PDA

View Full Version : Het wat en waar van weerstanden



Thiez
3 mei 2012, 10:27
Ik ben bezig met het plannen van mijn versterker bouw. Nu zat ik wat rond te kijken over weerstanden en die zijn er natuurlijk in allerlei verschillende uitvoeringen. Wanneer je hier naar op zoek gaat wat beter is heeft iedereen hier zijn eigen mening over. De ene vind het belangrijk dat weerstanden een tollerantie van 1% of kleiner hebben. De andere wilt carbon composiet omdat die zo lekker warm en vol klinken terwijl metaal film koud en slecht zijn voor audio.

Ik wil hier eens een balletje opgooien voor een discussie over weerstanden en wat nou het beste is en vooral WAAROM. Ik kan begrijpen dat je in je signaalpad graag wat warmer en voller klinkende weerstanden hebt, maar is het uberhaupt wel zo? of is het gewoon een van de zovelen verzinsels in de gitaarwereld. Misschien is het voor je voeding of iets dergelijks weer beter om 1% tollerantie te hebben ipv 5%.

Kortom, welk type weerstand gebruik je, waar gebruik je die en waarom?

bass blom
3 mei 2012, 11:45
je wilt ;) het liefst weerstanden hebben met 1% tolerantie. :D

heinz3110
3 mei 2012, 11:45
De ene vind het belangrijk dat weerstanden een tollerantie van 1% of kleiner hebben. De andere wilt carbon composiet omdat die zo lekker warm en vol klinken terwijl metaal film koud en slecht zijn voor audio.

Ik wil hier eens een balletje opgooien voor een discussie over weerstanden en wat nou het beste is en vooral WAAROM. Ik kan begrijpen dat je in je signaalpad graag wat warmer en voller klinkende weerstanden hebt, maar is het uberhaupt wel zo? of is het gewoon een van de zovelen verzinsels in de gitaarwereld. Misschien is het voor je voeding of iets dergelijks weer beter om 1% tollerantie te hebben ipv 5%.


Inderdaad, weer zo'n verzinsel.

Voller en warmer klinkende weerstanden? Mogen wij de link opdat wij mee kunnen genieten van deze heeerlijke onzin? :)
(bijdewee, metaalfilm blijkt juist iets betere eigenschappen te hebben voor audio: "genereert" wat minder ruis dan koolstofweerstanden)

En een kleine tolerantie is alleen belangrijk als de schakeling uiterst kritisch is - meetapparatuur komt even snel bij mij op. De meest gebruikte 10% tolerantie volstaat meestal wel voor niet al te kritische schakelingen zoals - ik noem maar even wat - gitaarversterkers.


EDIT: Of heb ik mij laten foppen door weer zo'n onzin-post?:chicken:

Bernardduur
3 mei 2012, 12:13
Ieder onderdeel in een amp geeft een ander geluid aan het eindproduct. De weerstanden (op bepaalde plaatsen dan) werken hier heel erg aan mee!

heinz3110
3 mei 2012, 12:16
De waarde van de weerstanden in combinatie met andere componenten maakt een ander geluid. Laat je niks wijsmaken. Een weerstand is een weerstand.

Bernardduur
3 mei 2012, 12:23
De waarde van de weerstanden in combinatie met andere componenten maakt een ander geluid. Laat je niks wijsmaken. Een weerstand is een weerstand.

Ben ik het niet mee eens! Een anode weerstand maakt veel uit op je sound!

cluseau
3 mei 2012, 12:27
EDIT: Of heb ik mij laten foppen door weer zo'n onzin-post?:chicken:


Nee hoor, ik ben het er van het begin tot het eind helemaal mee eens. Koolweerstanden produceren veel ruis, vooral de grote waardes. Als je ze meet zie je de waarde gewoon fluctueren. Dit is ook de oorzaak van de ruis. Metaalfilm heeft hier veel minder last van. Uiteindelijk produceerd je amp geluiden die niet door jouw gitaarspel zijn opgewekt. Een kampvuur doet dat ook, misschien komt daar de vergelijking "lekker warm" vandaan.


Zeker in meetapparatuur is het van het grootste belang 1% weerstanden te gebruiken. Zou je dat niet doen is je meting net zo betrouwbaar als de gebruikte weerstanden.

Thiez
3 mei 2012, 12:35
Daar komt de discussie al ;) Nog even wat linkjes die ik had gevonden. tweede link zit ook onder andere nico verduin in de discussie.
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=9376.0
http://www.messaround.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1156356036

Bernardduur
3 mei 2012, 13:14
Uit het tweede verhaal:

Als afsluiter nog de (vertaling van) de "clou" van het verhaal:

De plaats waar je CC weerstanden het best kunt toepassen is waar een flink signaal is - anode weerstanden en de stage vlak voor de fasedraaier. De fasedraaier zou op zich ook een ideale plek zijn, immers valter er over de anode weerstanden de grootste Voltage swing, ware het niet dat het effect van de CC weerstanden (harmonische vervorming) minimaal is wanneer er in het circuit een negative feedback loop (NFB) is toegepast; deze dooft de harmonische vervorming vrijwel geheel uit.

