PDA

View Full Version : Waar moet je op letten bij aanschaf wahpedaal?



Sleight
6 mei 2012, 23:23
Heya allemaal,

Ik wil wellicht een wah-pedaal gaan komen.
Mijn budget ligt rond 80-100 euro.
Waar moet je bij zoiets allemaal op letten? Bijv. nieuw/tweedehands, verschillende soorten e.d.?
Of hebben jullie nog andere opmerkingen / adviezen?

Groeten,

Martijn

the sure thing
7 mei 2012, 00:29
Wat voor soort muziek speel je? Welke stijl? En wat voor soort gitaar heb je?

Henri H
7 mei 2012, 00:41
De Dunlop GCB-95 is een goeie allround wah, mits gemod.
Dat is echter een eitje met deze handleiding: http://stinkfoot.se/archives/546

Ik gebruik zelf een Ibanez WH10 versie 1, maar dan in een versie 2 behuizing.
Versie 2 veroorzaakte nog meer tonesuck dan de Dunlop, schandalig gewoon!

Buzzel
7 mei 2012, 09:26
Het belangrijkste is dat hij waaahhh zegt, verder allemaal smaak of je een ibanez, vox of dunlop neemt. Even vergelijken in de winkel en meenemen dat ding.

Bijl
7 mei 2012, 11:17
Neem altijd je eigen gitaar mee als je een wah gaat testen. De interactie tussen je pickups en de sweep van de wah zijn het meest bepalend voor het totale geluid.

Hang je gitaar aan een riem en ga staan tijdens het testen zodat je goed kan voelen of je voldoende controle over het pedaal hebt.

JohnLord
7 mei 2012, 11:23
Het belangrijkste is dat hij waaahhh zegt, verder allemaal smaak of je een ibanez, vox of dunlop neemt. Even vergelijken in de winkel en meenemen dat ding.

Precies. Overigens zijn de meeste wah's heel goed tweedehands te vinden.

Nielsje
7 mei 2012, 12:17
Say Wah?

(dat is de zoekhint). Of natuurlijk gewoon de zoekfunctie, het ontwerp is al zó vaak besproken..

guitarkid
7 mei 2012, 13:33
Het belangrijkste is dat hij waaahhh zegt, verder allemaal smaak of je een ibanez, vox of dunlop neemt. Even vergelijken in de winkel en meenemen dat ding.

+1..... Zoveel mensen, zo veel wah's. Mocht je tweedehands gaan, check dan of hij mechanisch ok is en of de potmeter niet kraakt!

Buzzel
7 mei 2012, 13:52
Zeker al die wahs rond die prijs doen allemaal het zelfde, zijn subtiel anders, maar dat hoort niemand als je live speelt. Als je later toch zegt dat de wah dit of dat mist dan kan je wel een andere gaan zoeken.

Sleight
7 mei 2012, 14:20
Bedankt voor de adviezen allemaal.
Ik zal zeker een keertje langsgaan bij een winkel.
Ik heb trouwens een goedkope squier stratocaster, en ik speel voornamelijk jazzrock / rock. Zeker geen metal herrie en dat soort fratsen (no offence :p).
Hebben jullie misschien een aanradertje hiervoor, die ik zeker moet proberen?

Buzzel
7 mei 2012, 14:23
Standaard dunlop crybaby. Of de standaard vox wah

onrust nv
7 mei 2012, 14:28
Misschien FF doorsparen voor zo'n klasieke real mccoy RCM 1, 2 of 3? Ik denk dat je dan voor jouw muziek stijl de betere keuze hebt.
Of zo'n morley die zijn ook nietzo uitgesproken aanwezig, als de wat heftigere types, maar het best is naar de winkel gaan om ze te checken.