PDA

View Full Version : Fender Bassman ´59 reissue LTD tune up



wireman
7 mei 2012, 14:57
Sinds 1,5 jaar heb ik een 4x10 Fender Bassman´59reissue LTD. Het is een tweedehands exemplaar uit de usa. Ik heb m destijds gekocht bij Max Guitars. Ik heb er al eens over geschreven. Het is een 110v uitvoering met een losse omvormer naar 230v. Nu speel ik iedere week op het ding en heb IK er nu zo`n 250 tot 300 branduren op zitten (buiten de vorige eigenaar). De versterker is gemod. Er is een ingang omgevormd tot master volume. Ik heb zelf de indruk dat hij gemod is voor bluesharp.. Waarom weet ik niet.. dat is een gevoel. Ik heb eens een standaard fabrieks bassman bespeeld en die klonk heel anders. Eigenlijk iets waar een kenner eens naar zou moeten kijken.

Nu kraakt hij en geeft hij op luider volume wisselingen in het volume. Ook heb ik de indruk dat de geluidskwaliteit omlaag gaat. Volgens mij moet ie een tune up hebben. Afgelopen zaterdag tijdens een optreden moest ik wat harder als normaal en toen hoorde ik hem duidelijk kraken tijdens het spelen.. Het klonk alsof hij de oversturing niet aankon. Ik stond op de helft van het vermogen.. Dat was het matje.. tijd voor een beurt..

Wat zou het kosten om het meteen goed te doen en de versterker point to point te maken, goed setje buizen erin en een normale 230 v trafo erin te laten zetten en de mod eruit te halen. Ik wil m goed en origineel hebben.

Ik snap dat ik nogal wat vraag en dat het nogal vaag is.. Maar wie heeft er een idee hierover of ervaring hiermee?

Kim Wilson
7 mei 2012, 15:08
Waarom zou je hem point-to-point willen maken?

B-stone
7 mei 2012, 15:48
En waarom die master volume eruit? Is toch juist handig? Of je moet een standaard bassman beter vinden klinken natuurlijk. :D

Die omvormer inbouwen zou ik idd zeker doen, maar point to point niet direct. Als je het toch graag wilt zou ik een bouw pakketje op internet kopen: kost niet zo heel veel je hebt immers de trafo's etc al. Gaan alleen veel man uren in zitten.

Succes!! :D

Eko
7 mei 2012, 15:57
Omdat we net zeker weten of hij al eens gemod is kun je er niet veel zeker over zeggen. Doe eens een paar foto`s naar een paar mensen die dit aanbieden. Of naar bekende reparateurs/ bouwers.
Veel zal afhangen of er andere voedingen geleverd moeten worden ( i.v.m. verandering 110> 230 V) , voorkeur voor buizen , geheel origineel willen maken of niet , kwaliteitseisen enz.
Gaat snel in de honderden lopen als je niet uitkijkt. Kan lonend zijn om een andere Bassman reissue of LTD versie te kopen.

cluseau
7 mei 2012, 16:36
Aanbiedingen zul je hier niet krijgen, is tegen de regels tenzij via PM.

Ter info; alleen een hammond replacement trafo kost je al een goeie 100 euro. De rest is koffiedik kijken en hangt af van wat er allemaal aan gemod is en hoeveel je daarvan origineel wil hebben. In verhouding is de trafo en arbeid de grootste post. Een en ander kun je natuurlijk bespreken voor je een deal aangaat.

P2P maken is een beetje overbodig. Je hebt toch gehoort dat andere amps wel goed klonken en die waren toch ook pcb gebouwd.

wireman
8 mei 2012, 12:45
Misschien is ptp maken inderdaad niet nodig.. Is weer meer een misvatting van mijn kant.. Ik dacht dat het rendement wat het oplevert groter zou zijn.. Waarom zijn dan de 'van weelden' bassmans ptp?.. Is het gewoon een boutique ding?.. De schouw laat ik verder aan de ampdokter over.. Een nieuwe trafo is geen overbodige luxe.. daarbij een set nieuwe buizen.. dan zou het weer ok moeten zijn. MBT de mod.. Het is niet zozeer een mastervolume.. Nu heb ik m ook uit staan en gebruik ik het niet gemodde kanaal.. puur omdat het gewoon ruk klinkt.. (daarom ook mijn opvatting over bluesharp) Ik sleep nu een los wit kastje mee voor de voeding en het is een brei van snoeren en stekkers.. Nogmaals.. tijd voor een beurt.. Ik zal m eens naar een goeie bouwer brengen.. Ik heb al iemand op het oog. dank zover!

Eko
8 mei 2012, 14:16
Er zijn zeer goede Bassmans die PTP gebouwd worden. Kendrick , Victoria , Marble , van Weelden enz. Zodra het met goed materiaal , kundig , handmatig enz in elkaar gezet wordt is het wat duurder dan een standaard PCB board. Zodra je een bestaande amp uit elkaar gaat halen en PTP gaat maken , gaan de uren tellen.
De handgebouwde PTP versie zijn beter , zeker als het volume iets omhoog gaat. Niet iedereen is het daarmee eens. Maar daar tegenover staat dat niet iedereen een handgebouwde gebruikt en dus eigenlijk niet veel referentie daarover heeft.

Slowhand41
8 mei 2012, 20:05
Zoek eens op Youtube naar Tubeking amps, dit zijn ptp gebouwde replica's van de tweed amps van Fender.
Maar dan gebruik gemaakt van veelal N.O.S. parts waardoor je een betere sound krijgt dan de huidige generatie fabrieksamps.
Hij kan eventueel jouw versterker ook origineel maken of ptp.
Je zou hem eens kunnen mailen.....

Greetz, Hans