PDA

View Full Version : HNGD: Gibson Les Paul Classic Custom Antique Natural



Watchmaker
3 mei 2012, 23:00
Heb 'm al een week in huis, maar door drukte en weet-ik-wat-allemaal ga ik 'm morgen pas echt op z'n staart trappen. Bij de welbekende sponsor van deze site gekocht, ze hadden er twee waarvan deze de mooiste top en best afgewerkte bindings had. De andere had weer een mooiere toets maar had wel erg veel afwerkings-missertjes. Deze had er ook een paar, maar daarvoor is het een Gibson - die koop je nou eenmaal niet met je verstand wat dat betreft. Niets wat Comandant 4 en Turtle-was niet konden oplossen trouwens, waren vooral kleine "flat-spots" die net niet goed door de bandpolijstmachine geraakt waren. Mijn exemplaar heeft trouwens ook een one-piece mahonie body (plus de esdoorn top uiteraard), de andere (wel met een keurig subtiele naad) was tweedelig. De top lijkt haast bookmatched maar is dat toch niet volgens mij. Zowel een klein beetje flaming als quilting zijn zichbaar in fel licht.

Uitgetest op een The Valve - tering, wat een sound hebben die dingen. Mijn Line 6 op de foto is ideaal voor thuis en ga 't kreng steeds meer waarderen; maar het onderste uit de kan qua Les Paul-sound krijg ik er natuurlijk nooit mee. Een The Valve of iets vergelijkbaars gaat er zeker nog een keer komen, heb vroeger ook al eens fraai buizenspul gehad.

Was een soort bevlieging, deze aankoop - maar overwoog 't stilletjes al maanden. Ging aanvankelijk kijken naar ofwel de zwarte, ofwel de cream versie - maar de zwarte is te gewoontjes zonder vergulde hardware en de cream-versie is echt een vanille-ijsje met snaren. Voor spierwit betaal je dus het dubbele, want da's een officiele CS-Custom. Er komen nog een originele Les Paul Custom trussrod-cover (is geen hele leugen, en geen hele waarheid :soinnocent: ;)) en een set transparante toon/volumeknoppen. Meer doe ik er voorlopig niet aan. De pickguard laat ik zitten, dat hoort ook bij een Custom vind ik.

Zal binnenkort ook nog een groepsfoto met de nylon klassiekers plaatsen in het betreffende draadje.

* Shameless plug * De Studio WB is inmiddels te koop... info per PB

http://img259.imageshack.us/img259/5154/afbeelding002g.jpg

http://img689.imageshack.us/img689/929/afbeelding001ut.jpg

http://img829.imageshack.us/img829/1416/afbeelding105.jpg

Henri H
3 mei 2012, 23:18
MOOI!!!

Gefeliciteerd. :ok:

Ruud313
4 mei 2012, 08:48
Jep, prachtige gitaar, gefeliciteerd!

fantastik_badr
4 mei 2012, 10:59
Geweldige aanwinst dude!!

Ga je hier ook BB Pro's in doen in de toekomst denk je?

SloeGin
4 mei 2012, 11:12
Mooie plank!
Weegt ie veel?

.slash.
4 mei 2012, 11:26
Wow, wat een schoonheid! Ik had er laatst ook al een gezien, en ik vond deze uitvoering eigenlijk wel de mooiste:mmmm:
Veel speelplezier, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen:cheerup:

Mr. Dynamite
4 mei 2012, 12:08
Oeh la laaa, mooi ding man!
Fretboard had alleen van mij nog wel iets donkerder gemogen, maar als nog errug gaaf :ok:

Guitar GoD
4 mei 2012, 12:26
wauw!

ben me de laatste tijd ook gaan interesseren in dit model. bevalt het baked maple? het fretboard kan nog donkerder gemaakt worden door middel van lemonoil trouwens. je kunt dit gerust gebruiken op baked maple.

groet.

nickofzo
4 mei 2012, 12:41
moooi man! pracht exemplaar

Eko
4 mei 2012, 13:00
Hele mooie! Net deze week ook voor het eerst aan de Gibson Les Paul geraakt , maar deze is een klasse apart!

