PDA

View Full Version : rattle and hum: restauratie Marshall 5275



Agent_Smith
1 mei 2012, 21:26
Op dit moment ben ik bezig met een Marshall 5275 solidstate combo. Persoonlijk vind ik dit heel acceptabele transistorbakjes die ik een opknapbeurt (nou meer een restauratie) zeker waard vind.

Maar er mankeert wel hier en daar wat aan en ik hoop dat jullie me op het goede spoor kunnen zetten.

Eerst even wat hij goed doet: hij geeft het gitaarsignaal (zo te horen) normaal door. Alle controls functioneren. Kanaalschakeling werkt en reverb werkt.

Ten eerste hij bromt een beetje. Niet heel hard, dus ik wil eerst maar de andere problemen oplossen. Door naar punt 2:

Er zit een enorme ruis in. Zo hard dat het gitaarsignaal helemaal overstemt wordt.
Ik heb een scoop (ben er geen 'meester' mee, maar kan er leuke beedjes op toveren ;-) ) en ik 'zie' de ruis overal. Op alle versterkertrappen (uitgangen van de opamps). Het ingevoerde signaal zie ik er ook bij, maar zoals gezegd de ruis is enorm.

Als laatste: hij oscilleert als een malloot. Als de volume/gain knoppen boven een bepaalde stand komen ontstaan er allerlei piep en fluit geluiden. De frequentie reageert op de knoppen. Als hij aan het oscilleren is zie ik dat uiteraard duidelijk op de scoop.

Probleem echter: ik weet niet goed waar ik moet gaan zoeken. Wat heb ik al gedaan: Ik heb van de voeding de elco's (rood omcirkeld) vervangen door nieuwe. Dit heeft niets uitgehaald. Kan de ruis iets met de zeners in de voeding te maken hebben?
Als ik de gitaar in de fx-return plug is het gitaargeluid luid en glasherder. De ruis blijft echter ook aanwezig (heb het circuit ook nog voor test bij de groene pijl onderbroken) en ook de oscillaties lekken heel vaag door. De voorversterker staat dan (zou ik denken) geheel buiten spel, maar de ruis blijft. Dan ga ik eigenlijk aan de voeding denken.

Ik heb de scoop op de verschillende voedingsspanningen gezet (45v, 25v en 15v direct op de elco's) en het lijkt mij dat daar een redelijk nette, vlakke spanning zichtbaar moet zijn? Ik zie daar echter (op alle 6 de punten) een erg smerige en heftige rimpel.

Dat is zo'n beetje wat ik heb gedaan. Hopelijk hebben jullie tips waarmee ik de volgende stappen kan zetten.

Hier het schema:
http://img826.imageshack.us/img826/2526/5275j.jpg

cluseau
1 mei 2012, 23:03
Signaal onderbreken door C36 los te maken, de opamp kun je daarmee uitsluiten.

De ruis zou goed van het transistorpaar TR6 TR9 kunnen komen. Soms zitten die in één behuizing maar torren welke thermisch aan elkaar zijn gekoppeld kan ook. En uiteraard komen ze ook los van elkaar voor. Na C36 kun je niet zomaar iets losmaken.

De rimpel op de elko's mag in rust nauwelijks te zien zijn. Heb je toch een flinke rimpel moet je maar eens voelen aan de eindtorren, die zullen dan wel warm worden. Check in dat verband je bias, 30mA is meer dan genoeg.

Agent_Smith
2 mei 2012, 08:55
Sorry, ik zie nu dat het schema wel wat klein is. Hier een link (hoop dat dat is toegestaan) naar het schema:

http://www.amparchives.com/Amp%20Archives/Marshall/Schematics%20&%20Layouts/Marshall%20Amp%20Schematics/Miscellaneous%20Solid%20State%20Heads,%20Combos%20 and%20Mini%20Stack/Solid%20State%20Combos/5275/5275.gif

Bedank! Vanavond zal ik idd even c36 lichten en zien wat er gebeurd. Dan heb ik idd de kale eindtrap. Als de ruis aan TR6/TR9 ligt zal de ruis er nog gewoon zijn. Het vreemde is dat ik ruis door heel de versterker heen zie. Op alle opamps; al vanaf IC1.

Als ik het goed lees staat er bij TR6 / TR9 type A06. Is dat een beetje een gangbare transistor of is er tegenwoordig en equivalent beschikbaar? Ik heb geen (nieuwe) onderdelen liggen dus moet alles op internet bestellen. Maar belangrijker: hoe kan ik testen of de ruis hier vandaan komt?

De rimpel op de afvlakelco's is er in rust ook. Maar de 2 eindtorren worden volgens mij niet bijzonder warm, maar dit zal ik ook even controleren.
En bias checken...help me even ;-) Is dat de emittorstroom? En als die niet goed zou zijn dan zou het kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een weerstand verlopen is? Aangezien de bias fixed is.

Hoe dan ook: ik zal vanavond weer wat testen en het resultaat posten. Sorry voor de eventueel domme vragen :-)

cluseau
2 mei 2012, 09:11
Sorry voor de eventueel domme vragen :-)

Er bestaan alleen domme antwoorden ;)


Is de voeding wel vrij van ruis? Als je de ruis al op de eerste opamp ziet verwacht ik niet dat het in de eindtrap zit, zeker niet als het signaal onderbroken is.

A06 is waarschijnlijk 2SA06, een jappen torretje.

De ruststroom meet je over de emitterweerstand, spanning over meten en ff omrekenen. Dat de ruststroom vast is wil niet zeggen dat hij goed is, checken dus.

"Een rimpel" is relatief, misschien kun je even de toptop waarde geven. Onbelast zou ik iets van 100mVtt toelaatbaar vinden maar dan alleen op de eerste elko's. Daarna moet hij toch echt schoon zijn.


edit
De ruis kan ook uit de elko komen maar we hebben het toch wel over ruisssssjjjjj he?

Agent_Smith
2 mei 2012, 09:50
Er bestaan alleen domme antwoorden ;)


Is de voeding wel vrij van ruis? Als je die al op de eerste opamp ziet verwacht ik niet dat het in de eindtrap zit, zeker niet als het signaal onderbroken is.

Precies, met mijn beperkte kennis denk ik ook meer aan de voeding dan aan de eindtrap. Met een gitaar in de fx-return is het gitaargeluid luid en duidelijk (maar de ruis blijft ook --> dus kan uit de voeding komen)



De russtroom meet je over de emitterweerstand, spanning over meten en ff omrekenen. Dat de ruststroom vast is wil niet zeggen dat hij goed is, checken dus.

Ik zal dit ook meten / berekenen. Tenminste: een poging doen tot ;-)



"Een rimpel" is relatief, misschien kun je even de toptop waarde geven. Onbelast zou ik iets van 100mVtt toelaatbaar vinden maar dan alleen op de eerste elko's. Daarna moet hij toch echt schoon zijn.

De rimpel is even smerig over alle elco's in de voeding. Ik denk dat het verstandig is om eerst te focussen op het schoon krijgen van de voeding? Wellicht gaat de rest van de versterker zich heel raar gedragen als de voeding niet schoon is?



edit
De ruis kan ook uit de elko komen maar we hebben het toch wel over ruisssssjjjjj he?
Welke elco bedoel je exact?

Misschien is het handig als ik een filmpje maak. Hoewel is (nog) geen youtube-account heb is het voor jou/jullie toch wat beter te beoordelen op die manier. Ik ga mijn best doen om dat te regelen!

cluseau
2 mei 2012, 11:43
Welke elco bedoel je exact?


C48 en C49.
edit1: zie nu dat je die vervangen hebt, vergeet maar

Tussen de emitters van de eindtorren maximaal 66mV voor een goede ruststroom

edit2:
De torren zijn waarschijnlijk mpsa06, 2SA06 bestaat niet.

Agent_Smith
2 mei 2012, 21:21
Dank Frans!
De voedingselco zijn idd nieuw (2x 2200uF en 4x 100uF)

Ik heb twee filmpje gemaakt. Helaas zie ik bij het afspelen dat ze bijna aarde donker zijn. Sorry dus voor de slechte camera (het was gewoon licht in de kamer), maar hopelijk krijg je toch een idee van de geluiden.
Het eerste filmpje: http://youtu.be/zfCSVkNppHY Hier demonstreer ik simpelweg even wat hij zoal doet. Je hoort dat het signaal gewoon dookomt, maar de ruis is enorm. Minstens even hard als het signaal.

