PDA

View Full Version : Herfretten Maple fretboard (compound 9,5 naar 16)



P-Five
3 mei 2012, 17:11
Hallo,

Ik heb een Maple fretboard dat opnieuw gefret moet worden. De bovenkant moet ook opnieuw gelakt en er moeten nieuwe bindings op. Ik ben van plan de frets bovenop de lak en de binding te plaatsen. Tot zover geen probleem ;-) Maar ik zie als een berg op tegen het vlakken van de frets met een verloop van 9,5 naar 16". Is dat terecht? Ik heb het idee dat dat vreselijk moeilijk is om goed te doen. De hals heeft bovendien een nul-fret. Ik zit er ook over te denken om de radius te veranderen naar uniform 9,5" of uniform 12". Immers moet de bovenkant toch geschuurd worden en de radius klopt nu ook niet overal.

Advies graag...

P-five

stijnkenens
3 mei 2012, 19:36
Eerst fretten en dan lakken !

Ik zou lange waterpas voorzien van dubbelzijdige tape, en daarop je schuurpapier lijmen.
Schuren in de richting van de snaren, dus niet evenwijdig met de middellijn.
Hetzelfde met het vlakken van de frets !

Normaal kan er dan niets verkeerds gaan, wel altijd blijven controleren met radius malletjes !

De binding met niet teveel lijm monteren, anders zitten de fretsleuven vol lijm.
En zorgen dat ze diep genoeg zijn.
Ik zou zelfs eerst de radius in het fretbord schaven en schuren, zorgen dat de sleuven diep genoeg zijn, en dan de binding lijmen.


s.

P-Five
3 mei 2012, 19:58
Eerst fretten en dus ook helemaal vlakken en afwerken voordat je gaat lakken?

Ik heb het gevoel/idee dat een kortere "waterpas" beter werkt omdat je dan wat makkelijker de radius van de nek kunt volgen. Bij een langere "waterpas" zit het begin binnen 3 cm op 9,5 terwijl het eind nog niet bij de volgende radius is aangeland en dus nog op 16" zit. Maar misschien gaat dat in de praktijk niet zo.

Ik heb ook nog wat zitten googelen: Als je evenwijdig aan de middellijn schuurt dan volg je een cirkel of enkele radius. Als je in de richting van de snaren schuurt dan volg je een compound. Een andere manier is om de frets met een radius van 9,5 te vlakken. De frets met een 16" radius verliezen dan wat meer materiaal aan de uiteinden.

Ik kan ook nog besluiten om de binding toch over de frets te laten lopen zoals bij Gibson. Ik ga eerst materiaal bestellen ;-)

Bedankt,
P-Five

Tabula Rasa
3 mei 2012, 20:10
P-Five,, niet te veel nadenken. Je eerste fret heeft een kleine radius, je laatste fret een grote. Denk over de hele lengte van de hals aan, een strook uit, een conische vorm. Lange lat met schuurpapier en dan schuren in de lengterichting, over de denkbeeldige snaren heen. (dus niet venwijdig aan het midden, maar in een waaierbeweging).

Ga het gewoon doen, het wordt vazelf duidelijk.

P-Five
3 mei 2012, 20:23
Ik ga het doen, ik ga het doen ;-)

Bedankt...

aaronstonebeat
3 mei 2012, 22:29
Ik radius mijn toetsen met een blok, dus cilindrisch, maar het vlakken doe ik altijd met de richting van de snaren (ik gebruik wel altijd heel dik fretdraad, ik denk dat er qua dikte een ondergrens is dat dit nog kan). Mijn waterpas met schuurpapier is bijna 60 cm lang. Tot dusver bevalt het prima en er zijn inmiddels toch aardig wat halzen gefret en gevlakt.