Gebruik CC weerstanden spaarzaam, alleen wanneer je oren je vertellen dat ze een verschil maken. Ik moet altijd erg lachen om mensen die adverteren met 9V effecten waar ze CC weerstanden in gebruiken om wat van die magische vintage sound te krijgen. Een legende is moeilijk de kop in te drukken en "magic mojo" is natuurlijk een goed verkoopargument

Nu weet je wat er gaande is, het effect is echt doch subtiel

R.G. Keen (2002)

Kijk, hier ben ik het nu compleet mee eens. Specifieke plaatsen waar ze perfect werken......... voor de rest gewoon de moderne weerstanden gebruiken!

Rick trodat
3 mei 2012, 13:29
Ik kijk er als volgt tegenaan:

Stel dat alles een miniem verschil maakt...Zal jij het verschil kunnen horen met een identieke amp ernaast, wanneer je een blinde test doet ? Of nog mooier, tijdens een gig?

Ik bedoel, metaalfilm weerstanden ruisen minder, dat is een feit. Dan is de keuze toch snel gemaakt...

Op het moment dat je een vintage amp in ere wilt herstellen, dan is het een ander verhaal.

Hetzelfde geld voor condensatoren. Ik heb eens op een hook gespeeld met russische PIO condensatoren. De waardes waren gelijk gebleven. Ik kon mijn hook er niet direct mee vergelijken, maar ik kon geen direct verschil herkennen.

Grote verschillen treden pas op ingeval van: Circuit aanpassingen, waardeveranderingen van resist en caps, speakers, trafo's, merken buizen.

Plant
3 mei 2012, 13:34
Je blindstaren op een procentje tolerantie op weerstanden is niet zo zinvol. Kijk dan ook eens hoeveel tolerantie condensatoren hebben en hoeveel spreiding halfgeleiders hebben. Ga je die ook allemaal nameten en selecteren op waarde? Succes! ;)

Thiez
3 mei 2012, 13:43
Je blindstaren op een procentje tolerantie op weerstanden is niet zo zinvol. Kijk dan ook eens hoeveel tolerantie condensatoren hebben en hoeveel spreiding halfgeleiders hebben. Ga je die ook allemaal nameten en selecteren op waarde? Succes! ;)

Ik zeg niet dat ik het allemaal ga doen. Ik ben gewoon benieuwd naar de discussies die je overal op internet vind. Of het alleen een stelletje audiofiele roddelaars zijn of dat er een kern van waarheid in zit. De stelling 'een weerstand is een weerstand' vind ik heel mooi, maar als dat zo is, waarom zijn er dan tig verschillende soorten? En als alle weerstanden hetzelfde zijn, waarom zijn er dan mensen die 5 euro per stuk betalen terwijl je ze ook voor 20 cent kan krijgen? Dat soort vragen komen bij mij boven bij het lezen van zulke discussies. Dus ik ben gewoon benieuwd wat de mensen er hier over denken.

En als het type niet veel uitmaakt, maakt het merk dan nog veel uit? of je nu de befaamde caddock of allen bradley pak of gewoon de eerste beste chinese weerstandjes die je voor paar cent kan krijgen?

erwin_ve
3 mei 2012, 14:12
koolfilm, kool composiet en metaalfilm hebben allemaal andere klankeigenschappen.
Of het te horen is in een pedaaltje laat ik aan pedalen bouwers over.
Bij hoog voltage buizenbakken maakt het wel degelijk uit.
Metaalfilm heeft op papier de beste specs. Klankmatig tov koolfilm vindt ik ze dof klinken.
Sommige amps gebruiken uitsluitend Allen Bradley voor signaalpad en anodes. Sommige amps gebruiken alleen metaalfilm voor anodes.
Het is te kort door de bocht om te bepalen wat het best /mooist is. Eea hangt van het design af. Net als bij condensatoren(mks vs mkt) bestaan er duidelijk hoorbaare verschillen.
Iedereen die het tegendeel beweert speelt geen gitaar of heeft nog nooit high end gitaaramps gebouwd.

Freeqi
3 mei 2012, 14:27
al veel mee geexperimenteerd ..., vraag of m'n bevindingen op dat moment niet exemplarisch waren, zou eigenlijk perfect moeten A-B'en en opmeten maar wie heeft daar tijd voor ? ;-) (

het intereseert me altijd danig als er over gediscussieerd wordt enkel wil ik het dan altijd zelf wel eens horen en koop dan zo'n batchje en maak 's een ampje mee.

1% en filmweerstand etc: heb hier nog bakjes 1% moulded metalfilm liggen à 1000V uit de ruimtevaart (om dan eens extremen te vergelijken) ... mag je op meter hangen en een aansteker onderhouden en drift geen kommapunt. ZEER DUUR maar euh ... wat zou de reden toch zijn dat ze hier nog liggen al een jaar of 5 ... raar toch ? Laat je zelf raden ...

boven 1Meg best geen carbon comp gebruiken cfr ruis en ook gevoeligheid hoogohmig cfr noise (denk aan 10 Meg local nfb in sommige tweeds a la 5E7 etc, de bypassed signaalmenger van 3meg in blackfaces etc)

klopt id dat er wél degelijk verschil is tss types, zoals nico denk ik ook aanhaalde, waar er genoeg volt swing over staat. Maar heeft eerder te maken met het feit dat een carbon comp zich gans anders gedraagd bij piekbelasting dan een metalfilm bvb. Veel halve watter films zijn eigenlijk ook maar 350VDC gespecifieerd dacht ik ... dus gevaarlijk, is wat appelen en peren vergelijken ?

sommige carbon comps hebben wel snel last van vocht. Kruipt er wat vocht in heb je lekker 'spekbakken' als ie met hoge spanning over een anode staat ...

caps liggen hier in alle soorten en maten: pio, teflon, polyester, Mylars, etc daar hoor ik wel verschil tss. Duidelijk maar hangt nog meer af van WAAR in circuit dan weerstanden. Beetje zelfde verhaal ... hoor wel verschil en bvb héél goed in eerste stages decoupling. Vraag is eerder of dat niet die kommavolt meer leakage van een PIO is of zijn hogere ESR in een filter ;-) dus niet zozeer het type maar wel de gedragingen van dat type op die plaats tov een ander type. Zelfde geldt voor weerstanden ...

Thiez
3 mei 2012, 17:26
Bedankt freeqi. Hier nog wat discussies van internet. Het schijnt dus toch wel echt verschil te maken. Maar zoals in deze te lezen is gebruikt hij ook weerstandjes van een euro per stuk. Dat maakt wel verschil misschien ook met 20 cent het stuk.

http://www.head-fi.org/t/121104/carbon-film-vs-metal-film-revisited

nico verduin
3 mei 2012, 17:38
Je vergeet de meest belangrijke:seriousf: De muzikant
Hoe beter de muzikant, hoe mooier het geluid. En ik heb zat professionele muzikante (en ook zat amateurs) langs gehad gedurende mijn reparatie tijd. Maar ja kan nog zo'n mooie versterker hebben, de gitarist bepaalt uiteindelijk de klank.
En binnen dezelfde componenten heb je ook nog eens grote verschillen. De Silver Micas uit India (die donker bruine) vindt men weer vaak beter klinken dan de chinese versies (van o.a. TAD). Maar de oude blok mica's vinden ze weeer veeeel beter. En ja je kan het meten. Maar dan heb je wel een goede spectrum analyzer nodig en degelijke meet apparatuur. En dan nog is het de vraag of de parameter die je meet wel de enig bepalende factor is. Ja kan er op afstuderen.

Thiez
3 mei 2012, 18:04
Haha uiteraard is de muzikant de belangrijkste factor. Dat is met alles. Een goede gitarist kan uit een gitaartje van 70 euro ook een heerlijke sound halen. Maar omdat er zo eindeloos over gediscussieerd wordt vind ik het wel leuk om dat te lezen. En dat mensen echt weerstanden van 10 euro het stuk gaan kopen omdat die zo geweldig schijnen te klinken.

nico verduin
3 mei 2012, 18:15
Haha uiteraard is de muzikant de belangrijkste factor. Dat is met alles. Een goede gitarist kan uit een gitaartje van 70 euro ook een heerlijke sound halen. Maar omdat er zo eindeloos over gediscussieerd wordt vind ik het wel leuk om dat te lezen. En dat mensen echt weerstanden van 10 euro het stuk gaan kopen omdat die zo geweldig schijnen te klinken.En soms nog wel meer ook

Freeqi
4 mei 2012, 00:18
op dat level meten is héél leuk Nico ... soms hoor je dingen en als tech heb ik ook iets van: hoorbaar = meetbaar. Maar toch ben ik daar al tegen de lamp gelopen.

Leuke anekdote, voor degenen die het interesseren: ooit ouwe vox AC30 voor reparatie binnengehad. Persoonlijk vond ik dat de waanzinnigste AC30 qua klank. Mijn collega van highschool had net zelfde type paar jaar ouder en meende niet dat ie exact klonk. Hij is van beroep leraar electronica en ook ganse tijd met buizen bezig als hobby (doet samen met mij highschool amps). Dus wij met twee beide AC30's naast elkaar gezet. Eerst spelen en vergelijken en id groot verschil, ga niet in detail treden.

Dan begonnen meten, buizen van beiden op plotter, amps aan isocab en daarop gemeten om speakers en kast uit te sluiten. Letterlijk ALLES gewisseld en gemeten wat we konden (zonder te slopen) en wat dacht je ? Eigenlijk geen noemenswaardige verschillen te meten. hebben soms zelfs stages enkel gemeten parallel naast elkaar, trafos gewisseld enz. Wat we ook deden de ene BLEEF beter klinken als de andere ? trafos waren even assymetrisch, spanningen nagenoeg gelijk, waardes caps niet veel verlopen, geen leakage, ... gewoon NIETS gevonden dat enigszinds kon verklaren dat... En toch het was er ...

volledige dag mee bezig geweest en toen maar besloten dat het best leuk was dat er nog wat voodoo was en dat je je oren ook nog eens mag gebruiken ipv meters en computers. (en gaan pinten pakken en ganse avond nog over doorgeboomd natuurlijk. Arme mensen naast ons op dat terrasje, die zullen ook gedacht hebben 'wat een nerds' ?)

btw 1 over silver micas: heb laatste tijd véél van die zwarte die doorslaan en beginnen DC lekken ...

btw2 er zijn véél waanzinnige amps gemaakt (supros ed) met de goedkoopste crap available at that time hé. Nu bezig aan remake van een supro combootje en heb bijna halve wereld afgezocht en opgekocht om al die waardes in single layer ceramic te vinden. (zoals de originele) slecht ? geen cleane boogie nee maar die vuile krassige korrel in dat randje vervorming krijg je gewoon niet met hi-end stuff. Het is dus maar net wat je zoekt en wil ? Ik vergelijk het steeds met koken ... beetje meer peper, wat minder zout en goeie boter ... maar als je beetje oren en smaak hebt en zoals je zegt 'kan spelen' kan je met zeer weinig en zelfs crappy dingen iets heel leuks maken ? Het moet vooral inspiratief zijn, het artistieke bevorderen. Geilen op merk x of y doe ik lang niet meer. Kijk je zo door na een tijdje. Proberen, evalueren en onthouden wat verschil was met merk x of y. Meer niet.

Thiez
4 mei 2012, 00:43
btw2 er zijn véél waanzinnige amps gemaakt (supros ed) met de goedkoopste crap available at that time hé. Nu bezig aan remake van een supro combootje en heb bijna halve wereld afgezocht en opgekocht om al die waardes in single layer ceramic te vinden. (zoals de originele) slecht ? geen cleane boogie nee maar die vuile krassige korrel in dat randje vervorming krijg je gewoon niet met hi-end stuff. Het is dus maar net wat je zoekt en wil ? Ik vergelijk het steeds met koken ... beetje meer peper, wat minder zout en goeie boter ... maar als je beetje oren en smaak hebt en zoals je zegt 'kan spelen' kan je met zeer weinig en zelfs crappy dingen iets heel leuks maken ? Het moet vooral inspiratief zijn, het artistieke bevorderen. Geilen op merk x of y doe ik lang niet meer. Kijk je zo door na een tijdje. Proberen, evalueren en onthouden wat verschil was met merk x of y. Meer niet.

Dit vind ik een hele mooie. Kwalitatief beter wil niet altijd een betere sound geven. Zo heb ik een keer op internet een verhaal gevonden van iemand de de ultieme JCM800 is gaan bouwen. ALLES high-end en het beste van het beste erin gezet. Dat ding ging geloof ik 3 keer over een 2e hands JCM800 heen wat prijs betreft. Het bleek een prima versterker te zijn, maar totaal niet de JCM800 sound te hebben. Uiteindelijk toch terug gegaan naar het gewone doorsnee spul en daarmee was hij veel tevredener.

Maar het is wat je zegt, de verschillen tussen de dingen zijn belangrijk. En dat is dus eigenlijk een beetje de vraag van dit topic. Niet of ik beter metaalfilm of carbon composite kan gebruiken. Maar OF er verschil is en wat het verschil dan is. of dat carbon nou echt warmer klinkt. en dan zitten er ook nog eens carbon film en metaal oxide tussen.

Freeqi
4 mei 2012, 01:00
ja maar het gaat er niet om welke je gaat gebruiken ... eerder welke waar en waarom.

een weerstand klinkt niet 'warmer' dan een andere hé. Da's je reinste internetbullxxxx. Mensen associeren soms verkeerde dingen. Voorbeeldje: EL34 klinkt harder en meer mid dan 6L6 (iets wat veel beweerd word op het www/fora/internet). Uhuh. Ik kan je amp maken die mega agressief klinkt en mid bite heeft met 6L6 en eentje die mega romig en clean is met EL34. Zo overtuigend dat op een blindtest je beide amps gaat wisselen. Wat gebeurt er ? simpel: in welke amps zitten/zaten er veel EL34's ? Merk dat begint met een 'M' ... in welke zaten er veel 6L6'en ? Merk dat begint met een 'F'. Die el34 amps zijn meestal vrij hoog afgefilterd en gebruiken bijna steevast Celestions met serieus wat bite. Die 6L6 amps gebruiken nagenoeg geen celestions en lopen losjes door tot 50Hz als je ze meet. Van waar denk je nu zelf dat het oordeel over het klankmatige tss EL34 en 6L6 komt ? Denk 's over na ;-) Er zijn 'tig hifi amps die EL34 gebruiken en ook 'tig die 6L6 gebruiken en allemaal ultraclean weergeven ? Steek eens 6L6'en in een marshall. Wordt geen fender hé en omgekeerd ...



Een type weerstand kan wel ander timbre/vervorming geven, nogmaals afhankelijk van waar ie zit.

ik gebruik bvb veel carbon comp op alles waar signaal doorgaat (filters, inputs, mixers, ...). anodes en voedingen niet daar gebruik ik dan liever metal film, eerlijk is eerlijk dat is ook vanwege betrouwbaarheid en noise. Maar dat combineer ik dan weer met PIO in de eerste stages en soms filtering en polyester naar het eind vd amp. Alles PIO klinkt duf en dul. Alles polyester is te agressief. Polyester heeft directer mid. PIO is romiger in het hoog. Drops zijn nogal plomp en bassig soms. één cap ga je weinig verschil horen, doe eens ganse amp met het een of ander en er is een groot en ook meetbaar verschil.

maar dat is dan weer maar een klein deeltje van 'de schakel' type fazedraaier is heel belangrijk, type bias, uitgangstrafo, speakers, kast enz. Hangt ervan af hoe je basrespons wil (strak of los), vervorming wil (dikke korrel of schreeuwerig bvb), enz. Losse basrespons kan je op verschillende manieren hé. resonante kast open of lossere voeding of beetje van beiden of los opgehangen speaker of niet of eentje met lagere res freq of of of

ben nog lang niet uit alles uit maar begin wel serieus wat doorzicht te krijgen. Is vrij complex en is mengelmoes van electronica, akoestiek en alectroakoestiek. Mijn dada zeg maar.

over 20 jaar ga ik met pensioen en schrijf ik er wel een boek over ;-)

ah ja: btw iets waar ik al lang achter ben: three of a kind werkt niet in gitaaramps ! Dus als je denkt wow geweldige speaker, twee of vier kan zwaar tegen vallen. dus die kerel met de JCM800 heeft die fout gemaakt ALLES hi-end werkt niet ... (alles ultra crap werkt ook weer niet) ;-) kijk naar fenders: neem eens een blackface of silverface bvb. Dikke trafos van goeie kwaliteit. Blue mould caps en net voor de fazedraaier gaat gans signaal lekker door een 0,1uf ceramic van 2 dollarcent die meestal goed microfonisch is ... why ? ;-)

als er een simpele 'beste' was was het simpel hé: dat type daar en dat type daar en klaar. Zou alles weer wel eenheidsworst worden ? Leuk toch dat het zo complex is, zo leer je tenminste nog elke dag bij ...

Rick trodat
4 mei 2012, 09:20
Ik vind het een interessant stukje. Leuk om te lezen ook!

Maar ik denk dat vele het met mij eens zijn dat de types weerstanden en de merken en types caps, de puntjes op de i zijn. Niet dat dit niet belangrijk is, maar de grote stappen maak je naar mijn inziens nog steeds door bijvoorbeeld de tonestack te wijzigen. Zo heeft een blackface circuit een typische tonestack.

Of je veranderd de speakers, trafo's, waardes van de componenten. Aanpassen bias.

Het verhaal 6l6 vs el34 kende ik al langer en klopt als een bus.

Freeqi
4 mei 2012, 10:28
Ik vind het een interessant stukje. Leuk om te lezen ook!

Maar ik denk dat vele het met mij eens zijn dat de types weerstanden en de merken en types caps, de puntjes op de i zijn. Niet dat dit niet belangrijk is, maar de grote stappen maak je naar mijn inziens nog steeds door bijvoorbeeld de tonestack te wijzigen. Zo heeft een blackface circuit een typische tonestack.

Of je veranderd de speakers, trafo's, waardes van de componenten. Aanpassen bias.

Het verhaal 6l6 vs el34 kende ik al langer en klopt als een bus.

klopt, maar tonestack wijzigen of speaker bvb is nogal drastisch en ganse tijd actief terwijl op componenten niveau zoals types caps, weerstanden, hout cabinet etc eerder subtiel is maar meer het gedrag verandert. Probleem is ... je moet veel experimenteren om verschillen te horen en vooral te onthouden. Ander probleem is dat veel van die subtiliteiten nogal moeilijk te omschrijven zijn in woorden. Als je dan hier neerpent en iemand anders interpreteert anders/maakt zich andere voorstelling van gaat ie weet ik wat verwachten als ie verandert en dat is het niet. Is subtiel. Zelfde met buizen, ze lezen op internet dat merk X zus en zo is en verwachten dan véél. Terwijl van pakweg zelfde type/ ander merk buis veranderen even subtiel is (op voorwaarde dat bias etc beetje zelfde staat en ook afhankelijk van type amp) ;-) Verschillen zijn er maar meestal zijn er 'tig andere wat ik noem 'bottlenecks'. Iemand die op zoek gaat naar component type Y of X of buis merk Z is niet gelukkig hé. Is iets dat 'm nog dwarszit in z'n amp/set-up. Anders zou ie niet gaan surfen en zoeken (tenzij voor de sport of voor degenen die ALTIJD willen zoeken naar beter ? Maar wat is dat 'beter' in mijn ogen iets dat het spelen en de inspiratie vooral bevordert NIET de exacte klank van held huppeldepup ?) Het beste geld besteed je aan nadenken WAT je dwarszit en dan erachterkomen WAAR exact die bottleneck zit. En dan pas oplossen/oplossing zoeken. Denk je dat er iemand al ooit achter gekomen is van "ah maar het is het type caps" ? Bijlange niet. Wel leuk als je veel amps bouwt, houdt de sport erin ;-) Maar als je maar één amp hebt heb je geen referentie hé. Laat staan deftige akoestiek en meetapparatuur etc om dingen vast te stellen ? Het blijft boeiende materie ... zowel psychologisch als electronisch ?

Thiez
4 mei 2012, 11:23
Ik vind zulke dingen echt leuk om te lezen. Ik vind het allemaal wel een boeiende materie. En zeker als je dan op internet hele discussies vind over iemand die 1 weerstandje wilt vervangen en twijfelt over metalfilm of carbonfilm. En dat er dan ook nog eens mensen zijn die er serieus op gaan antwoorden dat ze carbon nemen omdat die warmer klinkt terwijl ik heel de rest van zijn amp metalfilm zit.

Maar freeqi, als je over 20 jaar je boek gaat schrijven ga ik hem zeker kopen! ;)

Thiez
4 mei 2012, 11:52
Nog even een vraag erbij. Hoeveel maakt merk uit?
Je ziet mensen die betalen 3 euro per stuk voor caddock metaalfilm weerstanden terwijl je bij bijvoorbeeld newtone 700 metaalfilm weerstandjes hebt voor 20 euro.

Is dat puur omdat caddock een naam heeft in de ''ruimtevaart'' en ''audio'' industrie? of zit er wel degelijk verschil in metaalfilm weerstanden onderling?

iWishmaster
4 mei 2012, 12:15
Het verschil in geluid wordt grotendeels bepaald door zogenaamde parasitaire inductie en capaciteit. Voor de meeste hier misschien overbodig, maar toch even simpel uitgelegd:

Je hebt in de electronica grofweg 3 'zuivere' componenten: inductief (spoelen), capacitief (condensatoren) en resistief (weerstanden). Echter een perfect component bestaat niet. Een spoel heeft bijvoorbeeld ook een weerstand (deze is ook duidelijk meetbaar), deze wordt parasitair genoemd: hij is er en je komt er niet van af, maar je zou het liever zonder zien in een ideale wereld. Zo geld het voor alle componenten. Ook een simpele weerstand blijkt zich tot op zekere hoogte te gedragen als een spoel (het is immers een soort rol van heel dun draad in kermamiek gebakken).

Even dit plaatje van internet geplukt:
http://www.mwrf.com/Files/30/10135/Figure_01.gif
edit: negeer voetnoot 1) voegt niks toe voor mijn verhaal ...

In geval van de laatste (R), zie dat je deze parasitaire inductie getekend als spoel in serie. Elke combinatie van R + L / C componenten geeft net even een andere vervangingsweerstand bij een andere frequentie: een filter dus. Dus zelfs een eenvoudige weerstand, heeft op een andere frequentie net even een andere waarde en dus kan die bepaalde frequenties meer dempen dan andere. In dit geval zullen hoge frequenties meer gedempt worden.

Dus ja: elke constructie methode (en dus merk / type) kan net even andere parasitaire waardes hebben en dus een andere klank tot gevolg hebben. Echter kun je je wel voorstellen dat de demping ten gevolge van parasitaire eigenschappen in geval van audio zeer minimaal is. Vaak ligt het kantelpunten bij enkele MHz, niet bij een paar honderd Hertz. De demping voor audio uitgedrukt in dB's verdwijnt al buiten het hoorbare gebied. Echter zitten er tientallen componenten in het signaalpad die allemaal parasitaire eigenschappen hebben en de optelsom ervan is uiteindelijk wel hoorbaar.

Bernardduur
4 mei 2012, 12:56
ja maar het gaat er niet om welke je gaat gebruiken ... eerder welke waar en waarom.

een weerstand klinkt niet 'warmer' dan een andere hé. Da's je reinste internetbullxxxx. Mensen associeren soms verkeerde dingen. Voorbeeldje: EL34 klinkt harder en meer mid dan 6L6 (iets wat veel beweerd word op het www/fora/internet). Uhuh. Ik kan je amp maken die mega agressief klinkt en mid bite heeft met 6L6 en eentje die mega romig en clean is met EL34. Zo overtuigend dat op een blindtest je beide amps gaat wisselen. Wat gebeurt er ? simpel: in welke amps zitten/zaten er veel EL34's ? Merk dat begint met een 'M' ... in welke zaten er veel 6L6'en ? Merk dat begint met een 'F'. Die el34 amps zijn meestal vrij hoog afgefilterd en gebruiken bijna steevast Celestions met serieus wat bite. Die 6L6 amps gebruiken nagenoeg geen celestions en lopen losjes door tot 50Hz als je ze meet. Van waar denk je nu zelf dat het oordeel over het klankmatige tss EL34 en 6L6 komt ? Denk 's over na ;-) Er zijn 'tig hifi amps die EL34 gebruiken en ook 'tig die 6L6 gebruiken en allemaal ultraclean weergeven ? Steek eens 6L6'en in een marshall. Wordt geen fender hé en omgekeerd ...




Maar de buizen verschillen wel. Het zijn qua sound 2 totaal andere buizen; als je ze bv in een en dezelfde amp gooit en hem een beetje gebruikt en daar zitten nu die mooie verschillen.........

Ik haal uit jou verhaal erg dat het niets uitmaakt qua sound

humbucker
4 mei 2012, 13:27
Het is gewoon de som der delen. De buizen zijn slechts een (kleine) factor...

Bernardduur
4 mei 2012, 13:34
Het is zeker de som der delen maar de buizen maken een flinke factor uit. Maar ik moet zeggen dat het in bepaalde omstandigheden beter uitkomt dan andere :)

Een bassamp bv; geeft een bassist een 'marshall' amp met 4x EL34's en laat hem op goed volume spelen; vervang daarna de EL34's door een setje 6L6 (+ BIAS natuurlijk) en moet je dan het verschil eens horen; dag en nacht!

Freeqi
4 mei 2012, 14:22
dat bedoel ik ook net, vindt het zwaar overroepen terwijl er 'tig andere parameters zijn ... de bottleneck is niet dat type buis. Geef diezelfde bassist een Marshall amp die geen 470kR + 470pf filtertjes heeft en niet afgekoppeld is laagfrequent en cathodes waar je de 0,68uf vervangt door 25uf, geen closed case met V30's maar ported case met longcoil 12" en zijn xxxxxx vallen eraf ? Doet dat beetje verschil tss EL34 en 6L6 dan weer 100 keer teniet (naast de mismatch op ugt dan, welke waarschijnlijk weer meer speelt dan het type buis in dit geval). Met wat mensen lezen op het internet denken ze door hun EL34's te vervangen naar 6L6 er dan een bassamp van te maken ? Zeg niet dat het geen verschil maakt, zeg wel dat het zwaar overdreven wordt. Dan krijg je klanten over de vloer die hun valvestate willen 'modden' door dat ene lampje te vervangen ;-)

kort door de bocht maar bijna altijd juist > hoe simpeler de amp van opbouw en componenten hoe meer het uitmaakt. Hoe meer stages, buffers, etc hoe minder het uitmaakt ... welk type gitarist zit nou net véél te surfen en lezen ? Degene met een ouwe blackface of degene met een bedieningspaneel van een atoomcentrale ;-) ;-)

Bernardduur
4 mei 2012, 14:26
Whahaha, ja, duidelijk!

Freeqi
6 mei 2012, 11:37
kijk dit is een goed voorbeeld ... uit een andere thread hier:

"Oow jaa.. En dan nog iets.. Hoe zit het met de buizen.. Die bepalen ook wel veel van je sound..Ik heb begrepen dat je de power tubes niet zomaar kunt vervangen, maar de preamp tubes wel. Ik had gelezen dat 5751 buisjes je meer headroom zouden geven en een bluesy tone.. Kan dat zomaar dan? En heb je dan nog steeds die 22w.. Of word dat minder.. Wat ik begreep."

een 5751 heeft een tikje minder gain als een ECC83, 10% ? steek die bvb op V1 en V2 en met identieke instellingen ga je id iets meer headroom hebben tot aan randje vervorming/korrel. Maar als je je gain dan van 5 naar 6 zet (bijvoorbeeld) is je total gainstructuur eigenlijk weer net quasi als ervoor, shift enkel beetje van minder trap 1 naar iets meer trap 2 dan afhankelijk van type amp. Bij een blackface circuit bvb heb je dan inderdaad de eerste triode die vast -10% staat, na de eq zit de volume en als je die +10% zet ... 5751 heeft wel iets andere imp als ECC83 wat een klein verschil maakt qua sound. Maar wat wordt er verwacht na het surfen op www ? juist, steek een paar 5751 en je amp verandert in een regelrechte bluesmachine. Nee dus hé. cathodes+gain+filtering/interstagefiltering/cabinet/eq/speaker/eindtrap/NFB/bias/... zijn immers identiek. Die 10% gain meer of minder op V1 en V2 gaan het 'm niet zozeer doen ? Is maar een pover verschil, welk er wel is natuurlijk. Met identieke instellingen is het vooral minder gain dat je hoort. 22W blijft ook 22W natuurlijk, die paar preamp triodes op pakweg 250V doen daar niet veel aan.

mensen lezen op het internet en stellen zich dan graag dat wonderlijke dat ze in hun hoofd hebben bij voor, zonder logisch technisch te redeneren ? Knip in die 22W amp de NFB eruit, wissel de speaker naar iets meer oldscool, en laat 'm draaien zonder NFB (goed warme bias +50%) op een paar RCA's NOS en het zal misschien wel een bluesmonster worden ? met of zonder 5751 ...

Dirk_Hendrik
6 mei 2012, 19:50
Je hebt in de electronica grofweg 3 'zuivere' componenten: inductief (spoelen), capacitief (condensatoren) en resistief (weerstanden).

etc etc



Dank. Je bespaart me een hoop typewerk.

iWishmaster
7 mei 2012, 09:27
Dank. Je bespaart me een hoop typewerk.

Ja het verhaal werd een stuk langer dan ik dacht toen ik begon met typen ...

Ik denk wel dat parasitaire eigenschappen van componenten net dat beetje mojo kunnen geven aan amp in sommige gevallen, maar dat zal vroeger natuurlijk nooit zo ontworpen zijn, dat was roeien met de riemen die je hebt.

nico verduin
7 mei 2012, 18:09
Ik vraag me zelfs af of ze daar een seconde bij stil stonden of zich er druk over maakte....

Dirk_Hendrik
7 mei 2012, 18:46
Ik vraag me zelfs af of ze daar een seconde bij stil stonden of zich er druk over maakte....


Ik weet bijna zeker van niet. Dat doe je nog steeds niet, tenzij je HF werk doet. Zo hielden die jongens zich er ook niet mee bezig dat wat ze maakten goed klonk omdat het handgebouwd was.

Maar jammergenoeg zijn er dan gitaristen die elkaar gaan wijsmaken dat dat oude spul bijna per definitie beter klonk. En toen dat oude spul onbetaalbaar werd kwam er ander oud spul wat ineens ook goed klonk... totdat al het oude spul per definitie beter klonk dan het nieuwe. Zo zijn er ook lui die nog steeds denken dat ouwe Egmond gitaren goed zijn...

bass blom
7 mei 2012, 18:52
zelfs het oude spul wat vroegah ruk was is tegenwoorig goed schijnbaar :D

Thiez
7 mei 2012, 19:17
Inderdaad, en reissues is al helemaal niks. Want dat zijn oude schema's maar dan met nieuwe componenten zonder ruis en kraak.

Dirk_Hendrik
7 mei 2012, 19:43
zelfs het oude spul wat vroegah ruk was is tegenwoorig goed schijnbaar :D

Tuurlijk!
Elke 35-plusser weet dat Hondo's kut waren. Maar als je geen gitaar van ouder dan 20 jaar kunt vinden die niet ge-vintage-hyped is... nou, dan is die Hondo ineens veel beter dan die huidige produktie. Wantd vroegah kon men wel gitaren maken maar tegenwoordig niet meer!

Thiez
7 mei 2012, 21:47
Dat is net als de ''aziatische meuk''. Toch denk ik dat ik liever japanse massaproductie heb dan amerikaanse massaproductie. De jappen zijn nog altijd beter in massaproductie.

Freeqi
7 mei 2012, 22:30
Dat is net als de ''aziatische meuk''. Toch denk ik dat ik liever japanse massaproductie heb dan amerikaanse massaproductie. De jappen zijn nog altijd beter in massaproductie.

nee hoor geen jappen, daar zitten nl geen gerelabeled elcos in met een leuk kleurtje die eigenlijk in Frankrijk, op <300km van hier geproduceerd worden in CEDEC, speakers die hier in Italie (9u rijden, al gedaan) geproduceerd worden en trafos die made in usa zeggen met onder de kappen ' TAI LAN' geschreven !

het is maar wat men de mensen wijsmaakt dunkt me, hoe meer ik er op let/van weet, hoe meer mijn haar soms rechtkomt op m'n armen. En het internet doet er niet zoveel goed aan ;-)

Use your ears ... bedrijfszekerheid en serviceability over lange termijn is wel nog een andere zaak (sommige gevallen met al die fast-ons en te lichte pcb's, smeltende buisvoeten, pots die je kan 'opendrukken', cheapo relabeled buizen met leuk logo, namaak Beltons, namaak CTS, namaak Switchcraft, namaak Carlings etc)

Dirk_Hendrik
8 mei 2012, 12:34
het is maar wat men de mensen wijsmaakt dunkt me, hoe meer ik er op let/van weet, hoe meer mijn haar soms rechtkomt op m'n armen. En het internet doet er niet zoveel goed aan ;-)

Eens. het blijft verbazingwekkend hoe verhalen op internet door blijven jeuken en dus niet meer recht te zetten zijn. Intussen roepen we allemaal dat we kwaliteit willen maar lopen ook weer als slaafse teefjes achter het volgende Sineese brolproduct aan wat ineens wél heel goed is omdt het zo goedkoop is.

kassie
8 mei 2012, 14:44
Eens. het blijft verbazingwekkend hoe verhalen op internet door blijven jeuken en dus niet meer recht te zetten zijn. Intussen roepen we allemaal dat we kwaliteit willen maar lopen ook weer als slaafse teefjes achter het volgende Sineese brolproduct aan wat ineens wél heel goed is omdt het zo goedkoop is.

aaaahhhh de wondere wereld van kapitalisme en de illusie van (keuze)vrijheid.... er is vrijheid om te kiezen in voorgegeven producten... de verhalen op het internet hebben dus een belangrijke functie om deze illusie in stand te houden. Groepen actoren (mensen) voelen zich daar veilig, vrij en autonoom bij. Zodat er niet teveel deviantie is die opgelegde systemen ondermijnen en dus in stand houden.
Voor meer info zie o.a. Talcott Parsons en zijn systeemtheorie in de Sociologie. Ik dacht ik drop het even ter info voor diegene die geinteresseerd is... geen technische bijdrage, wel een sociaal menselijk perspectief.