PDA

View Full Version : Orange Footswitch



dimitri-
5 mei 2012, 15:13
Hallo,

Ik heb mij een hele poos geleden een 2dehands Orange Rockerverb50 aangekocht inclusief een footswitch ( waar zowel de kanalen , als de reverb aan/uit kan gezet worden )

Nu , bij mijn aankoop werd er me gezegd dat de footswitch moest gebruikt worden met stereo kabels.
Ik heb geen flauw idee wat dat is , tot nu toe heb ik altijd al mijn effectjes en footswitches gewoon aangesloten met standaard gitaarkabels ( zowel effect tot effect , als effect naar amp , gitaar naar amp ,..etc)

Welke kabels zijn dit , heb er die hele tijd niet naar omgezien en zodanig de switch niet gebruikt ook , maar ik weet niet wat de gevolgen kunnen zijn als ik "gewone" gitaarkabels gebruik en er iets zou misgaan.

Ik zie van tijd tot tijd wel stereokabel , monokabel passeren , maar heb er nooit echt belang aan gehecht. Voor mij is een kabel een gitaarkabel, ik weet niet wat de verschillen zijn , laat staan met welke kabels ik de switch moet aansluiten.

Anyway , mijn excuses voor de omslachtige omschrijving !
Hopelijk kan er me iemand helpen en alvast bedankt hé !

En zeker niet te vergeten : HALLO ! :)

Tommeke90
5 mei 2012, 15:21
mono = 1
Stereo = 2

Met mono kan je maar 1 ding aansturen. (zoals je gebruikt bij je gitaar), of 1 effect. bv. je reverb OF kanaal, tremolo,
Stereo kan je 2 dingen aansturen. bv reverb en je kanaal.

http://2.bp.blogspot.com/_htgzqPcIGBk/R_0YkBbOHvI/AAAAAAAAARc/x-pv1_yRPhw/s400/TS-TRS+Illustration.gif

Links = stereo
Rechts = mono

ik hoop dat ik ongeveer juist ben.

dimitri-
5 mei 2012, 15:25
de reverb , en de switch voor de kanalen hebben wel elk een aparte input ... kunnen twee monokabels dan ook niet ? of moeten het twee stereokabels zijn zodat er een wisselwerking kan ontstaan ( aan / uit )

The Lo Lands
5 mei 2012, 17:23
de reverb , en de switch voor de kanalen hebben wel elk een aparte input ... kunnen twee monokabels dan ook niet ? of moeten het twee stereokabels zijn zodat er een wisselwerking kan ontstaan ( aan / uit )

Kheb ook een rockerverb 50H en je hebt dus mogelijk een stereo-jack nodig voor in je pedaal (Orange foot switch), en deze splitst zich dan in twee mono-jacks voor in de Orange amp!? Althans zo werkte het bij mij met een Boss foot switch (latching type).

Ik gebruik nu een G Lab controller als channel/reverb switcher voor de Orange waarbij dit principe hetzelfde werkt! Hierdoor hoef je dus geen twee losse mono kabels te gebruiken maar één kabel met stereo-jack aan de ene kant en twee mono-jacks aan de andere kant.