De meest rechter pot is de master. Helemaal links gain (met pull-EQ) en volume van boost kanaal. Naast de f/s-jack zit volume van clean kanaal. Ik vertel dit omdat je kun zien dat ik eraan draai en het oscilleren demonstreer.

Het tweede filmpje: http://youtu.be/3ANvuM1u3Lw Deze is eigenlijk finaal mislukt. De scoop is niet eens te zien helaas...
Eerst laat ik de rimpel op alle nieuwe voedings elco's zien. Helaas zie je de rimpel dus niet.
Daarna probeer ik nog de ruis en de oscillatie op de diverse opams te laten zien. Dit is enigsins zichtbaar, maar ik weet niet of ik dat wel goed demonstreer. Misschien slaat het helemaal nergens op.

Ik heb ook de tussen de emittors van de eindtorren gemeten: met de mastervol helemaal dicht: 9.7mV Dit loopt meteen op zodra ik de mastervolume opendraai Als ik jouw waarde zo zie dan is dit wel heel erg laag, toch?

Ik hoop in elk geval dat je nu je het geluid hoort er iets mee kunt. Ik maak met alle plezier nog een beter filmpje (met bouwlamp erop ofzo), maar de kleine ligt nu op bed dus dat wordt op z'n vroegst morgenavond.

Alvast weer hartelijk dank!

cluseau
2 mei 2012, 21:39
Mijn eerste indruk is dat de voorversterker mega staat te versterken. Je hoort het gitaarsignaal ook stevig oversturen. De enorme gain kan ook de ruis verklaren. Dit verschijnsel kan komen door het ontbreken van tegenkoppeling van een opamp. Opamps hebben een oneindig hoge openlus versterking en worden in de praktijk begrenst door het tegenkoppelcircuit. Deze tegenkoppeling bepaalt dus de mate van versterking en in jouw geval krijg ik de indruk dat hij op de loop gaat. Ook het oscilleren kan daarmee zijn verklaart. Wat ook opvalt is dat de ruis te regelen is, je hoeft dan never in de eindtrap te zoeken.

Agent_Smith
2 mei 2012, 21:50
Okee, dank je!
Dat klinkt idd heel aannemelijk :-) Het oscilleren is idd het ergst als de volumes (en gain) vol open staan en neemt af bij terugdraaien.
Dan lijkt het mij logisch dat ik het vrij vroeg in het circuit moet zoeken, toch? In IC1 of IC3 zit ik aan te denken.

IC1a, IC3a en IC3b zijn zo te zien met een weerstand (en condensator) tegengekoppeld. IC1b dmv de gainpot en de clipping diodes zullen er neem ik aan ook in meespelen?

Wat is de beste / meest handige werkwijze om een eventuele boosdoener te ontmaskeren?

cluseau
2 mei 2012, 22:24
Wat is de beste / meest handige werkwijze om een eventuele boosdoener te ontmaskeren?

Je zal een constant signaal uit een toonfiets moeten aanbieden anders valt er niet te meten. Heb je geen toonfiets kun je er ook een downloaden en je soundcard gebruiken. Vervolgens bied je een signaal aan van 50mV. Dit kun je het beste bereiken door de uitgang van je soundcard van een deler te voorzien. Sluit de uitgang af met iets van 10 Ohm of zo en stel daar een spanning af van bv 5V~ 1000Hz. Maak daarachter een 1:50 deler van hoogohmige weerstanden zeg maar 4k7 op 100 Ohm. Van dat knooppunt neem je een 1Meg naar de ingang. Nu kun je het signaal volgen met de scoop. De versterking rond de opamps is een factor 3 tot 10, misschien iets meer maar het gaat om het idee. Als je een versterking meet van 500x is er duidelijk iets mis.