Franc
4 mei 2012, 13:59
Errug mooie custom! Mooi stuk hout, de top lijkt bijna goud :mmmm:

jim__
4 mei 2012, 15:10
Erg gaaf ding, mooie kleur inderdaad. Gefeliciteerd!

episua
4 mei 2012, 15:59
Prachtige gitaar! Gefeliciteerd! Ik heb zelf al een tijdje een Cream white lp custom classic. Vind het echt een perfecte gitaar. Zeer fijn halsprofiel en verder alles er op en er aan. Het baked maple is gewoon harstikke prima. Het geeft een les paul net wat meer 'snap' in het hoog. Dit is de mijne:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/gibsonlpcDEFINITIEFweb.jpg

RS-Rik
4 mei 2012, 17:45
Een werkelijke schoonheid, jammer van die Line 6 :p

Watchmaker
4 mei 2012, 17:56
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/gibsonlpcDEFINITIEFweb.jpg

Toch ook wel erg mooi hoor! Kleur viel me in de winkel tegen, maar ja - is ook net hoe je pet staat - en wat voor licht er gebruikt wordt. Ik zie dat je zelf ook al een LP Custom-trussrodcover er op hebt gezet. :ok: Ik vind de zwarte cover vooral een beetje saai, en bovendien staat er dan nergens "Les Paul" op de gitaar.

Iedereen bedankt; hij is echt erg fraai en kwam zo kakelvers uit de doos dat de verkoper 'm ook nog niet had gezien. Ruikt ook nog vrij sterk naar die vanille-achtige nitrocellulose-geur.

Gewicht is 4,3 kilo; stevig maar nog hanteerbaar. De chambered Studio die ik (nog) heb is 3,5.
De CC is overigens (welke LP tegenwoordig niet...) wel weight-relieved, maar dan de minst "erge" variant; namelijk 9 gefreesde gaten ter hoogte van de 4 knoppen, maar dan aan de andere kant. Zal mooit veel meer dan een paar ons schelen, van mij had het niet gehoeven maar het is "close enough". Met google afbeeldingen vind je snel genoeg de betreffende x-ray pic.

Heb de toets geolied maar dat maakt voor de kleur heel weinig verschil; ik vind zelf de wat lichtere kleur die deze heeft (verschilt heel sterk van exemplaar tot exemplaar) juist mooi passen bij de lichte top. Transparante knoppen vervangen zeer binnenkort de zwarte, die vind ik nu namelijk te sterk beeldbepalend. Had nog een setje goudkleurige in huis maar dat is 't ook niet helemaal denk ik.

macwilliams
4 mei 2012, 18:37
Doet me een beetje aan deze denken.
Dus ik vind 'm mooi!



http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC01722.jpg

episua
5 mei 2012, 12:01
Toch ook wel erg mooi hoor! Kleur viel me in de winkel tegen, maar ja - is ook net hoe je pet staat - en wat voor licht er gebruikt wordt. Ik zie dat je zelf ook al een LP Custom-trussrodcover er op hebt gezet. :ok: Ik vind de zwarte cover vooral een beetje saai, en bovendien staat er dan nergens "Les Paul" op de gitaar.

Iedereen bedankt; hij is echt erg fraai en kwam zo kakelvers uit de doos dat de verkoper 'm ook nog niet had gezien. Ruikt ook nog vrij sterk naar die vanille-achtige nitrocellulose-geur.

Gewicht is 4,3 kilo; stevig maar nog hanteerbaar. De chambered Studio die ik (nog) heb is 3,5.
De CC is overigens (welke LP tegenwoordig niet...) wel weight-relieved, maar dan de minst "erge" variant; namelijk 9 gefreesde gaten ter hoogte van de 4 knoppen, maar dan aan de andere kant. Zal mooit veel meer dan een paar ons schelen, van mij had het niet gehoeven maar het is "close enough". Met google afbeeldingen vind je snel genoeg de betreffende x-ray pic.

Heb de toets geolied maar dat maakt voor de kleur heel weinig verschil; ik vind zelf de wat lichtere kleur die deze heeft (verschilt heel sterk van exemplaar tot exemplaar) juist mooi passen bij de lichte top. Transparante knoppen vervangen zeer binnenkort de zwarte, die vind ik nu namelijk te sterk beeldbepalend. Had nog een setje goudkleurige in huis maar dat is 't ook niet helemaal denk ik.

Ik heb inderdaad het trussrodplaatje vervangen. Vond 'm zo wat kaal eruit zien. Ik heb de mijne sinds vorig jaar november en hij ziet er niet alleen uit als een vanille ijsje maar ruikt ook nog steeds zo. Heerlijk! haha.
Qua gewicht zit mijn CC op 4,5kg. Zwaar genoeg, moest ik wel even aan wennen naar jaren lang op lichtgewicht hollowbody's te hebben gespeeld.
Wat betreft de toets kleur, die wijken inderdaad heel erg van elkaar af. De ene keer zie je baked maple toetsen die zo donker als het donkerste stuk rosewood zijn en de andere keren zijn ze bijna blank. Mijne is vrij donker. Het baked maple fretboard van jou is een stuk lichter van kleur maar past wel erg mooi bij de kleur van de gitaar!!

