PDA

View Full Version : Satriani's schreeuw geluid



Ijselrobo 07
6 mei 2012, 21:25
geen idee hoe het echt heet, maar ik noem het, het schreeuw geluid.
zie (o.a.) bij 7.03:

http://www.youtube.com/watch?v=djX5lmLji4Q

Hoe maakt hij die hoge "schreeuw" geluiden?

Mvg,
Ijselrobo

Jan Buurman
6 mei 2012, 21:31
Pinched harmonics in combinatie met flink aan je tremolo trekken....

Edit: ik bedoel eigenlijk een flageolet in combinatie met het optrekken van je tremolo

Ijselrobo 07
6 mei 2012, 21:51
flageoletten dus.. op welke positie? 5e fret, 7e fret, 12e fret, 17e fret, 19e fret, 24e fret of nog hoger? en trem omhoog of omlaag trekken? want nu krijg ik het nog niet echt..

Jan Buurman
6 mei 2012, 22:01
Maakt niet uit welke flageolet. Wat jij wil. Trem in principe omhoog, maar omlaag kan ook. Of met een ingeduwde trem beginnen, op laten komen en eventueel verder optrekken. Gewoon een beetje experimenteren...
Begin gewoon met een eenvoudige flageolet. Eentje die je makkelijk pakt. Wel lekker veel oversturing gebruiken, dan gaat het makkelijker...

harrie-beton
6 mei 2012, 22:03
Pinch harmonics, geen flageoletten. Zoek, het is iets anders.

Terminus
6 mei 2012, 23:10
Standaard Satch scream is pinch op de open G-snaar, deze is dat volgens mij ook. Normaal begint hij met de trem naar beneden en laat hem dan langzaam los, hier doet hij gewoon een divebomb.

Jan Buurman
6 mei 2012, 23:17
Pinch harmonics, geen flageoletten. Zoek, het is iets anders.

Ik weet dat het iets anders is. Die schreeuw is volgens mij echt een flageolet. Ik maakte ze in mijn Floyd Rose tijdperk altijd met flageoletten op diverse posities....

Jan Buurman
6 mei 2012, 23:23
Als je het filmpje bekijkt zie dat hij op het moment van de scream een flageolet pakt ergens tussen zijn PU's. Daar zitten de zelfde als boven je 3e,5e,7e enz fret.....

Terminus
7 mei 2012, 13:45
Meestal gebruiken mensen flageoletten, maar pinches klinken langer en luider door.

Kim Wilson
7 mei 2012, 13:49
Versterker vol open en een flinke hoeveelheid gain vergemakkelijkt de boel wel flink.

Jan Buurman
7 mei 2012, 13:58
Meestal gebruiken mensen flageoletten, maar pinches klinken langer en luider door.

Echt? Ik vraag het mij af....

JGD
23 mei 2012, 15:45
ik weet wel zeker van niet.

dit wordt nagenoeg altijd met flageoletten gedaan.
tremolo dives/squeel met pickmutes is onzin.

gewoon een standaard tremolo squeel, Dimebag deed niet anders.
zie hieronder een puike instructie van de koning zelf

http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU

Jan Buurman
23 mei 2012, 15:57
ik weet wel zeker van niet.

dit wordt nagenoeg altijd met flageoletten gedaan.
tremolo dives/squeel met pickmutes is onzin.

gewoon een standaard tremolo squeel, Dimebag deed niet anders.
zie hieronder een puike instructie van de koning zelf

http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU

Dat dacht ik dus ook... Een tremolo dive/squeel door een pinched harmonnic lijkt mij niet te doen... Ik kan het niet meer proberen want al mijn tremologitaren zijn al lang de deur uit....

JGD
23 mei 2012, 16:25
je hebt simpelweg geen sustain genoeg als je ook nog eens gaat diven/squeelen met een pickmute.

gewoon voldoende gain, delay aan, bridge pickup, een loepzuivere zwiepert net na de 2e fret van de G snaar en daar ga je : WIIIIIEEEEEEEEEEHIHIHIHIHIHIIEEEEE :blast:

Trocar
23 mei 2012, 17:37
Standaard Satch scream is pinch op de open G-snaar, deze is dat volgens mij ook. Normaal begint hij met de trem naar beneden en laat hem dan langzaam los, hier doet hij gewoon een divebomb.

Dit. Toch?


http://www.youtube.com/watch?v=_tH26RTAs3Q

(Het is het eerste dat hij laat zien in het filmpje).

Terminus
23 mei 2012, 18:06
tremolo dives/squeel met pickmutes is onzin.


Niks onzin, het geluid is anders en het kan makkelijk. In Troman's filmpje zie je het prima. Het zijn gewoon twee verschillende manieren om het te doen.

JGD
23 mei 2012, 19:06
onzin is misschien te sterk uit gedrukt ja.

maar een erg gangbare techniek is het niet.

ik heb het trouwens net geprobeerd.
het kan idd wel.

maar een lekkere smeuige lange wiew net als bij een flageolet wordt t niet.


t is iig niet wat Satriani op t filmpje doet.

Trocar
23 mei 2012, 19:56
t is iig niet wat Satriani op t filmpje doet.

Je bent lekker eigenwijs, haha.

Het is het, voor Satriani, bekende squeel-geluid, en wat hij in het live filmpje doet is wél zoals Terminus en notabene hij zelf het uitleggen. Een heel herkenbaar geluid. In het live filmpje zie je ook zijn pick-hand bij zijn PUs en de andere aan de tremolopook.

Hier op 0:36, 1:08, 1:52, 3:11 de bekende squeel zoals hij het doet.
En een flageolet op 1:28, die toch echt anders klinkt dan die typische Satriani squeels.

http://www.youtube.com/watch?v=jz7tDw4wvXk&feature=related

Jan Buurman
23 mei 2012, 20:47
Hij pinched inderdaad. Je ziet wel 2x in het filmpje dat het niet lukt en snel nog een pinched eruit gooit. Ik denk dat de squeels met flageoletten "bedrijfszekerder" zijn....

EDIT: Bij Dime zie je dat squeels met flageoletten wel meer variatie geeft...

JGD
24 mei 2012, 13:46
ik doelde op het eerste filmpje van de TS dat gepost werd!
het stuk "oa op 7.03"
daar kwam de vraag vandaan.

en over dat filmpje zeg ik:
dat is hoorbaar een (in eerste instantie mislukte) flageolet en geen pickmute.


daarnaast bijf ik erbij (maar das gewoon persoonlijke smaak):
qua tremolo squeels is een flageolet echt 100 keer zo cool als een pickmute.

Trocar
24 mei 2012, 19:49
ik doelde op het eerste filmpje van de TS dat gepost werd!
het stuk "oa op 7.03"
daar kwam de vraag vandaan.
en over dat filmpje zeg ik:
dat is hoorbaar een (in eerste instantie mislukte) flageolet en geen pickmute.


Ik doelde ook op het filmpje van de TS op 7:03 (misschien was ik wat onduidelijk) en ik ben het absoluut niet met je eens ;)
Maar dat is prima hoor en eigenlijk ook niet echt belangrijk meer, want ik denk dat de TS nu iig zelf kan proberen welke techniek hij wil gebruiken om dat geluid na te doen.

JGD
24 mei 2012, 21:09
Okidoki : )
Maar klooi ook wat rond aub met flageoletten. En dan niet alleen de saaie 12, 7 en 5, maar ook de bad_ass mothafokkas op 2 en tussen 2 en 3 in! Again, zie Dime's video. Die man werd niet voor niets gezien als keizer der trem squeels.
Anyway, veel plezier!


W

TimoSomers
25 mei 2012, 10:52
5.07: pinch harmonic bij de bridge
4.15: flagiolet
4.50: goeie flagiolet
(en heel het nummer stikt verder van de pinches en flagiolettes, maar deze zijn wel duidelijk :D)


http://www.youtube.com/watch?v=4B3ee-kPbHw