PDA

View Full Version : Mijn eerste effectpedaal!



LGK
2 mei 2012, 15:48
Hallo beste GN ers!

Ik ben toch maar van plan om een effect te gaan kopen. Toen ik voor het eerst ging gitaar spelen was ik helemaal antie effect... Maar ben er nou toch achter gekomen dat een paar effectjes geen kwaad kunnen.
Zeker omdat ik in een bandje wil gaan spelen.
Het eerste wat ik wil gaan kopen is een wahwah. Ik heb er geen bal verstand van, maar volgensmij op het podium merk je toch niet zoveel verschil?
Ik heb ongeveer 60 eurotjes.. Ik denk dat ik dan meer naar 2e hands moet kijken?
Een vox wah v847 had ik zelf al naar gekeken.. Wat denken jullie?
Alle adviezen zijn welkom

oww en ik speel van clean tot... Voodoo child achtig spul... Meest srv.

Alvast bedankt!

Grz

Thiez
2 mei 2012, 16:00
Wahwah merk je wel degelijk heel veel verschil. iedere wah heeft zijn eigen feel en wah. De ene bijt veel meer terwijl de andere lekker funkt om maar iets te noemen.
Voor voodoo chile en dergelijk spul ben je met een vox denk ik wel goed. Cry baby is natuurlijk een beetje de standaard maar persoonlijk vind ik de vox lekkerder klinken.
Wanneer je een goedkope goedklinkende wah wilt hebben kun je ook eens kijken naar de artec power wah.

LGK
2 mei 2012, 16:33
Aha.. Thanks.
Nou dan zo'n vox v847 is prima dan!
En kan ik hem gewoon goed 2ehands kopen. Of is het slimmer om ff door te sparen en hem nieuw te kopen?
En wat zou een goede prijs zijn voor een 2e hands? Als ie gewoon in een goede staat is?

Grz

LGK
2 mei 2012, 16:48
Oow en hoe zit het met "true bypass"
Merk je veel verschil wel of geen true bypass pedaal of niet?
En zo wel. Heb ik begrepen dat je het ook makkelijk zelf true bypass kan maken..?

LGK
3 mei 2012, 13:28
Niemand????

Thiez
3 mei 2012, 13:53
2e hands kan prima. Of je merkt dat een pedaal true bypass is hangt af van het pedaal. True bypass heeft minder tonesuck omdat je signaal rechtstreeks van in- naar uitgang gaat. Aan de andere kant zijn er ook genoeg niet true bypass pedalen zonder tonesuck. Ik zou gewoon voor die vox kijken. Als hij bevalt is het goed, bevalt hij niet kun je hem altijd weer voor dezelfde prijs 2e hands verkopen en kijken voor wat anders.

LGK
3 mei 2012, 13:56
Oke bedankt!
Maar zelf true bypass maken? Is dat wat.. Of moet ik daar niet aan beginnen?

Thiez
3 mei 2012, 14:08
Kan. Maar zoals ik al zei zijn er genoeg niet true bypass pedalen die prima klinken en weinig tonesuck hebben. Als jij geen tonesuck hoort is het prima en hoeft hij niet true bypass lijkt me. Maar true bypass maken is niet gek moeilijk, moet alleen een andere switch erin zetten en e.e.a. omsolderen.

Kim Wilson
3 mei 2012, 14:25
De true bypass-hype is vooral ontstaan op forums. Zolang je geen 30 pedalen op een rij zet, is true bypass geen noodzaak. Ik heb 6 pedalen, waarvan denk ik 1 true bypass, en ik merk geen tonesuck. Laat je dus vooral niet gek maken door allerlei hearsay-verhalen.

Thiez
3 mei 2012, 14:56
De true bypass-hype is vooral ontstaan op forums. Zolang je geen 30 pedalen op een rij zet, is true bypass geen noodzaak. Ik heb 6 pedalen, waarvan denk ik 1 true bypass, en ik merk geen tonesuck. Laat je dus vooral niet gek maken door allerlei hearsay-verhalen.

Sommige zeggen dan op hun beurt weer dat het bij veel pedalen juist beter is om niet true bypass te hebben. Omdat bij true bypass ook een eventuele buffer wordt gebypassed.

Johannes
3 mei 2012, 15:30
De true bypass-hype is vooral ontstaan op forums. Zolang je geen 30 pedalen op een rij zet, is true bypass geen noodzaak. Ik heb 6 pedalen, waarvan denk ik 1 true bypass, en ik merk geen tonesuck. Laat je dus vooral niet gek maken door allerlei hearsay-verhalen.

Helemaal mee eens, met een handje vol pedalen loopt het zo'n vaart niet. Er staan altijd wel een aantal wah pedalen op marktplaats, vaak voor zeer schappelijke prijsjes. Ik zou het een en ander uitproberen in de muziekwinkel en dan kopen op marktplaats.

Brum
3 mei 2012, 15:42
Sommige zeggen dan op hun beurt weer dat het bij veel pedalen juist beter is om niet true bypass te hebben. Omdat bij true bypass ook een eventuele buffer wordt gebypassed.

Als je, ik noem maar wat, 10 pedalen hebt die alleen maar true bypass zouden zijn, dan juist zou je signaalverlies lijden. Zit er een goeie buffer tussen, of meerdere, heb je juist minder signaalverlies. Je bypassed ze niet naar mijn weten, ze krikken juist je signaal op in dat geval.

Verder wat hier al gezegd is, dat hele true bypass verhaal was één grote internet hype. Ik dacht ook dat we daar inmiddels wel grotendeels overheen waren. Het grappige is/was ook, dat vooral de huis-tuin-en-keuken gitarist zich er enorm druk om maakte.

Nielsje
3 mei 2012, 15:44
De true bypass-hype is vooral ontstaan op forums. Zolang je geen 30 pedalen op een rij zet, is true bypass geen noodzaak. Ik heb 6 pedalen, waarvan denk ik 1 true bypass, en ik merk geen tonesuck. Laat je dus vooral niet gek maken door allerlei hearsay-verhalen.

Waar, maar als één pedaal is wat eigenlijk wel een TB update kan gebruiken, dan is het wel een standaard wah pedaal (waar geen buffer in zit).

Kim Wilson
3 mei 2012, 16:10
Waar, maar als één pedaal is wat eigenlijk wel een TB update kan gebruiken, dan is het wel een standaard wah pedaal (waar geen buffer in zit).
Ook waar. Ik wil de TS alleen maar waarschuwen dat ie niet blind achter de hype aanloopt. Een standaard wah is idd wel een tonesucker eersteklas.