PDA

View Full Version : Buzz bij de brug



Eric van Esch
3 mei 2012, 14:36
De laatste tijd speel ik weer wat meer op mijn akoestische gitaar (Yamaha FG700S) en ik heb last van buzz bij de brug. Als ik open akkoorden speel valt het mee of is het er niet, maar vooral bij barre akkoorden treedt de buzz op. Ik hoor dit vooral bij de brug. Als ik keihard knijp met de barre akkoorden dan is de buzz weg. Ik heb er nu enige tijd een setje 0.012 van Martin op de gitaar zitten, wist niet wat er origineel op zat. Ik vraag me af wat ik hier aan kan doen. Is het een kwestie van actie afstellen (hoe, brugkam schuren?), lichter setje ( bijvoorbeeld 0.011, barreren gaat dan eenvoudiger), anders? Ik heb geen last met barre akkoorden op de elektrische gitaren, maar wil natuurlijk niet zeggen dat mijn techniek perfect is. Overigens, gisteren een heel aantal andere westerns in de handen gehad en ik had daar geen last van buzz, sommige gitaren speelden ook opvallend licht (door licht setje snaren????).

fastfolkert
4 mei 2012, 18:56
Bedoel je fretbuzz? dat de snaren "aanlopen" tegen bepaalde frets?
Lijkt een kwestie van afstellen. Bij mijn Yamaha FG730S heb ik de hals een tikje holler gezet omdat ik ondanks een niet eens zo lage actie, ook last van fretbuzz had.
De actie zelf kun je verlagen door een extra brugzadel te kopen en op maat te vijlen. Het originele zadel kun je altijd nog terugzetten.
Google even op "donhofstee" voor een informatieve site over afstellen.

Dunnere snaren spelen idd. lichter maar hebben (bij mijn Yamaha en Cort westerns) als nadeel dat ze ook wat minder bas hebben.

YMMV

Eric van Esch
4 mei 2012, 19:20
Ik heb lang zitten twijfelen of het fretbuzz was, heb daar echt een tijd naar gekeken, maar ik hoor de buzz vooral op de brug. Neemt niet weg dat het misschien wel fretbuzz is, maar ik kan het geluid niet op de fretten herleiden maar wel op de brug.

Ik heb in ieder geval vandaag een lichter setje gekocht en een extra brugzadel gehaald, ik ga dit weekend maar eens experimenteren of ik het opgelost krijg. Dat een lichter setje minder diep heeft in principe weet ik, ga gewoon eens kijken of dat erg veel verschil maakt in geluid. Proberen is meer weten in deze.....

fastfolkert
4 mei 2012, 19:34
Ik heb lang zitten twijfelen of het fretbuzz was, heb daar echt een tijd naar gekeken, maar ik hoor de buzz vooral op de brug. ..

- Zitten de "ball-ends" van de snaren wel goed in de brug gestoken, dat ze niet rammelen?
- Ik twijfel nu ook of het fretbuzz is, omdat je het bij open akkoorden niet hebt, en ook niet als je de barre akkoorden dieper indrukt....Druk je eigenlijk wel "'voldoende goed" in?
- trilt er niets mee? endpins? andere losse dingen?

Je kunt nog proberen op alle posities op hals en per snaar die positie te vinden waar het "buzzt"? Dan kun je fretbuzz beter lokaliseren.

YMMV

Eric van Esch
4 mei 2012, 20:50
De ball ends zaten er goed in, net een lichter setje opgezet en de buzz is er nog. Volgende stap is de trustrod maar eens een slagje strakker zetten, kijken of het dan beter wordt. Wat betreft voldoende goed indrukken, daar ligt ook een twijfel, maar als je echt behoorlijk kracht moet zetten dan lijkt me dat niet helemaal goed. Ter info, ik heb nogal wat kracht in mijn handen en wat dat betreft kom ik ook geen kracht te kort. Maar het doet mij vreemd aan dat ik zowat al het bloed uit mijn vingers moet knijpen om de buzz kwijt te raken, zeker als ik naar andere spelers kijk.

Eric van Esch
6 mei 2012, 12:45
Net mijn hals wat holler gezet (slagje losser dus), de hals was wel erg recht, misschien net iets bol. Buzz is nog niet helemaal weg, maar dat ligt deels ook aan mijn techniek. Hoef nu minder hard te knijpen met barreren, maar merk wel dat ik mijn wijsvinger goed moet positioneren. Het steekt kennelijk heel wat nauwer hier op mijn gitaar dan op andere akoestische gitaren die ik in de hand hebt gehad en met mijn elektrische gitaren. Nu ook maar even wachten totdat de hals zich helemaal gezet heeft en dan weer verder kijken. Vooralsnog verander ik nog niets aan het brugzadel. Eerst dit even verder aanzien.

fastfolkert
6 mei 2012, 14:57
Net mijn hals wat boller gezet (slagje losser dus), de hals was wel erg recht, misschien net iets bol.

BOLLER gezet?? Vlgs. mij heb je'm HOLLER gezet :dontgeti:

YMMV

Eric van Esch
6 mei 2012, 15:26
Sorry je hebt gelijk, ik heb hem holler gezet, klopt. Slip of the finger denk ik, haha, sneller denken dan typen is denk ik de fout hier.....zal hem even aanpassen.

fastfolkert
6 mei 2012, 22:02
Sorry je hebt gelijk, ik heb hem holler gezet, klopt. Slip of the finger denk ik, haha, sneller denken dan typen is denk ik de fout hier.....zal hem even aanpassen.

Belangrijkste is dat de boel nu naar jouw wens is afgesteld/klinkt :)

Eric van Esch
6 mei 2012, 23:15
Yep, true!

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.:ok:

Eric van Esch
9 mei 2012, 18:36
Vandaag eens alles nagemeten volgens de handleiding van Don Hostee en alles voldoet aan de maten zoals daar aangegeven. Gitaar speelt en klinkt nu inderdaad beter.

fastfolkert
9 mei 2012, 22:14
Mooi! Je weet nu i.i.g. hoe je een gitaar kunt afstellen :ok: