PDA

View Full Version : Pedaal voor JCM800 naar Mesa-achtige gain?



Jan Buurman
5 mei 2012, 14:20
Ik ben al een tijdje op zoek naar een redelijk geprijsd pedaal waarmee ik mijn redelijk geoverstuurde JCM800 (4010) een Mesa-achtige distortion sound kan geven. Ik wil de amp niet boosten met het pedaal anders is het effect van mijn EP-booster (solo boost) weg.
Ik heb wel het één en ander geprobeerd maar de meesten werken niet lekker over een al overstuurde amp.
Ik gebruik een LP custom met een Holydiver PU.
Meestal gebruik ik een JCM800 sound maar ik zou willen kunnen schakelen naar een meer dicht gesmeerde distortion sound (richting metal).
Wie heeft er tips?

interessander
5 mei 2012, 14:58
Je wil niet boosten maar wel het pedaal over een reeds oversturende versterker gebruiken? Hangt er van af hoeveel gain je normaal gebruikt maar een tubescreamer-achtige, eventueel met wat meer gain, zou goed kunnen werken. Zeker ook in combinatie met het feit dat je wat minder laag de preamp in stuurt voor een strakker laag.

Jan Buurman
5 mei 2012, 15:27
Ik heb al wat tubescreamer achtigen geprobeerd. Ik zoek in principe niet (veel) meer gain maar meer een andere voicing.... meer moderne gain... wat meer dicht gesmeerd... ik weet niet precies hoe ik het moet noemen....

Jan Buurman
5 mei 2012, 17:42
Zou zo'n AMT pedaal werken op een (redelijk) overstuurde JCM?
Je heb ze in Soldano, Engl, Recifier, 5150, Bogner....... Of werkt dat alleen op een cleane amp als stand-alone?

Bernardduur
5 mei 2012, 17:48
Het effect komt het beste tot zn recht met een cleane amp!

Moderne gain associeer ik altijd met een mid dipje; een Tubescreamer geeft weer meer een mid boostje...... een Bad Monkey achtige OD (of zo'n AC booster bv) kan door de treble en bass knoppen goed dat midden cutten (of boosten) waardoor je sneller in de juiste richting komt.......

Felanovic
5 mei 2012, 18:36
Misschien Fulltone Fat-Boost. Ik heb hem en gebruik hem over het overdrive kanaal van een Soldano sp-77.

Geeft niet meer gain / overdrive, maar maakt het geluid letterlijk "vetter". Wanneer ik hem gebruik over het cleane kanaal, blijft het kanaal ook dan ook clean en wordt het alleen "vetter".

ps. lastig omschrijven hij voegt in ieder geval geen gain / overdrive toe.

Terminus
5 mei 2012, 19:09
Zou zo'n AMT pedaal werken op een (redelijk) overstuurde JCM?
Je heb ze in Soldano, Engl, Recifier, 5150, Bogner....... Of werkt dat alleen op een cleane amp als stand-alone?
De Legends zijn preamps, die klinken alleen goed als ze in effects return gaan. Ze maken ook drive pedaaltjes, maar daar is geen Rectifier versie van. Een 4010 heeft zover ik weet geen effects loop dus dat wordt geen succes.

Als je met Mesa Mesa/Boogie Dual Rectifier bedoelt kun je kijken naar een Dual Resistafier of een Wampler Triple Wreck, die zijn wel gemaakt om voor een versterker te staan. Een TubeScreamer voor je JCM800 zal je ook een prima high gain geluid geven.

iWishmaster
5 mei 2012, 19:16
Ik ben op zoek naar precies hetzelfde, ga deze even in de gaten houden. Wat ik voorheen altijd deed was tubescreamer EN een EQ pedaal ervoor. Tubescreamer met de gain dicht, volume open, EQ met een dipje in het mid en midhoog, boost in het midlaag en laag. Klinkt al best leuk, maar ik zoek ook meer een dichtgesmeerd lomp rechtifier achtig geluid. De meeste pedalen zijn bedoeld voor een cleane amp, niet voor een amp die al staat te scheuren.

the sure thing
5 mei 2012, 19:58
Voor jcm800 scheur: probeer de fulltone dist pro. Voor de ultieme mesa scheur de mesa Vtwin

interessander
5 mei 2012, 20:16
Hangt er van af welke mesa sound je bedoelt, maar gezien dat dichtgesmeerde denk ik eerder aan een Recto dan aan een Mark, die laatste zijn wat droger van karakter.

Toen ik een JCM 800 2203 had kreeg ik er met diverse boost en EQ pedalen geen mesa geluid uit, daarna heb ik hem maar ingeruild op een mesa :) Wat nog het beste werkte was een Ibanez MS10 geboost door een Maxon OD-808, maar dan vrij weinig gain uit de 800 zelf.

Een MI audio blues pro met eventueel een EQ erbij zou ook nog kunnen, die hebben ook behoorlijk wat meer gain dan een "gewone" tubescreamer.


Voor jcm800 scheur: probeer de fulltone dist pro. Voor de ultieme mesa scheur de mesa Vtwin

Ik heb de Vtwin een tijdje gehad en vond eigenlijk de leadsound het minst overtuigend, op een cleane versterker gaat dat nog, maar over een overstuurde JCM 800 wordt dat volgens mij een grote brei.

the sure thing
5 mei 2012, 20:48
Ja dat klopt ook wel. Ik had de beginpost ook niet goed gelezen. Ik denk dat je met een OCD misschien wel een eind komt.

AoDf
5 mei 2012, 23:19
Ik gebruik zelf een BBE Sonic Maximizer pedaal (Sonic stomp) i.c.m. met mijn JCM800. In mijn JCM800 is wel een seriële FX-loop gebouwd, waarin de Sonic Stomp zijn werk doet. Je kunt het pedaal zo instellen dat er een redelijk moderne metalsound uit je overstuurde JCM800 komt, ik denk zelfs wel een enigzins dichtgesmeerde scooped sound bij de wat extremere settings.

Bij mij staat het pedaal altijd aan op relatief normale settings om een net even wat frissere metalsound te krijgen, zonder het JCM800 karakter te veel te verliezen. Het lijkt net ff wat strakker met de Sonic Stomp aan.

Jan Buurman
6 mei 2012, 09:25
Ik zat ook stiekum een beetje aan een OCD te denken. Daar heb ik een beetje een love/hate verhouding mee. In het verleden al twee keer in bezit gehad en ook twee keer weg gedaan. Maar dat was toentertijd meer als overdrive...
Ik kom een hoop opmerkingen tegen over de EQ instellingen. Zou een 6 bands equalizer mij kunnen helpen? Op mijn board staat een BB Preamp van Xotic om mijn overstuurde JCM nog wat meer ballen te geven. Als ik daarvoor/na een EQ zet, zou dat werken?

Die BBE Sonic Maximizer heb ik even snel gegoogled maar daar is live niet iedereen over te spreken. Je zou "verdwijnen in de mix"...

Jan Buurman
6 mei 2012, 09:49
Als je met Mesa Mesa/Boogie Dual Rectifier bedoelt kun je kijken naar een Dual Resistafier of een Wampler Triple Wreck, die zijn wel gemaakt om voor een versterker te staan. Een TubeScreamer voor je JCM800 zal je ook een prima high gain geluid geven.

O ja, en dan nog iets. Gezien mijn pedalboard moet het pedaal een "standaard" footprint hebben....

Jan Buurman
6 mei 2012, 09:52
Ik kom een hoop opmerkingen tegen over de EQ instellingen. Zou een 6 bands equalizer mij kunnen helpen? Op mijn board staat een BB Preamp van Xotic om mijn overstuurde JCM nog wat meer ballen te geven. Als ik daarvoor/na een EQ zet, zou dat werken?


Ik zie dat iWishmaster daar al mee geëxperimenteerd heeft...

Jan Buurman
6 mei 2012, 10:06
Een MI audio blues pro met eventueel een EQ erbij zou ook nog kunnen, die hebben ook behoorlijk wat meer gain dan een "gewone" tubescreamer.



Ik heb een BluesPro en een MXR 6-band liggen. Het nadeel is dat het twee pedalen zijn en ik maar plaats voor één heb....

EDIT: Misschien toch de combi BB Preamp MXR 6-band...?

Terminus
6 mei 2012, 13:25
Ik zat ook stiekum een beetje aan een OCD te denken. Daar heb ik een beetje een love/hate verhouding mee. In het verleden al twee keer in bezit gehad en ook twee keer weg gedaan. Maar dat was toentertijd meer als overdrive...
Ik kom een hoop opmerkingen tegen over de EQ instellingen. Zou een 6 bands equalizer mij kunnen helpen? Op mijn board staat een BB Preamp van Xotic om mijn overstuurde JCM nog wat meer ballen te geven. Als ik daarvoor/na een EQ zet, zou dat werken?