Agent_Smith
3 mei 2012, 09:53
Ja, ik heb een toongenerator (de laptop staat in het filmpje naast de versterker, maar is bijna niet te zien in het donker.
Dus als ik je goed begrijp doe ik:
*Uitgang geluidskaart overbruggen met een 10 ohm weerstand
*parallel aan deze weerstand (dus eigenlijk ook over de uitgang) 2 weerstanden in serie (4k7 en 100ohm als spanningsdeler)
*op het knooppunt tussen 4k7 en 100ohm een 1meg weerstand
*andere kant 1 meg weerstand als input naar de versterker

Klopt dat zo?

Verder heb ik hier: http://talkingelectronics.com/projects/OP-AMP/OP-AMP-3.html één en ander gelezen en opgestoken over opamps en het testen ervan. Misschien is het ook een aardige optie om door één voor één de opamps 'uit te schakelen' (zoals op die site beschreven met de shunt weerstand) de oscillerende opamp te traceren? Ik bedoel: op het moment dat de betreffende opamp uitgeschakeld wordt zal het oscilleren toch ook stoppen. Of dit dit heel dom?

Verder moet ik eigenlijk opmerken dat het gitaarsignaal eigenlijk behoorlijk normaal klinkt hoor. Op het filmpje is het niet best te horen. De mastervolume is ook niet hoger geweest dan 1/2 ofzo ivm de enorme bijgeluiden, dus dat scheelt ook nog.

Hoe dan ook: misschien vanavond, maar zeker morgen overdag kan ik er weer mee verder.

cluseau
3 mei 2012, 10:01
De situatie van de spanningsdeler heb je helemaal goed begrepen.

Moeilijk te beoordelen of je gain veel te hoog is maar dat is mijn eerste indruk. Prik gewoon dat 50mV~ signaal er in en volg het signaal met je scoop. Leuke oefening en misschien zie je iets wat niet door de beugel kan. Ik heb ook wel eens zo'n fout gehad en dat was gewoon een doodzieke opamp. Deze was niet te genezen en is uit zijn lijden geholpen (poten geamputeerd en dood laten bloeden).

Agent_Smith
3 mei 2012, 10:20
Hahaha, okee dank je!
Ik ga ermee aan de slag en laat weer wat horen!

Agent_Smith
4 mei 2012, 13:08
Okee, vanochtend weer een poosje aan de versterker gewerkt.
Omdat ik nog beloofd :-) had om c36 te lichten ben ik meteen even vanaf daar helemaal terug gaan werken door het circuit. Hier de testresultaten:

*c36 los --> geen ruis; geen brom; oscillatie klinkt nog een heel klein beetje door, maar echt op de achtergrond
*c35 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)
*c16 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)
*c11 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)

Hmm, okee. Dus voorzichtig concludeer ik (correct me if I'm wrong):
-de ruis en oscillatie zouden mogelijk wel eens één en hetzelfde issue kunnen zijn? Enorme versterking van een opamp (oscillatie) waarmee ook heel veel ruis versterkt wordt?
-deze problemen lijken zich te concentreren rond IC1a en/of IC1b. ??

Daarna (hele circuit weer intact) heb ik c5 verwijderd.
Resultaat:
-het cleane kanaal werkt normaal met een beetje ruis nog. Veel minder dan eerst. Geen oscillatie.
-het boost kanaal werkt niet meer (logisch)

Het lijkt mij dus dat IC1a shared is voor beide kanalen en IC1b alleen voor het boost kanaal. De ruis en oscillatieproblemen lijken dus in het gedeelte tussen c4 en c5 te liggen. Diodes? IC1b stuk? Toch een condensator?

Dit zijn slecht vermoedens en redeneringen van mij. Iemand daar opmerkingen over?
Ik kan de werking van de kanaalschakeling niet helemaal doorgronden. Misschien dat daar ook nog wat storing vandaan komt. Iemand die die schakeling wat kan verklaren?

Sorry, beetje lang post, maar hopelijk toch weer wat stof tot verder discussiëren / brainstormen.

cluseau
4 mei 2012, 13:33
Iemand die die schakeling wat kan verklaren?

Het schakelen gebeurt dmv IC2. Deze CA3046 is een transistor array, datasheet kun je op Inet vinden. Teken dat dan gewoon ff in je schema dat maakt het een stuk eenvoudiger om te analyseren. Het meest eenvoudige is om IC1 te vervangen. ik heb ooit precies zo'n klacht gehad, was ook IC1. Niet geschoten altijd mis.

