PDA

View Full Version : Rosewood of maple toets: wat zijn de verschillen?



Bartcore
6 mei 2012, 14:35
Beste Gitaarnetters,

doordat het afstuderen in zicht is en ik daardoor hoe dan ook meer inkomsten ga hebben gaat het steeds meer kriebelen in de vorm van wat jullie GAS noemen ;). Ik speel nu al jaren op m'n Epiphone SG400 waar ik prima over te spreken ben. Maar aan de andere kant: ik heb ook amper ervaring met andere gitaren.
M'n interesse gaat de laatste tijd steeds meer uit naar Telecasters. Ik heb er eens één even in m'n handen gehad bij een vriend, en er onversterkt op gepingeld. Die Tele heeft een maple hals en op een of andere manier gleden m'n vingers daar wel heel lekker overheen.
Mijn vraag: wat zijn de essentieële verschillen qua klank/sound tussen een rosewood en een maple toets (ceteris paribus)? (Ik weet dat ik het eigenlijk zelf zou moeten proberen, en dat komt er ook nog wel van, maar for starters ben ik benieuwd naar wat de ervaren gitaristen hier over te zeggen hebben.)

Alvast bedankt!

ps. ik speel vooral stoner metal/-rock. Ik houd dus wel van 'heavy shit', maar de bassist in m'n band levert dat al in meer dan voldoende mate, dus mijn geluid moet er wel door kunnen prikken, vooral tijdens de leads.

barno
6 mei 2012, 14:52
ik schat dat daar al een tiental topic over bestaan
dit is er eentje

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142019-Rosewood-en-Maple-het-verschil&highlight=maple+rosewood

Bartcore
6 mei 2012, 19:44
Ohja, natuurlijk :hide:

Sorry, er kan een slotje op!