kleine amps maar tegen de idioten die met half stacks de traat op gaan

Gevoelige Snaar
8 mei 2012, 17:15
Heb even alles doorgelezen, heel erg bedankt voor de snelle reacties allesinds! Conclusies en ideeën die bij me opkomen zijn:

Een gitaar waar je zowel akoestisch als elektrisch op kan spelen bestaat niet.

Voor op straat koop je misschien beter toch niet een al te dure akoestische gitaar.

Een middenweg gitaar gaat misschien na een tijd inderdaad weer aanvoelen als 'net niet', dus koop ik mss maar een high end gitaar.

Ik ben eigenlijk zeer tevreden over mijn ES335 en vind hem ook wel veelzijdig voor wat het is. Ik mis eigenlijk voorlopig maar die subtiele kantjes aan deze gitaar in de afwerking en/of geluid tov gibsons, heritage, gretsch.

Conclusies:

Sparen voor een dikke ES335 en een akoestiekje voor erbij misschien. (Hoewel ik vandaag op een akoestische gitaar heb gespeeld maar iets luider speelde dan mijn huidige gitaar. Dat wordt gewoon wat experimenteren denk ik, en het zal ook wat afhangen van gitaar tot gitaar. Op de Meir zal hij allesinds ook niet over het lawaai heen spelen denk ik...)

Is dit de goede keuze volgens jullie? Ohja, ik speel momenteel wel maar door een Roland Cube 15XL omdat ik niet al te luid mag gaan hier en hij lekker scheurt voor de harmonica, maar voor de gitaar kan ik misschien beter eens iets anders zoeken. Zeker als ik het geluid van een high end gitaar optimaal wil gebruiken, niet?

LGK
8 mei 2012, 17:33
Ik denk sowieso een buizen bak..? Of nie.. :D

iWishmaster
8 mei 2012, 17:36
Klinkt als een goede keuze. Mijn advies: neem de term 'ES335' met een korreltje zout en zoek een 'semi-hollow' in de brede zin. Laat je oren en handen de keuze maken, niet het naamkaartje.

De keuze 'waar je geld eerst aan besteden' is een lastige. Persoonlijk vind ik het zinniger je geld te steken in een goede gitaar een versterker te kopen die 'toereikend' is voor je situatie. Als je niet in een band speelt, heb je weinig volume nodig, dus hoef je ook geen enorm gevaarte van een versterker te kopen: steek dat geld liever in een betere gitaar. Aan de andere kant bepaald een versterker een groter deel van je geluid dan de gitaar, dus merk 'meer van je geld'. De Roland cube's vind ik prima bakjes voor thuis, maar in een band is de 15XL niet of nauwelijks haalbaar (qua volume, maar ook geluidskwaliteit).

Orpheo
8 mei 2012, 22:42
Hier moet ik Orph wel gelijk in geven... Vooralsnog alleen op de goedkoopste gitaren...

http://www.jacksinstrumentservices.com/shared/images/reviews/martin-laminate-neck.JPG

Maar ik vind m wel heel tof spelen! En t klinkt heel lekker, maar die afgetrapte washburn speelde en klonk dan weer beter, ondanks het prijsverschil. Dat is alles wat ik wilde zeggen, dat je voor relatief weinig een top akoest kunt vinden met goeie specs.

Watchmaker
8 mei 2012, 23:06
Voor sommige mensen is dat heeeel belangrijk..

Guilty as charged. Heb uren moeten kutten en frutten op mijn nieuwe LP om de flat-spots van het sloppy polijstwerk bij te werken. Maar dat weet je van tevoren als je een Gibson koopt. YT staat vol met filmpjes over hoeveel QC-checks ze wel niet uitvoeren. My ass. Ze vinken "in real life" gewoon alle "boxes" aan op de checklist en weg met 't ding!

Maar ondertussen wel gewoon een maandsalaris eraan uitgeven he. En af en toe de koffer open voor een blik op de obscene schoonheid van 't kreng. :D :roll: (p.s. speel er ook wel 's op hoor...)
Mensen met meer verstand kopen een The Heritage of een Tokai. Ik geef ze geen ongelijk, maar ik ben gewoon een Gibson-junk. :lp:

frekie
9 mei 2012, 09:46
Nog even qua ES335 dan. Je hebt ook de gulden middenweg van pakweg 500 euro gitaartjes. Epiphone Sheraton, Washburn HB35, Ibanez AS103 enz. En versterking is even belangrijk als de gitaar. Roland Cube met minimaal een 10 inch speaker, Vox AD/VT enz.

Gevoelige Snaar
13 mei 2012, 14:02
Heb even alles laten bezinken, maar nu vraag ik me toch af of dit nu is wat ik écht wil. Als ik kan spelen op iemands akoestische gitaar vind ik dat ook zeer leuke beestjes. Misschien dat ik het wel omgekeerd ga doen. De epiphone houden om thuis wat op te rakken als ik er zin in heb en een prof. akoestische gitaar kopen.

Maar dat brengt me bij de volgende vraag. Het is volledig hypothetisch gezien: ik weet dat wanneer je in een band speelt als gitarist er sowieso nieuwe gitaren bijkomen MAAR: gebeurt het in blues/rock bands dat er een gast akoestisch staat te spelen terwijl de anderen elektrisch gaan? En is die akoestische dan ook goed te horen?

Wat denken jullie als je deze ommezwaai lezen? Volkomen gek of goed alternatief? Ik ga ook eens wat rondlezen op het akoestische board. Allesinds bedankt al!!

Mr.Fingers
13 mei 2012, 14:13
Ik vind het gek... Als je live met een akoestische gaat meespelen in een "elektrische" band, ga je:

a) een goed versterkingssysteem moeten hebben (Fishman Matrix Infinity, LR Baggs Ibeam,...) om mee met de rest te kunnen qua volume
b) een constant gevecht voeren tegen feedback, zeker op kleinere podia

Pepe
13 mei 2012, 14:22
Ik wissel in mijn band all the time tussen elektrisch en akoestisch. Nooit een probleem eigenlijk.
De enige voorzorg die ik heb gemaakt is een aan/uit switch voordat ie een DI ingaat. Voor het geval de meneer achter de mixer niet door heeft dat er wat staat te zingen in een standaard.

Raar trouwens dat iedereen een 335 roept terwijl ik een 135/137/225 meer voor de hand vind liggen.

Mitch
13 mei 2012, 14:34
Yup. Een 335 ligt qua sound verhoudingsgewijs dichter bij een solid body dan een full hollow. Maar goed, als je eigenlijk nog ping pongt tussen of je nou meer geld wil gaan uitgeven aan een elektrische of een akoestische gitaar dan zijn alle tips nog een beetje voorbarig :listen: Ik zou bijna zeggen: misschien beter iets langer de tijd ervoor nemen en proberen een paar keer een tweedehands gitaar te kopen van een bepaald type die je weer voor niet al teveel verlies kan doorverkopen als ze je niet bevallen. Langere leerweg, maar dan weet je het tenminste. De methode "vantevoren beredeneren en een dure kopen omdat..." werkt niet.

Pepe
13 mei 2012, 14:49
Wat trouwens ook te overwegen is, een elektrische gitaar met een goed mic systeem zoals een Godin Multiac, dat werkt beter dan met een akoestische gaan elektrieken. En als het helemaal praktisch moet zijn kan je kijken naar een line6 gitaar, ook voor al uw bouzouki en mandoline moods.

http://l6c.scdn.line6.net/data/6/0a06434da7764f6cbdd3a51ec/image/jpeg

Nielsje
13 mei 2012, 14:54
ik zou gewoon een custom shop gitaar laten bouwen. 5000 euro, maar dan heb je wel alles, natuurlijk.

Gevoelige Snaar
13 mei 2012, 14:58
Momenteel schreeuwt mijn buikgevoel echt voor een akoestische. Heb op een aantal akoestiekjes kunnen spelen de laatste weken en het los kunnen staan van een versterker voelt hemels aan! Ik mis enkel wel de hogere frets een beetje...

Ik moet alles even wat laten bezinken denk ik, heb hier iig al heel veel alternatieven en ideeën opgedaan. Ik zet wel even neer wat het uiteindelijk zal worden wanneer ik er zelf uit ben. Heel erg bedankt allesinds, nogmaals!