PDA

View Full Version : De zoektocht naar "de" versterker voor mij.



LGK
5 mei 2012, 19:41
Hallo!
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe amp.
Alleen is het moelijker dan ik dacht om de amp te zoeken van wat ik in me hoofd heb.
Hij moet zijn voor op het podium. En hij moet ook een mooie clean hebben. Dus het liefst een Fender van 40 watt ofzo. Ik ga het meest blues spelen, en dan vooral de style van srv.
Ik had de super reverb op het oog maar toen kwam ik er achter dat ie 30 kilo woog (vanwegen 410) Dat word toch iets te veel. Toen zag ik de vibrolux reverb custom. Ik ben niet zo heel erg van de 210 speakers maar het zou wel iets kunnen zijn.. Alleen hoor er ook wel veel slecht dingen over.. Stijf, iel sounding enz.. Wat denken jullie?
En dan nog de vibroverb. Die lijkt me wel wat. Met de 115 speaker. Handzaam en toch 40 w ofzo?
Alleen die worden niet meer gemaakt door fender. En ze waren ook nog is 3000 euro volgensmij.
Dus wat te doen? Ik vind de vibroverb wel heel interessant. Maar dan wordt het toch 2e hands of een clone? Ik weet niet voor hoeveel ze 2e hands weg gaan maar ik wil niet veel meer dan 1500 euro uitgeven. Maar bij "Marsh" hebben ze een clone vibroverb voor 1300 euro ofzo. Maar heb je dan ook echt dat fender geluid..? want 1300 of 3000 euro scheelt nogal veel. En de kwaliteit? Want ja... Dan kan je er niet eerst op spelen..
Mischien een goede 2ehands. Maar ik heb geen verstand van versterkers, (hoe de staat van binnen in is enzo) dus ik weet dan ook niet of ik een goed of slechte koop.
Zie ik iets over het hoofd wat ook wat voor me is, jullie meningen graag! Mischien helpt het me naar de zoektocht voor de amp voor mij!
Alvast bedankt voor de mensen die me willen helpen!

Grz

Mr.Fingers
5 mei 2012, 20:02
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0217400000

22W (dus genoeg ballen om luid clean te gaan, maar toch de mogelijkheid voor een crunch zonder dat je de muren eruit blaast), 12" speaker,...


SRV speelde op een '64 Vibroverb Custom, en die wordt inderdaad niet meer gemaakt. Ik kan je wel zeggen dat het een STEENGOEDE amp is, dus als je die toevallig ergens 2ehands kunt opsnorren: dat is een nobrainer, gewoon doen! :soul:

LGK
5 mei 2012, 20:57
Maar 22w is echt genoeg om clean te blijven, en lekker hoorbaar te blijven? Voor een bluesbandje (drum. Bass. Mischien piano) Ik ben toch bang dat het dan na een tijdje toch niet genoeg blijkt te zijn.. En dan koop ik ook niet zomaar weer ff en andere..

Mr.Fingers
5 mei 2012, 21:03
Met dat ding kun je naar de oorlog trekken, het kan echt wel hoor, tenzij je een drummer à la Dave Grohl/Mario Goossens hebt.
Anders moet je voor de 65 Twin Reverb gaan, da's 85W, die krijg je niet overstuurd.

Eric van Esch
5 mei 2012, 21:35
Ik was aardig onde der indruk van deze:
http://www.thomann.de/nl/fender_supersonic_22_combo_blonde.htm?sid=9fcfc7f4 37ddbdf3af4451815683bbc6

Ook een paar keer gehoord live zonder uitversterking via PA, bleef prima overeind in de band.

LGK
5 mei 2012, 21:40
Ja oke.. Maar dan weet ik dat 22w wel genoeg moet zijn. Dan heb ik me daar toch in vergist. Ik dacht altijd +/- minimaal 30w nodig had als je een beetje normaal clean wilt blijven..

LGK
5 mei 2012, 21:51
Het is wel belangrijk dat ie goed reageerd op hoe ik speel. Dynamisch.. Noem je dat...volgensmij. En kwa clean is dit wel goed.. Mischien iets cleaner.. Maar als ik de snaren hard aansla dat hij dan een klein beetje overstuurd:
http://m.youtube.com/watch?v=5RQ3HiJvO3o

LGK
6 mei 2012, 11:09
Oow jaa.. En dan nog iets.. Hoe zit het met de buizen.. Die bepalen ook wel veel van je sound..Ik heb begrepen dat je de power tubes niet zomaar kunt vervangen, maar de preamp tubes wel. Ik had gelezen dat 5751 buisjes je meer headroom zouden geven en een bluesy tone.. Kan dat zomaar dan? En heb je dan nog steeds die 22w.. Of word dat minder.. Wat ik begreep.
Iemand?

