PDA

View Full Version : EQ pedaal dat niet ruist...



fastfolkert
4 mei 2012, 19:43
Momenteel gebruik ik voor mijn Dean Markley Promag Plus element in de acoustische gitaar een el-cheapo Behringer EQ700 (no bashing, please :makeup:) omdat dat element van zichzelf een beetje neuzig klinkt en ook wel wat boost kan gebruiken.
Die EQ700 EQ'd op zich prima, maar man, wat een ruis! En het maakt eigenlijk niet eens uit waar de schuiven staan, er is een konstante, irritante ruis hoorbaar zodra dat pedaal is ingeschakeld. Gek genoeg lijkt die EQ700 minder te ruisen met een electrische gitaar (humbuckers).

Weet iemand of vergelijkbare EQ's (bijv. Boss GE-7) beter zijn qua ruis?

Thx, FF

Dirk_Hendrik
4 mei 2012, 20:07
No bashing maar je vraagt naar een andere EQ terwijl je net het apparaat hebt waar je er de donder op kunt zeggen dat het behalve werkt ook ruist als de t(b)ering!?

Ja.
Er zijn betere EQ's en ze ruisen allemaal. Als je daarna een begint met je versterker verder open draaien en daarna frequenties op je eq te cutten ipv andere te boosten heb je al aanzienlijk minder last van ruis.

fastfolkert
4 mei 2012, 20:15
Er zijn betere EQ's en ze ruisen allemaal. Als je daarna een begint met je versterker verder open draaien en daarna frequenties op je eq te cutten ipv andere te boosten heb je al aanzienlijk minder last van ruis.

Het issue is dat die EQ700 ruist *onafhankelijk* van de eq settings. Alleen de gainregelaar benvloedt de ruis enigszins.
Ik vind het geen probleem een Boss oid te kopen, maar dan wil ik wel graag weten of die met een low-output Dean Markley element minder ruist dan mijn gele B (ashing?) doosje.

nak
4 mei 2012, 21:36
Ha ik ben ook op zoek.
Ze ruisen allemaal wel, maar zag laatst dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=JpBmIMXJffk
Aangezien nogal wat pruts met electronica probeer ik dat op m'n fame eq.
4558's eruit en opa2134's er weer in, want ik vermoed dat die gebruikt zijn bij de mxr.
Maar goed daar heb jij weer niets aan. Kan je je gitaar niet meenemen en bij de gitaarboer wat uitproberen?

fastfolkert
4 mei 2012, 22:17
Aangezien nogal wat pruts met electronica probeer ik dat op m'n fame eq.
4558's eruit en opa2134's er weer in, want ik vermoed dat die gebruikt zijn bij de mxr.


Ja, de opamps zou je door ruisarme pin-compatible exemplaren kunnen verwisselen, maar het is allemaal SMD en dat soldeert (ondanks dat ik de beschikking over de juiste tooling heb) toch wat lastiger. Daarom mijn quest naar een betaalbare ruisarme EQ.

YMMV

The Lo Lands
5 mei 2012, 11:09
Ik heb de Boss GE-7 welke ik voorzien heb van een Monte Allums mod. De ruis is niet weg maar in vergelijking tot de standaard versie een duidelijk hoorbare verbetering en ruist dus aanzienlijk minder. Tweedehands heb je de GE-7 voor een paar tientjes en met de MA mod voor 3 tientjes heb je daarna een prima klinkend EQ pedaal!

Ckeck deze link maar even:

http://www.monteallums.com/pedal_mods.html#bossge7