PDA

View Full Version : Parlor ?



Midnight Creeper
2 mei 2012, 14:38
Was even aan het rondkijken voor een parlour gitaartje.
Twee vragen:

1) Ik ben linkshandig en vind niet veel mogelijkheden voor deze orientatie. Iemand aanbevelingen?
2) Natuurlijk zou ik me een rechsthandige kunnen aanschaffen en dan door een tech een nieuwe topkam laten
plaatsen, inlays in de zijkant van de hals en een nieuwe brug.
Is een nieuwe brug zetten uberhaupt altijd mogelijk en niet te kostelijk?

Mr.Fingers
2 mei 2012, 15:34
Art & lutherie ami

En "rechtsom linksom" besnaren zou moeten gaan, theoretisch, als de bracing in de gitaar perfect symmetrisch is. Vaak is dit niet, met als gevolg een mindere klank, en zwakkere constructie.

--=HANS=--
2 mei 2012, 16:13
Je kunt beter zoeken naar een van oorsprong linkshandige parlor dan een rechtshandige laten ombouwen. Je weet dan in ieder geval wat je koopt en hoe het klinkt. Als je een instrument om laat bouwen, ook al is het mogelijk, moet je toch maar afwachten hoe het uitpakt.

LaurentB
2 mei 2012, 16:20
Was even aan het rondkijken voor een parlour gitaartje.
Twee vragen:

1) Ik ben linkshandig en vind niet veel mogelijkheden voor deze orientatie. Iemand aanbevelingen?
2) Natuurlijk zou ik me een rechsthandige kunnen aanschaffen en dan door een tech een nieuwe topkam laten
plaatsen, inlays in de zijkant van de hals en een nieuwe brug.
Is een nieuwe brug zetten uberhaupt altijd mogelijk en niet te kostelijk?

Het brugzadel moet ook andersom schuin komen te staan hè, dat is ook nog wat werk. Moet er een nieuwe sleuf in het zadel gemaakt worden en de andere netjes dichtgemaakt.

Midnight Creeper
2 mei 2012, 16:37
Het brugzadel moet ook andersom schuin komen te staan hè, dat is ook nog wat werk. Moet er een nieuwe sleuf in het zadel gemaakt worden en de andere netjes dichtgemaakt.

Inderdaad, daar had ik ook al aan gedacht.
Daarom dacht ik dat het misschien goedkoper of toch minder arbeidsintensief zou zijn om dadelijk een nieuwe 'linkse' brug te laten plaatsen.

Jammer genoeg doet de gelegenheid zich niet vaak voor een linkshandige parlor in een winkel tegen te komen en te testen.
Is mij nog niet overkomen...

Mr Fingers, bedankt voor de tip. Wist niet van die bracing.

Bedankt al voor de reacties, keep 'em coming.

Gerth
3 mei 2012, 10:32
Howdee!

Even deze link (met pijn in het hart... heb er steeds een beetje GAS voor gehad... ):

http://www.leftyguitars.be/prod02acoustic/TakamineG406S.htm

Veel plezier!

MIJN EXCUSES - DEZE IS BLIJKBAAR AL VERKOCHT...

Dan misschien toch een tip wat het modelletje betreft...