Grz

Mr.Fingers
6 mei 2012, 11:37
Als je clean wilt, die een beetje rand geeft met harder spelen, is 22W ideaal, meer krijg je niet overstuurd zonder belachelijke volumes.

Qua buizen, zo'n Fender is 6L6, dus daar horen 6L6 buizen in, maar je hebt verschillende types, en je kunt die "heetheid" dan nog regelen met die Bias. Preamptubes kun je zo verwisselen (zijn vaak 12AX7 buizen, maar zet daar een 12AT7 in, en je hebt een veel cleanere versterker).

LGK
6 mei 2012, 11:51
En dan die preamp buisjes allemaal.. Of maar een paar. (dan weet ik ongeveer wat het gaat kosten) Die 5751 lijken me wel wat.. Maar gaat je wattage dan ook omlaag of niet? (heb ik ergens gelezen op internet)

Mr.Fingers
6 mei 2012, 16:50
Daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten, maar stuur vooral eens een berichtje naar Freeqi (http://www.gitaarnet.nl/private.php?do=newpm&u=13146), die man is een tovenaar met "all things tube".

LGK
6 mei 2012, 16:58
Ja ik denk dat ik dan toch maar voor zo'n deluxe reverb ga.. Mooi klein en handzaam. (stukkie goedkoper dan een vibroverb)
Maar is er een manier om die DR om te toveren tot een soort van "mini" vibroverb.. (of een soort van "stevie" amp.. om het zo maar ff te zegge) Dat lijkt me wel een uitdaging.
Ik zat zelf te denken aan dit (Geen idee of dat ook kan, ik hoop dat jullie dit mij kunnen zeggen)
- Andere speaker die meer bass geeft (omdat 6v6 daar een beetje zwak zijn, om dat te compenseren. Want je kan er geen 6L6 buizen in zetten.. toch?) Mischien zelf een 15" speaker... Kan dat?
-sowieso andere preamp buisjes. 5751 gebruikte stevie ook heb ik bergepen, geeft je een smooth, creamy blues overdrive...
-mischien andere 6v6 buizen. die het dichtst bij een 6l6 komen. (geen idee of dat bestaat)

Andere dingen die niet al te veel geld kosten..

Wat denken jullie?

Ik heb er niet zo veel verstand van dus vergeef me als ik hier hele gekke ding zeg.. ;)

Alvast bedankt!

Grz

Mr.Fingers
6 mei 2012, 17:36
Als je zo gaat modden denk ik dat je duurder gaat uitkomen dan een tweedehandse vibroverb, temeer omdat die DR een PCB-amp is, dus zomaar een componentje eruit halen om te modden is niet zo snel gezegd als gedaan. Voor een grotere speaker ga je waarschijnlijk ook een grotere kast nodig hebben, dus dat zal niet gaan.

Freeqi
6 mei 2012, 17:50
is ni zo moeilijk om van een deluxe reverb (pcb) een SRV versie te maken hoor :-)

-zoek een ouwe originele EV 200 watt 15" (300-400€ ?)
-extension cab aanhangen dan en interne speaker niet gebruiken (leeg ... euh 300-400€ iets blackface ?)
-haal alle voedingscaps eruit en maak rectif SS, SRV hield van strakke voedingen (220uF) steken, is jeuj pcb dus iets van een 150€ werk + caps + bridge + ...
-haal uitgangstrafo eruit stevie had nl bassman/super trafos size trafos (met mismatch maar soit) nog eens dik 200€ inc werk ?
-2 x 6V6 op zo'n trafo gaat ook niet hé. Dus hop 6L6 erin en bias aanpassen. Voedingstrafo kan dat niet trekken dus die ook ff mee vervangen (tel iets van 250€ werk + trafo + buizen)
-vergeet dan ook niet ff vibrato eruit (scheelt in headroom) te halen en ch 1 af te koppelen
-nog een paar gridweerstanden en coupling caps vervangen en een paar cathode caps naar 33uf wisselen
-dan pas mag je 5751 steken ;-)

ben je er bijna, dat is zijn versie vibroverb zowat. Als je chassis dan nog niet kromgetrokken is van het extra gewicht en de pcb gesmolten is van het solderen ...

om dan te constateren dat dat een amp is die van geen meter klinkt/onspeelbaar is omdat je zijn dikke vingers, zijn aanslag, en geen 011's etc hebt ?

lol hé. Dus geen goed idee vrees ik ... budgetgewijs.

LGK
6 mei 2012, 17:50
Aha. Bedankt voor de tips en reactie's #Mr. Fingers! Maar nu word het toch wel weer moelijk voor me.. Omdat het dan mischien toch moelijker is om hem te veranderen dan ik dacht...
Naja.. Ik zie wel..

Grz

LGK
6 mei 2012, 18:00
is ni zo moeilijk om van een deluxe reverb (pcb) een SRV versie te maken hoor :-)

-zoek een ouwe originele EV 200 watt 15" (300-400€ ?)
-extension cab aanhangen dan en interne speaker niet gebruiken (leeg ... euh 300-400€ iets blackface ?)
-haal alle voedingscaps eruit en maak rectif SS, SRV hield van strakke voedingen (220uF) steken, is jeuj pcb dus iets van een 150€ werk + caps + bridge + ...
-haal uitgangstrafo eruit stevie had nl bassman/super trafos size trafos (met mismatch maar soit) nog eens dik 200€ inc werk ?
-2 x 6V6 op zo'n trafo gaat ook niet hé. Dus hop 6L6 erin en bias aanpassen. Voedingstrafo kan dat niet trekken dus die ook ff mee vervangen (tel iets van 250€ werk + trafo + buizen)
-vergeet dan ook niet ff vibrato eruit (scheelt in headroom) te halen en ch 1 af te koppelen
-nog een paar gridweerstanden en coupling caps vervangen en een paar cathode caps naar 33uf wisselen
-dan pas mag je 5751 steken ;-)

ben je er bijna, dat is zijn versie vibroverb zowat. Als je chassis dan nog niet kromgetrokken is van het extra gewicht en de pcb gesmolten is van het solderen ...

om dan te constateren dat dat een amp is die van geen meter klinkt/onspeelbaar is omdat je zijn dikke vingers, zijn aanslag, en geen 011's etc hebt ?

lol hé. Dus geen goed idee vrees ik ... budgetgewijs.

haha.. Ja oke..
Maar een paar buisjes vervangen..
Vibrato onklaar maken..
Andere speaker..
Kom ik dan al niet ver?
Op zich is die DR wel een mooi ding, maar ik ben bang dat ik niet die stevie sound eruit krijg.
En mij vraag is dus, met die paar aanpassingen kom ik dan al in de buurt? Hij hoeft ook niet als een vibroverb te klinken.. Maar een stock DR klinkt toch wel anders dan wat ik in me hoofd heb. Snapie? ;)

Mr.Fingers
6 mei 2012, 18:07
"tone zit in de vingers". Ik heb hier een '64Vibroverb, en een strat (rosewood neck, alder body) met 0.013 snaren op. Da's het ultieme SRV recept... Klink ik als SRV? Nee, ik klink als iemand met een strat met dikke snaren op een Fender vibroverb. ;)

LGK
6 mei 2012, 18:16
Jaja.. Dat weet ik ook wel.. Ik gebruik ook wel dikke snaren. En sommige die vervangen de kleinste dingen om als hem te klinken.. En daar ben ik ook niet zo van. Maar je amp geeft je wel je sound. Dus dat is best belangrijk.
Ik vraag alleen, bereik ik wat (kom ik in de buurt van de stevie amp) als ik wat buisjes vervang en een speaker. Dan hem op 10 zetten. Dikke snaren en met soul spelen.. ;)

LGK
6 mei 2012, 19:31
Oow hier ook een topic waar iemand hetzelfde vraagt.
http://www.online-discussion.com/SRV/viewtopic.php?t=722

dan zegt iemand:
• Clip the Bright Cap on the treble pot on the inside. Those deluxe reverbs have a bright cap that really makes those things ice-picky. Just snip it off and it will react like a typical blackface amp.*

• Put a 5751 Tube in the V2 and V4 slots of the amp. It will lower the gain a bit, but will give you a smoother overdrive.*

• Put a EVM 12L speaker replacement in the amp. THe Jensens sound great for typical playing, but you'll need to get that amp cooking to get anything near SRV. EV speakers are VERY articulate high-wattage speakers that don't break up at all, and don't color the tone of the amp.

Alleen het eerste snap ik niet helemaal..?

o0rollo0o
7 mei 2012, 08:21
Oow hier ook een topic waar iemand hetzelfde vraagt.
http://www.online-discussion.com/SRV/viewtopic.php?t=722

dan zegt iemand:
• Clip the Bright Cap on the treble pot on the inside. Those deluxe reverbs have a bright cap that really makes those things ice-picky. Just snip it off and it will react like a typical blackface amp.*

.....

Alleen het eerste snap ik niet helemaal..?

Gewoon de bright capacitor die over de treble draaiknop heen zit gesoldeert zit eruit rukken zeg maar.

Kim Wilson
7 mei 2012, 08:31
Over het vermogen: ik heb een 40 watt Fender amp en speel ook in een bluesband. Die 40 watt is hartstikke leuk, je hebt altijd over (volume komt niet boven de 3½, gisteren zelfs op 3 gespeeld), maar zo'n 22 watter heeft ook meer dan voldoende headroom. Het zou maar zo eens kunnen dat het zelfs lekkerder en smeuïger gaat klinken, omdat je hem wat meer aan het werk zet.

StevenStrat
7 mei 2012, 12:43
naar mijn ervaring voldoet elke blackface wel met een tubescreamer. dikke snaren hoeven zelfs niet. 011 is genoeg.


maar de beste tip ik je kan geven is... stemmen in Eb, scheelt heel wat in dat grootse geluid van SRV.

LGK
7 mei 2012, 14:24
maar de beste tip ik je kan geven is... stemmen in Eb, scheelt heel wat in dat grootse geluid van SRV.

Heb ik altijd! :D

Ik ben alleen bang dat ik met zo'n deluxe reverb niet genoeg in de buurt kom van "srv tone" (ik koop ook niet zomaar ff en ander, best veel geld voor mij)
Maar idd... Een goed fender amp..
Elke eigenlijk) moet gewoon goed zijn. En omdat ie niet heel veel watt heeft kan ik hem lekker open trekken. Dat moet wel werken toch?!

En zouden jullie nieuw aanraden.. Of is 2e ook goed? Of moet ik dat zelf maar beslissen.. ;)

Grz

tidalwave_sideburns
11 mei 2012, 10:34
Misschien is een van deze twee wel wat voor je.

http://www.gumtree.com/p/for-sale/blackface-vibrolux-reverb-clone/101766448

http://www.gumtree.com/p/for-sale/fender-vibrolux-custom-reverb-reissue--mint-condition/98382063

steph
12 mei 2012, 02:07
Ik heb nog NOOIT m'n deluxe harder gehad dan op 4!
Dat is gewoon wettelijk verboden in kroegen als ze komen meten, en live staat er altijd een microfoon voor...
Stevie gebruikte live veel meer dan alleen een Vibroverb, laat staan met opnames, dus staar je niet blind op één versterker.

Overigens ben je volgens mij wel de eerste gitarist die eerst gaat kijken hoe een versterker gemodificeerd kan worden, zonder dat je er ooit op hebt gespeeld:chicken:
En een vibrolux weegt niet 10kg minder, omdat er 2 speakers minder in zit dan in een super reverb...

Dussss, hop naar de winkel en proberen, want geen enkel antwoord hier gaat jou vertellen, hoe jouw speelstijl met je spullen gaat klinken over wat voor een versterker, met welke modificaties dan ook...

LGK
14 mei 2012, 16:01
Nou, iedergeval bedankt voor de reactie's
Ik weet weer wat!
Het enige wat ik nog wil weten. Stel: Ik doe er 5751 buisjes in. Gaat het volume dan omlaag? (dat heb ik ergens gelezen)
En als dat zo is.. Kan je dat dan weer compenseren door er hoog rendement speaker er in te plaatsen. Zo dat je wel weer op het zelfde volume komt?
Iemand enig idee?

Grz

Fireburst
14 mei 2012, 20:01
Nou, iedergeval bedankt voor de reactie's
Ik weet weer wat!
Het enige wat ik nog wil weten. Stel: Ik doe er 5751 buisjes in. Gaat het volume dan omlaag? (dat heb ik ergens gelezen)
En als dat zo is.. Kan je dat dan weer compenseren door er hoog rendement speaker er in te plaatsen. Zo dat je wel weer op het zelfde volume komt?
Iemand enig idee?

Grz

Geen idee, maar het nut van je vraag ontgaat me ook volledig om eerlijk te zijn. Ga nu maar eens eerst wat testen, laat bezinken, koop dan eventueel wat, speel er nog wat op en denk dàn eens aan modden?

LGK
14 mei 2012, 20:07
Geen idee, maar het nut van je vraag ontgaat me ook volledig om eerlijk te zijn. Ga nu maar eens eerst wat testen, laat bezinken, koop dan eventueel wat, speel er nog wat op en denk dàn eens aan modden?

Ja, dat begrijp ik! Ga ik ook zeker doen.
Ik was meer benieuwd...

Grz

Pepe
14 mei 2012, 20:25
Ik denk dat je wat dichter bij je SRV sound komt met een Blues Deluxe/Blues junior dan met een deluxe reissue zoals je dichter met Texas Specials erbij geraakt dan met 57/61 pickups ook al lijken die laatste meer op wat SRV in zijn gitaar had.

Either way, zonder zijn brute kracht, frasering en Texas drive is het een kansloze missie.