PDA

View Full Version : Actie waarschijnlijk te laag



Yanick Bostelaar
7 mei 2012, 08:40
Hallo,

Laatst heb ik mijn nieuwe gitaar laten afstemmen. Helaas is sindsdien (volgens mij) de actie iets te laag. Zodra ik ga spelen hoor je de snaren op de fretten kletteren. Nu is het probleem dat ik zaterdag pas weer naar de gitaarwinkel toe kan gaan om het bij te laten stellen.

Ik wil wel nog doorspelen dus nu is mijn vraag, is het slecht voor mijn gitaar als ik door blijf spelen met dit probleem?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,

Yanick

bass blom
7 mei 2012, 08:55
neehoor :D

Watchmaker
7 mei 2012, 09:18
Hoi Yanick, wat voor type gitaar heb je, elektrisch, akoestisch? Bij elektrisch is het meestal een stuk eenvoudiger om de actie (= hoogte snaren t.o.v. de toets) iets te veranderen. Afhankelijk van wat je hebt, kunnen we wellicht tips geven om zelf ook al wat te doen aan je gitaar. Iets lastiger wordt het als de hals niet helemaal goed staat, deze moet altijd een minimale fractie hol staan. Zo weinig dat het eigenlijk alleen meetbaar is en nauwelijks zichbaar.

Succes!

Yanick Bostelaar
7 mei 2012, 09:20
Hoi Watchmaker, bedankt voor de reactie !
Ik heb een elektrische gitaar een Fender Squier Stratocaster Standard series Black/Chrome HSS.

@bass blom
Bedankt voor de reactie ! Fijn dat ik dan nog even kan spelen, bedankt !

bass blom
7 mei 2012, 09:25
als je het juiste inbus sleuteltje hebt kun je zelf een poging wagen..

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Watchmaker
7 mei 2012, 09:31
Aha, een Strat... Heb daar zelf geen ervaring mee, maar heb al gezien dat er op Youtube het een en ander over te vinden is. Gebruik dan zoektermen als "string height strat" en je komt een heel eind. Vergeleken met een Gibson (snaren iets ontspannen en aan twee stalen wieltjes draaien, snaren stemmen, uitproberen, klaar) is dit klusje wel hogere wiskunde bij een Stratocaster... Anders wachten tot zaterdag en vragen of je mee mag kijken!

Yanick Bostelaar
7 mei 2012, 09:35
Hartstikke bedankt voor de reactie's ! Bedankt voor die website @bass blom, die ga ik zeker houden ! Goede tips !

Toch wacht ik liever nog even tot zaterdag aangezien ik niet de beste klusser ben. En ik het bij Zwier gitaarbouw laat doen. Vorige keer heeft een van zijn werknemers mijn gitaar afgesteld. Toch laat ik hem graag nog even bekijken door Sjak Zwiers zelf, waarschijnlijk heeft hij nog mooie toevoegingen.

Bedankt voor de tips !

Kingfisher
7 mei 2012, 11:04
Yannick,
Gewoon zelf doen, je zal het ooit eens moeten leren. Je kan er niks fout mee doen. Het belangrijkste is alles stapje per stapje te doen, dus in dit geval kwartslag per kwartslag.

Want de hoogte moet je af en toe zelf regelen, bv als je eens dikkere snaren wil proberen. Dingen die je als gitarist moet kunnen:
- snaren vervangen
- hoogte regelen
- intoneren
- hoogte pick-ups regelen
Het is jouw instrument, dus het is belangrijk dat je weet wat welk vijsje doet en hoe jouw instrument volledig afgesteld kan worden naar jouw speelstijl. Bv de juiste hoogte van de snaren hangt af hoe je speelt (hoek aanslag, hoe hard je ramt, keuze plectrum,..). Dus zelfs de beste gitaarshop gaat jouw snaarhoogte nooit beter kunnen afstellen dan jijzelf.

Blijf voorlopig wel van de neck af (trussrod), tot je weet wat je doet.

guitarkid
7 mei 2012, 12:23
Hallo,

Laatst heb ik mijn nieuwe gitaar laten afstemmen.

Waar....???? Want die hebben dat dus niet goed gedaan, als ik het goed begrijp. Dus, gewoon terug gaan!







En naam en toenaam hier op het forum en aan de schandpaal er mee!!! :seriousf:

Pepe
7 mei 2012, 12:48
Het is vrij simpel hoor. Je snaar loopt bij je trem over een zadeltje met twee kleine schroefjes. Draai je die schroefjes naar beneden, komt het zadeltje, en dus ook je snaar, omhoog. Waarschijnlijk hebben de schroefjes maar een paar slagen nodig.
Je kan het doen met een speciale inbussleutel maar als je die niet hebt ook met je vingers, als je de snaar losser draait kan je het zadeltje omdraaien en de schroefjes met je vingers omhoog of omlaag draaien.

Die inbussleutels heb je gewoon nodig bij een Fender, een aziatische gitaar heeft andere maten dan een amerikaan en een reissue heeft weer andere maten dan een standaard. Gelukkig kosten die dingen niks want je zal zien, degene die je nodig hebt zit er nooit bij. :D

bat
7 mei 2012, 15:28
Het kan geen kwaad om erop te spelen.

Zaterdag gewoon weer naar de winkel en vragen of je mee mag kijken met degene die de gitaar naar jou smaak afstelt. Dan leer je daar zelf ook van en kun je het de volgende keer zelf proberen.

jan jansen
7 mei 2012, 17:17
Het is vrij simpel hoor. Je snaar loopt bij je trem over een zadeltje met twee kleine schroefjes. Draai je die schroefjes naar beneden, komt het zadeltje, en dus ook je snaar, omhoog. Waarschijnlijk hebben de schroefjes maar een paar slagen nodig.
Je kan het doen met een speciale inbussleutel maar als je die niet hebt ook met je vingers, als je de snaar losser draait kan je het zadeltje omdraaien en de schroefjes met je vingers omhoog of omlaag draaien.

Die inbussleutels heb je gewoon nodig bij een Fender, een aziatische gitaar heeft andere maten dan een amerikaan en een reissue heeft weer andere maten dan een standaard. Gelukkig kosten die dingen niks want je zal zien, degene die je nodig hebt zit er nooit bij. :D

je moet daarna alleen je intonatie weer afstellen.....!

Yanick Bostelaar
7 mei 2012, 22:10
Bedankt voor alle reactie's en tips ! Toch ga ik toch nog even naar de winkel. Zou dan toch sowieso nog zo een imbus moeten hebben, want heb er hier geen liggen. De reden dat ik hem toch nog even daarheen breng is omdat ik toch nog even wil dat de meester zelf (Sjak Zwier) er nog even naar kijkt.

Toch bedankt voor al die tips, die ga ik zeker houden voor een toekomstige gitaar !

Groeten,
Yanick

Pepe
8 mei 2012, 00:19
je moet daarna alleen je intonatie weer afstellen.....!

ach, je doet ze een voor een en je onthoud de positie tav de buurmannen. Ik heb een sigarendoos voor sleutels maar op de een of andere manier zit de goeie er nooit bij. Ik vermoed een complot.

Maar Yanick heeft gelijk, gewoon even terug en dan gelijk een goed inbussleuteltje erbij kopen. Als ze die hebben want het wil er bij mij niet in dat die dingen alleen bij mij gelijk zoek raken.

Orpheo
8 mei 2012, 10:04
je moet daarna alleen je intonatie weer afstellen.....!



ik snap dit nooit zo goed, dat gemekker over intonatie. Je intoneert je snaren op open snaren, maar zodra je de snaar fret is ie eigenlijk direct vals ten opzichte van andere snaren,omdat de gitaar gewoon zo in elkaar zit. Sterker nog, als je jumbo frets hebt, of juist superlage frets, dan is die minitueuze intonatie helemaal zinloos omdat je onmogelijk evenveel kracht kan zetten in iedere vinger op iedere snaar tijdens het spelen, wat je intonatie weer naar z'n moer helpt. Hoe moet ik dan intoneren? Dat het op de hoge frets juist zuiver is (zo goed en kwaad als het gaat) of juist op de lage? en dat ik dan bij het 'valse' deel van de hals beetje bend om de boel iets recht te breien.

Kortom: topicstarter, trek die zadeltjes omhoog, of draai de hele brug iets omhoog met de schroeven, laat die intonatie zitten, en leer te intoneren tijdens het spelen, wat je als je goed speelt, sowieso al doet.

guitarkid
8 mei 2012, 10:39
Het kan geen kwaad om erop te spelen.
Zaterdag gewoon weer naar de winkel en vragen of je mee mag kijken met degene die de gitaar naar jou smaak afstelt. Dan leer je daar zelf ook van en kun je het de volgende keer zelf proberen.

Maar als dat dezelfde persoon is die 'm al eerder afgesteld heeft leert hij blijkbaar vooral hoe het niet moet.....


Ik heb een sigarendoos voor sleutels maar op de een of andere manier zit de goeie er nooit bij. Ik vermoed een complot.


Niet alleen bij jou, het is een hele bende met "imbus-dieven"......!!! :seriousf: Binnenkort maar weer diverse maten imbusjes bestellen bij Texas & Tweed!

Orpheo
8 mei 2012, 10:41
Die imbusdieven, zijn dat ook die eikels die constant mijn plectrums jatten?! Aan het kruis ermee!

Brum
8 mei 2012, 11:13
ik snap dit nooit zo goed, dat gemekker over intonatie. Je intoneert je snaren op open snaren, maar zodra je de snaar fret is ie eigenlijk direct vals ten opzichte van andere snaren,omdat de gitaar gewoon zo in elkaar zit. Sterker nog, als je jumbo frets hebt, of juist superlage frets, dan is die minitueuze intonatie helemaal zinloos omdat je onmogelijk evenveel kracht kan zetten in iedere vinger op iedere snaar tijdens het spelen, wat je intonatie weer naar z'n moer helpt. Hoe moet ik dan intoneren? Dat het op de hoge frets juist zuiver is (zo goed en kwaad als het gaat) of juist op de lage? en dat ik dan bij het 'valse' deel van de hals beetje bend om de boel iets recht te breien.

Kortom: topicstarter, trek die zadeltjes omhoog, of draai de hele brug iets omhoog met de schroeven, laat die intonatie zitten, en leer te intoneren tijdens het spelen, wat je als je goed speelt, sowieso al doet.

Sorry, maar dit gaat echt nergens over. Tuurlijk moet je een gitaar wel zo goed als kan intoneren. Als ik een partij accoorden speel, wat gewoon strak moet klinken, kom ik niet zo ver met 'een beetje benden', dan klinkt het gewoon vals. Gitaristen die live met een ongeïntoneerde gitaar spelen, pik je er ook zo uit, het klinkt gewoon vals, zeker als de snaren al wat keren bespeeld zijn.

Nobler
8 mei 2012, 11:15
Ik hou zelf van een lage actie, wat betekent dat ik gewend ben aan een zekere mate van fret-buzz, ofwel in goed nederlands: kletterende snaren. Zolang dat niet te erg wordt (met name wanneer de trilling van de snaren er merkbaar door gedempt wordt), vind ik dat niet vervelend. Mijn ervaring is enerzijds dat wat heel ernstig klinkt als je de gitaar onversterkt aanslaat, een stuk minder opvalt (of zelfs niet meer) wanneer je versterkt speelt, en anderzijds dat, althans bij mijn manier van spelen, bij flink aanslaan van de snaren het kletteren een rol spelen in het geluid. Het laat de toon wat feller klinken, en ik vind dat prettig.
De moraal: ga vóórdat je aan het verstellen gaat (wat tenslotte ook verkeerd kan uitpakken, zodat je op een totaal verkeerde afstelling uitkomt) éérst eens gewoon repeteren. Je doet je gitaar er echt geen schade mee. Als je het als een probleem ervaart tijdens de repetitie kunt je de actie altijd nog wat hoger stellen. De gitaar zal dan mogelijk echter wel ook weer opnieuw geïntoneerd moeten worden.

Orpheo
8 mei 2012, 12:07
Sorry, maar dit gaat echt nergens over. Tuurlijk moet je een gitaar wel zo goed als kan intoneren. Als ik een partij accoorden speel, wat gewoon strak moet klinken, kom ik niet zo ver met 'een beetje benden', dan klinkt het gewoon vals. Gitaristen die live met een ongeïntoneerde gitaar spelen, pik je er ook zo uit, het klinkt gewoon vals, zeker als de snaren al wat keren bespeeld zijn.

alsjeblieft, lees nou eens goed wat ik schrijf. Als je je zadeltje een tikkie omhoog doet, is je intonatie dan volledig naar de klote? ik plaats een kritische noot bij die intonatie-politie die over diverse fora heerst (niet direct op jansen bedoeld!). ik heb 't over globaal intoneren. als ik namelijk mijn gitaren perfect op de noot af intoneer, zijn ze hogerop de hals gewoon ronduit smerig vals. dan geeft m'n stroboscoopstemmer keurig aan dat ie goed staat, en toch is het vals. omdat intoneren geen rekening houdt met spelen zelf, en ook niet met het inherente valse karakter van het instrument. Maar dat zei ik al, je leest dus gewoon niet goed.

Brum
8 mei 2012, 13:01
Dan zou jij het ook goed moeten lezen, want ik zeg dus ook; zo goed als kan intoneren. Ergo, gitaar afstellen is voor mij ook direct intoneren en niet alleen de actie afstellen. Als je je gitaar intoneert en daarna klinkt alles hogerop zo vals als wat, dan heb je niet goed geïntoneerd. Een gitaar zal nooit 100% geïntoneerd kunnen zijn, dat weet ik ook, maar intoneer je 'm netjes op de open snaren en op de 12e fret, dan kom je een heel eind en dat verschil hoor je absoluut wel. Dat mag je niet met me eens zijn, dat kan, maar ik hoor het en heb zelf ondervonden wat een klein verschil uiteindelijk uitmaakt en ik heb niet eens een absoluut gehoor.

Ook eerst zelf even goed lezen voor je het iemand anders verwijt.;)

guitarkid
8 mei 2012, 14:43
als ik namelijk mijn gitaren perfect op de noot af intoneer, zijn ze hogerop de hals gewoon ronduit smerig vals. dan geeft m'n stroboscoopstemmer keurig aan dat ie goed staat, en toch is het vals. omdat intoneren geen rekening houdt met spelen zelf, en ook niet met het inherente valse karakter van het instrument.


want ik zeg dus ook; zo goed als kan intoneren.

Volgens mij zijn jullie het wel eens :grouphug:, maar er is een verschil tussen intoneren (op de 12e fret) en de gitaar dusdanig stemmen dat hij over de hele hals (voldoende) zuiver is. Met een stemapparaat stem je je gitaar "rein" en dat werkt in veel gevallen niet en moet je dan een compromis vinden. Wat ik dus doe is de gitaar goed intoneren op de twaalfde fret, maar bij het stemmen met een stemapparaat verstem ik uiteindelijk sommige snaren (vaak de b-snaar) een fractie.

Orpheo
8 mei 2012, 22:46
Nee juist niet. Ik ben van grofweg intoneren. Zodra ik frets indruk gaat de boel toch vals. Met harder drukken of benden trek ik de boel recht. Maar goed, ik intoneer hoe t voor mij werkt, en dat is alles hèt wat lager dan de norm.dAarom klinken anderen op mijn gitaren ook valser dan wanneer ik erop speel.

bat
9 mei 2012, 10:53
Maar als dat dezelfde persoon is die 'm al eerder afgesteld heeft leert hij blijkbaar vooral hoe het niet moet.....
Nouja, dat is maar de vraag. Misschien is degene die 'm nu heeft afgesteld er (onterecht) van uit gegaan dat TS van een lage actie houdt.

En wellicht slaat TS ook wel op een vrij harde manier aan, waardoor de snaren al bij een normale afstelling kletteren.

guitarkid
9 mei 2012, 11:02
Nouja, dat is maar de vraag. Misschien is degene die 'm nu heeft afgesteld er (onterecht) van uit gegaan dat TS van een lage actie houdt.

En wellicht slaat TS ook wel op een vrij harde manier aan, waardoor de snaren al bij een normale afstelling kletteren.

