PDA

View Full Version : Foto en info over mijn zelf gebouwde gitaar



MADdie86
10 juni 2003, 11:10
Ik heb mijn eigen gebouwde gitaar zo'n beetje in elkaar zitten :)
Ik wacht nu alleen nog eigenlijk op een kam zodat ik de toon van dit mooie beesje kan testen.

http://members.lycos.nl/driess94/pic/Gu002.jpg

Het is een strat achtige body van Mahony.
Nek soort even vergeten.
2x PAF Humbucker van Gibson(Ovation)
Schaller mini achtige stemmechanieken, gesloten mechanieken in olie bad.

Ik heb de electronica zo goed als af alleen ik moet er nog een bug uitwerken, de volume knop van het nek element beinvloed het volume van de gehele gitaar ipv 1 humbucker.

Ik ben bezig met een artikel over mijn zelf gebouwde gitaar inclusief de prijzen van onderdelen e.d. en uitvrezen e.d. het is een rot klus geweest maar ik hoop dat jullie het resultaat ook mooi vinden :D

Laat me horen wat jullie dus van mijn nieuwe liefie vinden :wink:

p.s. ik merk dat onze koelkast en mijn moeder haar achterwerk op de foto staan, hier hoeven jullie geen commentaar op te geven :D

shredneck
10 juni 2003, 11:17
mooie gitaar, ik zou alleen de elementen ff draaien, dus niet van plek verwisselen,maar de nu zichbare "polepieces" ff naar de andere(uiterste) kant zetten.

net als bij alle les pauls etc.

Wilson
10 juni 2003, 11:23
ik zie je moeder helemaal niet :???:

Anavrin
10 juni 2003, 13:06
ik zie idd je moeder ook niet. :lol: Wel een mooie gitaar, waar is ie mee afgelakt (de body), en wat voor brug ga je er op zetten (standaard strat, strat met trem?)?

Anavrin
10 juni 2003, 13:09
oh ja, als ik het goed begrijp heb je dus 2 volume knoppen en 1 tone... of niet? Waar heb je de onderdelen gehaald, of was het een compleet bouwpakket? Zo ja, waar heb je dat dan gehaald?

green_day
10 juni 2003, 13:39
mooie gitaar hoor.. ik neem aan dat je hem in deze kleur laat? (ja waarom zou je anders eerst de elementen etc. er in flikkeren) zit er wel leuk uit vind ik. Alleen humbuckers met kapjes in een strat vind ik niet echt cool. maar een body van mahonie.. weer es wat nieuws. Vast een hele mooie gitaar!

MADdie86
10 juni 2003, 13:41
Mijn moeder zit een beetje donker mijn fout maar als je goed kijkt zie je haar wel :$

Idd ik heb 2x volume 1x toon, de onderdelen heb ik als standaard strat bouwpakket gekocht bij de gitaar handelaar, maar de humbuckers appart gekocht. Electronica zelf gedaan.
De kam wordt een strat zonder trem.
Op het moment is hij nog niet gelakt, ik wil eerst de klank bekijken en daarna zie ik wel hoeveel lak lagen en welke lak ik kan gebruiken

MADdie86
10 juni 2003, 13:43
mooie gitaar hoor.. ik neem aan dat je hem in deze kleur laat? (ja waarom zou je anders eerst de elementen etc. er in flikkeren) zit er wel leuk uit vind ik. Alleen humbuckers met kapjes in een strat vind ik niet echt cool. maar een body van mahonie.. weer es wat nieuws. Vast een hele mooie gitaar!
Ik laat de gitaar blank van kleur doorzichtige lak. Ennuhm PAF humbuckers jah de een vind ze mooi de ander niet maar ik heb zoiets als de klank maar lekker zwoel (en geil) is :P

fred dons
10 juni 2003, 15:04
de body ziet er eerlijk gezegd meer uit als elzen dan mahonie

hoe ga je het tremelo gat opvullen?

als ik je probleem een beetje begrijp, moet je de volume i.p.v. op de standaard plek van uitgang op de 5 standen schakelaar nu op de toon uitgang van de zelfde schakelaar zetten (die pole die correspondeert met de betreffende pup (schema's kun je vinden op bijvoorbeeld de fender site)

bassman410
10 juni 2003, 15:27
Ziet er goed uit, vind het altijd wel leuk om te zien dat mensen zelf gitaren en versterkers bouwen. Ik ben benieuwt hoe die speelt, veel succes!!