Agent_Smith
4 mei 2012, 16:03
Okee Frans bedankt!
Dat ga ik dan maar doen. Kan even duren voor ik resultaten kan posten, want ik moet ergens onderdelen gaan bestellen (conrad ofzo), want er zit hier in de wijde omtrek niemand die componenten verkoopt.
Gelijk maar de meeste componenten rondom IC1 ook meebestellen voor die paar centen.

cluseau
4 mei 2012, 16:18
.....er zit hier in de wijde omtrek niemand die componenten verkoopt.....

Weet anders wel wat adresjes hoor......in Long beach......:sssh:

Agent_Smith
4 mei 2012, 16:25
Haha, ja daar lukt het wel. Daar is meer te krijgen dan je lief is :-)

Maar ja, zit helaas alweer tijden hier in één of ander tochtig gat op Neerlands grondgebied...

Agent_Smith
15 mei 2012, 18:47
Okee, problem solved!
Ik heb IC1 (LM1458 ) vervangen waar de eerste twee opamps dus inzitten. En het beestje gromt weer als een dolle! Wat een heerlijke bakkies zijn het toch die oude solidstates!
Weer wat geleerd. En erg leuk om te doen. Maar vooral geeft het veel voldoening nu hij weer hersteld is en hopelijk kan hij er weer 30 jaar tegenaan!
Bedankt voor alle meedenken en tips!

cluseau
15 mei 2012, 19:01
Okee, problem solved!
Ik heb IC1 (LM1458 ) vervangen waar de eerste twee opamps dus inzitten. En het beestje gromt weer als een dolle! Wat een heerlijke bakkies zijn het toch die oude solidstates!
Weer wat geleerd. En erg leuk om te doen. Maar vooral geeft het veel voldoening nu hij weer hersteld is en hopelijk kan hij er weer 30 jaar tegenaan!
Bedankt voor alle meedenken en tips!

Mooi man, gefeliciteerd. Is het een beetje netjes gelukt?

Agent_Smith
15 mei 2012, 19:23
Mooi man, gefeliciteerd. Is het een beetje netjes gelukt?

Ja, is heel keurig. Zijn goede printplaten uit die tijd. Erg ruim qua opzet ook; dat soldeert wel prettig.
Er was niks beschadigd van printbanen ofzo.
De draden naar de eindtorren ook maar vervangen door soepel draad. De originele massieve draden braken achter elkaar spontaan af bij het bewegen van de print.
Het enige is eigenlijk dat er wel vrij duidelijk radio ontvangst is (ongewenst, that is ;-) ), maar dat moet ook wel op te lossen zijn met een capje ofzo.

cluseau
15 mei 2012, 22:20
Het enige is eigenlijk dat er wel vrij duidelijk radio ontvangst is (ongewenst, that is ;-) ), maar dat moet ook wel op te lossen zijn met een capje ofzo.

Kijk eerder naar je afscherming. Heb je een afschermplaat of folie in je kast zorg dan ook dat deze goed contact maakt met het chassis. Een goed afgeschermde print kan geen HF oppikken zonder antenne buiten dat chassis.

Agent_Smith
16 mei 2012, 12:12
Dank! Ik zal er tzt eens naar kijken. Eerst de versterker eens uitgebreid aan de tand voelen.

Rinze
16 mei 2012, 14:55
Mooi dat ie het weer doet!

Ik had in de tweede helft van de jaren 80 zo'n ding. De eigen speaker (Celestion Sidewinder) die erin zat vond ik niet geweldig. Op mijn 1960 cab klonk ie een stuk beter, maar echt vet klonk het ding op een oude London City 4*12 kast met G12H's. Strak en vet.

dickdekrijger
13 oktober 2012, 16:25
http://www.gitaar.net/dynamic/phorum_thumbnails/a3d/d9c/d3c/4e1/bd3/7ad/46e/87d/149/56e/28_300x300.jpg

Zie net dat ik er dus ook zo eentje heb via een collegaforum! Zijn er nog 'vrijwilligers' die de enorme ruis eruit willen halen..?

