PDA

View Full Version : waarschijnlijk domme kabelvraag...



andyv
7 mei 2012, 13:44
Ik ben een absolute dummy wanneer het over kabels gaat, dus deze vraag is misschien dom (bij voorbaat sorry).

Ik kocht zaterdag een SM57 en greep er nog snel een XLR kabel bij die aan de kassa lag (het moest snel gaan, het was sluitingstijd).

Nu bleek de kabel niet te werken met de microfoon. Het lag niet aan de micro, want die werkte perfect met een andere XLR kabel die ik al had.

Bij nazicht merkte ik dat er op de kabel en verpakking stond: XLR audiokabel voor monitoren...

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er 2 types XLR kabels bestonden? Deed ik hier effectief een miskoop of gaat het hier gewoon om een microfoonkabel die niet werkt (zodat ik dus kan ruilen)?

Thanks.

Andy

Frits van Mourik
7 mei 2012, 16:48
Waarschijnlijk heb je een 2-aderige luidsprekerkabel te pakken...

The Bertman
7 mei 2012, 17:47
Frits heeft waarschijnlijk gelijk, audiokabel is voor speakers, niet voor microfoons. Dus je hebt een miskoop gedaan, maar die kan je rustig terugbrengen naar de winkel, en hem daar omruilen voor een echte microfoonkabel. Zo'n vergissing is snel gemaakt, dat snappen ze daar best wel.

TimS
7 mei 2012, 18:15
Ook wel een beetje de fout van de winkel dat ze je daar niet op wijzen als je zo'n kabel icm een microfoon koopt...

Han S
7 mei 2012, 18:43
Je denkt toch niet dat verkopers genoeg verdienen om daar verstand van te hebben?

RB-1
7 mei 2012, 20:04
Sowieso een domme oplossing om luidsprekers met microfoonconnectors aan te sluiten.
Daar heeft men lang geleden al de Speakon (https://en.wikipedia.org/wiki/Speakon_connector) voor ontwikkeld.
Met zowel XLR voor laag- als hoogniveau signalen is het een kwestie van tijd dat een versterkeruitgang op een microfooningang wordt aangesloten.:eek:

The Bertman
7 mei 2012, 20:14
Helemaal met je eens, maar ik heb toch heel wat kasten en amps gezien die met XLR of met jacks werkten.

muziekschuur
7 mei 2012, 20:23
Heel veel Trace Elliot kasten werken daar mee. Om maar wat te noemen. Veel van die kasten zijn vandaag de dag nog steeds in gebruik.

andyv
8 mei 2012, 08:20
Conclusie: ik heb een miskoop gedaan die toch niet zo dom was :)

Bedankt voor al jullie reacties, ik kijk eens of ik kan ruilen.