PDA

View Full Version : Rollernut



angel-eyes18
4 mei 2012, 20:49
Ik ben bezig met een SG...en ben nu bijna op het punt dat mn hals klaar is.
Nu wil ik er een rollernut op zetten ipv een topkam puur en alleen om het feit dat mooier staat dan een stenen topkam....is dat een raar idee?
ik heb trouwens geen tremmelo

aaronstonebeat
4 mei 2012, 21:05
Een stenen topkam? Ik heb wel al gespeeld met het idee maar weet nog niet hoe ik steen kan bewerken; ook voor brugzadels lijkt het me in principe geschikt materiaal (er zijn natuurlijk veel verschillende soorten steen, de ene geschikter dan de andere); maar in de handel ben ik het nog niet tegengekomen, wel stenen plectrums.
Wel been; voor bijna niets te koop bij de slager en bij uitstek geschikt.

Zonder vibratosysteem zou ik me de kosten en de moeite besparen. Lekker een stukje been bewerken; het is tof spul. Ik heb van de week nog een benen topkam en brugzadel gemaakt voor een stokoude akoestische gitaar.

angel-eyes18
4 mei 2012, 21:12
Zei ik steen??...ik bedoelde natuurlijk been...plastic kammetjes is geloof ik minder ivm intonatie toch?
Als je steen zo zou kunnen bewerken tot een topkam zou dat dan nog beter zijn dan een benen topkam?

aaronstonebeat
4 mei 2012, 21:24
OK, been.
Voor de intonatie maakt het niet uit, wat dat betreft is het vooral van belang dat je de sleufjes in de juiste vorm en richting vijlt: een contactpunt tussen de snaar en de topkam op het grensvlak van kam en toets, zoveel mogelijk vermijden dat de snaar twee keer knikt over de topkam.

Ik denk dat hard een belangrijk kenmerk is; er bestaan in die categorie ook heel goede plastics en ik heb gitaren met plastic topkammen die al decennia probleemloos meegaan. Ik heb ook wel topkammen van aluminium en messing gemaakt; het zijn geen grote verschillen qua geluid, eerder subtiel. En ik heb ook al eens een gitaar met een nulfret gemaakt, dan heb je fretmetaal. Het werkt allemaal als de vorm maar goed is.

angel-eyes18
4 mei 2012, 21:27
Oke..das duidelijk...ik zet er gewoon een benen kammetje op... thankz Aaron

Trouwens....zou een stenen topkam niet breken?...das natuurlijk keihard...en hoe harder het materiaal...

aaronstonebeat
4 mei 2012, 21:46
Tja, zoals ik al zei, er zijn veel verschillende soorten steen; van kalksteen tot graniet. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er geen geschikte steensoorten zijn om topkammen van te maken.

Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen.
Ik speel ook al een hele tijd graag met plectrums uit kokosnotenschillenhout (dit woord is volgens de spellingcontrole correct :rockon:) en die slijten minder snel dan mijn exemplaren uit been; wellicht zouden daar ook topkammen en dergelijke van gemaakt kunnen worden hoewel de kromming in de schil en de geringe dikte een probleem zou kunnen zijn.

pim raaijmakers
4 mei 2012, 21:57
inderdaad een gaaf idee.. stenen topkam.. uit hard speksteen (oja.. daar zijn ook mega-verschillen in..) zou het moeten kunnen. die kun je met reguliere vijlen e.d. best goed bewerken.... ik geloof wel dat de kam perfect moet passen. met 'lucht' tussen de hals en kam breekt de kam onherroepelijk.

van de andere kant geloof ik dat de kam idd heel subtiel het geluid kleurt.

Rizz
4 mei 2012, 22:06
Probeer iets van basalt te vinden, donkergrijs/zwart, knoerthard en zwaar.. Of beter nog: corundum, staat heel hoog op de mohs-schaal en glimt lekker, maar is vrij aan de prijs.. Ik krijg het helaas in hele kleine stukjes binnen... :(

Zit ineens te denken: heb nog een blok chinees graniet staan van 40x60x8, daar kan ik een hele hoop kammetjes uithalen! :D

aaronstonebeat
4 mei 2012, 22:34
Ik denk dat been niet voor niets al eeuwen zo geliefd is als materiaal voor dit soort onderdelen; het is heel dicht en hard en toch net een beetje flexibel.
Misschien dat houtsoorten als azobe ook wel geschikt zouden zijn? Ik heb me wel eens een beetje verdiept in stenen en mineralen (iets dat uit een mijn komt, is één definitie) en chemische formules die daar bij horen.
Marmer? Ook een soort kalksteen maar dan redelijk hard.

pim raaijmakers
4 mei 2012, 22:45
Basalt.... is dat niet knetterhard? is dat eigenlijk te bewerken? Ik denk dat ik eens toch voor de speksteen ga. Ik moet ergens in het atelier nog wel wat hebben rondslingeren...

Rizz
5 mei 2012, 08:17
Basalt.... is dat niet knetterhard? is dat eigenlijk te bewerken? Ik denk dat ik eens toch voor de speksteen ga. Ik moet ergens in het atelier nog wel wat hebben rondslingeren...

Basalt is idd hard, maar is best te bewerken, mits je de goede gereedschappen hebt. Voordeel is dat er vrij veel van is en het is niet zo aderig, dus zal minder snel breken.. Marmer daarentegen is helemaal niet zo hard en is vrij makkelijk te bewerken.. E.e.a. hangt af van de winplaats en zelfs in de groeve zal je verschil in kwaliteit vinden.

Ik heb er zelfs over zitten denken om iets van beton te fabriceren, maar ik loop tegen een aantal probleempjes aan.. Om te beginnen de hardheid van de verschillende materialen en de juiste samenstelling, beperken van lucht enz.. Kan het wel in heel veel kleurtjes maken! Brugzadel zal moeilijk worden, denk ik..

muziekschuur
5 mei 2012, 08:24
Ik had net een topkam uit metaal gemaakt. Dat had een rinkel erin. Mooi.

angel-eyes18
5 mei 2012, 10:27
Beton zal niet lukken denk ik...best wel sluitage gevoelig...en vooral zo,n klein dingetje dan.
Mischien lukt het als je het alleen van aluminium cement kan maken en dan gieten in een vormpje.
Op deze manier beperk je het lucht in het materiaal aanzienlijk.

El_Mano
5 mei 2012, 11:06
Sinds ik eigenaar werd van mijn Epiphone genesis waarop de vorige eigenaar een messing topkam had aangebracht gebruikt ik vaker metaal. Mijn favoriete materiaal is afkomstig van een frame waarin een schaal lag met waxine lichtjes er onder om vlees op een buffet warm te houden. Massief, rond, zilverkleurig en perfect van toon (in mijn oren dan he!) Ook brugzadels heb ik het al voor gebruikt. Steen is interessant!!

Wat betreft de plectrums Ik heb er diverse van hout gemaakt. Voor gitaar vind ik ze te stroef maar op een bas werkt het erg goed en klinken ze redelijk naar het spelen met de vingers ( de mijne zijn daar(nog) niet aan gewend) en zijn dus een redelijke oplossing. Ze gaan erg lang mee.

Ook gebruik ik strookjes wavin riolerings buis om plectrums van te maken. Dat is dik genoeg om de rondte er uit te vijlen. Ik wil dat ook eens gebruiken om een topkam van te maken.

Rizz
5 mei 2012, 16:17
Beton zal niet lukken denk ik...best wel sluitage gevoelig...en vooral zo,n klein dingetje dan.
Mischien lukt het als je het alleen van aluminium cement kan maken en dan gieten in een vormpje.
Op deze manier berk je het lucht in het materiaal aanzienlijk.

Ha! ik hoor hier een uitdaging! En de slijtagevastheid van goed beton valt mee hoor.. Hoogovencement gebruiken, heeft een wat dichtere structuur en een cement met een hogere normsterkte, deze zijn wat fijner gemalen en dus meer specifiek oppervlak, waardoor je ook weer een dichtere structuur krijgt.. Gewoon een wat groter element maken en dat zagen.. Paar weken laten uitharden. Groter probleem zijn de verschillende korrels in je beton, die van hardheid verschillen en natuurlijk op een plek zitten waar je ze niet wilt hebben, vooral een uitdaging met sleufjes maken..

Eerst maar 's leren hoe ik een topkam moet maken, voordat ik hier aan begin.. :)

angel-eyes18
5 mei 2012, 16:28
Tuurlijk valt de slijtage van goed beton mee...maar als je er een topkam van gaat maken krijg je 6 x een soort van puntbelasting en dan valt die slijtage gevoeligheid ineens heel erg tegen.
Korrels in je beton zou ik zeker niet doen...dan alleen een krimparme aluminium cement maken en in een vormpje gieten.
Werk al 21 jaar met beton en weet onderhand wat deze rommel doet.

Rizz
5 mei 2012, 16:34
Nou ja, dan zijn we allebei deskundig op dat gebied, al heb ik nog lang niet jouw ervaring (5 jaar).. SVI Nederweert toevallig?

angel-eyes18
5 mei 2012, 16:38
Nee...Vloertechniek Bv Vlaardingen...alweer 21 jaar.

Rizz
5 mei 2012, 16:40
Nah, dan werken we vlak bij elkaar... SVI Vlaardingen (en Dordrecht).. Grappig..

angel-eyes18
5 mei 2012, 16:43
Sorry...effe oftopic...
Maandag sta ik toevallig in Dordt... 4 verdiepingen..1700m2..waar precies weet ik niet:seriousf:

Rizz
5 mei 2012, 16:51
Da's een best vloertje dan! Zit een hele andere tak van sport: betonwaren, tegels stenen en cordonplaten (2mX2m). Zit helaas in Vlaardingen, anders had je best een bakkie kunnen komen doen....

angel-eyes18
5 mei 2012, 16:54
Leuk man...wereld is errug klein...:seriousf:
waar in vlaardingen ben je bezig dan?

Rizz
5 mei 2012, 16:55
Heliniumweg, op het industrieterrein naast de Gamma en de kattegritfabriek.. Jij?

angel-eyes18
5 mei 2012, 17:00
Haha..mijn zaak zit er nagenoeg naast...hemelsbreedt 200 mtr verder aan de fultonstraat..beneden aan de Maasluise dijk zeg maar.
Maar Maandag staan we de hele dag in Dordt.

Rizz
5 mei 2012, 17:04
:seriousf: Idd een klein wereldje! Ik vroeg SVI nederweert, omdat ik weet dat er daar ook een laborant werkt die gitaren bouwt.. Ken 'm verder niet..

Succes maandag met je vloer dan!

En nu weer terug on topic ;) :blast:

angel-eyes18
5 mei 2012, 17:08
Thankz Rizz...jij ook met je tegels...:seriousf:

Iemand nog goeie ideen?

snaarplukker
6 mei 2012, 23:45
Beton is een samenstelling van kiezelsteen, zand en cement. Lijkt me totaal ongeschikt om er een topkam van te maken. En omdat er kracht van de snaren op komt te staan zou dat beton ook gewapend moeten worden. Dus komt er ook nog betonstaal in.;)

Rizz
6 mei 2012, 23:49
Beton is een samenstelling van kiezelsteen, zand en cement. Lijkt me totaal ongeschikt om er een topkam van te maken. En omdat er kracht van de snaren op komt te staan zou dat beton ook gewapend moeten worden. Dus komt er ook nog betonstaal in.;)

Oh? :D Er zijn meer wegen (samenstellingen) die naar rome leiden.. Je hoeft geen grote korrels, en zelfs geen zand of grind, wat groot zand is, te gebruiken, het gaat om je korrelverdeling. Staal zou wel een oplossing kunnen zijn voor de puntbelasting, omdat het de zijwaartse beweging opvangt.. Ik heb het idee nog niet helemaal afgeschreven, ga er nog even over nadenken..

angel-eyes18
7 mei 2012, 20:06
Wij werken veel met staalvezel versterkte beton...ik denk ook dat het niet te doen is..