PDA

View Full Version : Voor live gebruik: POD HD Pro of 11R



dml
3 mei 2012, 11:36
Gelijk maar vermelden dat ik niet ga doorsparen voor een (2e hands) Axe FX of een Kemper.
Ik ben dus op zoek naar een behoorlijke modelingdoos die voornamelijk live moet worden ingezet. Geen amps, geen speakers, gewoon rechtstreeks naar de PA. Beide apparaten heb ik geprobeerd en vond ze beide meer dan prima klinken. Bij de 11R vond ik het aantal parameters nogal spartaans maar bij de HD Pro misschien weer wat te veel. Qua prijs ontlopen ze elkaar ook niet zo enorm. Zijn er nog andere do's en don't's?

Nils47
3 mei 2012, 12:28
Hey DML,

Zelf zat ik te twijfelen om mijn Eleven Rack ook live te gaan gebruiken. Met een degelijke poweramp en een speakerkast klinkt het echt VET. Enigste wat een beetje behelpen is, is de latency tussen het schakelen van patches.

Bijvoorbeeld je hebt 1 patch met een Mesa Boogie, Delay en Reverb en je switched naar een patch met een Fender Twin en reverb zit hier een klein moment tussen.

Als ik effecten inschakel binnen een patch ondervind ik geen latency.

Ik gebruik nu met repeteren de Eleven Rack op de AC30 patch met een MXR GT Overdrive ervoor. Klinkt super!

dml
9 mei 2012, 22:05
Latency vind ik meestal wel een issue.
Sowieso is het niet de bedoeling dat ik 'm met een poweramp en een speakerkast ga gebruiken, gewoon rechtstreeks naar de PA.

TimS
9 mei 2012, 22:17
Ik heb de 11R live gebruikt, latency merk je niets van tenzij je in solo's noten door laat klinken terwijl je van patches wisselt.

muziekschuur
9 mei 2012, 22:22
De Roland GT10 had geloof ik twee processoren om dat schakelprobleem op te vangen. Ik weet niet of de nieuwe GT100 dat ook heeft. Maar misschien ook een aanrader.


http://www.youtube.com/watch?v=1RL2vNrA1Ag&feature=endscreen&NR=1

Of de ZOOM G5


http://www.youtube.com/watch?v=84_kd0ao6fI

peter_heijnen
10 mei 2012, 08:35
Lieve gitaarvrienden, de vertraging bij het schakelen tussen twee patches is NIET latency, ok?

Verder: kijk ook eens naar de verschillende tonelabs van vox, die klinken erg goed.

dml
10 mei 2012, 09:18
Lieve gitaarvrienden, de vertraging bij het schakelen tussen twee patches is NIET latency, ok?

Verder: kijk ook eens naar de verschillende tonelabs van vox, die klinken erg goed.

Lieve Peter, je spreekt jezelf eigenlijk tegen want latency is de letterlijke vertaling van vertraging ;)

Alle Vox Tonelab's en Boss GT's vallen af want niet 19". Sowieso kan Boss/ Roland met zijn COSM-techniek, ook al zeggen ze dit bij elke nieuwe GT te hebben verbeterd, mijns inziens niet meer meekomen met Line6 en Digidesign, ook de nieuwe GT-100 niet.

peter_heijnen
10 mei 2012, 09:59
Ja dat is wel de vertaling, echter de term latency wordt gebruikt voor de vertraging die ontstaat door toedoen van de rekentijd van de processor, maw de tijd die je signaal nodig heeft om digitaal bewerkt te worden.

Maar je bent natuurlijk geheel vrij de term latency te gebruiken voor de bekende SCHAKELTIJD tussen patches, het klopt alleen niet. ;)

dml
10 mei 2012, 10:32
Ziet alhier den beperkten denckwereld van den muzikant ;)

Als ik het woord latency noem bij ons op de ICT-afdeling, denkt bijna niemand aan de digitale bewerking van een signaal.

peter_heijnen
10 mei 2012, 10:39
Typisch, als ik collega gitaristen vraag naar latency, denkt helemaal niemand aan de SCHAKELTIJD tussen patches. ;)

dml
10 mei 2012, 11:46
Gitaristen zijn sowieso typisch.

erwin_ve
10 mei 2012, 11:53
Latency in audio wordt vaak gekoppeld de tijd die een unit nodig heeft om een signaal te converteren voordat het weer naar buiten gaat. Bij modellers is deze factor belangrijk omdat het in hoge mate de feel en het realisme van een "echte"versterker benadert. Ik begrijp die verwarring wel, zeker als je niet bekend bent met latency fenomenen op geluidskaarten...Typisch:-)

peter_heijnen
10 mei 2012, 12:29
Typisch voor mij is dat ik verwarring probeer uit te sluiten, of zoals hier uit te bannen.... ;)

TimS
10 mei 2012, 12:33
Weer ontopic:

Dit filmpje heb ik gemaakt de vorige keer dat iemand naar de vertraging vroeg: www.youtube.com/watch?v=nA9PyRBrn9E

dml
10 mei 2012, 13:50
Handig!! Ik merk toch enige "latency" (typisch) tijdens het schakelen van patches. Ik krijg ook een beetje de indruk dat het tussen de verschillende patches onderling kan verschillen, wellicht dat dat komt door de structuur van de patches? Overigens schakelt mijn good 'ole GT-8 sneller.

iWishmaster
10 mei 2012, 16:07
Latency is gewoon een prima benaming hoor. Niet nodig dat uit de wereld te helpen als je het mij vraagt. Duidelijker is het als je erbij verteld _welke_ latency je bedoeld. In dit geval dus geen signal processing latency, maar patch switch latency (die overigens een optelsom zal zijn van de signal processing latency en nog een bult andere). De tijd die het elektrische stroompje nodig heeft om door de kabel te reizen heet propagation latency en een gitarist die te laat op zn pedaal trapt is dan prutser latency :D.

TimS
10 mei 2012, 16:19
Handig!! Ik merk toch enige "latency" (typisch) tijdens het schakelen van patches. Ik krijg ook een beetje de indruk dat het tussen de verschillende patches onderling kan verschillen, wellicht dat dat komt door de structuur van de patches? Overigens schakelt mijn good 'ole GT-8 sneller.
Ik zei ook niet dat er geen latency (trolololol) is, maar dat ik er in de praktijk geen last van had. Vaak wissel je toch van geluid tijdens een drumfill ofzo, dan hoort niemand dat je geluid even hapert. Ik zelf niet in ieder geval.

FNaRK
10 mei 2012, 19:25
Gelijk maar vermelden dat ik niet ga doorsparen voor een (2e hands) Axe FX of een Kemper.
Ik ben dus op zoek naar een behoorlijke modelingdoos die voornamelijk live moet worden ingezet. Geen amps, geen speakers, gewoon rechtstreeks naar de PA.

en hoe wil je jezelf horen in deze opzet ?
In ears ?

Ik gebruik trouwens zelf een Digitech 1101, met een ss-poweramp en cabs ....
en geen last van schakelvertraging / latency

Kingfisher
11 mei 2012, 00:22
Lieve gitaarvrienden, de vertraging bij het schakelen tussen twee patches is NIET latency, ok?.
Delay? :seriousf:

dml
11 mei 2012, 06:13
en hoe wil je jezelf horen in deze opzet ?
In ears ?

Ik gebruik trouwens zelf een Digitech 1101, met een ss-poweramp en cabs ....
en geen last van schakelvertraging / latency

Yep, in-ears.

GSP1101 ook nog aan zitten denken maar ik zag in de manual niets terug dat de delay met tap tempo en dotted 8th gebruikt kan worden. En da's toch best wel een must.

harrie-beton
11 mei 2012, 10:11
Mijn pod pro heeft geen problemen met schakelen tussen patches. De vorige modellen hadden dat ook niet.
Ik heb nu een half jaar de HD pro en gitaargeluid is prima. Onze zangeres heeft prima geluid op de in ears. Ik versterk mezelf met 2 monitoren. Ook handig in kroegen als je dit zelf kan regelen of schnabbels.

Tips:
-NEEM EEN LINE6 PEDAAL bij een POD PRO. Deze zijn met 200 euro duur maar degelijk en werken zonder programmeren. Kies anders de HD 500.
-Het is kudt maar lees de manual van a tot z en leer het ding te programmeren zonder computer editor.
-Groot probleem met patches maken is volume verschillen. Besteedt hier tijd aan. Bij twijfel programmeerde ik soms 4 keer dezelfde patch met verschillende volumes zodat je live direct kunt kiezen.

dml
11 mei 2012, 10:57
Dank je, goede tips.
Ik wil er sowieso een FBV mk II bij, dus dat komt goed.
De manual ben ik nu al aan het doorspitten, editen m.b.v. de PC is voor mij altijd al facultatief geweest dus dat zal nu ook niet anders zijn. Wat betreft de volume verschillen is het hoogstwaarschijnlijk niet anders dan met de meeste vergelijkbare apparaten dus daarin voorzie ik ook geen problemen.

We hebben met de band nu al een compleet in-ear systeem: 6x Sennheiseer IEM-zenders en een Crest XR20M monitortafel.

dml
11 mei 2012, 17:16
En hopla, POD HD Pro en FBV Shortboard MK II incoming!!

peter_heijnen
12 mei 2012, 09:14
Had je trouwens al eens bedacht hoeveel latency je tegengaat door inears te gebruiken? :)

Di Stefano
13 mei 2012, 01:13
Ik heb 1,5 week geleden een 11R gekocht en ondertussen enkele concerten mee gedaan. Leuk ding vind ik, je kan er heel leuke sounds mee maken. Ik gebruik deze met monitors of/en met in-ears. Altijd best dat je iets van geluid hebt op het podium om "speakerinteractie" te hebben.

De 11R heeft inderdaad niet zoveel opties en effecten als de modelers van Boss of Line6 maar ik vind diegene die erin zitten wel kwalitatief beter. Het enige wat ik eigenlijk mis is een octaver en een globale eq voor alle presets. En inderdaad is er wat vertraging bij het schakelen tussen presets. Zou eigenlijk niet mogen bij een apparaat in die prijsklasse, mijn Tonelab LE heeft dit niet. Misschien is dit wel omdat de amp-algoritmes veel complexer zijn. Maar hinder heb ik er voorlopig niet van ondervonden.

heavy-metal-thunder
17 mei 2012, 21:07
Ik heb 1,5 week geleden een 11R gekocht en ondertussen enkele concerten mee gedaan. Leuk ding vind ik, je kan er heel leuke sounds mee maken. Ik gebruik deze met monitors of/en met in-ears. Altijd best dat je iets van geluid hebt op het podium om "speakerinteractie" te hebben.

De 11R heeft inderdaad niet zoveel opties en effecten als de modelers van Boss of Line6 maar ik vind diegene die erin zitten wel kwalitatief beter. Het enige wat ik eigenlijk mis is een octaver en een globale eq voor alle presets. En inderdaad is er wat vertraging bij het schakelen tussen presets. Zou eigenlijk niet mogen bij een apparaat in die prijsklasse, mijn Tonelab LE heeft dit niet. Misschien is dit wel omdat de amp-algoritmes veel complexer zijn. Maar hinder heb ik er voorlopig niet van ondervonden.

ff of topic, maar hoe verhoudt een Tonelab zich t.o.v. die duurdere toestellen?

peter_heijnen
18 mei 2012, 11:42
Tonelab doet niet m.i. niet onder voor iig L6. Ik zou er zeker naar luisteren als je iets zoekt in die hoek.

heavy-metal-thunder
18 mei 2012, 13:48
Tonelab doet niet m.i. niet onder voor iig L6. Ik zou er zeker naar luisteren als je iets zoekt in die hoek.

Dank. Ik speel altijd op buizenversterkers in een all round coverband (reps en live), maar is niet altijd goed/makkelijk inzetbaar. En bovendien speel ik live met een Strat en ook met een Les Pau. Deze gitaren verschillen onderling erg qua volume en klank, zodat ik niet zo maar de andere gitaar inpluggen zonder ook iets aan tone- en volumeregeling te doen. Maar in een partyband is daar niet echt veel tijd voor om aan de knoppen te draaien. Het lijkt me wel handig om met een Pod of Valvetronix o.i.d. aparte settings te maken voor beide gitaren. ik heb al vele jaren een vox valvetronix VT30 voor thuis. Ben daar heel tevreden over. Daarom mijn interesse voor een Tonelab. Op m'n PC gebruik ik een L6 Toneport, maar dat geluid vind ik veel minder natuurlijk dan dat van mn VT30.

Di Stefano
19 mei 2012, 13:18
ff of topic, maar hoe verhoudt een Tonelab zich t.o.v. die duurdere toestellen?

Zoals ondertussen gezegd is kan de Tonelab de vergelijking met de duurdere modelers aan. Ik heb een aantal jaren geleden mijn buizenversterkers verkocht om enkel nog de Tonelab (LE) te gebruiken, zo dicht in de buurt kwam deze qua klank en feel (ik kon hem alleszins zo instellen dat hij in de buurt kwam). Als je daar nog bijneemt dat het minder sleurwerk met zich meebrengt bij optredens was het voor mij een no-brainer. Ik weet niet waarom je er zo weinig over hoort vergeleken met de concurrentie van Line6 ed. Naar mijn mening klinken de oude modelers van VOX nog steeds beter dan de nieuwste telgen van Boss en Line6.

Met de overschakeling naar een 11R nu ben ik toch een beetje teleurgesteld. Het is een super apparaat dat doet wat het marketingpraatje belooft. Maar voor iets dat bijna 3 keer meer kost dan mijn Tonelab indertijd had ik er toch meer van verwacht.

harrie-beton
19 mei 2012, 14:16
Mij hetzelfde, ik hoorde geen verschil tussen de pod hd pro en de veel duurdere axe fx. Ik ben ook maar een amateur en koos daarom voor de pod hd pro.

dml
19 mei 2012, 16:01
Zo, dit is het geworden, nu lekker aan tweaken geslagen, kan niet wachten om 'm live toe te passen.
O ja, op de grond ligt een FBV Shortboard mk II.

http://inlinethumb35.webshots.com/48482/2261373650102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2261373650102437750Yowkvt)

heavy-metal-thunder
19 mei 2012, 16:18
Zoals ondertussen gezegd is kan de Tonelab de vergelijking met de duurdere modelers aan. Ik heb een aantal jaren geleden mijn buizenversterkers verkocht om enkel nog de Tonelab (LE) te gebruiken, zo dicht in de buurt kwam deze qua klank en feel (ik kon hem alleszins zo instellen dat hij in de buurt kwam). Als je daar nog bijneemt dat het minder sleurwerk met zich meebrengt bij optredens was het voor mij een no-brainer. Ik weet niet waarom je er zo weinig over hoort vergeleken met de concurrentie van Line6 ed. Naar mijn mening klinken de oude modelers van VOX nog steeds beter dan de nieuwste telgen van Boss en Line6.

Met de overschakeling naar een 11R nu ben ik toch een beetje teleurgesteld. Het is een super apparaat dat doet wat het marketingpraatje belooft. Maar voor iets dat bijna 3 keer meer kost dan mijn Tonelab indertijd had ik er toch meer van verwacht.


Line6 is kampioen in marketing. Ik was alvast overtuigd van jouw Tonelab. Thx.

snessiram
19 mei 2012, 21:33
Zo, dit is het geworden, nu lekker aan tweaken geslagen, kan niet wachten om 'm live toe te passen.
O ja, op de grond ligt een FBV Shortboard mk II.

http://inlinethumb35.webshots.com/48482/2261373650102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2261373650102437750Yowkvt)
Gebruik je bewust de Korg in plaats van de ingebouwde tuner in de POD? (Of is het gewoon mooiere vulling van het rack? :p )

dml
20 mei 2012, 09:00
Gebruik je bewust de Korg in plaats van de ingebouwde tuner in de POD? (Of is het gewoon mooiere vulling van het rack? :p )

Ik gebruik 'm bewust, het is wel handig dat je je gitaar (stil) kan stemmen vanaf ieder punt op of vooral naast het podium, je zit niet vast aan het scherm van de POD of van de FBV. Persoonlijk hou ik niet van cosmetische vulling, je sleept al snel weer een paar kilo extra mee wat geen functie zou hebben en ik ben liever lui dan moe.

Bates15
25 mei 2012, 15:20
Mag ik vragen wat zo een setje kost. En heb je aan de achterzijde alles op een paneel zitten of is hij open? Zeker je ins en outs en je 220v zouden mooi op een paneeltje kunnen.

dml
25 mei 2012, 18:15
Check Thomann wat zo'n setje kost.

Achterkant is ook voorzien van een deksel. Als die eraf is, is 'ie open.
Ik ga er geen patchpaneel inzetten voor totaal 4 aansluitingen.

Wimme V
27 juni 2012, 21:49
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een line 6 hd pro, eleven rack of een axe fx. Ik kan nergens een eleven rack testen en een axe fx is al helemaal moeilijk, een test om ze met elkaar te vergelijken is dus erg moeilijk. Een nadeel van eleven rack is dat er bijna geen updates zijn terwijl de line 6 en axe dat wel hebben. Bij de 11R is er bv. geen pitch shifter. Is er kwalitatief een groot verschil tussen een line 6 en een 11R? Of is dit te verwaarlozen? Er is dus een twijfel bij mij om voor de line 6 te gaan of 11R, of toch maar doorsparen voor de axe fx? Ik speel zelf in een coverband met in-ear monitor dus er zal een directe lijn naar de FOH gaan. Ik hoor graag jullie live en gebruiksgemak over deze apparaten.

Wim

harrie-beton
28 juni 2012, 16:39
In prijs is er een groot verschil maar ik hoorde geen verschil tussen de axe fx en de pod hd pro en koos daarom de hd pro van 700 euro ipv 2200 euro. Ik heb thuis meerdere studio speakers en heb echt wel zitten testen maar de HD is gewoon een goed klinkend apparaat. Stukken beter dan de vorige line6 modellen hoewel de X3 ook niet slecht was.
Ik gok op basis van de clips online dat de 11R ook niet heel slecht zal klinken. Je hebt gewoon drie goed klinkende moderne effecten en modeling units.

Enige punt van kritiek op de line6 hd pro is dat er in de HD volgens sommige gitaristen een minder bruikbare pre amp in zit en er zijn prof gitaristen die de pre amp van de hd bypassen met een losse pre amp. Daar gaat vooral om gebruikers die veel wisselen van gitaren per liedje en willen dan de pre amp handmatig aanpassen.

dml
30 juli 2012, 09:20
Afgelopen tijd veelvuldig ge-AB-t tussen m'n HD Pro en m'n oude vertrouwde Koch Pedaltone, zowel live als in de oefenruimte, maar het wordt toch steeds weer duidelijk dat de HD Pro gewoon erg goed is en totaal niet te vergelijken met z'n voorgangers. Ben nog steeds onder de indruk.

Wimme V
30 juli 2012, 13:40
Ondertussen heb ik een HD500 aangeschaft. Er is wel veel draaiwerk nodig om er een goede sound uit te halen. Dit is bij andere modelers denk ik niet anders. Live heb ik de line 6 nog niet gebruikt. Wat mij wel opvalt is dat er toch een line 6 soundje overheen zit en zeker als je volle akkoorden (met een crunch geluid) speelt. Er lijkt wel alsof er op de achtergrond een chorus overheen zit.
Hebben jullie deze eraf kunnen halen of is dit typisch line 6?

harrie-beton
31 juli 2012, 11:30
ik heb er geen last van, misschien dat die chorus komt door je versterking. De hd500 is puur stereo en misschien hoor je een kleine vertraging tussen links en rechts. Als je puur mono speelt kun je de mixer in het menu op mono zetten.

Nitefly7
1 augustus 2012, 12:45
Spuit 11 met off'ish-topic post:
Latency is in mijn 'wereld' inderdaad de vertraging t.g.v. digitale bewerking in een computer, en het terugspugen via de audio-interface/geluidskaart.
De 'vertraging' bij het schakelen tussen presets (de Lexicon MPX-1/G2 schijnt daar ook 'veel' last van te hebben), zie ik bij onze Angelsaksische vrienden vaak als 'switching lag' beschreven.


Delay? :seriousf:

On-topic, ik heb gister bij Feedback voor het eerst een 11R-via-koptelefoon geprobeerd.
Manmanman, wat een wereld van verschil met een Pod XT.
Ben nu wel benieuwd hoe die Tonelabs zijn...

Bevindingen:
1. Er zit weinig vertraging tussen het schakelen van presets, maar deze is wel 'hoorbaar' (geluid valt even weg). Ik denk dat dit live even veel/weinig problemen geeft, als channel-switching op versterkers met een 'schakel-klik'.
2. De presets die ik testte (Blackface, Vox) klonken erg prima qua klank en gevoel (dynamiek bij spel, en hoog/mid-controle bij terugdraaien gitaar).
3. Presets waren voor de verandering relatief 'droog', dus geen ping-pong-mega-chorus. Hierdoor klonk de basis-versterkermodelling heel lekker, zelfs door een koptelefoon (dat vind ik bij modelling software vaak net-niet).
4. De 2012 New American Standard Tele is comfortabel met bierbuik-uitsparing, en een dik telegeluid in de brugpositie. De halspositie vond ik wat minder overtuigend.
5. Vrijwel iedere (!) telecaster (-kopie) heeft een fijn, dik en bruikbaar telegeluid in de brugpositie.
5. Het is op dit moment vrij nutteloos om mijn collectie met een Tele aan te vullen. :(

Wimme V
4 augustus 2012, 19:57
Ik ben nu een paar weken aan het draaien aan de HD500 en het resultaat komt er niet uit. Er blijft een geluid uitkomen wat mij niet bevalt, ondanks de bruikbare aanwijzing van Harrie-beton. Er zit geen toon en definitie in. Het is een leuk apparaat voor thuis maar voor live gebruik gaat de HD500 niet mee.

harrie-beton
5 augustus 2012, 12:58
Er zijn geweldige sounds mee te maken, post eens een soundcloud of youtube stukje, dan kunnen we misschien tips geven.

Wimme V
5 augustus 2012, 18:29
Dank je wel voor het aanbod en dat jullie mij hiermee willen helpen. Elke keer als ik mijn eigen versterker aanzet dan hoor ik definitie en toon in het geluid en als ik de pod aanzet een dof geheel terwijl ik alleen maar de amp simulatie aanheb en dus geen effecten.
Als ik dmv effecten een mooi geluid ga krijgen is dit niet wat ik zoek. Als ik treble of presence in het geluid draai wordt het alleen maar fizzy.

Het is mij ook opgevallen als ik alleen maar met in-ear speel dan is het nog wel te pruimen maar als deze wordt door gelinkt naar de speakers dan laat het geluid te wensen over.
Voor in de studio is het een geweldig apparaat maar voor mij helaas niet.

dml
5 augustus 2012, 22:29
Gisteren live over een Line Array set, paar duizend man publiek tijdens de Sneekweek. Uiteraard met m'n HD Pro. De geluidsman is mijn Triple Recto gewend en hoorde voor het eerst mijn sound middels de POD. Hij was behoorlijk onder de indruk, in ieder geval totaal geen gebrek aan definitie en toon.

Wimme V
5 augustus 2012, 22:39
Je maakt mij wel nieuwsgierig naar je live geluid, wanneer speel je weer? Heb je ook een linkje naar youtube of iets dergelijks.
Heb je nog een paar tips voor de recto-settings?
Zo dat zijn een boel vragen, bij voorbaat dank

Wimme V
6 augustus 2012, 12:21
Ik heb het voor elkaar hoor, de sounds die ik in mijn hoofd heb komen er eindelijk uit. de POD is een beetje gevoelig in zijn afstellingen, hier moest ik een beetje aan wennen. Kleine variaties kunnen tot grote veranderingen leiden. Kortom ik wordt blij van de sounds die er nu uitkomen.

harrie-beton
6 augustus 2012, 14:14
Goed zo. Het kan wel dus gelukkig. Ik wou me niet teveel in deze discussie mengen omdat de "buizen vs modeling" discussie al snel volgt wanneer mensen met een modeler geen goede sounds kunnen vinden. Ik heb jaren met U2 tribute band gespeeld op een POD xt pro en de geluidsman en ook opmerkingen van publiek ging altijd over de mooie "edge" sound.