Negative K3 fan
10 juni 2003, 16:00
Mijn moeder zit een beetje donker mijn fout maar als je goed kijkt zie je haar wel :$

Idd ik heb 2x volume 1x toon, de onderdelen heb ik als standaard strat bouwpakket gekocht bij de gitaar handelaar, maar de humbuckers appart gekocht. Electronica zelf gedaan.


hey koel, ik heb ook zon pakket gekocht en daar hevig aan gemod, nu zijn we vriendjes :D

en die body ziet er niet uit als mahonie idd, mijn body is linden (basswood) maar waarschijnlijk hebben we een ander merk ofzo want mijn toets is van pallisander die van jo8uw van esdoorn en bij mij was de nek al gefret enzo.

green_day
10 juni 2003, 16:11
ik zie trouwes aan jou standenschakelaar dat hij in stand 4 staat (of ik ben scheel) maar hoe is dit mogelijk bij slechts 2 pickups? coil split oid?

King_Nothing
10 juni 2003, 16:34
gaaf ding man!!!!!!!!!!!!!!
en nog zelf gebouwd ook. dat zou ik ook wel wilen alleen heb ik 0 kennis.

[offtopic]k heb al een keer de vraag gesteld of er forums of magazines over zelfbouwen zijn, maar niemand kende ze. ken jij ze?? zo nee, waar heb jij je info vandaan gehaald?[offtopic/]

Barret Wallace
10 juni 2003, 17:07
niet echt mijn stijl gitaar maar erg gaaf gebouwd !

MADdie86
11 juni 2003, 23:36
Uhm het probleem met mijn potmeter probleem was dat ik de lopers van de volume op de uitgang had ipv de loper op het element en de 3e pin naar de uitgang. Ik weet wel hoe ik de bedrading moet doen ;)

Mijn body is wel degenlijk mahony en de hals is van maple.

Het tremolo gat vul ik niet op omdat ik vanaf de onderkant de snaren moet instaleren, de ruimte voor de veren weet ik nog niet of ik die opvul aangezien sustain e.d. en mischien bouw ik er nog electronica in (pre-amp)

Neg.K3 ik weet niet of je het ziet maar die hals was al kant en klaar op de de topkam en stem mechanieken na. Dus hij was al gefret e.d. op de lak na.

Green day, voor de foto maakt het niet uit hoe de schakelaar staat, maar ja de eerste 3 standen zijn voor de pick-ups, de laatste twee muten de gitaar.

sorry king ik heb de informatie over zelf bouwen uit het boek "De gitaar"welke in elke goede muziek zaak verkocht wordt. En de rest van de informatie heb ik via mondeling kontakt met mijn gitaarhandelaar en gitaar- lerares/bouwer.

Ik heb de kosten en de onderdelen even nagekenen, je kan dit vinden op

http://members.lycos.nl/driess94/kosten.htm

Kjiratsiekoedel
12 juni 2003, 01:00
das niet zo duur!!!

al heb jij hem samengesteld uit onderdelen.
Ik wil wel een gitaar opbouwen vanaf een paar planken. Wat is het ISBN nummer van jouw boek???

King_Nothing
12 juni 2003, 11:03
das niet zo duur!!!

al heb jij hem samengesteld uit onderdelen.
Ik wil wel een gitaar opbouwen vanaf een paar planken. Wat is het ISBN nummer van jouw boek???

idd das helemaal niet duur. dan kun je er nog es zomaar een kopen (makkelijker tenminste). en tis nog lek ook (denk ik). maar idd wat is het isbn nummer van dat boek dan ga ik hem ff halen bij een boekwinkel of een gitaarwinkel.

waar heb je je onderdelen trouwens gekocht? en wat zijn goede winkel behalve vox (die is volgens mij ook erg duur (of niet)).

Negative K3 fan
12 juni 2003, 16:24
Neg.K3 ik weet niet of je het ziet maar die hals was al kant en klaar op de de topkam en stem mechanieken na. Dus hij was al gefret e.d. op de lak na.


ik doelde ook op de topkam, mijne was al wel gesealed van te voren, moest alleen nog blanke lak over (niet over palissander natuurlijk).

Anavrin
12 juni 2003, 16:42
zaten de gaten al zo in je slagplaat, of heb je die er allemaal zelf in moeten maken? In het laatste geval snap ik niet waarom je ipv die 5 standenswitch geen 3 standen (gibson) switch hebt gebruikt :???:

MADdie86
13 juni 2003, 11:50
zaten de gaten al zo in je slagplaat, of heb je die er allemaal zelf in moeten maken? In het laatste geval snap ik niet waarom je ipv die 5 standenswitch geen 3 standen (gibson) switch hebt gebruikt :???:
Bij de slag plaat heb ik alleen de ruimte voor de humbuckers iets moeten bijvijlen aangezien deze een beetje te klein waren. Ik gebruik een 5 standen switch omdat ik die nog had en omdat ik eigenlijk ook nog de humbuckers wil splitten dus single - humbucker - beiden humb - humbucker - single, klein beetje alla enkele Ibanez modellen.

En uhm jah het ISBN nummer, dat zal ik even voor jullie opzoeken zodra ik thuis ben.

Ibanez RuleZ
13 juni 2003, 12:36
hehe, lijkt me ook wel wat. misschien dat ik eens moet kijken of ik met een bouwer samen iets van een neck trough gitaar kan maken, dat hij de neck doet, en dat ik de rest maak :roll: :D

harrald

MADdie86
22 juni 2003, 19:11
ISBN De gitaar van Ralph Denyer
ISBN 90 230 0826 X

King_Nothing
22 juni 2003, 22:12
ISBN De gitaar van Ralph Denyer
ISBN 90 230 0826 X

Bedankt, maar ik heb het boek afgelopen week gekocht en t is idd erg zinnig met goede info ook als je zelf je hele gitaar wilt bouwen (geen complete nek en body kopen).

Ik ben voor het eerst in mn leven vrijwillig aan het lezen geslagen :???:

Rubenios
23 juni 2003, 10:03
is je moeder een neger??? :D

MADdie86
23 juni 2003, 15:10
is je moeder een neger??? :D
Tjoh helemaal zelf bedacht? ik zou bijna moeten lachen.

En als je op deze manier aan je posts moet komen snap ik ...... laat ik me daar maar niet over uiten.

Neen mijn moeder komt van het boeren land uit Noordholland. En als je de foto iets lichter laat kleuren dan zal je een schim zien, dit komt omdat er op de digitale camera geen goede flits zit oid.

En nu gelieve ontopic over deze gitaar, vragen e.d. of over andere zelf bouw gitaren svp.

Rubenios
23 juni 2003, 17:25
oeps, kaboutertje van 16 jaar zonder humor... p00p happens

iam
23 juni 2003, 17:38
jezus rubenios

ik heb jou nog geen zinnige post weten plaatsen :-?

maar ja, zal wel aan je humor liggen ;)

Rubenios
23 juni 2003, 17:50
:) ik heb in off tpoic jullie nu weer een heel mooi concertje verschaft van CoB jah :)

King_Nothing
23 juni 2003, 17:58
Hey mad ff een vragie:

waar heb je je onderdelen gekocht?

shredneck
23 juni 2003, 20:26
65 piek voor 2 hmbuckers is wel heel goedkoop....

kan bijna niet.

King_Nothing
23 juni 2003, 21:54
65 piek voor 2 hmbuckers is wel heel goedkoop....

kan bijna niet.

nee hoor bij vox humana hebben ze een economy humbugger van wsc voor 29,50. Schijnt nog wel goed te zijn ook. en als je voor het eerst een gitaar gaat bouwen zou ik dat niet met dure elementen doen (lees: ik ga bij mn eerste gitaar ook goedkoop spul gebruiken) als je wat fout doet (lees: verkeert aansluit) is het niet zo'n ramp dan dat je een emg 81 naar de klote helpt.

Maar moraal van t verhaal t is dus niet onmogelijk om 2 humbuggers t krijgen voor 65 euro.

shredneck
23 juni 2003, 22:59
volgens mij staat er toch duidelijk Ovation humbuckers en geen wsc...

King_Nothing
23 juni 2003, 23:34
volgens mij staat er toch duidelijk Ovation humbuckers en geen wsc...

ja maar je zei dat er voor die prijs geen humbuggers te krijgen waren. en niet dat er voor die prijs geen ovation humbuggers te krijgen zijn, want die heb ik idd ook niet kunnen vinden.

MADdie86
23 juni 2003, 23:49
Ik heb mijn humbuckers op twee plekken gekocht.
1 bij Jureaan Friesser. Praathuisplein Heerhugowaard
en bij All that bass een (bas)gitaar(apparatuur) zaak in Broek op Langerdijk.
De levrancier bij Friesser was bij mijn weten Gibson of een dochter bedrijf... Maar ik vraag morgen wel ff na.
Ze kosten per stuk zo'n 32 euries/.

shredneck
24 juni 2003, 08:41
volgens mij staat er toch duidelijk Ovation humbuckers en geen wsc...

ja maar je zei dat er voor die prijs geen humbuggers te krijgen waren. en niet dat er voor die prijs geen ovation humbuggers te krijgen zijn, want die heb ik idd ook niet kunnen vinden.


Je hebt gelijk, mijn excuses.


Das mooi goedkoop overigens! Succes met het afmaken van je gitaar, vind hem erg mooi.

MADdie86
24 juni 2003, 12:32
volgens mij staat er toch duidelijk Ovation humbuckers en geen wsc...

ja maar je zei dat er voor die prijs geen humbuggers te krijgen waren. en niet dat er voor die prijs geen ovation humbuggers te krijgen zijn, want die heb ik idd ook niet kunnen vinden.


Je hebt gelijk, mijn excuses.


Das mooi goedkoop overigens! Succes met het afmaken van je gitaar, vind hem erg mooi.
Dank U :)
Ik ben tot nu toe zelf tevreden over het product. En ik zal jullie op de hoogte houden over de bouw ect. OOk kosten van de lak e.d. en foto's van de kleine dingentjes.

Want een topkam opvijlen wat een $#@$#@ werkje zeg

MADdie86
28 juli 2003, 17:17
OK de situati is nu als volgt:
Ik heb een strat brug met verstelbare zadels ZONDER tremolo gevonden 25 piek.
Ik heb rond gevraagt en gekeken en mensen komen met de naam Glitsa om mijn nek mee te lakken. Dus ik ga nog even kijken met welke lak ik mijn body ga lakken en wee lak voor de hals.
Electronica is mooi afgewerkt, Humbugger - beiden - humbugger - mute (mischien nog enkel spoel?) - mute (mischien nog enkel spoel?). Ik moet alleen nog even iets van een ant ruis deken te instaleren zoals aluminum folie die blijft plakken en moet nog even haarlak op de soldeer punten spuiten. Zodat er niks mis kan gaan.

Nu moet ik het tremolo gat opvullen ik denk dat ik het met mahonie of elzen ga doen. Een goed stuk hout wat bijgevijld word en met goede lijm verlijmen.
Ik zal er wel 6 gaten in moeten boren voor de snaren maar ik zie wel.
De rest van het gat waar de veren anders zouden moeten laat ik leeg of ik vul het met een soort schuim plastic. Dit zet ik er dan wel los in, zodat ik er eventueel ng actieven electronia daar kan instaleren.

Kan iemand mij trouwens wel vertellen wat Glitsa lak is? of lakken die in de buurt komen? Goede harde lak.

Ik hoor van jullie.

bert k
28 juli 2003, 17:36
Kan iemand mij trouwens wel vertellen wat Glitsa lak is? of lakken die in de buurt komen? Goede harde lak.

Ik hoor van jullie.
Brrrr, Glitsa is parketlak. Ik heb het op de vloer gesmeerd. Ik zou toch wel graag van een gitaarbouwer willen horen dat je dat zomaar op je gitaar kan smeren.
Trouwens, ik ben ook aan het bouwen, en ik heb net het hele topic met veel belangstelling gelezen. Wordt een mooie gitaar!

Negative K3 fan
28 juli 2003, 17:59
lakken kun je doen met autolak, is keihardspul m,aar waarschijnlijk gaat je gitaar er niet lekker van ademen en klinkt hij helemaal dood als er geen ultra dunne laag nitro c ellulose lak op zit dus ik zou voor toon gaan en hem laten spuiten.

fred dons
28 juli 2003, 18:04
glitsa is bagger voor je gitaar en is ook niet hooglans te poetsen, als je het makkelijk wil doen dan zou ik de body olien en daarna in de was zetten, als je hem tijdens het waxen schuurt met 2000 grit krijgt hij een mooie satijn glans
wil je toch perse lakken dan kun je een acryllak in een spuitbus gebruiken (autolak, blijft relatief kwetsbaar maar is stukken beter dan glitsa)

(btw ook jachtlak is bagger voor je gitaar aangezien het nooit helemaal hard wordt)

en nog een kleine "btw", als ik naar de foto kijk denk ik nog steeds dat je body elzen ipv mahonie is :D (maar dat weet je helemaal zeker als je een los stuk mahonie hebt gekocht voor opvulling)
(waarom zet je er niet toch een vintage trem op, als je de veren strak zet en de arm er afschroeft hoef je hem niet te gebruiken, zit tie niet in de weg en hoef je geen gekke toeren uit te halen om het hout op te vullen)

MADdie86
28 juli 2003, 18:23
Ik heb vadaag aan een gitaar bouwer even het een en ander nagevraagd en hij raade Glitsa aan en de verkoper zij dat hi me verkeerd had ingeigd het is ook elzen ipv mahoni.

Maar ik wil gewoon geen trem instaleren niet als werkend en ook niet als niet werkend.
Want niet werkend dat beteknd dat ik er een op heb zitten waar ik de hleft maar van gebruik.

En jah ik wil de hals echt gelakt hebben, dus anders lak ik heb we met perket lak :)ook hard

fred dons
28 juli 2003, 18:34
de nek zou ik in ieder geval met acryl (of het liefst cellulose) spuitbus lakken, glitsa wordt weer zacht als het warm wordt en wordt dan stroef
(als je speelt en je hand over de hals haalt, krijg je wrijving en warmt de lak op)

tis een maple toets, dus je moet wel de frets afplakken met tape (en veel plezier met het schuren tussen de frets :razz: )

MADdie86
28 juli 2003, 18:40
Je hoeft bij maple de fretten niet afte plakken als het een goede harde lak is

bert k
28 juli 2003, 18:44
glitsa wordt weer zacht als het warm wordt en wordt dan stroef
(als je speelt en je hand over de hals haalt, krijg je wrijving en warmt de lak op)

)

FF over Glitsa, het merk Glitsa bestaat nog steeds, maar de lak is van samenstelling veranderd, ivm milieumaatregels. Al mijn schilderende kennissen roepen dat de oude Glitsa heel anders was, en veel beter. (hier kwam ik dus achter toen ik mijn houten vloer ging lakken...)

fred dons
28 juli 2003, 18:46
ik ben nu een maple toets aan het lakken met een waterbased lak en het is werkelijk een crime om de lak weer van de frets af te krijgen.
je loopt namelijk het risiko dat de lak verder dan de frets afbreekt op het moment dat je hem probeert er af te werken.
als het het er op laat zitten dan weet je in ieder geval zeker dat je frets ongelijk zijn geworden en dat je de frets moet vlakken om ze weer gelijk te krijgen (overigens door te spelen slijt de lak weer van je frets maar dat duurt wel even)

roppie
28 juli 2003, 21:10
ik heb laatst een paar beschadigingen op m'n hals bijgewerkt met glitsa acryl parketlak, werkt best wel goed vind ik, maar ik weet niet hoe het voelt als je hele toets met dat spul gelakt is. trouwens over mijn frets is ook heengelakt en bij de bovenste frets is het er na 6 jaar nog niet helemaal af. Of ik weet iets niet wat de vorige eigenaar wel weet :roll:

michielv
22 januari 2004, 13:34
glitsa is perfect voor de hals. Enige nadeel: het spul moet erg lang uitharden (paar maanden). Maar ja, als je de tijd hebt ... Wat ik wel doe is het een paar maanden laten harden en dan nog even een schuurpapiertje erover om het echt lekker sn*tglad te krijgen.

Dat de glitsa trouwens veranderd is klopt, dat is op waterbasis. Maar volgens mij zijn er nog wel parket lakken op peut basis te krijgen, anders moet je eens een 2 componenten parket lak proberen, die zijn goed alleen is het wel een gepriegel om een beetje lak + harder aan te maken voor en hals/body (een heel vat voor je vloer is natuurlijk simpel).

NegatieveK3: Fender gebruikte vroeger ook gewoon de autolakken van Dupont voor de welbekende felgekleurde gitaren dus dat werkt prima...

Oh ja, daarom reageerde ik eigenlijk: MADdie86, misschien kun je beter een telecaster 3 standen schakelaar in je gitaar zetten? Een mute lijkt me nl. niet echt zinvol ...

iam
23 januari 2004, 09:46
is er een foto van het eindresultaat?

m^rton
23 januari 2004, 21:26
Hoe duur was dat pakket nou eigenlijk?
Ik kan namelijk die site met kosten niet openen, hij zegt dat die niet bestaat.

MADdie86
18 februari 2004, 02:08
Zo tijdje geleden,

idd, de prijzen zijn even van de server af i.v.m. met verbouwing aan de site.
Totaal prijs heb ik even niet bij de hand en ook nog geen foto's. Er zit eindelijk een blok hout in het tremolo gat. Dit moet ik nog netjes afwerken.
Daarna zal ik hem in elkaar zetten voor de klank. Het lakken is nog niet in zicht..

Dus opzich 2 a 3 jaar doen over het bouwen van een gitaar behaal ik wel.

MADdie86
1 maart 2004, 12:34
De kosten staan voorlopig weer online op http://members.lycos.nl/driess94/kosten.htm

waix
6 april 2004, 18:42
maar waar heb je nou die body en hals gekocht?? :???: :???:

waix
6 april 2004, 19:24
of weet iemand anders waar je zo'n kit kan kopen??

Annuh
6 april 2004, 19:49
ja hoe duur is zo'n kit en waar te krijgen (als het ergens anders ook staat, niet gelezen :lol: )

Kjiratsiekoedel
6 april 2004, 20:05
voorlopig komt mijn berekening voor mijn gitaar nu uit op 230 euro incl. boek, excl. fles whiskey voor mijn timmerman

maar waarschijnlijk moet ik aan het eind ook nog iets gaan doen met een 'oliesteen' en een fretvijl, maar dat zie ik dan wel weer


heb je een foto van het eindresultaat?

waix
7 april 2004, 17:49
en waar heb je de onderdelen gekocht?

Kjiratsiekoedel
7 april 2004, 18:35
ik??

ik heb mijn onderdelen 2e hands of van artnos (at) zeelandnet (punt) nl

MADdie86
9 april 2004, 17:26
Ik heb het bouwpakket bij mijn gitaar boer gekocht.

Maar je kan ook bij VoxHumana o.i.d. onderdelen bestellen