PDA

View Full Version : XLR interface voor Tubemeister:



tidalwave_sideburns
2 mei 2012, 15:18
Dag iedereen,


Morgen kan ik mijn Tubemeister 18w top op gaan halen, die ik thuis via de computer uit wil versterken. Ik heb nu een Behringer mixertje liggen met een XLR input , die dan via de line ingang naar de computer kan. Voorlopig volstaat dit wel, maar een XLR naar USB interface lijkt me prettiger werken. Minder snoeren, minder ruis, plug and play, input naar VST host, signaal splitten en bewerken enz enz.

Zo'n Alesis Miclink lijkt me wel een prima tussenoplossing. 44khz, 16 bit, kan er net mee door, hoewel ik voor thuisgebruik niet echt hoge eisen stel. Mijn computerspeakers, logitech setje, is best aardig, maar de aanschaf van een interface van honderd(en) euro's niet waard.

Dus, zo'n miclink zit wel zo'n beetje aan het maximum wat ik aan zo'n ding uit wil geven.
Testen gaat moeilijk hier, recensies zijn er weinig. Hebben jullie hier misschien een mening over?

Highway49
2 mei 2012, 17:02
Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag - en kan ik helaas ook niet geven, wel een ander puntje. Is het niet zo dat je een buizen wel op een "speakerkast" aan moet sluiten omdat ie z'n vermogen kwijt moet kunnen?

Heb geen ervaring met dit apparaat dus excuses als dit niet klopt! Maar wellicht een puntje om rekening mee te houden.

EDIT: wel een vet ding trouwens. Ben benieuwd!

bass blom
2 mei 2012, 17:07
18/5/1/0-watt power-soak with silent recording function

moet geen punt zijn zonder cab.

alesis maakt bijna geen beroerd spul dus als het bij je budget past, gewoon kopen.

muziekschuur
2 mei 2012, 19:50
De emulated output (tubemeister) is line level..

tidalwave_sideburns
2 mei 2012, 20:44
Hmmm... dat gaat dus niet echt werken. Wordt dan toch maar een xlrjack kabeltje voor mijn behringer mixertje.
Verder geen xlr interfaces met linelevel gevonden.

tidalwave_sideburns
6 mei 2012, 08:53
Update: Heb een XLR kabeltje gevonden met een redelijke impedance match (1360 output,1000 input), maar is een kabel voor een dynamische microfoon. Krijg ik hiermee problemen met decibellen? Oversturing of juist een heel zwak signaal?

Heb nu gewoon een xlrjack naar mijn mengpaneel en hoewel het wat ruist en niet optimaal is kan het ermee door.
Sound byte (http://soundcloud.com/burp-von-hurken/tube-meister-tone-test)

muziekschuur
6 mei 2012, 13:24
Als het goed is heeft de behringer een line input (jack). Dan dus van xlr naar jack. Wat de kabel betreft. Maakt niets uit. Ik gebruik hoogwaardige microfoonkabel ook voor gitaarsnoer. Heb je een kabeltje over (wegknippen). Bij jack naar XLR kun je er ook voor kiezen de kabel gebalanceerd te maken, maar dat zou bij een paar mixers een probleem kunnen geven.

tidalwave_sideburns
6 mei 2012, 16:21
Hoi Frans,


Ik was vergeten erbij te zetten dat het om een XLR-USB kabel ging, :).

Deze (http://bolthely.hu/zovanyi/id/09556_Stage_Line_USB-500XLR_USB-XLR_mama_kabel),

Als die dynamische microfoons niet zoveel output in db hebben kan het signaal gaan clippen. Ik ga er denk ik maar eens langs met mijn tubemeister, beste manier om erachter te komen.

Die opnames van de soundbyte zijn met zo'n XLR-jack kabel gemaakt, in de line ingang op m'n mixer. Werkt prima.

muziekschuur
6 mei 2012, 18:19
Zou het niet doen.... Line level is 10 keer zo sterk als microfoonlevel. Ik vermoed dat je de chip preamp in dat ding zo opblaast. Bovendien, je koopt een heel mooie buizen versterker en dan ga je zo zitten rommelen.... Da's zonde.

Kijk hier eens naar;
http://www.thomann.de/nl/esi_u24_xl.htm

Of deze;

http://www.thomann.de/nl/esi_ugm96.htm

Egosys is onwijs goed met drivers en is er al net zo lang als RME MOTU en M-audio. En een sexy klein pakketje.

Het is wel een beetje boven het budget dat je in gedachten hebt. Maar daar krijg je een goede driver ondersteuning en 24bit 96khz voor terug....

Maar e.e.a. moet wel terug te schakelen zijn naar line level. Effe checken.
Ik kwam deze trouwens tegen;

http://www.thomann.de/nl/lexicon_alpha_studio_retoure.htm

54 euro voor iets met alles wat je zoekt en usb bus powered. Handig.

tidalwave_sideburns
6 mei 2012, 20:21
Hee, bedankt voor de tip! Dat ziet er inderdaad prima uit. Had ik volledig over het hoofd gezien op zoek naar xlr line inputs, maar dit kan natuurlijk ook. Vooral die USB powered apparaatjes lijken me erg geschikt.

tidalwave_sideburns
12 augustus 2012, 10:58
Het is de Lexicon Alpha geworden, hageltjenieuw voor 62 euro, net besteld.

harrie-beton
12 augustus 2012, 20:48
Goed zo!

Post je ook je ervaringen, zonder speakersimulatie is het nogal een gok hoe goed een gitaar klinkt als hij direct wordt opgenomen.

MjS
13 augustus 2012, 11:55
Goed zo!

Post je ook je ervaringen, zonder speakersimulatie is het nogal een gok hoe goed een gitaar klinkt als hij direct wordt opgenomen.

Tubemeister heeft speakersim op de XLR out! De kwaliteit daarvan kun je over discussiėren, maar heeft wel speakersim.

Rinze
13 augustus 2012, 11:59
Er zit inderdaad een Red Box ingebouwd, zoals in zo'n beetje elke buizenbak van Hughes & Kettner.

tidalwave_sideburns
13 augustus 2012, 12:27
Ik vind het niet verkeerd klinken hoor, die redbox.
In de oefenruimte over een speakerkast of via de PA is natuurlijk nog steeds een groot verschil, over een kast ademt het geluid veel meer, maar voor opnames of uitversterking tijdens optredens moet je van goede huize komen om (net zo snel) een goede, bruikbare klank neer te zetten. Ik ben gek op dit ding.