PDA

View Full Version : Ibanez CS-5 overstuurt opeens...



Liquid_Metal
6 mei 2012, 20:25
Vanmiddag nog helemaal goed en gebruikt in opnames, maar sinds een paar uur heeft het pedaal opeens een vervelende oversturing. Ik heb een paar maanden terug twee mods uitgevoerd:
- Dry signaal gebypassed (weerstand verwijderd)
- Always On door een IF (o.i.d.) te verwijderen en de draadjes door te verbinden
Dit heeft altijd goed gewerkt dus het lijkt me niet dat het daaraan ligt.

Het ligt zeker niet aan de kabels, die heb ik gecontroleerd. De CS-5 heeft nauwelijks oversturing op de hals pickup, maar op de brug pickup trekt 'ie het niet meer.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik per ongeluk met een stroomplug iets heb aangeraakt. Maar de buitenkant is volledig van plastic dus dat lijkt me lastig.

Heeft iemand tips?

obiwanjacobi
7 mei 2012, 07:28
Is je voeding nog goed?

Dirk_Hendrik
7 mei 2012, 08:32
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=2315

Trek C12 even los.

obiwanjacobi
7 mei 2012, 10:27
Trek C12 even los.

Wat doet C12 (en de diodes)?

cluseau
7 mei 2012, 10:49
Wat doet C12 (en de diodes)?

Clippen

C12 zorgt ervoor dat de output van het IC zijn DC level kan behouden. De diode's clippen dan alleen het signaal.

Dirk_Hendrik
7 mei 2012, 11:16
Limiten.

In de praktijk: Clippen

obiwanjacobi
7 mei 2012, 11:42
Ah, dus de AC is dan max 0.6V (spanningsval over diodes) ...?

cluseau
7 mei 2012, 11:59
Ah, dus de AC is dan max 0.6V (spanningsval over diodes) ...?

Yep, dus als je de elko losmaakt zal hij niet meer clippen, simpel. Ik denk dat D_H meer met dit bijltje heeft gehakt en misschien is een kortgesloten elko een veel voorkomende fout. Hij clipt dan niet alleen maar zal de uitgang kortsluiten. In dit geval zou ik eerst eens de instellingen meten. Als er een trapje vervormt moet dat zichtbaar zijn aan zijn instelling. Anyway....TS is aan zet.

Dirk_Hendrik
7 mei 2012, 12:39
Ik ben er eigenlijk aan gewend dat alle Iba chorussen clippen als je ze een beetje sterk instuurt. Gitaristen als Scofield en Stern maken er zelfsgebruikvan.

Liquid_Metal
7 mei 2012, 21:08
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=2315

Trek C12 even los.


Yep, dus als je de elko losmaakt zal hij niet meer clippen, simpel. Ik denk dat D_H meer met dit bijltje heeft gehakt en misschien is een kortgesloten elko een veel voorkomende fout. Hij clipt dan niet alleen maar zal de uitgang kortsluiten. In dit geval zou ik eerst eens de instellingen meten. Als er een trapje vervormt moet dat zichtbaar zijn aan zijn instelling. Anyway....TS is aan zet.

Thanks D_H, je hebt me wéér gered. Hij clipt na verwijdering van C12 nog steeds een beetje maar wel minder. Ik realiseerde me ook dat ik het signaal op 0 dB instuur en op -6 dB eruit. Dat kan natuurlijk gewoon omgedraaid en door dat te doen is het probleem helemaal weg :D. Erg fijn want ik ben net bezig met opnames van een chorus-heavy nummer.

Dirk_Hendrik
9 mei 2012, 06:30
Tsja, Op gegeven moment ga je natuurlijk die BBD chip laten clippen ;-)

Liquid_Metal
9 mei 2012, 09:46
Tsja, Op gegeven moment ga je natuurlijk die BBD chip laten clippen ;-)

Ik weet misschien al wat er aan de hand is. De chorus stond eerst altijd achter de preamp en kreeg dat signaal direct binnen. Hij staat nu echter in een loop van de Switchblade, waardoor het input-volume wellicht toch hoger is.