PDA

View Full Version : Hulp schema 3 sc met 3 way slide switch



barno
4 mei 2012, 17:38
Het is geweten, zeker door mezelf, ik ben een kalf op electronica gebied. zou iemand me kunnen helpen met dit schema: 3 single coils, een master Volume en een master Tone en vooral hoe aansluiten aan die switch.
Het is een 3 way switch (dus de twee ploink standjes niet), gewoon brug, midden en neck pup telkens alleen.

mijn dank is groot!

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Nostrat/DSC05782Smallkopie-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Nostrat/DSC05784Small.jpg

Panucci
4 mei 2012, 17:40
Even doormeten, zou ik zeggen :)

barno
4 mei 2012, 18:01
wrijf het ermaar in: doormeten, ik weet niet hoe dat moet.

andere dingen kan ik wel hoor :)

en het is dat ik niet dadelijk een schema vind voor zo'n 3 way slide switch

aaronstonebeat
4 mei 2012, 18:36
Heb je een multimeter?
Zo ja, stel 'm in om weerstand te meten (maakt in dit geval niet zoveel uit welke waarde je kiest) en kijk voor elke stand van de schakelaar welke contacten wel en niet verbinding maken met elkaar. De twee rijen van vier zullen zich identiek gedragen.

Het kan ook met een batterij, een fietslampje en twee eindjes draad.

barno
4 mei 2012, 18:42
Heb je een multimeter?
Zo ja, stel 'm in om weerstand te meten (maakt in dit geval niet zoveel uit welke waarde je kiest) en kijk voor elke stand van de schakelaar welke contacten wel en niet verbinding maken met elkaar. De twee rijen van vier zullen zich identiek gedragen.

Het kan ook met een batterij, een fietslampje en twee eindjes draad.

multimeter heb ik. is het zo dat ik in principe elke pup verbind met resp. stand 1, 2 en 3 en dat stand 4 de uitgang is naar de potmeter?

aaronstonebeat
4 mei 2012, 18:47
multimeter heb ik. is het zo dat ik in principe elke pup verbind met resp. stand 1, 2 en 3 en dat stand 4 de uitgang is naar de potmeter?

Dat zou voor een gitaarschakelaar het meest voor de hand liggend zijn; de vraag is dan alleen welk contact afwisselend verbinding maakt met de overige drie. De 'common' gaat dan naar volume en toon, de andere drie elk naar een element.

Puur vanaf de buitenkant gezien, zou het ook nog kunnen dat steeds twee naast elkaar gelegen contacten verbinding met elkaar maken; in dat geval zou ik eens diep na moeten denken.

aaronstonebeat
4 mei 2012, 19:17
Mijn laatste vermoeden zou kunnen kloppen als het gaat om een schakelaar voor een Jaguar of Mustang. In dat geval zou je het op onderstaande manier aan kunnen pakken:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DSURTCMW.jpg

barno
4 mei 2012, 19:21
danku aaron!!
ik heb juist zitten uitzoeken hoe die multimeter werkt en gevonden hoe ik 'm op piep kan zetten . Daarna geconstateerd dat de contacten idd zijn zoals in in jouw schema.

maar wist dan nog niet hoe te schakelen. ik ga het nu doen zoals in dat schema. ik zie het niet heel goed maar ik geloof dat er dus geen contacten op de switch zelf onderling moeten verbonden worden.

oigun
4 mei 2012, 19:31
Er gaat niets boven een multimeter met piep!!! Ook erg handig om fouten te zoeken of te kijken of alles geaard is.
Kan haast niet anders dan dat het schema van aaron werkt!

aaronstonebeat
4 mei 2012, 19:32
Jawel, A2 en B4 zijn met elkaar verbonden en vormen de uitgang; A1 naar brug, A3 naar midden en B3 naar hals (of A1 en B3 omwisselen als je het andersom wil hebben, maar dan kun je ook gewoon de schakelaar andersom monteren).

EDIT:

Ik zou trouwens de afscherming contact laten maken met de behuizing van de schakelaar; die gaat anders vast brom veroorzaken.

barno
4 mei 2012, 20:26
Jawel, A2 en B4 zijn met elkaar verbonden en vormen de uitgang; A1 naar brug, A3 naar midden en B3 naar hals (of A1 en B3 omwisselen als je het andersom wil hebben, maar dan kun je ook gewoon de schakelaar andersom monteren).