Qua actie: dat moet je dan als afsteller toch even overleggen met de eigenaar van de gitaar, lijkt me. Met dat tweede heb je wel een punt, dat kan natuurlijk heel goed zo zijn!

heinz3110
10 mei 2012, 11:11
Nouja, dat is maar de vraag. Misschien is degene die 'm nu heeft afgesteld er (onterecht) van uit gegaan dat TS van een lage actie houdt.

En wellicht slaat TS ook wel op een vrij harde manier aan, waardoor de snaren al bij een normale afstelling kletteren.

Precies. Dus, topicstarter, als meneer Zwier je gitaar afstelt, wil je er dan bij blijven om daarna ter plekke je gitaar testen of deze voor jouw goed voelt en klinkt, zodat meneer Zwier dan desnoods de nodige aanpassing kan doen?

Ik denk dat zelfs de beste gitaarbouwers niet aan kunnen voelen wat nu de ideale hoogte is voor elke gitarist- het is namelijk heel persoonlijk. En daarom ook eigenlijk praktischer om de kunst van het afstellen jezelf aan te leren. ;)

Brum
10 mei 2012, 14:07
Nee juist niet. Ik ben van grofweg intoneren. Zodra ik frets indruk gaat de boel toch vals. Met harder drukken of benden trek ik de boel recht. Maar goed, ik intoneer hoe t voor mij werkt, en dat is alles hèt wat lager dan de norm.dAarom klinken anderen op mijn gitaren ook valser dan wanneer ik erop speel.

Ja maar m'n beste, dan is het toch gewoon een slecht advies? Dat het voor jou werkt snap ik, maar dan kun je toch niet stellen dat anderen ongelijk hebben wat betreft intoneren? Wat je feitelijk zegt, ik zal het verkeerd lezen, is dat jouw manier van een gitaar intoneren een gangbare techniek in de weg staat en jij daarom je speelstijl er op aan hebt gepast. Waarom zou de topicstarter het zichzelf dan alleen maar moeilijker moeten maken met benden en harder drukken en dergelijke, terwijl het met intoneren gewoon te verhelpen is? Dat is in mijn ogen gewoon een slecht advies.

Wat ik eerder ook zei, jouw manier werkt niet voor accoorden, dat gaat vals klinken. Want je kunt niet bijbenden en hier en daar harder drukken bij een iets wat ingewikkelde accoorden partij. Het gaat alleen op voor losse noten en dan nog blijf ik bij bovenstaande. Een niet helemaal lekker geïntoneerde gitaar doet je onnodig moeilijker spelen en je merkt het verschil enorm als een gitaar goed is afgesteld. Als het voor jou anders werkt en bovendien goed klinkt, wie ben ik dan om voor jou anders te beslissen, maar het blijft om een slechte intonatie heen werken wat mij betreft. Bovendien, jij intoneert dus ook als het voor jou niet lekker klinkt, zij het op jouw manier. Maakt dat jou dan ook erkend lid van de intonatie-politie?;)

Voor mij blijft overeind; gitaar afstellen is ook meteen zo goed als kan intoneren. Dat maakt gewoon veel verschil.

Yanick Bostelaar
10 mei 2012, 15:33
Precies. Dus, topicstarter, als meneer Zwier je gitaar afstelt, wil je er dan bij blijven om daarna ter plekke je gitaar testen of deze voor jouw goed voelt en klinkt, zodat meneer Zwier dan desnoods de nodige aanpassing kan doen?

Ik denk dat zelfs de beste gitaarbouwers niet aan kunnen voelen wat nu de ideale hoogte is voor elke gitarist- het is namelijk heel persoonlijk. En daarom ook eigenlijk praktischer om de kunst van het afstellen jezelf aan te leren. ;)

Jaa dat ga ik zeker doen ! Eerst was het ook een collega van hem die hem had afgesteld. Dus hij had er zelf nog niet naar gekeken. Zaterdag ga ik wel naar hem toe.

Maar even terugkomen op het verkeerd aanslaan, een paar vrienden van mij die aardig gitaar kunnen spelen hebben er ook op gespeeld, maar die hebben precies hetzelfde. Vooral met een plectrum is het erg. Dus hij moet sowieso wat verhoogd worden.