PDA

View Full Version : Factoren feedback???



Jan Buurman
3 mei 2012, 23:56
Welke factoren veroorzaken feedback (de nare soort)?
Ik heb een Ibanez Artist (AR300) en daarmee had ik last van feedback als ik wat dichter bij mijn overstuurde JCM800 kwam. Nu heb ik er een ander element in geschroefd. Die kwam uit een Les Paul en daarmee had ik nooit last van feedback.
Maar met dit element heeft de Ibanez wel feedback!! Het element is niet microfonisch dus wat kan het dan zijn??? Zijn er andere factoren dan de PU?

Robin...
4 mei 2012, 03:37
Altijd je gitaar naar Mekka wijzen heb je nergens meer last van!

Resoneren van de body kan wel veel invloed hebben op de feedback. Voor de rest pickups wat lager zetten kan werken en boosters effecten die je output vergroten uitzetten. Anders een andere dikte snaren kan helpen. Ik heb ooit wel eens gehoord van iemand dat als de neck niet goed vast zit de gitaar meer gaat feedbacken alleen ik weet niet of dat waar is. Het makkelijkste is gewoon uit de buurt zijn van je versterken dan heb je nergens last van. Ik ben zelf af en toe zelf wel blij met feedback kan je toffe dingen mee doen in een solo.

harrie-beton
4 mei 2012, 08:28
Holtes in de gitaar hebben ook invloed. Heb je ook aan noise gate gedacht?

Jan Buurman
4 mei 2012, 09:35
Ik ben zelf af en toe zelf wel blij met feedback kan je toffe dingen mee doen in een solo.

Dat is een ander soort feedback. Die is erg lekker om dingen mee te doen. De feedback die ik bedoel is een oncontroleerbare piep... Vergelijkbaar met als je een mic te dicht bij de boxen.
Neck is set dus dat kan het ook niet zijn...
Snaren zijn bij mij altijd hetzelfde, zowel op mijn LP Custom (geen feedback) als op mijn Artist (wel feedback)....
Gear is ook dezelfde en positie tov de versterker ook.
Het resoneren van de body: geeft dat niet de feedback die je wel wil? Of ook die nare?

Dat richting Mekka moet ik nog eens proberen... ;)

Jan Buurman
4 mei 2012, 09:37
Holtes in de gitaar hebben ook invloed. Heb je ook aan noise gate gedacht?


Bij mijn weten is die Artist "very solid"...
Noise gate wil ik niet...

bass blom
4 mei 2012, 09:40
is het lang geleden dat dat element niet gilde in een les paul?

Jan Buurman
4 mei 2012, 09:57
Nee, een weekje...

Het is niet heel erg hoor. Er is redelijk mee te werken maar ik ben zo verbaast en nieuwsgierig hoe dat kan. Het moet volgens mij in verschillen in de gitaar zitten.
Of iets met de solderingen?

EDIT: het gaat om een Bare Knuckle Rebel Yell....

bass blom
4 mei 2012, 10:09
hmm, ja, dat is raar.
de plek waar hij zit kan inderdaad verschil maken, maar dat heeft dan vaak met metalen onderdelen te maken.
zoals bij de brug van een tele, die wil op zich wel eens piepen veroorzaken.
maar zo'n bucker zit in een houten gat.
vaag..

Henri H
4 mei 2012, 10:14
De andere gitarist van onze band heeft een LP Studio, en die heeft ook zo'n last van feedback (de vervelende variant).
Ik heb wel 's gehoord dat waxpotten een oplossing kan zijn, maar dan blijft het idd vreemd dat hetzelfde element in je LP niet feedbackt.
Ik heb ook een Artist gehad, maar heb nooit last van overmatige feedback ondervonden.

Henri H
4 mei 2012, 10:16
hmm, ja, dat is raar.
de plek waar hij zit kan inderdaad verschil maken, maar dat heeft dan vaak met metalen onderdelen te maken.
zoals bij de brug van een tele, die wil op zich wel eens piepen veroorzaken.
maar zo'n bucker zit in een houten gat.
vaag..Een Artist heeft zo'n extra stuk metaal achter de brug, misschien is dat de oorzaak?
Kweenie....?

Jan Buurman
4 mei 2012, 10:24
Een Artist heeft zo'n extra stuk metaal achter de brug, misschien is dat de oorzaak?
Kweenie....?

Deze uitvoering niet....

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/SG2000.jpg

LGK
4 mei 2012, 11:42
En met feedback bedoelen jullie zoiets als dit? (alleen dan erger)

http://m.youtube.com/results?q=srv%20third%20stone%20from%20the%20sun

(5:36)

LGK
4 mei 2012, 11:44
Deze bedoel ik..
http://m.youtube.com/watch?v=4OPhW8dy-Fg

(5:36)

Henri H
4 mei 2012, 11:54
Nee, JB bedoelt dat de gitaar gaat piepen/fluiten als hij te dicht in de buurt van zijn versterker komt, en als hij de snaren dempt.
In principe heeft elke gitaar daar wel last van, maar sommige gitaren dus eerder/meer dan anderen blijkbaar.

De feedback uit dat filmpje van SRV is wat je graag wilt, en is afhankelijk van hoe hard je versterker, hoe intensief je overdrive ingesteld is, en op welke plek je staat.
Joe Satriani heeft er een mooie tutorial op Youtube staan:


http://www.youtube.com/watch?v=8o0VjiUpNeQ