EDIT:

Ik zou trouwens de afscherming contact laten maken met de behuizing van de schakelaar; die gaat anders vast brom veroorzaken.


superbedankt nog es: alles werkt zoals in je schema. van die afscherming, ja dat had ik ook door. ik had daar de shielding weggesneden terwijl ze daar juist als aarding kan werken dus teruggeplakt. normaal aard ik met kabeltje maar dit is stuk makkelijker .

alleen, maar da's typisch bij mij: toen ik de slagplaat monteerde, werkte er plots vanalles niet meer: weet nu al dat is omdat ik de kabeltjes niet strak genoeg op lengte heb, waardoor ze platgedrukt worden en contacten breken enz... Dus straks alles es officieel goed solderen.

aaronstonebeat
4 mei 2012, 20:41
Mooi dat het werkt, het is me een genoegen.

Mijn eerste gedachte was dat het niet zou kunnen als het inderdaad dat type schakelaar was maar het puzzeltje was snel opgelost.

barno
4 mei 2012, 21:39
Aaron, toch nog een probleempje. de neck pup werkt niet als ik 'm volgens schema soldeer. (de pup doet 't, heb ik getest door te wisselen). Heb ook al es geprobeerd te solderen aan pootje ernaast (uiterst): nope.

zou het toch niet kunnen dat ik ergens twee contacten moet verbinden?

aaronstonebeat
4 mei 2012, 21:49
Ja, zoals ik eerder al schreef:


Jawel, A2 en B4 zijn met elkaar verbonden en vormen de uitgang; A1 naar brug, A3 naar midden en B3 naar hals (of A1 en B3 omwisselen als je het andersom wil hebben, maar dan kun je ook gewoon de schakelaar andersom monteren).


EDIT:

En B3 en B4 kun je van plaats verwisselen zonder dat het elektronisch verschil maakt.

aaronstonebeat
4 mei 2012, 22:17
Ik weet niet of dit veel duidelijker is, maar zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KWJUVV8B.jpg

A2 en B4 met elkaar verbinden en naar de volumepot.

barno
4 mei 2012, 22:31
dedju, ik had het gelezen maar anders geïnterpreteerd : nl dat A2 en B4 al verbonden waren (intern). ik ga het dadelijk uitchecken

barno
4 mei 2012, 22:51
Halelujah, we're airborne, alles werkt

Aaron, als ge van vrouwelijke kunne waart, zou ik u een kus geven!


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Nostrat/DSC05787Small.jpg

aaronstonebeat
4 mei 2012, 23:04
Cool!
Door omstandigheden heb ik Axl Peleman en de zijnen een heel stel keren ontmoet; daardoor kreeg ik de indruk dat het onder Vlaamse muzikanten wel gebruikelijk is elkaar te kussen, op de wang dan. Ruben Block en zijn krijgers ook maar dat was vaker hier in Nederland dus is het meer bij handen schudden gebleven. Ernst Löw is ook wel zo'n Zuid-Europese kusser, hoewel 'Hollander' van origine.

Ik wist dat mijn plannetje zou werken, maar het valt soms niet mee om op papier of via beeldscherm alleen dingen duidelijk te maken; dat is voor mij een voortdurende leerweg.
Ik ben blij dat ik iets heb kunnen bijdragen aan een geweldig project!

EDIT:

En om puntjes op de i te zetten, het moest zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KDI8RDJK.jpg

M aan A3, niet aan A4.

barno
4 mei 2012, 23:24
ja, axl is een kusser :) , ik ken 'm ook (heeft trouwens een mooie collectie gitaren)

dat kussen is ook nog maar recent in Vlaanderen en idd vooral in de muzikantenwereld. komt overgewaaid uit wallonië en frankrijk waar het heel normaal is onder vrienden.

aaronstonebeat
4 mei 2012, 23:37
't Was toch in '03 of '04 dat ik Camden leerde kennen. Dat vond ik geweldig, heb ze menige keer live zien spelen, dat had toen echt wel een muzikale invloed op me; ik heb zelfs nog een aantal nummers van ze in het Nederlands vertaald en een paar jaar geleden 'Black paper, black ink' samen met Axl in gecombineerd Nederlandse/Engelse versie op een feest ten gehore gebracht.

Ik heb wat meer van zijn gitaren gezien (behalve zijn Ernie Ball-bas) toen hij zijn eerste cd in het Antwerps ging voordragen.