2350
20 september 2014, 21:49
Even een oud topic bumpen omdat ik het niet de moeite waard vind een nieuw topic aan te maken. Als de mod het beter vindt kan dat alsnog.

Ik heb pas een 5275 opgepikt omdat ik ook gecharmeerd ben van dit soort versterkers. Deze werkt goed maar bij het aan- en uitzetten plopt hij behoorlijk. Als bonus krijg ik ook nog een heerlijke reverb over die plop. :) . Kan dit kwaad? En is dit makkelijk te fixen? Ik heb nog ergens een MTS electronica diploma en een multimeter liggen maar na het behalen van dat diploma heb ik nooit meer iets in die hoek gedaan. Veel gereedschap, behalve een soldeerstation, heb ik er ook niet voor. Graag advies.

fastfolkert
21 september 2014, 10:57
Ik denk dat dat ploppen geen kwaad kan.
Ik heb (uit nostalgie) ook twee van die jaren 80 solid state combo's (een 5005 - lead 12 en een 5010 - lead 30) en die ploppen al zolang ik ze heb. Vooral bij uitschakelen...

Plant
21 september 2014, 12:17
Nee, ploppen kan niet echt kwaad en een heleboel combo'tjes doen dat. Je zou een suppressor (http://www.conrad.nl/nl/kemet-pmr209mb5470m100r30-ontstoringscondensator-pmr-radiaal-bedraad-0047-f-250-vac-630-vdc-20-1-stuks-454631.html) achter de schakelaar over de 230V kunnen overwegen.

Radio ontvangst: Dit combo'tje komt uit het pre-EMC tijdperk. Er waren nog geen mobieltjes e.d. In die tijd ging dat prima. Ik had een Crate combo'tje en toen de GSM gemeengoed werd was het uit met de pret. Zo'n combo'tje zou in deze vorm nu gewoon niet meer aan de eisen voldoen.

2350
21 september 2014, 12:49
Ik heb ook een 5002 (lead 20), ooit nieuw gekocht, staan. Die plopt geheel niet. I like 'em.

Ronny
16 december 2017, 11:40
Hallo agent Smith.

Ik heb vd week ook een 5275 combo gekocht.

Na een 15 min aanstaan komt er een brom op die steeds harder wordt. Uiteindelijk vervormd het geluid, en valt vermogen weg. Lijkt op einddtrap. Na uitzetten en na paar min aanzetten, is het geluid weer goed. Maar brom en vervorming komen dan weer terug na paar min.

Weet jij wat dit kan zijn? Mssn ic4 vv? Of is er iets met een condensator die zich oplaadt?

Groet Ronny.

cluseau
16 december 2017, 14:35
Hallo agent Smith.

Ik heb vd week ook een 5275 combo gekocht.

Na een 15 min aanstaan komt er een brom op die steeds harder wordt. Uiteindelijk vervormd het geluid, en valt vermogen weg. Lijkt op einddtrap. Na uitzetten en na paar min aanzetten, is het geluid weer goed. Maar brom en vervorming komen dan weer terug na paar min.

Weet jij wat dit kan zijn? Mssn ic4 vv? Of is er iets met een condensator die zich oplaadt?

Groet Ronny.

Deze klacht kan meerdere oorzaken hebben zoals lekke elco's of een eindtrap welke op drift raakt. Toch hoeft het niet perse de eindtrap te zijn die gaat vervormen. Hoe is het gesteld met de temperatuur? Als een eindtrap door opwarming gaat vervormen is hij ook meestal niet meer vast te houden zonder je fikken te branden.

Ronny
17 december 2017, 04:43
Deze klacht kan meerdere oorzaken hebben zoals lekke elco's of een eindtrap welke op drift raakt. Toch hoeft het niet perse de eindtrap te zijn die gaat vervormen. Hoe is het gesteld met de temperatuur? Als een eindtrap door opwarming gaat vervormen is hij ook meestal niet meer vast te houden zonder je fikken te branden.

Temperatuur is normaal. Is niet warm/heet.

