PDA

View Full Version : losmaken interne speaker Randall RG50TC en aan de extra speakr out koppelen



rupke
3 mei 2012, 11:42
Hoi,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende vraagstuk. Ik ben in het bezit van een Randall RG50TC buizencombo. in deze combo zit een speaker van 8 ohm. Nu heeft deze versterker ook twee esxterne speaker uitgangen 1 van 8 ohm en 1 van 4 ohm. Nu wil ik een extra speakercabinet met 1 speaker van 8 ohm op de versterker aansluiten, zodat zoda tik wat meer body krijg. Nu staat er in de beschrijving dat al sik een speaker aansluit op de externe speakeruitgang dat dan de interne speaker uitgeschakeld wordt. Maar dat wil ik nu juist niet.

Nu wil ik het als volgt op gaan lossen:
ik soldeer de interne speaker los van de printplaat en sluit deze aan op externe uitgang van 8 ohm. Volgens de beschrijvin zou de in interne speaker dan uigeschakeld worden dus daar staat dan geen vermogen meer op toch.

De vraag is of dat zo zonder meer kan.

Als dat kan dan heb ik een kastje waa rik twee speaker van 8 ohm kan stekken en die dan op de externe uitgang aangesloten kan worden van 4 ohm.

Ik hoor graag van jullie.

Gr. Rupke

tommus42
3 mei 2012, 12:11
Iets ingewikkelder, maar als je een twee-standen schakelaar gebruikt om óf de 8 ohm tap van de OT óf de 4 ohm tap aan de twee uitgangen te schakelen, kun je er twee 8 ohm of twee 16 ohm speakers aan hangen. Soldeer een 6,3mm jack aan de interne speaker, die je aansluit op één van de twee uitgangen.

rupke
3 mei 2012, 14:42
Hoi Tommus,

Bedankt voor je reactie, maar het begint me nu al te duizelen. Kun je aangeven of ik de interne speaker van 8 ohm kan loskopelen en dan de interne spekaer op de externe uitgang van 8 ohm kan aansluiten. Dat kan ik nog volgen ;-)

Gr. Rupke

tommus42
3 mei 2012, 15:04
Belangrijk is dat als je er een externe speaker op aansluit, de impedantie overeenkomt met de uitgangstrafo(OT) tap. Dus op de 4 ohm tap kun je twee 8 ohm speakers (kasten) aansluiten. Als je alleen de interne speaker gebruikt van 8 ohm, kun je die het beste aansluiten op de 8 ohm tap.
Zit er een jack aan de interne speaker?

rupke
4 mei 2012, 08:08
Hoi Tommus,

De interne speaker zit vastgesoldeerd op de printplaats vna de versterker en heeft geen Jack.

Om het helemaal zeker te begrijpen of het kan g aik even mijn vraag anders stellen.

Asl ik de interne 8 ohm speaker los soldeer van de prinplaat. Er dan een jack aan soldeer en die dan stop in de externe speakeroutput van 8 ohm. Dan kan dat geen kwaad voor de verster? I de handleiding staat dat als er een extra speaker via de externe speaker output wordt aangesloten dat dan de interne uitgeschakeld wordt. IS da tnog steeds als ik de interne speaker van de printplaat heb afgesodeerd?

Gr. Rupke

bass blom
4 mei 2012, 09:09
de interne speaker wordt dan uitgeschakeld.
als jij die al losgemaakt hebt, wat denk je, wordt hij dan nog uitgeschakeld? :D

tommus42
4 mei 2012, 10:28
......De interne speaker zit vastgesoldeerd op de printplaats vna de versterker en heeft geen Jack......

Het beste sloop je het chassis uit de combo. Je zult zien:D, er komen twee (nl. 4 ohm en 8 ohm) draden uit de OT. Koop een omschakelaar en soldeer de draden aan de twee buitenste pooltjes van de switch. De uitgang van de switch (middelste pooltje) soldeer je aan twee jack chassisdelen.
De speakerdraad van de interne speaker moet je dan voorzien van een 6,3mm jack om eventueel in te pluggen op de chassisdelen.
Wellicht snap je er nu nog niets van, ik zal proberen een tekeningetje te maken, of een schema te vinden:ok:.

er komen trouwens drie draden uit de OT, ook de '0' (massa)

http://img513.imageshack.us/img513/4192/uitgang.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/513/uitgang.jpg/)

nak
4 mei 2012, 16:21
Asl ik de interne 8 ohm speaker los soldeer van de prinplaat. Er dan een jack aan soldeer en die dan stop in de externe speakeroutput van 8 ohm. Dan kan dat geen kwaad voor de verster?

Zoals ik op het schema zie kan dat geen kwaad.
Zelf zou ik een kassie maken met twee input jacks waar dan je interne 8 ohm speaker op komt en de externe 8 ohm speaker.
Binnen in het kastje de twee pluggen parallel solderen en dan nog een kabeltje met een jackplug aan het eind en die douw je in de 4 ohm aansluiting van je Randall.
Dan heb je twee 8 ohm speakers parallel=4 ohm.

rupke
7 mei 2012, 14:27
Hoi Nak,

Da tis precies wat een vriend voor me gaat maken.

Oftewel ik ben er uit.

Iedereen bedantk voor alle hulp.

Gr. Rupke