PDA

View Full Version : hulp bij mijn pedalboard



tompie
5 mei 2012, 23:25
hallo allemaal,

ik ben bezig met het opbouwen van mijn pedalboard. aangezien dit mijn eerste ervaring is met pedalboarden, heb ik heel wat vragen. ik heb al heel wat gelezen op dit forum, maar wil toch graag nog wat advies. het leek me best een plaatje van mijn board te maken zodat jullie goed kunnen zien wat ik bedoel.

http://s1260.photobucket.com/albums/ii562/tompieke/

mijn vragen:
- wat betreft de volgorde: die is nu: maxon (overdrive) naar mxr (distortion) naar big muff naar de tot nu toe nog onzichtbare stereo electric mistress (die komt beneden links van mijn distortion), naar mijn delay (tc repeater), naar mijn plolytune. klopt dit alvast al een beetje (zowel opbouw als volgorde)?

- zoals je ziet is de patchkabel van distortion naar big muff, en van bigg muff naar onzichtbare (nog aan te schaffen dus) electric mistress of delay te kort... zijn hier langere kabels voor, of kan ik het anders oplossen?

- links vd big muff wilde ik een tremolo plaatsen, dus van bigg muff naar tremolo, naar electric mistress, naar delay enz. is dat juist?

- de big muff is tot nu toe nog niet vastgehecht met velcro vanwege de redelijke dikke noppen aan de onderkant. zou het lukken om dit toch met velcro te plakken, of moet ik mijn muff er telkens gewoon inleggen en uithalen... :s lijkt me onhandig :s

- voeding is met een one spot en daisychain, mijn delay voed ik apart met de oorspronkelijke adaptor zoals je ziet. is dit ok? als mijn tremolo en electric mistress erbij komt, kan ik dan best werken met een tweede one spot met daisychain aangezien powerblocks ook maar beperkt zijn tot 5 of 6 uitgangen?

- tot slot: zijn er nog verdere opmerkingen zodat ik er iets beters van kan maken?

alvast super bedankt!

Nielsje
6 mei 2012, 01:18
- zet je tuner vooraan, tuners werken vaak het beste met een onbewerkt signaal, verder is je volgorde prima.
- langere patchkabels zijn te koop, of simpelweg op maat te maken. Je kan natuurlijk ook alles wat anders plaatsen qua locatie.
- er is geen 'fout' of 'juist' voor een pedaal locatie, bepaal het met je oren, of lees de volgorde FAQ.
- correct me if I'm wrong: pluk die noppen gewoon van je big muff af, en plak je big muff met klittenband (dat is de Nederlandse term) op het pedalboard
- Je kan je delay prima met z'n originele voeding voeden, als deze 9V dc slikt dan is de one spot ook een mogelijkheid. Ik zie geen reden waarom je een tweede onespot zou moeten nemen, ivm 'powerblocks'. Zolang het maximaal aantal mA (1700) niet overschreden wordt en elk pedaal 9V dc nodig heeft, zou het kunnen.

Overige opmerkingen:

Ik heb enorm het gevoel dat je je niet hebt ingelezen. Zowel de voeding alsmede de volgorde FAQ hadden nagenoeg alle vragen weg kunnen nemen. Verder had je best wel eens wat webshops kunnen afzoeken naar de mogelijkheden, of gewoon het internet. Als laatste wil ik je meegeven dat je met een beetje nadenken best zelf een antwoord op deze vragen had kunnen bedenken, dus mijn vraag aan jou: Heb je er zelf wel over nagedacht? Wat wil je? Wat verwacht je?

succes

muziekschuur
6 mei 2012, 02:01
tuner eerst, >synth> overdrive/dist. pedalen > modulatiepedalen (echo, reverb)

(weglaten wat je niet hebt)

wah wah kan voor de overdrive of voor de synth maar er ook achter. En alle dingen die je anders doet, dat kan. Zolang je voldoende kwaliteitssignaal overhoudt om het lekker te houden...

farstreetblues
6 mei 2012, 09:45
ik zie dat je ook Klotz patchkabeltjes gebruikt.
Die heb je ook in verschillende maten; 30 cm / 60 cm / 90 cm. Verkopen ze o.a. bij Tonika

Aca Ilic
6 mei 2012, 10:21
tuner heeft niet noodzakelijk vooraan te staan. Ik denk dat het regel geldt "speel een beetje met de volgorde", todat je achterkomt welke totale geluid het beste voor jou werkt. Ik heb hem al jarenlang in het midden zitten, no problemos..... Verder wat iemand al schreef, modulatie effecten achter in de keten houden, hier kun je niet van afwijken..

Tankman
6 mei 2012, 11:31
Je nova repeater kan gewoon op 9v werken. De adapter die jer erbij krijgt geeft 12v. In de handleiding is te lezen dat hij hetprma doet m 9v, maar dat alleen de dynamic delay dan niet meer werkt naar behoren.

tompie
6 mei 2012, 15:24
bedankt alvast. ik heb me in ieder geval juist zeer veel ingelezen... maar omdat het allemaal nieuw is voor me, wilde ik wat persoonlijke commentaar op mijn persoonlijke pedalboard..

guitarkid
7 mei 2012, 13:23
ik zie dat je ook Klotz patchkabeltjes gebruikt.
Die heb je ook in verschillende maten; 30 cm / 60 cm / 90 cm. Verkopen ze o.a. bij Tonika

Lekker in de buurt voor mij, maar als je in Bilzen (België) woont.... ;)
Verder: ik heb de Nova Repeater ook en gebruik de eigen adapter. Maakt m.i. wel verschil.
Die Muff: idd net als Nielsje zegt, gewoon die noppen er af halen en Velcro er onder!

E-J
7 mei 2012, 13:40
Wat betreft de volgorde: ik zou de distortion/overdrivepedalen rangschikken qua gain, het pedaal met de meeste gain voor, het pedaal met de minste gain achteraan.

Deze rangschikking kun je als basis gebruiken:


- gitaar
fuzz
wah wah
compressor
distortion
booster/ overdrive
eq
phaser/ flanger/ chorus/ uni-vibe / tremolo
volume pedaal
delay
- versterker

Uiteindelijk krijg je dan zoiets: polytune -> Big Muff -> MXR '78 -> Tube Screamer -> Stereo Electric Mistress -> delay

Succes!

tompie
7 mei 2012, 17:16
ow heel erg bedankt! maar wat is het voordeel daarvan?
dan nog een vraagje: als ik er nog een tremolo bij wil, waar past die dan best in de set, of waar moet ie absoluut niet?

JohnLord
7 mei 2012, 17:26
Wel blijven lezen he!
Oftewel: zie de post boven je...