PDA

View Full Version : SRV vibrato met zwevende brug, haalbaar of beter brug plat? (eventueel oefeningen?)



SaferSephy
7 mei 2012, 13:50
Kort gezegd, mijn vibrato en bendvibratos klinken nergens naar. Dit irriteert me enorm en wil dit erg graag verbeteren, echter ik heb mijn strat brug op dit moment zwevend staan wat betekent dat zodra de spanning op de snaren hoger wordt, de brug omhoog komt en daardoor het vibrato effect als het ware tegen werkt.

Heeft het uberhaubt zin om met een zwevende brug vibratos a la SRV te oefenen of moet ik deze eerst gewoon plat tegen de body zetten?

Daarnaast heeft iemand oefeningen om vibrato te verbeteren, vooral tijdens het spelen van wat snellere solo's waarbij je snelle licks afwisselt met rustpunten waar in lekkere dikke vibrato zit. Ik merk namelijk dat door de kracht die ik moet zetten bij een dikke vibrato, mijn vingers verkrampen en dus moeilijk weer in een snelle lick spring, sowieso omdat tijdens snelle passages mijn duim niet om mijn hals zit, wat ik wel doe als ik vibrato wil doen, kleine vingers he...

Robin...
7 mei 2012, 17:23
Ik had eerst ook een zwevende brug maar met bends had ik als snel door dat het me tegenwerkte. Ik heb hem op advies van mijn gitaar leraar de brug plat tegen me body gezet. Daarna merkte ik wel verschil bends gingen makkelijker. Wat je is moet proberen is de dikke E snaar aanslaan en de kleine E snaar buigen zonder de snaar aan te slaan dan merk je pas hoe veel verschil het uitmaakt. En die schroeven aandraaien of een extra veer is ook niet erg veel werk.

Ik kan je niet echt zeggen hoe je de perfecte vibrato krijgt ,want voor mij is een vibrato een van de meest persoonlijke dingen die je kan leren op gitaar. BB King, Eric Clapton en Paul Kossof zijn goede voorbeelden hoe een vibrato kan zijn. Focus vooral op de snelheid van je vibrato dat die gelijk blijft. Vanuit snelle passages kan je deze techniek gebruiken. Je houd je eerste vinger tegen de hals aan en dan draai je pols een klein beetje zodat de snaar naar beneden gaat. Maar dat werkt dus alleen naar beneden dus op de eerste snaar kan je die techniek niet gebruiken. Maar ik heb die techniek niet echt nodig ,omdat ik best wel grote handen heb.

Voor de rest kan ik alleen zeggen veel doen en dan komt het vanzelf steeds meer kracht en coördinatie in je vingers en dan gaat die vervelende kramp vanzelf weg en krijg je ook meer controle.

aaronstonebeat
7 mei 2012, 21:39
Ik heb dit hier al eens vaker verteld:
Ooit heb ik een paar maanden les genomen bij Erwin Java. Dat was vooral praten over het gebruik van toonladders maar bij gelegenheid heb ik hem gevraagd hoe hij dat mooie vibrato in zijn bends doet. Hij sprak toen de gedenkwaardige woorden 'je moet het gewoon gaan doen'. Dat is wat ik heb gedaan en hij had gelijk, we hebben het er verder ook niet meer over gehad.

Doe het zoals met alles eerst langzaam en zo precies mogelijk, met halve tonen en hele tonen. Het tempo van het vibrato heb ik zelfs een tijdje met een metronoom geoefend. Kracht en souplesse komen met oefening en gaandeweg leer je het te integreren in de rest van je spel.

Het is echt leuk om te leren!

Robin...
7 mei 2012, 22:33
Ik heb dit hier al eens vaker verteld:
Ooit heb ik een paar maanden les genomen bij Erwin Java. Dat was vooral praten over het gebruik van toonladders maar bij gelegenheid heb ik hem gevraagd hoe hij dat mooie vibrato in zijn bends doet. Hij sprak toen de gedenkwaardige woorden 'je moet het gewoon gaan doen'. Dat is wat ik heb gedaan en hij had gelijk, we hebben het er verder ook niet meer over gehad.

Doe het zoals met alles eerst langzaam en zo precies mogelijk, met halve tonen en hele tonen. Het tempo van het vibrato heb ik zelfs een tijdje met een metronoom geoefend. Kracht en souplesse komen met oefening en gaandeweg leer je het te integreren in de rest van je spel.

Het is echt leuk om te leren!
Volledig mee eens.

Wat ik nog wil toevoegen is dat je met een bend vibrato keuzes hebt. Je kan bijvoorbeeld alleen beneden de toon gaan wat heel veel mensen doen en daar blijven hangen. Maar je kan veel meer doen zoals boven en beneden de toon gaan of alleen naar boven.

marter544
8 mei 2012, 12:31
Tis er bij mij gewoon vanzelf ingesleten, ik heb er een handje van heb een beetje teveel vibrato door mijn spel te gooien.