Overigens, als de brom opkomt na klein half uurtje en het geluid begint te vervormen, valt het geluid uiteindelijk weg. Na uit- en weer aanzetten is het geluid weer normaal, maar komt de brom snel weer op en komt weer de vervorming en valt het geluid uiteindelijk weer weg.

no 1 hops
17 december 2017, 08:41
Temperatuur is normaal. Is niet warm/heet.

Overigens, als de brom opkomt na klein half uurtje en het geluid begint te vervormen, valt het geluid uiteindelijk weg. Na uit- en weer aanzetten is het geluid weer normaal, maar komt de brom snel weer op en komt weer de vervorming en valt het geluid uiteindelijk weer weg.zo maar een gedachte: bij koud aanzetten verdwijnt het geluid na een klein half uur, maar als je hem dan uitzet en weer aan, duurt het dan weer zo lang of is is het geluid dan eerder weg dan dat half uur?

cluseau
17 december 2017, 09:34
Temperatuur is normaal. Is niet warm/heet.

Dan denk ik niet direct aan een defecte eindtrap maar eerder aan een lekkende elco of een transistor / ic. Is heel makkelijk op te sporen hoor.

Ronny
17 december 2017, 23:11
Dan denk ik niet direct aan een defecte eindtrap maar eerder aan een lekkende elco of een transistor / ic. Is heel makkelijk op te sporen hoor.

Kan ik traceren met multimeter? De defecte geeft dan waarde 0 aan? Nog niet eerder gedaan dit doormeten.

Ronny
17 december 2017, 23:13
zo maar een gedachte: bij koud aanzetten verdwijnt het geluid na een klein half uur, maar als je hem dan uitzet en weer aan, duurt het dan weer zo lang of is is het geluid dan eerder weg dan dat half uur?

Als ik hem uit en weer aanzet, komt de brom en het wegvallen van geluid al snel weer terug. Paar minuten...
Overigens, toen ik de amp vorige week zaterdag gekocht had en ermee 's avonds gerepeteerd had met mijn band, had ik nergens last van. De storing is van de week opgetreden tijdens spelen thuis.

Dutch66
18 december 2017, 08:49
Kan ik traceren met multimeter? De defecte geeft dan waarde 0 aan? Nog niet eerder gedaan dit doormeten.

Ik gok dat Cluseau doelt op 'laten op sporen', bovendien moet het euvel ook nog verholpen worden,
en dat is zonder (afdoende) kennis van electronica best een lastig klusje ...

Ik denk dat een consult(je) hier dus de beste remedie is!

cluseau
18 december 2017, 09:45
Kan ik traceren met multimeter? De defecte geeft dan waarde 0 aan?

Zo zal het helaas niet werken, thermische fouten zijn eenvoudig te lokaliseren maar dan ben je er nog niet. Als je eenmaal weet in welk gebied je moet zoeken moet je het verdachte component nog tackelen en dat component zal na verwijderen waarschijnlijk in orde meten tenzij je het in dezelfde omstandigheden brengt als in werkende toestand.




Nog niet eerder gedaan dit doormeten.
In dat geval geef ik je niet veel kans op succes en is een consult bij je tech idd noodzakelijk. Een beetje tech lost dit zo op hoor en hoeft je echt niet de kop te kosten. Bij zo'n reparatie verwacht ik ook dat hij een klein servicebeurtje insluit zoals solderingen nalopen en potmeters reinigen, knapt hij altijd van op.

Ronny
18 december 2017, 11:39
Zo zal het helaas niet werken, thermische fouten zijn eenvoudig te lokaliseren maar dan ben je er nog niet. Als je eenmaal weet in welk gebied je moet zoeken moet je het verdachte component nog tackelen en dat component zal na verwijderen waarschijnlijk in orde meten tenzij je het in dezelfde omstandigheden brengt als in werkende toestand


In dat geval geef ik je niet veel kans op succes en is een consult bij je tech idd noodzakelijk. Een beetje tech lost dit zo op hoor en hoeft je echt niet de kop te kosten. Bij zo'n reparatie verwacht ik ook dat hij een klein servicebeurtje insluit zoals solderingen nalopen en potmeters reinigen, knapt hij altijd van op.

Ik wil dit dan graag bij jullie bedrijf uitbesteden. Ik schiet via jullie site wel een afspraak in.