PDA

View Full Version : SM57 voor vocals? :S



Raffel
4 mei 2012, 12:14
Ik heb een SM-57 liggen voor gitaar op te nemen, maar wil eigenlijk ook wel zang op gaan nemen. Nu heb ik gelezen in een artikel van Shure dat de SM-57 en SM-58 (toch wel een betrouwbare zangmicrofoon) niet zo heel ver van elkaar af liggen qua geluid en het met name in de grille zit.

Weten jullie of het mogelijk is om de grille op de SM-57 te vervangen door deze jongen: Shure RK143G of kan ik beter gewoon de SM-57 te koop zetten en een SM-58 aanschaffen? Of een pop/windscreen voor de SM-57? Wat zouden jullie doen?

iWishmaster
4 mei 2012, 13:15
Waarom probeer je het niet gewoon? Je kunt alles met elke microfoon opnemen. Beter en slechter is soms ook gewoon een kwestie van smaak. Naar wat ik heb gehoord is de 57 exact gelijk aan de 58, maar die laatste heeft een plopkapje (en grille). Dus met een (desnoods geïmproviseerd) kapje zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Raffel
4 mei 2012, 13:48
opname met de out-of-the-box SM57 heb ik al geprobeerd, maar zelfs met compressie en een EQ er op komt ie er nog niet lekker door. Toch wel wat pop/hiss en een bepaalde afstand in de zang. Misschien iets te 'dynamisch' dus. Pop/Wind schermpje is misschien vooralsnog de beste oplossing.

iWishmaster
4 mei 2012, 17:46
Moet zeggen dat ik dat ook wel beetje van de SM58 ken, dat 'onpersoonlijke' zeg maar.

Arvoitus
4 mei 2012, 19:52
opname met de out-of-the-box SM57 heb ik al geprobeerd, maar zelfs met compressie en een EQ er op komt ie er nog niet lekker door. Toch wel wat pop/hiss en een bepaalde afstand in de zang. Misschien iets te 'dynamisch' dus. Pop/Wind schermpje is misschien vooralsnog de beste oplossing.
Probeer eens meerdere lagen van compressors met verschillende instellingen. Dus eerst felle compressor (6:1/8:1)die echt alleen de piekjes afkapt en dan een subtiele compressie die het iets meer bij elkaar stopt (3:1/4:1). En daarna misschien nog een mooie kleurende compressor met 2:1 oid.

Raffel
8 mei 2012, 09:41
dus een Beta 58a aanschaffen heeft ook niet veel zin dan? Ik zal nog eens wat met compressors gaan knutselen, thx!

Arno048
8 mei 2012, 10:08
en koop anders een goede grootmembraam condensator mic. Heb je sowieso voor opnames beter geluid.

Han S
8 mei 2012, 17:42
Een Audio Technica 2020 kost ongeveer net zoveel als een echte SM57 en zal op zang beter klinken, zal trouwens op ongeveer alles beter klinken. Je hebt wel fantoomvoeding nodig.

Raffel
24 mei 2012, 11:05
goeie tip Han, ik zocht in eerste instantie echter wel een microfoon die live eventueel ook nog te gebruiken is (ook voor scream) en wil er ook niet teveel in investeren. Leent de Audio Technica 2020 zich daar voor?

Op zich zijn het de investeringen natuurlijk niet!

Ik zag hier wel een mooie bundle: http://www.thomann.de/nl/audio_technica_at_2020_bundle.htm