Die BBE Sonic Maximizer heb ik even snel gegoogled maar daar is live niet iedereen over te spreken. Je zou "verdwijnen in de mix"...
Met meer een overdrive en boosters krijg je gewoon een Marshall-geluid met meer gain. Aan EQ's (wat de Sonic Maximizer in feite ook is) heb je niks want je hebt geen effects loop: op het moment dat je vóór je distortion aan je EQ gaat sleutelen verander je nauwelijks het karakter van het uiteindelijke geluid, in ieder geval niet op een manier waarbij je het geluid van een Rectifier (of wil je een Mark?) krijgt. Het verschil in geluid tussen een Rectifier en een Marshall zit hem vooral in de gain (te compenseren met een overdrive of EQ) tonestack (EQ na de distortion, heb je dus een effects loop voor nodig) en de opbouw van de power amp. Dat laatste is simpelweg onmogelijk te veranderen zonder je versterker volledig te verbouwen.

Je kunt een distortionpedaal met een Mesa-geluid proberen op je cleane versterker, dan speelt er het minste kleuring mee van je versterker. Verder heb je eigenlijk gewoon pech: een 1x12 JCM800 combo met één kanaal klinkt gewoon totaal niet als een twee- of driekanaals Rectifier door een oversized 4x12 met V30 speakers. Dat laatste is waarschijnlijk het Mesa geluid dat je zoekt.

Jan Buurman
6 mei 2012, 18:39
OK, duidelijk verhaal. De 1x12 combo heb ik trouwens 9 van de 10 keer op een 4x12 (ClassicLead/V30) staan.

"Met meer een overdrive en boosters krijg je gewoon een Marshall-geluid met meer gain."

Dit heb ik inderdaad al en gebruik ik ook. Ik zoek inderdaad een manier om lomp (metal) geluid te benaderen. Ik snap dat je nooit een Rectifier sound uit een JCM800 gaat krijgen. Het hooft ook geen exact Mesa geluid te worden. Dat noemde ik meer als voorbeeld. Het hoeft ook niet meer gain te worden alleen een ander soort gain. Meer verzadigd/dicht gesmeerd (ik blijf het vage termen vinden ;) ).

Terminus
6 mei 2012, 18:59
Dan zou ik er gewoon een overdrive voor gooien, met daadwerkelijk wat gain erop. Een TubeScreamer haalt laag weg dus dan wordt je geluid minder dichtgesmeerd. Een OCD of een andere transparante overdrive kan werken. Probeer er een paar en kijk of je krijgt wat je wilt.

Jan Buurman
6 mei 2012, 20:08
Hoe zou de EH metal Muff Nano het doen over een overstuurde JCM? Ik zou mij kunnen voorstellen dat met een bepaalde instelling ik een aardig eind op weg zou zijn?
Wie heeft er zo'n ding?

Zie hier (http://www.youtube.com/watch?v=GQlZzYUIziA)

kassie
6 mei 2012, 21:26
probeer eens de crunchbox van MI audio (of harley benton)

Venlonaer
7 mei 2012, 10:17
Om een lekkere scheur op mijn Vox te krijgen gebruik ik nu een Vox Satchurator en een Marshall Jackhammer. Tot op heden nog niet een keuze kunnen maken dus....en anders een Procat Rat o.i.d.?

Nielsje
7 mei 2012, 11:21
probeer eens de crunchbox van MI audio (of harley benton)

óf je hebt een bijzonder gevoel voorr humor, of je hebt geen idee waar je het over hebt.
Een Crunchbox aanraden (sowieso een slecht idee), om uit je JCM800 een Mesa geluid te toveren?

Ik moet van de heren mods me inhouden, maar wat een bullshit advies!

schizo910
7 mei 2012, 11:28
Wacht maat, ik doe het wel...

schizo910
7 mei 2012, 11:30
probeer eens de crunchbox van MI audio (of harley benton)

Zo! Jij hebt geen idee waar je over lult, hè? Dat is wel het meest stompzinnige advies dat ik heb gehoord! Hoe kun je dat zeggen? Heb je er ervaring mee? Of wil je gewoon interressant doen? Wat een kut advies.
Een MI audio Crunchbox adviseren om een JCM800 te laten klinken als een Mesa...tssssss, hoe durf je!

