PDA

View Full Version : Pearl PH-03 in reperatie



obiwanjacobi
6 mei 2012, 17:33
Hallo,

Ik heb een Pearl PH-03 voor me liggen met iets waar ik mijn hoofd niet omheen krijg.

http://files.effectsdatabase.com/docs/schematics/pearl_ph-03.jpg

Het probleem is dat het lijkt alsof de voedingsspanning wordt kortgesloten.

Met de multimeter meet ik ongeveer 2k6 tussen 0 en Vcc (9V). Als ik het boardje met de voetschakelaar (rechts op schema) afkoppel dan wordt dat 4k4.

Zodra ik de spanning op de externe plug zet, valt deze naar nul (ook als ik het switch boardje loskoppel). Ik dacht eerst dat D1 (links) was doorgeslagen ofzo, maar als ik die loshaal is het nog steeds noppes. Alle elcos lijken het ook nog te doen...

Ik vroeg me af of jullie ideeen hebben... ;-)

Thanx!

Dirk_Hendrik
6 mei 2012, 19:47
Q3 uitsolderen en kijken wat er dan gebeurt. Als je voedingsspanning dan weer ineendondert zit je probleem achter Q3. Als dat niet het geval is ervoor. Kijken we daarna verder.

obiwanjacobi
6 mei 2012, 20:24
Ik ben er bij meten na het uitsolderen van Q3 achter gekomen dat ik ook met een ander probleem te maken had: een krokodilklemmetje dat geen (goed) contact maakt(te). Na wat sanity check te hebben gedaan kan ik mededelen dat Q3 er nog in zit en dat de voedingspanning weer terug is (ik had vanmiddag wel D1 vervangen dus misschien was het toch de diode).

Mijn focus ligt nu op het switch boardje aangezien die voor behoorlijke voedingsspanning fluctuaties zorg en het effect ook niet aan of uit schakeld. Ik heb net met een switch board uit een ander effect geprobeerd (heerlijk als ze een beetje modulair designen!) en die lijkt het wel te doen.

Dus excuus voor het op het verkeerde been zetten, maar de zoektoch gaat verder. Ik zit te kijken naar Q2 (rechts onder) ... What the hell doet dat stukje!? Lijkt nergens naartoe te gaan...

Bedankt Dirk!

obiwanjacobi
3 juni 2012, 17:14
Ik moest hem even een tijdje (kapot) in de kast leggen (vanwege andere zaken) en heb ondertussen maar het IC MC14007 besteld omdat ik aan de hand van wat metingen daar mijn vermoeden op had gevestigd. Ik heb helaas de exacte punten/waarden niet meer, maar ik kreeg geen hoog/laag signaal op R3 en R4 wanneer ik de schakelaar bediende.

Net even het IC vervangen en ja hoor! Hij doet het weer! Terwijl ik bezig was zag ik ook dat 1 pootje van de LED los was gaan zitten in de soldering. Die even opnieuw gesoldeerd en nu werkt het allemaal weer. Lekker gevoel zeg, als je iets weer aan de praat krijgt :crazyhappy: