PDA

View Full Version : Voc ac30 aanschaf ( waar moet ik op letten? )



ikbengekhoor
4 mei 2012, 17:56
Hallo forumleden,

Hierbij wil ik gebruik maken van jullie mening/ervaring bij het kopen van een Vox AC30.
Over 2 weken wil ik een vox ac30 gaan kopen omdat ik zeer te spreken ben over het geluid
en ik denk dat dit geluid een goede opvulling is van het totale bandgeluid. Speel op dit moment
in een guns n roses coverband en de lead gitarist en ik hebben nu toevallig allebei dezelfde amp.
Wij spelen allebei over een marshall jcm 800 slash 2555 sl jubilee. Ben zeer tevreden over het geluid
maar toch heb ik de amp verkocht omdat wij toch te dicht bij elkaar komen qua geluid. En als ik naar
het geluid van gilby clarke luister (rhythm guitarist 1991-1994 guns n roses) dan ben ik daar zeer
over te spreken. Hij speelt dus op een vox ac30, en mij vraag is dus nu: Waar moet ik op letten
bij het aanschaffen van de amp? Dus wat voor type komt het best tot zijn recht met mijn muziekstijl?,
welke speakers?, etc? Graag hoor ik jullie mening hierover! Alvast bedankt!

Mvg Mark

Jasper.
4 mei 2012, 19:03
Ben je gek? Een AC30? :D

ac30 lijkt me niet zo voor de hand liggend voor de scheurmuziek van Gnr. Maarja, misschien heb ik het wel helemaal mis.
Google leert dat Izzy een Mesa Boogie gebruikte in de tijd van AFD. Volgens mij een MKIII. Misschien dat je daar ook eens naar kunt kijken.

ikbengekhoor
4 mei 2012, 19:23
Hey Jasper,

Haha ja gek ben ik kijk maar naar mijn naam :crazyhappy:. Mesa is ook cker een goede optie.
Zit alleen niet echt in mijn prijsklasse, heb net ff wat minder te besteden. Maar de hele use your
illusion tour speelde Gilby ook met een ac 30 en moet zeggen daar had hij toch ook een vet geluid.
Is ook mijn bedoeling om er ook een fulltone ocd bij te kopen voor die extra drive. Denk dat het wel
goed komt met deze setup.

johanb
4 mei 2012, 19:25
Over de head zijn de meningen verdeeld,maar de meeste mensen vinden denk ik wel dat er twee celestion blue alnico speakers bij horen
zelf speel ik over een ac 30 ccx ,prima geluid ! Als je gaat testen let dan bij een AC30CCX erop dat hij op de achterkant op de stand WARM staat,hij geeft dan 22 watt maar hij overstuurd veel eerder.Op de stand HOT geeft hij 33 watt maar blijft hij veel langer clean

ikbengekhoor
4 mei 2012, 19:53
Hey Johan,

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee! Speel je zelf ook met een overdrive pedaal of is er alleen met
de amp genoeg overdrive op 22 watt uit te halen? Ben namelijk benieuwd of ik niet te kort ga doen
tegenover de setup van de lead gitarist. 1 ding is wel zeker dat er een onwijs mooie clean uit
te krijgen is.

Venlonaer
4 mei 2012, 19:56
Ik heb er zelf bij mijn AC30 (met twee blue alnico's) pedalen voor. Nu een Marshall Jackhammer, en voor de 30euro is dat een erg leuk pedaaltje!

Mr.Fingers
4 mei 2012, 20:06
Koop geen nieuwe, want die zijn gemaakt van slechte PCB's, en als je vodden hebt, is het vrijwel onmogelijk te repareren (ik ken verscheidene amp-technici die er niet eens meer aan beginnen). Kameraad van me heeft een AC30 head, en die heeft een 50Hzbrom die luider is dan het gitaarsignaal...

Mitch
4 mei 2012, 20:33
Dan brengt -ie 'm terug? Ik geloof je hoor, maar het gezeik begint bij elke Chinees en nu zou de laatste serie weer slechter zijn dan de eerste serie. Vroeger werd er juist op de Korg-era AC30TB6 gemopperd omdat -ie zo flimsy in elkaar zat, maar nu de Chinezen er zijn is een Korg-era ineens geweldig "omdat het made in the UK is" :roll:

Anyway, een AC30 is prima te gebruiken voor classic rock hoor. Dat vastgeroeste idee van "een Vox moet Blues hebben als speakers" is oud genoeg om met pensioen te mogen. Een closed back cab met V30s of M25s kan prima. Geeft 'm wat meer druk en een wat meer solide bottom end. Uiteraard is het wel handig om er een pedaal voor te zetten voor meer 'marshall' scheur. Alles behalve een tubescreamer, zeg maar. De nieuwere Voxen met mastervolume kun je natuurlijk makkelijker op crunch instellen. Combineert dan weer fijn met een booster voor een stevige crunch. Les Paul neem ik aan?

ikbengekhoor
4 mei 2012, 20:47
Ok duidelijk! Speel idd op een les paul, wel een bfg maar daar komt tzt een betere les paul voor. ( klein beetje bijsparen)
Nog een vraag: De vox ac30 cc met Wharfdale speaker, zijn de zo veel slechter als met de blue alnico's?
Als overdrive pedaal toch bijna zeker dat het de fulltone ocd wordt!

ikbengekhoor
4 mei 2012, 21:53
Staat een vox op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/549377335 . Een ac-30cc met buizenrichter ( vorige versie )
maar hier zitten Wharfdale speakers in en er worden blue alnico's speakers bijgeleverd. Is dit een goede serie en
zijn de speakers makkelijk te verwisselen? De prijs die hij er voor vraagt is 625 euro. Wat vinden jullie hier van?

Mitch
4 mei 2012, 22:55
Een CC2 voor 625 is geen geld, als er ook nog een losse Alnico Blue bij zit. Ik zou voor jouw soort muziek die Blue lekker verkopen, die Wharfedales eruit trekken en er M25s in zetten. Die Wharfedales klinken op laag volume aardig, maar worden er dozig naarmate ze op volume komen. Laag is niet rond, hoog wat rafelig.
En nee, speakers vervangen is niet ingewikkeld.

ikbengekhoor
4 mei 2012, 23:03
Ok Mitch, bedankt! Dan ga ik het van de week ff testen. Lijkt mij ook een goede deal, ben benieuwd:)

Sinner1980
5 mei 2012, 00:56
Cool, wel een goede kopen want ik moet ervuiteindelijk overheen zingen😉

fantastik_badr
5 mei 2012, 01:04
Ik zou gewoon voor de "geen gezeik" optie gaan en bij deze gaan kijken:
http://link.marktplaats.nl/556653536
Zitten meteen blue alnico's in, ben je meteen klaar.

Zelf heb ik een AC30H2 50th anniversary, pracht van een amp. :D

Dirk_Hendrik
5 mei 2012, 05:54
ik ken verscheidene amp-technici die er niet eens meer aan beginnen
Ik ben niet zo van de amps maar als ik dit soort onzin lees suggereert dat me meer over de skills van de amp technici dan over of het wel of niet te repareren is. Het lijkt wel of sommige amp jongens al "kan niet" beginnen te janken als ze een printplaat zien. Of uiteraard als blijkt dat ze even 10 potmetermoertjes extra los moeten draaien... boehoe, moelluk...

En dan geven ze de printplaat de schuld van huin eigen gebreken...

Kan ik het wel?? Ja. En voor slechte/gemene printplaten ben ik niet bang. Evenmin voor een paar extra schroeven en moeren.

ikbengekhoor
5 mei 2012, 09:16
Als ik de amp ga testen donderdag en hij is goed, dan is de keus makkelijk.
Want heb het ff verder uitgezocht en die speakers vervangen is idd zo gedaan.
En als ik dan de prijzen ga vergelijken dan vind ik 300 euro meer een hoop
geld voor als alleen de speakers er dan al in zitten.

ikbengekhoor
5 mei 2012, 10:11
Om nog even terug te komen op die M25 speakers. Welk merk is dat?
Of weet iemand waar ik hier wat meer informatie over kan vinden?

guitarguru
5 mei 2012, 10:33
Om nog even terug te komen op die M25 speakers. Welk merk is dat?
Of weet iemand waar ik hier wat meer informatie over kan vinden?

Hahaha, ja Mitch verondersteld enige achtergrondkennis. Hij heeft het over Celestion speakers. Kijk hier maar es:
http://celestion.com/category/4/guitar/size/3/12%22/

Brewskie
5 mei 2012, 10:34
En als ik dan de prijzen ga vergelijken dan vind ik 300 euro meer een hoop
geld voor als alleen de speakers er dan al in zitten.

Dat snap ik niet, want als je de prijzen gaat vergelijken moet je geen appels en peren vergelijken. Als je nadien een blue alnico extra nieuw moet bijkopen om op dezelfde combo uit te komen, dan moet je 322 euro betalen. Dan ben je dus 22 euro duurder uit tov die 300 euro meer voor die kant en klare met blue alnico's.

humbucker
5 mei 2012, 10:43
Idd, veel mensen verkijken zich op de prijs van de blues. Zijn zowat de duurste speakers die er op dit moment gemaakt worden schat ik...

E-J
5 mei 2012, 11:21
Als ik de reacties hier goed begrijp, zijn Alnico Blue speakers dus minder strak in het laag dan een M25?

Ik ben aan het overwegen om een AC30 te kopen na mijn master studie. Ik twijfel nog een beetje tussen combo en head (ik heb een 2x12 met G12M-20's) Ik wil de versterker enkel eerder gebruiken voor dat heldere '60s clean, randje oversturing en dan een boel pedalen erover. Is het dan raadzamer om te kiezen voor een combo met Alnico Blues?

ikbengekhoor
5 mei 2012, 11:42
Guitarguru: bedankt voor de link!
Idd als de celestion blue alnico's (blue bulldog) a 322 p.st dan had de amp van mp zeker een goede deal geweest.
Maar hier zitten ook gewoon blue alnico's uit china in en als ik deze ga vergelijken met de blue bulldog dan vind ik
het nog steeds niet die 300 euro waard. Dan lijkt het mij verstandig om gewoon de amp van mp te kopen met Wharfedales
speakers en die te vervangen door eventueel m25's en die andere speakers die ik over hou te verkopen.http://www.youtube.com/watch?v=cAQfmJ7dmRk ( zie deze link met vergelijking blue alnico's )

Mitch
5 mei 2012, 18:51
Als ik de reacties hier goed begrijp, zijn Alnico Blue speakers dus minder strak in het laag dan een M25?

Ik ben aan het overwegen om een AC30 te kopen na mijn master studie. Ik twijfel nog een beetje tussen combo en head (ik heb een 2x12 met G12M-20's) Ik wil de versterker enkel eerder gebruiken voor dat heldere '60s clean, randje oversturing en dan een boel pedalen erover. Is het dan raadzamer om te kiezen voor een combo met Alnico Blues?
Clean, helder, 60s: ja, dat kan prima met blues. Maar M20s natuurlijk ook. Minder strak zou ik Blues niet willen noemen, eerder 'minder rond' als dat je iets zegt. De nadruk ligt duidelijk op het tophoog en hoogmid. Die "pannngggg'' in het hoogmid is wel iets waar je redelijk aan vast zit met een blue. Soms vind ik het prachtig, maar soms ook weer niet.
Heel flauw: ik speel in principe altijd met oordoppen in. En met mijn AC15 met Blue vond ik het spelen op het halselement (of het nou mijn LP was of mijn jazzmaster) kut klinken. Zonder doppen was het wel oké, maar nog steeds minder lekker. Zelfde amp over de M20 cab: o ja, da's beter :supercool:


Guitarguru: bedankt voor de link!
Idd als de celestion blue alnico's (blue bulldog) a 322 p.st dan had de amp van mp zeker een goede deal geweest.
Maar hier zitten ook gewoon blue alnico's uit china in en als ik deze ga vergelijken met de blue bulldog dan vind ik
het nog steeds niet die 300 euro waard. Dan lijkt het mij verstandig om gewoon de amp van mp te kopen met Wharfedales
speakers en die te vervangen door eventueel m25's en die andere speakers die ik over hou te verkopen.http://www.youtube.com/watch?v=cAQfmJ7dmRk ( zie deze link met vergelijking blue alnico's )
Even voor de duidelijkheid:
Blue Bulldog = gemaakt voor Vox door Celestion, maar in China. Niet los verkrijgbaar voor zover ik weet. De vorige serie versterkers (CC-lijn en Heritage lijn) die Bulldogs aan boord hadden, hebben iets andere cones dan wat normaal gesproken in Blues zit. Er zat dus een klein geluidsverschil in, dat uiteraard op internet schromelijk werd overdreven :listen: De nieuwe lijn HWs met Blues hebben de 'juiste' cones. Lekker boeiend, maar ik zeg het maar effe.
Alnico Blue = made in the UK door Celestion, is ook los verkrijgbaar. Maar niet voor 300E per stuk hoor. 265 lijkt me meer dan genoeg.

Sinner1980
5 mei 2012, 19:03
@Mitch

Jij beveelde TS toch M25's (greenbacks?) aan toch?

Freeqi
5 mei 2012, 19:57
mitch, da's toch altijd al het enige verschil geweest tussen de chinese celestions (standaard reeks) en de heritage reeks ? Heritage heeft Kurt Mueller cones en ze worden geassembleerd in UK. Meer niet ? De rest is even chinees ... (magneten, baskets, etc)

de combos met blauwe alnics hebben een cijfertje meer ergens als ik me goed herinner van repairs en hebben chinese cones, ook 8 ribs, 1,75" coil en geen doping ? Dus eigenlijk ... al wat je koopt is sowieso niet meer gelijk de ouwe UK's hé ... voor de topicstarter > just use your ears and decide ?

tussen ons gezegd en gezwegen: china heeft monopolie op magneten en baskets dus je mag gerust zeggen dat 90% van de huidige produktie speakers draait op china. Of het nu Celestion, Eminence, WGS, Weber of Jensen is ... sommigen zoals Eminence en Jensen toolen nog wel een groot aantal parts zelf zoals spoelen, conussen en spiders. Jensen heeft zelfs klein bedrijfje in zelfde straat die hun conussen maakt ... een V30 wordt dan weer integraal in china geproduceerd. Of dat nu beter of slechter is laat ik in 't midden. Ben persoonlijk geen grote fan van china, weinig oren aan hun kop en slechte quality control en consistentie. Het gaat er meer om 'omzet' en 'cijfers' dan sound heb ik de indruk ? Kan ook moeilijk anders, betwijfel of veel van die tokos (zoals jullie zeggen in NL) uberhaupt iemand hebben die gitaar speelt en weet hoe zoiets moet klinken, wat dan weer een verschil maakt met kleinere merken zoals weber, wgs, jensen bvb waar toch nog iets van 'eer' wil gehaald worden ... dit terzijde ;-)

Tommeke90
5 mei 2012, 20:02
Uiteraard is het wel handig om er een pedaal voor te zetten voor meer 'marshall' scheur. Alles behalve een tubescreamer, zeg maar. De nieuwere Voxen met mastervolume kun je natuurlijk makkelijker op crunch instellen. Combineert dan weer fijn met een booster voor een stevige crunch.

waarom alles behalve een tubescreamer?

johanb
5 mei 2012, 20:08
Lees eens de verslagen van de vox meeting in uthrecht 19 oktober in moderne versterkers ,staan leuke verschillen in.

Mitch
5 mei 2012, 20:21
@Mitch

Jij beveelde TS toch M25's (greenbacks?) aan toch?
Yep. Nog steeds. Ik wilde slechts de dreigende verwarring over Bulldogs en Blues tegengaan.


mitch, da's toch altijd al het enige verschil geweest tussen de chinese celestions (standaard reeks) en de heritage reeks ? Heritage heeft Kurt Mueller cones en ze worden geassembleerd in UK. Meer niet ? De rest is even chinees ... (magneten, baskets, etc)

Ja, het gaing alleen om de verwarring, zoals hierboven gezegd :)


waarom alles behalve een tubescreamer?
Omdat ik het had over een strakke rhythm crunch met een Les Paul over een AC30. Als je dan in de GnR hoek wil zitten heb je iets agressievers nodig, zoals de al genoemde Marshall pedalen of alles wat in die hoek zit. Niet in een smoothe, symmetrisch clippende mid bumpende drive die beter is om je stratje nog een beetje te laten klinken over een Fender amp.

ikbengekhoor
6 mei 2012, 11:24
Ben er nu toch bijna wel zeker van dat het een vox ac30-cc gaat worden met 2 nieuwe M25's en dat over
een Gibson Les Paul. Maar ik zou toch graag wat meer suggesties willen hebben voor welk drive pedaal
bij deze setup toe te voegen? Nou is er natuurlijk al wat genoemd, maar ben toch benieuwd wat er nog
goed te geruiken is voor mijn Guns n roses sound.

E-J
6 mei 2012, 11:35
Ben er nu toch bijna wel zeker van dat het een vox ac30-cc gaat worden met 2 nieuwe M25's en dat over
een Gibson Les Paul. Maar ik zou toch graag wat meer suggesties willen hebben voor welk drive pedaal
bij deze setup toe te voegen? Nou is er natuurlijk al wat genoemd, maar ben toch benieuwd wat er nog
goed te geruiken is voor mijn Guns n roses sound.

Ik vond dit:

http://guitar-pictures.com/ebay/advintagea027.jpg

Volgens mij heb je niets extra's nodig, gewoon alles uit de versterker zelf halen d.m.v. de volumeknop op je gitaar.

Sinner1980
6 mei 2012, 12:02
Ik zou eerst lekker die vox gaan testen en daar de passende speakers bij zoeken als deze bevalt. Vervolgens op jacht naar de juiste gitaar en de rest is fine tunen. Eerst maar eens een goede basis neerleggen

Sinner1980
6 mei 2012, 12:04
Ik vond dit:

http://guitar-pictures.com/ebay/advintagea027.jpg

Volgens mij heb je niets extra's nodig, gewoon alles uit de versterker zelf halen d.m.v. de volumeknop op je gitaar.

Grappig maar ik zie toch echt een mxr micro amp liggen en dat is dus wel degelijk een boost.

Mitch
6 mei 2012, 12:19
Ja, vergis je niet: ook al heb je een master op de huidige AC30s, met een booster erbij kun je toch écht een vettere sound neerzetten.

ikbengekhoor
6 mei 2012, 19:58
Om nog even terug te komen op de M25 speakers( Mitch). Zie dat er verschillende type's van zijn,
welke zou bij jou de voorkeur krijgen mocht ik ze gaan kopen?

Mitch
6 mei 2012, 20:35
De huidige M25s zijn in het geheel niet slecht. Ook hier geldt dat Made in China echt niet gelijk staat aan slechtere kwaliteit, hoe graag mensen dat ook roepen. Oude, ingespeelde zijn natuurlijk altijd lekker. De Heritage M20 (overigens ook gewoon 25W) ben ik persoonlijk zeer van gecharmeerd, maar is zeker geen must in de toepassing zoals jij 'm zoekt.

ikbengekhoor
6 mei 2012, 21:18
Bedankt Mitch! Helemaal duidelijk, ga donderdag de vox testen. Ben benieuwd wat ik er van vind.
Donderdag wordt mijn les paul bfg verkocht en dan maar weer op zoek naar een les paul studio.
( helaas niet genoeg budget voor een betere les paul) Ben er ook over uit welk pedaal het ondertussen
gaat worden: MXR micro amp, lekker simpel met alleen 1 knop voor gain. Meer heb ik niet nodig behalve
mijn mxr chorus die ik al heb. kom zo denk aardig in de buurt voor mijn geluid wat ik zoek denk!