Nielsje
7 mei 2012, 11:33
:seriousf:

Chroxy
7 mei 2012, 11:45
heb niet het hele topic doorgelezen, maare is het geen optie om met behulp van een a/b schakelaar te kunnen switchen tussen lo-input en hi-input. Hi-input stel je op je standaard jcm800 drive sound af en tussen a/b switch en lo-input gooi je een pre-amp (pedaal) als mesa boogie v-dinges.

mesa sound door overstuurde kanaal krijgen wordt namelijk wel moeilijk. Big Muffs etc is veel te veel gain en niet die strakheid die een Mesa heeft. OCD werkt ook voor geen meter voor een overstuurde JCM800.

interessander
7 mei 2012, 13:20
Ja ik denk ook dat er binnen de randvoorwaarden (over reeds overstuurde preamp, maar één pedaal, met kleine footprint) geen simpele oplossing is te vinden.

Jan Buurman
7 mei 2012, 13:25
Ja ik denk ook dat er binnen de randvoorwaarden (over reeds overstuurde preamp, maar één pedaal, met kleine footprint) geen simpele oplossing is te vinden.

K*t hè? Dat idee heb ik ook. Vandaar dat ik dit topic opende. Zo van: Je weet maar nooit....

@Chroxy: Als je zo'n Metal Muff nu gebruikt met heel weinig gain, zou je dan dat dichtgesmeerde niet kunnen krijgen?

Ik heb een A/B pedaal liggen, ik zou het is kunnen proberen...

kassie
7 mei 2012, 14:02
Zo! Jij hebt geen idee waar je over lult, hè? Dat is wel het meest stompzinnige advies dat ik heb gehoord! Hoe kun je dat zeggen? Heb je er ervaring mee? Of wil je gewoon interressant doen? Wat een kut advies.
Een MI audio Crunchbox adviseren om een JCM800 te laten klinken als een Mesa...tssssss, hoe durf je!

Nope, ik heb geen ervaring met Mesa.
Maar hierboven werd een jackhammer aanbevolen van Marshall, die soortgelijkige gainstructuur heeft als ook een Guvnor2 imho.. dus in dat geleide kom ik uit op een Crunchbox als alternatief. Ik vind de Crunchbox namelijk wel geschikt om een dichtgesmeerde gain geluid te verkrijgen.

Ik hoef niet zonodig interessant te doen hoor. Topic starter kan op youtube filmpjes zelf kijken, ik draag slechts een idee aan... that's all.

marc_o
7 mei 2012, 15:14
Er zijn zat pedalen die dit kunnen hoor, neem je versterker mee naar een winkel en gooi er een paar voor.
Ik ken je speelstijl niet, maar gebruikte vroegah! een soortgelijke setup. Rivera redelijk overstuurd en die is toch wel Marshall-minded.
Een pedaal wat ik erg goed vind werken icm een kokende versterker is de Jeckyll and Hyde van Visual Sounds.
Het is een dubbel pedaal met aan de ene kant een ts-808 met extra bass-boost en aan de andere kant een distortion met midboost (uit mijn hoofd). Superbruikbaar, mits je de handleiding volgt...geen enkel probleem om van je Marshall een kokende rectifier te maken.
Tevens gebruikte ik een Mercury drive van Brunetti (heel dik!) of een Direct-Drive...ook zeer goed.
Met alledrie deze pedalen ga je het kunnen redden, met een kleine plus voor de Jeckyll and Hyde vanwege de brede inzetbaarheid.

kassie
7 mei 2012, 15:40
Overigens is er nog een andere manier... een overdrive pedaal in de fx-loop. Het is absoluut niet gangbaar en wellicht niet praktisch. Maar ik heb eens een ts9 in mijn silver jub fx loop gebruikt en ik had meer gain en het werd toch minder zompig als voor de pre-amp. Als je dus met het probleem zit met je 800 dat de gain teveel een grote brei wordt dan zou je het ook op die manier kunnen proberen. Meer gain op line level in de fx loop, en dan eventueel een booster ernaast.

iWishmaster
7 mei 2012, 15:43
De 4010 heeft geen effects loop. Anders kun je beter via een AB-box een andere preamp op je bordje leggen voor 'dat ene geluid'.

Wat marc_o zegt is ongetwijfeld waar, de enige manier is toch in de winkel (of op goed geluk kopen / verkopen) testen. Pedalen die voor een cleane bak bedoeld zijn kunnen wellicht met de gain laag toch wel een scheurende marshall naar standje metal helpen. Of wellicht een bepaalde booster met eq mogelijkheden.