Eko
5 mei 2012, 13:56
Deze heeft het baked maple als toetshout. Hoe bevalt dit? Voelt het anders aan dan rosewood ? Volgens het Gibson forum is dit heel mooi te kleuren met de bekende lemonoil.

episua
5 mei 2012, 15:24
Ik kon mijn baked maple toets ook nog donkerder maken met wat dunlop lemon oil dus dat werkt prima.
Vind het zelf erg op ebbenhout lijken qua gevoel.

Watchmaker
5 mei 2012, 19:02
Heb de lemon-oil geprobeerd, maar mijn toets is zo "dense" dat 't er gewoon niet in trekt. Eigenlijk ook wel een geruststelling, vocht maakt dus ook weinig kans. Vind 'm zo ook inderdaad heel mooi passen bij de rest van de gitaar. Inmiddels de transparante knoppen (customworldguitarparts) gemonteerd, ziet er ge-wel-dig uit; trekken nu op een veel betere, subtielere manier de aandacht, niet meer van "he, wat jammer van die inktzwarte knoppen die de top verpesten".

Enne - net even een paar uur op z'n staart getrapt, voor het eerst eigenlijk sinds ik 'm thuis heb. Ik onderschrijf wat ik op een YT-comment las; "this guitar plays itself". De spijker op z'n kop. De toets, voor zover de vingers 'm raken, doet inderdaad denken aan ebben - allebei mijn klassieke gitaren hebben dat dus dat voelt vertrouwd. Wat ook opviel is de wat lagere output van de '57 Classics t.o.v. de BB Pro's; moest de Line 6 (die heeft nog nooit zo goed geklonken... ;)) wat verder openzetten en de gain van mijn "blues"-kanaal wat verhogen. De gitaar reageert een stuk beter op vibrato en bends, daarmee kleur je het geluid echt. En met mijn nieuwe, iets sterkere bril (vandaag voor het eerst op) zie ik ook eindelijk mijn linkerhand en de toets weer scherp! :D

.slash.
6 mei 2012, 13:58
Meer foto's!

Watchmaker
6 mei 2012, 17:12
Okee, okee... :)

Nu met de transparante knoppen en de LPC-trussrodcover. Heb ook nog een benen topkam liggen, maar ben bang voor "collateral damage" bij het verwijderen van de oude. Heeft geen haast...

http://img827.imageshack.us/img827/9891/img1939lp.jpg

http://img26.imageshack.us/img26/2716/img1938fz.jpg

.slash.
6 mei 2012, 17:49
Wat een schoonheid, wat een gratie:mmmm:

Henri H
6 mei 2012, 20:53
Yep, mooi mooi mooi.

Ik ben wel benieuwd hoe het zou lijken met crême pu-ringen en toggle switch-ring.
De slagplaat eraf ben ik ook wel benieuwd naar....

Watchmaker
6 mei 2012, 21:47
Thanks!

Slagplaat er af is mooi, al geprobeerd, maar ik vind dat een 5-ply slagplaat een "vast" onderdeel van een Custom moet zijn. Eigenlijk vind ik gewoon elke LP met slagplaat mooier... Creme pu-ringen en ts-ring heb ik zelfs nog in huis (wilde ze proberen op de Studio, nooit gedaan) maar dat gaat niet goed samen met het spierwit van de body-bindings. Ik vind 'm zo precies de goede dosis zwart plastic hebben, moet m.i. ook om het zwart van de kop wat "tegenwicht" te bieden.

Henri H
6 mei 2012, 23:16
Ja, het klopt dat die zwarte kop goed matcht met de pu-, ts-switch en slagplaat.
Lekker laten zo dan. :lp:

Rich_Art
7 mei 2012, 13:46
Pfff wat een beauty is het. (€1500??) ben zelf ook opzoek naar een Les Paul. Heb altijd acoustic gitaren gehad maar diep van binnen eigenlijk altijd verliefd geweest op de Gibson les Paul gitaren. Nou weet ik niet of ik dit bedrag kan neerleggen voor een beetje thuis jammen. Het zal wel een iets goedkopere variant worden.

Nogmaals, Een mooie gitaar.. :-)

Peace,
Rich_Art. :ok: