PDA

View Full Version : Bang dat ik een head crack heb op mijn akoestische



MjS
6 mei 2012, 15:13
Het verhaal:

Ik heb al jarenlang een Yamaha CPX5-s met veel tevredenheid. Een jaar of 7 geleden is de gitaar uit de standaard gedonderd, plat op de voorkant. Gevolgen: lak er af gesprongen op de body (4cm bij 0,5cm op rechterheup) en bovenaan de hals aan weerszijden, bij de eerste fret maar breuklijn zichtbaar tot iets voorbij derde fret aan de bovenkant. Onderkant tot aan de eerste fret en subtieler.

Verder deed de gitaar het nog. Voor de zekerheid is hij toen bij een gitaarbouwer langs geweest en die heeft er volgens mij niks bijzonders mee gedaan, geloof het blanke hout even geseald of zo, maar niks gelijmd.

Gitaar verder zonder problemen gebruikt. Alleen nu was ik vandaag even grondig snaren verwisselen en doekje over het fretboard halen, toen me wat opviel. Ik liet de gitaar op de grond steunen en hield de headstock vast om goed bij het fretboard te kunnen. Toen zag ik dat er speling zat in de bovenste crack! Als ik de kop naar achteren trek, krijg ik een kiertje te zien, precies dus waar de lak gecracked is. Het lijntje loopt niet over het fretboard en volgens mij ook niet over de aanhechting van de kop, die pas na het fretboard lijkt te beginnen. Midden in het hout dus.

Het lijkt er op dat er een breuk zit van minstens 5 centimeter aan de bovenkant (onderkant heb ik niet gekeken). De breuk loopt niet parallel aan het fretboard.

1. kan het kwaad om door te spelen
2. kan ik dit zelf repareren met houtlijm en lijmklemmen?

Foto's:
http://dl.dropbox.com/u/1955976/cpx1.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1955976/cpx2.JPG

Ernest01
6 mei 2012, 15:35
Als ik het goed lees is de breuk groter/langer geworden. (van eerste tot derde fret naar eerste tot vijfde/zevende fret)
Lijkt mij een gevalletje reparateur/gitaarbouwer.
De kracht van de snaren heeft de breuk dus niet 'ondersteund', wat misschien mogelijk was geweest.
(ondersteund, of dicht getrokken)

Succes.

MjS
6 mei 2012, 15:38
My bad, ik had het over de richting van de breuk, niet de lengte. Bij mijn weten is het niet erger geworden, maar kom ik er nu pas achter. Ik veronderstel dat het dus al jaren zo is, maar zeker weten doe ik het niet. Ik dacht eerst dat het maar lakschade was, maar nu zie ik dat het dus daadwerkelijk een (gedeeltelijke) breuk is.

Ernest01
6 mei 2012, 15:49
Goed dat het dus niet erger geworden is.
Blijft een zwak punt, dus misschien toch even naar laten kijken ?

Jedeel
6 mei 2012, 16:27
...
Lijkt mij een gevalletje reparateur/gitaarbouwer.
...

Ik ben het met Ernest01 eens.
Blijkbaar 'kiert' het nu erger nu de hals is ontlast omdat je geen snaarspanning hebt.
Door een proffessional naar laten kijken.
Succes!!!

Braindead
6 mei 2012, 18:12
Naar laten kijken inderdaad. Als er al een kier zichtbaar is is dat vast wel te lijmen. Echt een klassieke headcrack waarbij de kop eraf scheurt lijkt het niet te zijn maar om uitbreiding van de crack te voorkomen zou ik er maar zo snel mogelijk iets aan laten doen. Je kunt ook altijd eerst vrijblijvend advies vragen en een prijsopgave. Kun je altijd nog zien wat je doet.

MjS
7 mei 2012, 17:32
Thanks, vandaag weggebracht naar Patrick Koopman voor reparatie. De crack loopt verder door dan ik dacht, dus reparatie is wel zinnig.

jplm
7 mei 2012, 19:48
Hallo.

Prima keus geweest, zowel het wegbrengen alsook de reparateurkeuze, Patrick Koopman. De meeste mensen met een euvel aan hun gitaar weten diep van binnen meteen dat ze 'm naar een professional moeten brengen, maar gaan dan in plaats daarvan in een forum vragen stellen in de hoop dat ze antwoorden krijgen die zeggen dat "je dat zelf ook wel kunt". Zal best, maar ik zeg altijd maar dat voor mensen als (bijvoorbeeld) Patrick gitaren repareren dagelijks werk is, dus die zien meteen wat er aan de hand is, en hoe iets het beste opgelost kan worden. Ben je zelf gewoon iemand die gitaar speelt, maar die nog nooit iets gerepareerd heeft dan krijg je altijd een amateuristisch resultaat, vrees ik, simpelweg omdat je dat soort werk nog nooit gedaan hebt, en je het dus leert (als je geluk hebt) tjdens de klus, en dan ben je dus nét te laat. Laat effe weten wat het geworden is, a.u.b.

Groet, Jan.

MjS
8 mei 2012, 00:09
Laten we het maar onder onderhoud scharen. En een beetje gitaar is het wel waard.

Ik hou jullie op de hoogte, maar het zou wel even gaan duren ivm drukte.

MjS
27 juni 2012, 17:06
Vandaag eindelijk mijn gitaar weer opgehaald. Ben helemaal blij! De crack is gelijmd en daarnaast is de breuklijn afgewerkt met blanke lak, de hals is weer helemaal glad. Had ook gevraagd om puur functionele reparatie, mag best te zien zijn dat er ooit een breuk heeft gezeten. Tevens is mijn topkam beter gepositioneerd en was ik nog minder kwijt dan vooraf ingeschat door Patrick. Zal geen prijs noemen maar ik vond 't heel erg meevallen. Dikke aanrader dus.

Eric van Esch
27 juni 2012, 17:11
[QUOTE=MjS;2859802] Zal geen prijs noemen maar ik vond 't heel erg meevallen. [QUOTE]

Zwart zeker ;)

Maar goed te horen dat het weer in orde is!

Rizz
27 juni 2012, 19:06
[QUOTE=MjS;2859802] Zal geen prijs noemen maar ik vond 't heel erg meevallen. [QUOTE]

Zwart zeker ;)

Maar goed te horen dat het weer in orde is!

Nee joh, dat zou hij toch nooit doen??? :D

Hé, maar tof man dattie het weer doet! :ok:

MjS
27 juni 2012, 19:08
Nee ik heb gewoon een bonnetje hoor, vind het alleen niet netjes om meteen de prijs op internet te gooien.