PDA

View Full Version : 2 Amps in stereo: Schakelen



TimoSomers
4 mei 2012, 23:47
Dag Iedereen!

Ik ben voortaan gek op stereo setups (2x Laney GH50L en nu ff Marshall 6100LM Anniversary en Dual Rectifier).

Ik draai ze nu tegelijk in stereo met een tubescreamer ervoor. Als ik de tubescreamer uitzet en m'n volumeknop goed dichtdraai kom ik een heel eind met verschillende sounds, maar het liefst wil gewoon de amps kunnen schakelen.
Dit kan nu wel, maar dan moet ik dus 2x schakelen (allebei de amps apart schakelen).
Ik vroeg me af: is het mogelijk om met 1 druk op de knop BEIDE amps naar een ander kanaal te schakelen?
Beide amps zijn 3 kanaals.

big dooley
5 mei 2012, 00:48
wellicht is midi een uitkomst?

met het volgende kastje kun je de mesa via midi schakelen, terwijl het midisignaal ook doorgelust kan worden naar je 6100LM... want die kan daar tenslotte op werken
http://www.nobels.de/cgi-bin/products/show.pl?e_ms-4

Tankman
5 mei 2012, 08:38
Misschien is iets als een GCX systeem met controller wel wat voor je?

Il_Falco
5 mei 2012, 21:37
Radial Bigshot sw2 !!!

http://www.tonebone.com/re-bigshot-sw2-detail.htm
Met de linkfunctie kan je de twee uitgangen combineren met 1 druk op de knop !


Ik ben blij dat ik eens iets weet :D




Edit: gvd, die m*rshall kan enkel via midi geschakeld worden!


Edit 2:
Gebruik je een midifootpedal voor je intelliflex/g-sharp?
anders een Engl Z11 om je mesa midi te schakelen en via je controller te gaan !

http://www.thomann.de/be/engl_z11_midiinterface.htm


Edit 3.... :supercool: Wat Dooley zei....

big dooley
6 mei 2012, 00:49
Edit: gvd, die m*rshall kan enkel via midi geschakeld worden!




nee, de 6100 heeft een eigen footswitch, alleen is dat een andere vreemde connector dan de standaard jackaansluiting... wat dat betreft is het systeem wat de JVM heeft een schot in de roos

dml
6 mei 2012, 08:08
Dag Iedereen!

Ik ben voortaan gek op stereo setups (2x Laney GH50L en nu ff Marshall 6100LM Anniversary en Dual Rectifier).

Ik draai ze nu tegelijk in stereo met een tubescreamer ervoor. Als ik de tubescreamer uitzet en m'n volumeknop goed dichtdraai kom ik een heel eind met verschillende sounds, maar het liefst wil gewoon de amps kunnen schakelen.
Dit kan nu wel, maar dan moet ik dus 2x schakelen (allebei de amps apart schakelen).
Ik vroeg me af: is het mogelijk om met 1 druk op de knop BEIDE amps naar een ander kanaal te schakelen?
Beide amps zijn 3 kanaals.

Speel je stereo of dual mono?

muziekschuur
6 mei 2012, 12:59
Als het analoog geschakelde amps zijn die twee kanalen hebben zou een Y kabel kunnen volstaan. Dan heb je 2x clean naar 2x overdrive.

Ik weet het niet zeker maar de Octa switch van Carl Martin heeft allerlei analoge schakelmogelijkheden. Dat kan een optie zijn. Verder zijn er diverse 19" effects units die dit soort schakelmogelijkheden hebben en hadden. Tweede hands (als je weet wat je zoekt) zou dat een eitje kunnen zijn...

Misschien heeft Rocktron een professionele oplossing. Er zijn A/B/Y footswitches. Als je daar extra jack uitgangen bijzet heb je wat je zoekt.

Ik bedenk net dat je met een Behringer FCB1010 ook twee amps kan schakelen. Die schakelaars zitten vlak naast elkaar en kan je dus met 1 voet makkelijk tegelijk schakelen...

Affijn enkele opties...

svdijk
6 mei 2012, 13:55
nee, de 6100 heeft een eigen footswitch, alleen is dat een andere vreemde connector dan de standaard jackaansluiting... wat dat betreft is het systeem wat de JVM heeft een schot in de roos

De 6100 heeft idd ook midi in en thru, voor de Rectifier zou ik de Nobels MS4 aanschaffen om ook via midi te schakelen.
Wel moet je opletten dat beide versterkers in fase staan, met het schakelen van de kanalen kan het zijn dat het signaal uit fase komt, dan verlies je al het laag uit je sound. Voor dat uit fase probleem kan je dan weer een Lehle-switcher kopen met een fase switch.......

Pepe
6 mei 2012, 14:24
Voor dat uit fase probleem kan je dan weer een Lehle-switcher kopen met een fase switch.......

Dat is precies mijn vooroordeel over met meerdere amps spelen, de helft van je gear zijn spullen die de tekortkomingen van de andere helft moeten oplossen.
Tot zover mijn totaal overbodige bijdrage. :D

big dooley
6 mei 2012, 18:28
Wel moet je opletten dat beide versterkers in fase staan, met het schakelen van de kanalen kan het zijn dat het signaal uit fase komt, dan verlies je al het laag uit je sound. Voor dat uit fase probleem kan je dan weer een Lehle-switcher kopen met een fase switch.......

ik zet de JVM en AFD tegenwoordig opzettelijk uit fase van elkaar... laagverlies compenseer ik door de resonance volledig open te draaien... de geluidsspreiding is imposant te noemen, en publiek wat rechtstreeks voor mijn cabs staat, wordt niet langer het hoofd afgerukt... bovendien krijgt de bassist meer ruimte, waardoor de totaalmix veel strakker klinkt... dat is althans mijn opinie... :)

Liquid_Metal
6 mei 2012, 22:02
Wil je ze echt alleen maar van kanaal kunnen wisselen? Dan is de Radial inderdaad geschikt.
Maar als je ook wilt kunnen A/B/A+B-en of zelfs crossfaden, dan zul je iets uitgebreiders moeten halen. Er is héél veel mogelijk met twee amps. Ik gebruik sinds kort een ENGL SE voor dirt (rhythm en solo) over een ENGL cabinet, en een Egnater Tweaker voor clean over een Egnater 112x cabinet. Daar komt een tweede 112x cab bij voor het Wet signaal (effecten). Maar ik kan alles schakelen hoe ik wil (amps tegelijk, apart, gewisseld, over dezelfde speaker, 3 speakers met dezelfde sound, etc).

Il_Falco
6 mei 2012, 22:08
@Liquid: hoe schakel je dat dan?

Liquid_Metal
6 mei 2012, 22:26
@Liquid: hoe schakel je dat dan?

Zie HRI (http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=82795&sid=58380ef45858fa98a66ef46913ef5da8). Ik gebruik een GCX om m'n pedalen te schakelen en een Switchblade (http://www.soundsculpture.com/products/switchblade.htm). Die kan per patch alle routings veranderen.

muziekschuur
7 mei 2012, 14:12
http://www.radialeng.com/r2011/images/jx44/jx44-panels-lrg.jpg

Felanovic
10 mei 2012, 15:42
Misschien is Glab - GSC 1 een idee

- Kan meerdere amps tegelijk schakelen (3 switch uitgangen en ook nog een midi)
- Vier loops voor pedalen incl. voeding
- Tuner out
- Alles is programmeerbaar en je kan presets maken.
- Werkt super simpel
- Hij heeft maar 1 output dus je moet op een andere manier je signaal splitten nr 2 amps (klein minpuntje).
- Simpelste versie kost 230,- bij Thomann.
- Er zijn uitgebreidere versies te koop.

Sinds ik hem heb is mijn pedalboard veel cleaner.

- geen aparte powersupply meer
- geen verschillende ampswitchers, wanneer ik van amp wissel of verschillende set-ups speel
- geen aparte looper voor mijn tuner

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/523007_2834703961493_1676021524_1710821_248120848_ n.jpg

Liquid_Metal
11 mei 2012, 08:39
Misschien is Glab - GSC 1 een idee

- Kan meerdere amps tegelijk schakelen (3 switch uitgangen en ook nog een midi)
- Vier loops voor pedalen incl. voeding
- Tuner out
- Alles is programmeerbaar en je kan presets maken.
- Werkt super simpel
- Hij heeft maar 1 output dus je moet op een andere manier je signaal splitten nr 2 amps (klein minpuntje).
- Simpelste versie kost 230,- bij Thomann.
- Er zijn uitgebreidere versies te koop.

Sinds ik hem heb is mijn pedalboard veel cleaner.

- geen aparte powersupply meer
- geen verschillende ampswitchers, wanneer ik van amp wissel of verschillende set-ups speel
- geen aparte looper voor mijn tuner

Dan kun je alsnog niet kiezen tussen A/B/A+B en hoewel TS het daar niet over heeft lijkt me dat wel wenselijk.

Felanovic
11 mei 2012, 21:52
Dan kun je alsnog niet kiezen tussen A/B/A+B en hoewel TS het daar niet over heeft lijkt me dat wel wenselijk.

Inprincipe zijn de mogelijkheden legio met die dingen. Een beetje creatief omgaan met dingen en dan komt het goed. Ik heb de minst uitgebreide versie en A/B / A+B is mogelijk in mijn set-up.

Ik speel over een Marshall JCM 900 SL-X icm een Marshall JVM of een Soldano SP-77 (met Traveller poweramp). Ooit komt er een Soldano SLO (ff sparen nog ;-)) De setup is Wet/Dry.

Het signaal split ik via de dubbele output van mijn Visual Sound H20 die in Loop 3 zit.

Gevolg:
Loop 3 aan : A+B
Loop 3 uit : A / B

Een andere mogelijkheid is het volgende:
-Signaal splitten via Loop 3 Visual Sound H20
- 1 van de schakelbare mastervolumes van SL-X of JVM op 0
- Loop 3 altijd aan
- Preset instellen zodat die ook de mastervolumes schakelt en af toe staat er dan een amp op volume 0

Persoonlijk gebruik ik liever de 2e optie, maar met een beetje creativiteit is alles mogelijk ;-)