PDA

View Full Version : midi en tubemeister 18



Meneer Zwijn
7 mei 2012, 22:00
Ja, ik denk dat ik toch maar voor de tubemeister 18 ga. Doet precies wat ik nodig heb, en laat mijn tele klinken zoals ik al tijden zoek. Is voor in het repetitiehok via XLR(DI) naar PA, en thuis op een 2 X 10 cab.
In de winkel al verschillende keren getest, en zeer tevreden over de mogelijkheden. Aan het uiterlijk moet ik nog wennen, het enige wat me nog wat tegenhoud.
Nu mijn vraag: je kan een midi-floorboard gebruiken(via footswith-in) om kanalen te kiezen, en op het leadkanaal de boost te kiezen. Kan je dan ook direct een effectprocessor in de loop zetten, en deze mee schakelen met 1 druk op een voetschakelaar?
Niet voor direct, maar zou wel leuk zijn voor een volgende GAS-aanval. Ik heb eens zo'n Alesis-dingetje mee zien schakelen bij een optreden, dan heb je toch een beetje de flexibiliteit van een pod/zoom/... zeg maar.
Weet iemand dit?

tidalwave_sideburns
8 mei 2012, 06:44
Op mijn Tubemeister18 zit geen midi, maar een reguliere footswitch input. Schakelt tussen clean/drive en zet de leadboost aan als je op het drive kanaal speelt.
Wil je met midi aan de slag dan kan je het best de Tubemeister 36 kopen. Dat zit daar allemaal op.

Meneer Zwijn
8 mei 2012, 09:42
Dat dacht ik dus eerst ook. En misschien doe ik dat ook wel.
Maar ik zag in de handleiding van de 18 dat de input van de footswith ook via midi kan geschakeld worden. Maar meer dan dat staat er dan ook niet.
Dus dacht ik, ik koop een midi floorboard, een effectenunit voor in de effectloop(welke?) en schakel dan zowel kanalen en effectenpatch met een druk op een voetschakelaar. En dan heb je vele preselecties....
Voor de versterker zelf kan je enkel kiezen tussen kanalen en boost(lead), maar ik denk dat de 36 ook niet gain en volume bv. via midi kan veranderen. Maar dat ga ik nog eens nalezen...

marc_o
8 mei 2012, 09:50
Zou ook zeker voor de 36 gaan, vond het een bijzonder gote stap vooruit in sound...

Kingfisher
8 mei 2012, 10:02
Hangt er van af welke muliteffectsprocessor je gaat kopen. De meeste hebben een switch out, waarmee je dus een signaal naar de amp kan sturen: bv de uitgang "AMP CTL" op deze BOSS GT-100
http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/127269/2/Boss-GT100.jpg

Zo kan je een patch programeren dat er een kanaalswitch moet gebeuren als je de patch selecteert.

Dus jouw midi-floorboard stuurt de effectsprocessor, de effectsprocessor stuurt de amp.

Meneer Zwijn
8 mei 2012, 10:04
Ik heb nog niet de kans gehad om de 36 uit te proberen. Maar het feit van een derde kanaal, dubbele toonregeling, reverb,... kan me wel bekoren.
Jammer dat ik ook nergens een manual vind voor dat duivelse ding, ivm de midi-mogelijkheden. Wel zag ik bij de specs dat je 128 mogelijkheden hebt om powersoak,kanaal, boost en reverb te kiezen. En dat zul je toch wel kunnen combineren met een of andere efectenunit?

Meneer Zwijn
8 mei 2012, 10:11
@kingfisher: kijk, da's duidelijk. En dan ik met de 18 uit de voeten.
Maar weet er iemand een voorbeeld van zo'n multieffect met alleen dingen zoals reverb/delay/phaser/... en combinaties hiervan, ik hoef geen amp-simulaties. Met zo'n amp-out, en gestuurd door midifloorboard?

Tankman
8 mei 2012, 11:53
Overigens zegt de TS dat hij in de oefenruimte via xlr naar de PA wil. Hier haal ik uit dat hij geen cabinet gaat gebruiken. Moet de Tubemeister 18 geen speakerload hebben?

tidalwave_sideburns
8 mei 2012, 12:11
Nee, dat hoeft niet. Er zit een functie op speciaal hiervoor, een van de redenen dat ik er ook zo eentje heb. Geen gesleep meer met een speakercab en toch een prima geluid.

Kingfisher
8 mei 2012, 14:24
@kingfisher: kijk, da's duidelijk. En dan ik met de 18 uit de voeten.
Maar weet er iemand een voorbeeld van zo'n multieffect met alleen dingen zoals reverb/delay/phaser/... en combinaties hiervan, ik hoef geen amp-simulaties. Met zo'n amp-out, en gestuurd door midifloorboard?

TC Electronics G-Major 2 heeft een Switch Out Relay Jack

Tankman
8 mei 2012, 14:54
Nee, dat hoeft niet. Er zit een functie op speciaal hiervoor, een van de redenen dat ik er ook zo eentje heb. Geen gesleep meer met een speakercab en toch een prima geluid.

Ok dan! Dat maakt hem inderdaad wel heel interessant!

Meneer Zwijn
8 mei 2012, 16:11
@tankman: precies, hij klinkt ism mijn tele gewoon erg goed, maar hij heeft ook nog eens veel opties voor zijn prijs(rond de 500 euro). En voor mijn situatie(thuis:klein kabinet,spelen in repetietiehok: over PA via red box out) is het gewoon een prettig draagbare oplossing. En dat is dan weer de reden dat ik eigenlijk liever de 18 dan de 36 heb.
@kingfisher: wederom bedankt. Ga ik zeker eens goed bekijken. Maar ik ben al blij dat het kan, want ik ken mezelf voldoende dat zogauw ik hem heb ik weer op zoek ga naar verdere mogelijkheden. Ik ga het wel niet allemaal tegelijk kopen. Maar op termijn is dat het wat ik precies wil, een buizenversterker via midifloorbord meeschakelen met een midi-effectenapparaat. Bedankt voor de reacties!
Als er nog meer mogelijkheden zijn, dan hoor ik het graag... :)

Jimwoud
8 mei 2012, 19:15
Dit is ook nog een optie.

4 kanalen schakelen met midi, Nobels ms 4:
http://www.nobels.com/pictures/ms-4_300.gif

Meneer Zwijn
9 mei 2012, 00:31
Inderdaad, kan ook. Ondertussen ook gevonden dat bv een Behringer FCB 1010 MIDI foot pedal ook kanalen kan switchen, en daarmee zal ook wel een of ander effectenblokje via midi aan te sturen zijn. En dat beestje kost nieuw pakweg 100 euro, da's ni veel meer dan ne gewone footswith voor de Tubemeister.
Allee, we leren alle dagen bij...nu nog een niet te duur effectkastje, ik heb ni teveel nodig, reverb/delay/phaser/flanger...al de rest gebruik ik toch ni. Maar ik zal eerst maar gaan rondneuzen bij het effectenforum.

muziekschuur
9 mei 2012, 11:26
Op de FCB1010 zitten twee analoge schakelaars... Switch 1 en 2. Om gewone versterkers te schakelen tussen twee kanalen. (er staat er 1 naast me).

Meneer Zwijn
10 mei 2012, 03:24
O, dus je kan het kanaal dat je wil niet in path instellen, maar alleen "manueel" telkens zelf de amp zijn kanaal kiezen?
Is ook een manier van werken natuurlijk, dat zou ook nog wel voldoen.
Kan je met een ander eprom dit niet aanpassen, hoe heet het ding ook alweer...

muziekschuur
10 mei 2012, 12:26
Zit er bij mij in (uno chip). Maar hij heeft gewoon de mogelijkheid (ook) om twee kanalen aan uit te schakelen analoog. Die voetpedalen zijn plat en dicht bij elkaar. Dus je kan gewoon twee versterkers schakelen met 1 voet als je dat wil.

peter_heijnen
10 mei 2012, 12:31
Ik heb een video van de tm36 bekeken, da's helemaal niet verkeerd zeg maar.

kokeleko
10 mei 2012, 12:50
Ik heb de Tubemeister 36 in bestelling, kan niet wachten.

tidalwave_sideburns
10 mei 2012, 13:05
Hughes and Kettner maakt mooi spul!

Laatst nog mijn Ampeg Reverberocket en Tubemeister over dezelfde cab gespeeld, en die Ampeg is toch echt een klasse apart, maar wat een prachtig geluid zit er in zo'n Tubemeister.

Meneer Zwijn
18 mei 2012, 20:08
@ marc-o: waar heb jij die 36 al gehoord?
Ik zie hem nergens, en ik vrees dat ook kokoleko zal mogen wachten tot juli voor hij er is ...

kokeleko
19 mei 2012, 08:36
@ marc-o: waar heb jij die 36 al gehoord?
Ik zie hem nergens, en ik vrees dat ook kokoleko zal mogen wachten tot juli voor hij er is ...

Ja zal mij ook benieuwen, medio juli/augustus komt de Tubemeister36 uit.

arjanb01
19 mei 2012, 09:28
De Tubemeister 36 is al uit en te krijgen bij Musik Schmidt en volgens mij ook bij Tomann, hier de review:

http://www.youtube.com/watch?v=vOY0q-QJ5UE[/

Briljante amp, klinkt lekker. Duitse amps vind ik sowieso de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.
De reviews van Musik Schmidt vind ik de beste reviews around op het net, goeie gitarist ook die Olli.

Meneer Zwijn
19 mei 2012, 10:20
Je kan hem bij beide winkels al wel bestellen, maar ze zijn nog niet leverbaar.

kokeleko
19 mei 2012, 11:40
Je kan hem bij beide winkels al wel bestellen, maar ze zijn nog niet leverbaar.

Dus zo geschiedde, wil geen amp die al is ingedraaid in de winkel, liefst vers uit de doos.

kokeleko
13 juli 2012, 11:08
Heb hem binnen, klinkt super veel organischer dan de Tubemeister 18. Clean klint echt supervet met ballen heerlijk, crunch gat verder dan alleen akkoorden rossen ook lekkere sololijnen gaat prima. Het lead kanaal is echt highgain prima soundje, reverb klinkt ook lekker. Vanavond repeteren, vond de 18 watter al lekker klinken, ben benieuwd hoe dit gaat. De uitvoering is echt top, Redbox, powersoak nul,1,5,18 &36 watts, TSC control, midi(let op 20 v als phantompower), series fx-loop, prima iets dikkere gigbag. Kortom een prima ding en weegt geen drol.

marc_o
13 juli 2012, 14:04
Ah, ik was vergeten te reageren. Heb erop gespeeld tijdens de Messe in april....veel bruikbaarder dan de 18...tweede kanaal is breder inzetbaar en meer gain voor wanneer je dat nodig zou hebben.

kokeleko
7 september 2012, 13:51
Ik heb de Tubemeister 36 nou een keer of 6 ,7 live gebruikt, echt super. Ik hoef niet hoger dan de 18 watt instelling dan moet ik nog gas terug nemen. Ook op een groot feesttent podium hard zat(2x12 V30). De redbox werkt als een tiet soundcheck is zo gepiept, ik ben er blij mee, en mijn rug ook. Voor transport heb ik een 4HE rackje waar ook mijn Tubemeister 18 bij in past als backup. Nou nog die vervelende bassist met zijn 6x10 en 1x15 laten downsizen :-)

Speeddemon
10 november 2012, 18:04
Hmm, misschien m'n TM18 toch maar inruilen voor de 36 als ik het zo lees... :hide:

kokeleko
10 november 2012, 18:10
Ik heb de TM18 ook, die gaat steevast mee als backup, passen beide precies met hoes in een 4HE flightcase.

ctak
10 november 2012, 22:32
Mooi! Al die goede reviews van die Tubemeister 36. Ik heb hem gisteren ook geprobeerd...helemaal super! Mooie warme buizensound! Bij Feedback in Rotterdam hebben ze 'm trouwens op voorraad. Daaaag Marshall....Hallo Tubemeister!