PDA

View Full Version : Hoe trilt een snaar met 1, 2 of 3 elementen?



Luca P
2 mei 2012, 16:16
https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTR9wHfAqqjmZdzmbT7MrGeXxbg_Qvc4 q5IAf1h7pPhQ4dn8QyrDQ

Ik zoek een plaatje van zoiets als hierboven.
Een laten we zeggen Les Paul Costum met 3 elementen die trilt toch anders dan een Les Paul met 1 element?
En heeft die met 1 element dan een langere sustain?

barno
2 mei 2012, 16:31
? waarom zou een snaar anders gaan trillen ngl aantal pickups. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je magneten te kort bij de snaar staan (stringpull).

Pickups pikken de trilling op die gaande is boven de pole pieces. Die trilling verschilt van karakteristiek ngl de pickup korter of verder van de brug staat.

teunallica
2 mei 2012, 17:02
Komt hier niet de wet van behoud van energie om de hoek kijken??? Er moet toch iets met de energie van de snaar gebeuren wil het opgepikt worden door de pickup? Ik weet bar weinig van pickups, maar zoals ik het zie: 'de snaar trilt boven/in het magnetisch veld van de polepiece/pickup wat voor een verandering in het magnetisch veld zorgt en elke verandering kost energie, dus in dit geval de bewegingsenergie van de snaar.'

Wat ik wil zeggen is dus (denk ik) dat je altijd stringpull hebt, anders heb je ook geen signaal in de pickup....

En om af te sluiten: dit is allemaal maar een idee... ik doe ook maar mn best:)

EDIT: oh, wacht ff.... misschien is dit niet helemaal antwoord op de vraag...:soinnocent:

barno
2 mei 2012, 17:06
mss is dat idd wel zo teunallica, maar dadelijk komt hier wsch iemand die de zaak wetenschappelijk onderbouwt, dus ik wacht ook even af :)

desalniettemin: ik geloof niet dat een brug pup anders gaat klinken als er nog twee pups voor zitten.

bass blom
2 mei 2012, 17:08
theoretisch hebben 3 pups meer invloed ja.
maar dat zal vrij marginaal zijn.

Kakihara
2 mei 2012, 17:17
Misschien effe wachten op het antwoord van GitaarNets eigen Nicolaj Tesla, Aaronstonebeat? :)

barno
2 mei 2012, 17:22
theoretisch hebben 3 pups meer invloed ja.
maar dat zal vrij marginaal zijn.

da's wel een erg veilig antwood hé bass :)

theoretisch heeft de zuurtegraad van het zweet van den gitarist ook een invloed :)

teunallica
2 mei 2012, 17:34
Misschien effe wachten op het antwoord van GitaarNets eigen Nicolaj Tesla, Aaronstonebeat? :)

Tsjah, daar kan ik met mijn 22 levensjaren aan ervaring niet tegenop natuurlijk:noob:

bass blom
2 mei 2012, 17:35
da's wel een erg veilig antwood hé bass :)

theoretisch heeft de zuurtegraad van het zweet van den gitarist ook een invloed :)

op den duur omdat de snaren gaan roesten ja :D

de elektrolytische invloed zal nog een factor 1000 marginalerder zijn :seriousf:

LemmyNL
2 mei 2012, 17:44
Zo moeilijk is het niet. Normaal gesproken is de trilling van de snaar veul ernstiger dan het kleine beetje magnetisme van de pup. Maarrrrrr... het wordt gewoonlijk afgeraden een pup te hoog af te stellen omdat het dan misschien wél van invloed kan zijn. Dan wordt de trilling gedempt door het magnetische veld en dus verlies je sustain. Dat effect is wel sterker naarmate je meer pups hebt ja. Maar als die dus netjes afgesteld staan is dat verwaarloosbaar.

In alle gevallen trilt een snaar gewoon zoveel ie kan, zoals dus op plaatje twee (van boven). De plaatjes daaronder zijn wel mogelijk maar dat zijn harmonics, daar moet je dus wat voor doen.

In de praktijk lijkt het waarschijnlijk meer hierop
http://www.youtube.com/watch?v=CLJLYNlv0IQ
omdat je 'm niet exact in het midden aanslaat. Maar dan nog zal de snaar zoveel mogelijk uitslag gebruiken tussen twee vaste punten, dus brug en topkam als je 'm open speelt en anders tussen brug en de fret die je gebruikt.


Come to think of it... dat is ook de reden dat snaren altijd bij de brug breken; daar krijgen ze het meest op hun flikker en altijd op hetzelfde punt. Aan de andere (hals)kant is het telkens een ander punt en is het geweld dus meer verdeeld. Maar dat terzijde.

Pepe
2 mei 2012, 18:06
Meer pickups is minder hout tussen neck en brug. Volgens mij is dat ook een factor kwa impact.

Ik verheug me nu al op de mysterieuze formules van Aaron die het er alleen ingewikkelder op gaan maken. Ik wed dat ie er allang op zit te broeden.

aaronstonebeat
3 mei 2012, 16:02
Ik lees dit onderwerp nu net pas.

Alles heeft natuurlijk invloed, maar de vraag is hoeveel. Waar te beginnen?

- Als je een snaar aanslaat, trilt die op alle mogelijke manieren; grondtoon en boventonen (de grondtoon heeft één buik, de eerste boventoon twee buiken, de tweede boventoon drie buiken et cetera). De volumeverhouding tussen al deze tonen bepaalt de klankkleur van de trillende snaar; door de plaats en manier van aanslaan te variëren, kun je hierop een grote invloed hebben.

- Een pickup 'hoort' een snaar op een specifieke plaats en dus met de specifieke harmonischen die op dat punt aanwezig zijn. Het kan zijn dat een pickup precies op de plaats van een knoop van een bepaalde boventoon zit en die frequentie zal dan niet of nauwelijks hoorbaar zijn (speel maar eens een flageolet op de vijfde positie van een strat met alleen het halselement geselecteerd; je hoort die toon dan bijna niet door de versterker).

- Het opwekken van spanning in de pickups onttrekt inderdaad energie aan de trillende snaren maar normaal gesproken zal dat niet erg veel zijn (en via de lucht en de gitaar zelf kan ook weer energie van de luidspreker aan de snaren worden terug gegeven: feedback). Als pickups te dicht bij de snaren staan (dit treedt met name op bij elementen waarvan de poolstaafjes magneten zijn), treedt er wel hoorbare demping op èn kan het gebeuren dat er een 'valse knoop' in de trillende snaren optreedt, een knoop die zich niet bevindt op 1/2, 1/3, 1/4 et cetera deel van de trillende snaarlengte; 'wolf tones' is volgens mij een term die hier wel voor wordt gebruikt.

Dootch
3 mei 2012, 16:27
Ik lees dit onderwerp nu net pas.

Alles heeft natuurlijk invloed, maar de vraag is hoeveel. Waar te beginnen?

- Als je een snaar aanslaat, trilt die op alle mogelijke manieren; grondtoon en boventonen (de grondtoon heeft één buik, de eerste boventoon twee buiken, de tweede boventoon drie buiken et cetera). De volumeverhouding tussen al deze tonen bepaalt de klankkleur van de trillende snaar; door de plaats en manier van aanslaan te variëren, kun je hierop een grote invloed hebben.

- Een pickup 'hoort' een snaar op een specifieke plaats en dus met de specifieke harmonischen die op dat punt aanwezig zijn. Het kan zijn dat een pickup precies op de plaats van een knoop van een bepaalde boventoon zit en die frequentie zal dan niet of nauwelijks hoorbaar zijn (speel maar eens een flageolet op de vijfde positie van een strat met alleen het halselement geselecteerd; je hoort die toon dan bijna niet door de versterker).

- Het opwekken van spanning in de pickups onttrekt inderdaad energie aan de trillende snaren maar normaal gesproken zal dat niet erg veel zijn (en via de lucht en de gitaar zelf kan ook weer energie van de luidspreker aan de snaren worden terug gegeven: feedback). Als pickups te dicht bij de snaren staan (dit treedt met name op bij elementen waarvan de poolstaafjes magneten zijn), treedt er wel hoorbare demping op èn kan het gebeuren dat er een 'valse knoop' in de trillende snaren optreedt, een knoop die zich niet bevindt op 1/2, 1/3, 1/4 et cetera deel van de trillende snaarlengte; 'wolf tones' is volgens mij een term die hier wel voor wordt gebruikt.

Tankjoesomutsj Aaron, Dit is nieuwe informatie voor mij!! Alweer een nuttige dag op gitaarnet gehad:cheerup:

Luca P
8 mei 2012, 17:52
Wat een zware stof allemaal haha...
:cheerup:
Stel in neem dé Strat van Hendrix, ik noem maar wat.
3 elementen, ik sla een snaar aan en die hoor je 10 seconden lang.
Nu neem ik er 2 weg en sla wer die snaar aan. Klinkt hij nu langer door?

aaronstonebeat
8 mei 2012, 22:02
Als de gitaar op dat moment niet wordt versterkt zal de snaar theoretisch wat langer doorklinken omdat er twee sets magneten minder zijn die demping veroorzaken.
Maar het zal een marginaal verschil zijn en bij een versterkte gitaar treden er allerlei terugkoppelingseffecten op. Ondanks een handjevol simpele natuurwetten is de fysische realiteit van een muziekinstrument dat wordt bespeeld zeer complex.

De V
8 mei 2012, 22:46
Als pickups te dicht bij de snaren staan (dit treedt met name op bij elementen waarvan de poolstaafjes magneten zijn), treedt er wel hoorbare demping op èn kan het gebeuren dat er een 'valse knoop' in de trillende snaren optreedt, een knoop die zich niet bevindt op 1/2, 1/3, 1/4 et cetera deel van de trillende snaarlengte; 'wolf tones' is volgens mij een term die hier wel voor wordt gebruikt.

Dit is nieuw voor mij, maar het klinkt erg logisch.

KoenB
12 mei 2012, 14:58
Het heeft ook te maken met het vermogen dat de de pickups leveren. Vermogen = energie per tijdseenheid. Wat zit er aan het andere eind van je gitaarkabel (los van eventuele pedalen)? Juist, een versterkert! Het vermogen dat een pickup levert is ontzettend klein, daarom hebben we een versterker nodig om vermogen toe te voegen, zodat er ook daadwerkelijk een speaker kan worden aangedreven.

Om het even aan elkaar te knopen met de wet-van-behoud-van-energie: het vermogen dat de pickup levert komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, dit wordt geleverd door de trillende snaren. Dit zou inderdaad betekenen dat de snaren hun kinetische energie kwijtraken aan de pickups. Echter, het vermogen dat de snaren leveren is erg laag, dus weinig energie per seconde wordt onttrokken aan de snaren. De snaar raakt zijn energie vooral kwijt door luchtweerstand en demping in de constructie van de gitaar zelf (hoe stijf en sterk ook, er is altijd demping aanwezig). De bijdrage door de pickups hieraan is te verwaarlozen.

Stringpull daarentegen is iets heel anders. Het verhaal hierboven gaat over het principe van inductie, stringpull is simpelweg de aantrekking tussen ijzer en magneten. Hoe dichter bij die twee zijn, hoe groter dit effect, en dat kan inderdaad de snaren dempen en valse knopen veroorzaken, zoals aaronstonebeat al vertelt.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje te volgen. Ik vind dat aaronstonebeat het altijd knap uit weet te leggen zodat iedereen het begrijpt. Ik moet dat ook eens gaan leren :chicken: